کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای اطلاع از آخرین اخبار نظام وظیفه، معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

مدارک لازم برای معافیت تحصیلی دانشجویان و دانش آموزان

مدارک لازم

مدارک لازم برای معافیت تحصبلی چیست؟ آیا حائز شرایط معافیت تحصیلی هستید؟ از مدارک لازم برای معافیت تحصیلی اطلاع دارید؟ با ما همراه باشید تا جواب سولاتتان را بگیرید.

معافیت سربازی

در کشور ما مانند بسیاری از کشورهای جهان قانون خدمت وظیفه عمومی یا همان خدمت سربازی برای پسران در قانون اساسی وجود دارد. پسرانی که دارای سن ۱۸ سال به بالا هستند، مشمول انجام خدمت وظیفه عمومی به مدت حدود دو سال هستند. مشمولان خدمت سربازی در صورتی که خدمت خود را در یکی از نهاد های نیروهای مسلح کشور سپری نکنند. مجوز مشغول به کار شدن در نهادها. اداره ها و شرکت های خصوصی و دولتی را نخواهند داشت. و همینطور اجازه خارج شدن از مرزهای کشور و سفرهای خارجی را نیز نخواهند داشت. البته می دانیم که مشمولان می توانند تحت شرایط خاصی که در قانون نظام وظیفه تعریف شده اند. با ارائه مدارک مورد نیاز معافیت سربازی از جمله مدارک لازم بری معافیت تحصیلی . از خدمت مقدس سربازی به صورت موقت معاف شوند.


بیشتر بخوانید: صدور و تمدید معافیت تحصیلی دانشجویان/شرایط و مدارک لازم


قوانین معافیت سربازی

در طی سالهای مختلف گذشته شرایط، قوانین و مفاد گوناگونی. با پیچیدگی و گستردگی خاصی در زمینه معافیت خدمت سربازی بوجود آمده اند. که نیاز به بهره گیری از مشاوره کارشناسان با دانش و مجرب در زمینه نظام وظیفه. را برای کسب آگاهی کامل در زمینه شرایط معافیت سربازی به یک ضرورت تبدیل کرده است. چرا که اقدام صحیح و با پشتوانه تجربه و تخصص در مورد معافیت سربازی نقش بسزایی دارد. و این اقدام آگاهانه جز با داشتن و کسب اطلاعات کافی میسر نمی باشد.

مدارک لازم برای معافیت تحصیلی چیست؟

مدارک لازم برای معافیت تحصیلی موضوع مهمی است که مشمولان خدمت سربازی برای اخذ این نوع معافیت باید به آن توجه کنند. افرادی که به سن مشمولیت میرسند اما تمایل دارند در دانشگاه ها و یا مراکز آموزش عالی ادامه تحصیل دهند، باید مجوزهای لازم را کسب کنند. اگر فردی برگه ی معافیت تحصیلی را در دست نداشته باشد در هیچ دانشگاه و مرکزی ثبت نام نخواهد شد. بنابراین باید برای اخذ معافیت تحصیلی اقدام کنند. اولین قدم برای اخذ معافیت جمع آوری و تکمیل مدارک لازم برای معافیت تحصیلی میباشد. این مدارک برای محصلان و دانشجویان متفاوت است که لیست برخی از این مدارک به شرح زیر میباشد:

  • چند قطعه عکس پرسنلی فرد مشمول
  • مدارک شناسایی همچون اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه
  • برگه ی تکمیل شده در خواست معافیت تحصلی که باید از آموزش دانشگاه و مرکز اموزشی دریافت شود
  • برگه ی تکمیل شده ی مربوط به دانش آموزان و محصلان

توجه نمایید که بعد از تهیه این مدارک، باید آنها را به مراکز و دفاتر پلیس +۱۰ ارائه دهید.


بیشتر بخوانید: شرایط معافیت تحصیلی برای پشت کنکورها چیست؟


مدارک لازم برای معافیت تحصیلی دانش آموزی کدامند؟

مدارک لازم برای معافیت تحصیلی دانش آموزی نیز از مواردی است که برای مشمولان خدمت سربازی سوالاتی را به همراه دارد. لذا در این قسمت سعی میکنیم برخی از این مدارک را نام ببریم. اما قبل از هر چیر باید به این نکته اشاره کنیم این نوع معافیت برای آن دسته از افرادی لازم است که در زمان تحصیل در مدارس و هنرستان ها و… به سن مشمولیت رسیده اند و برای جلوگیری از غیبت خوردن باید معافیت تحصیلی بگیرند. لازمه ی این امر ارائه ی مدارک لازم برای معافیت تحصیلی دانش آموزی به سازمان وظیفه میباشد که به شرح زیر است:

  • اصل و کپی شناسنامه عکسدار فرد مشمول
  • گواهی اشتغال به تحصیل در دبیرستان، هنرستان و…
  • یک قطعه عکس دارای پشت نویسی
  • تکمیل برگه ی درخواست معافیت تحصیلی

بعد از ارائه ی این مدارک برای دانش آموز معافیت تحصیلی مقرر میشود که باید گواهی مربوطه را به محل تحصیل خود ارائه دهد. باید به این نکته شااره کنیم که دانش آموزان تنها تا سن ۲۰ سالگی میتوانند از معافیت تحصیلی استفاده کنند و بعد از آن باید برای اعزام اقدام کنند.

معافیت تحصیلی

مدارک لازم برای معافیت تحصیلی دانشجویی شامل چه مواردی است؟

مدارک لازم برای معافیت تحصیلی دانشجویی پس از قبولی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی باید تهیه شود. چرا که ادامه تحصیل و حضور در دانشگاه ها بدون داشتن معافیت تحصیلی غیر قانونی میباشد. توجه کنید که جهت دریافت معافیت تحصیلی باید به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنید. البته مدارک مهمی را باید به همراه داشته باشید که شامل:

  • کپی و اصل کارت ملی فرد مشمول
  • کپی و اصل شناسنامه عکس دار
  • یک عکس پرسنلی که پشت نویسی شده باشد
  • فرم تکمیل شده ی درخواست دریافت معافیت تحصیلی و…

بعد از ارائه ی مدارک لازم برای معافیت دانشجویی، این مدارک مورد بررسی قرار میگیرند و برگه ی معافیت برای شما صادر میشود. شما باید این برگه را به آموزش دانشگاه محل تحصیل خود ارائه کنید تا ثبت نامتان تکمیل شود. نکته ی مهم این است که تاریخ اعتبار این معافیت محدود است و بعد از پایان آن شما باید مجددا برای تعیین وضعیت وظیفه عمومی خود اقدام کنید.

مدارک لازم برای معافیت تحصیلی دانشجویان خارج از کشور

مدارک لازم برای معافیت تحصیلی دانشجویان خارج از کشور  نیز به مانند مدارک مورد نیاز برای دانشجویانی است که در داخل کشور مشغول به تحصیل هستند اما تفاوت های جزیی دارند که به بررسی این موارد میپردازیم. عکس پرسنلی، تصویر و اصل شناسنامه، تصویر و اصل کارت ملی، تصویر و اصل گذرنامه، تصویر روادید، گواهی اشتغال به تحصیل مشمول و… از جمله مدارک لازم برای معافیت تحصیلی دانشجویان خارج از کشور میباشد. اما نکات مهمی درباره اخذ معافیت دانشجویان خارج از کشور وجود دارد که ذکر آنها خالی از لطف نیست:

  • اولین نکته مربوط به دانشگاهی است که مشمول قصد ادامه تحصیل در آن را دارد. باید دقت نمایید که معافیت تحصیلی تنها برای آن دسته از دانشگاه هایی صادر میشوند که مورد تایید وزارت بهداشت و یا وزارت علوم و تحقیقات کشور باشند.
  • برای مشمولانی که از دانشگاه های خارج از کشور پذیرش گرفته اند، نداشتن غیبت شرط مهم و اساسی است تا معافیت تحصیلی بگیرند. چنانچه مشمول غیبت کرده باشد در روند خروج از کشور دچار مشکل خواهد شد.
  • معافیت تحصیلی که به دانشجویان متقاضی تحصیل در خارج از کشور داده میشود تنها برای دوره های فوق لیسانس و دکتری میباشد.
  • برای دانشجویان خارج از کشور نیز سنوات تحصیلی مجاز در نظر گرفته شده است و باید در این سنوات تمام واحد های درسی خود را بگذرانند.
  • در صورت تمام نشدن واحد های درسی در دوره مجاز تحصیلی امکان افزایش دو ترم به سنوات تحصیلی مشمول وجود دارد.

دریافت گواهی معافیت تحصیلی چگونه امکان پذیر است؟

دریافت گواهی معافیت تحصیلی از آن جهت اهمیت دارد که افراد مذکر بعد از رسیدن به سن ۱۸ سالگی باید دو سال را به عنوان سرباز وظیفه خدمت کنند. اما افرادی که میخواهند ادامه تحصیل دهند و یا دانش آموزانی که در سن ۱۸ سالگی فارغ اتحصیل نشده اند، برای اینکه بتوانند به شکل قانونی تحصیل کنند باید معافیت تحصیلی دریافت کنند. اگر برگه معافیت تحصیلی را دریافت نکنند به عنوان غایب در نظر گرفته میشوند که پیامدهایی همچون اضافه خدمت، جریمه و… را برایشان به دنبال خواهد داشت. البته کسانی که شرایط معافیت دائم از خدمت را دارند میتوانند برای اخذ آن اقدام نمایند و بعد به تحصیلشان ادامه دهند. اما چگونه میتوان این گواهی را دریافت کرد؟

افرادی که موفق به قبولی در کنکور و یا دانشگاه ها میشوند در زمان ثبت نام باید برگه درخواست معافیت تحصیلی را به سازمان وظیفه ارائه کنند. ارائه ی برگه ی اشتغال به تحصیل یکی از ملزومات دریافت گواهی معافیت تحصیلی است. برگه ی معافیت تحصیلی مدت اعتبار مشخصی دارد که مشمولان باید بعد از پایان اعتبار دوباره برای تعیین وضعیت وظیفه عمومی خود اقدام کنند. مثلا استفاده از معافیت تحصیلی برای دانش آموزان مشمول، تنها تا سن بیست سالگی امکان پذیر است.

معافیت تحصیلی دانشجویان

از کجا معافیت تحصیلی بگیریم؟؟؟؟؟؟؟؟

از کجا معافیت تحصیلی بگیریم؟ شاید این سوالی باشد که برای شما نیز پیش آمده است به همین خاطر سعی میکینم به شکل کامل مراحل دریافت معافیت تحصیلی را برایتان شرح دهیم:

اگر شما مشمول خدمت سربازی باشید و بخواهید در دانشگاه های کشور و حتی در مدارس و هنرستان ها ادامه تحصیل دهید بایستی برگه ی مربوط به معافیت تحصیلی خود را به این مراکز ارائه کنید. برای اخذ معافیت تحصیلی باید به سازمان وظیفه مراجعه کنید. لذا شما میتوانید به یکی از دفاتر پلیس الکترونیک محل زندگیتان مراجعه کنید و با ارائه ی مدارکی همچون برگه ی اشتغال به تحصیلی که از دانشگاه و یا مدرسه دریافت کرده اید و مدارک شناسایی و… درخواست خود را ثبت نمایید. بنابراین پاسخ به این سوال که از کجا معافیت تحصیلی بگیریم؟ برای تمام مشمولان در تمام سنین یکی است.

سنوات مجاز تحصیلی برای مشمولان خدمت سربازی چه میزان است؟

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم افراد مشمولی که به واسطه ی دریافت معافیت تحصیلی میتوانند در دانشگاه  ادامه تحصیل دهند تنها مدت مشخصی را میتوانند از این معافیت استفاده کنند که تحت عنوان سنوات مجاز تحصیل شناحته میشود. این سوات برای مقاطع مختلف تحصیلی به شرح زیر است:

  • مقطع کاردانی: دو سال و نیم
  • کارشناسی پیوسته و ناپیوسته: به ترتیب مدت پنج و سه سال
  • کارشناسی ارشد پیوسته و ناپیوسته : به ترتیب شش سال و سه سال
  • دکتری پزشکی: ۸ سال
  • دکتری تخصصی ناپیوسته: ۶ سال

اگر مشمولان نتوانند در این زمان های مقرر تمام واحد های درسی خود را پاس کنند به عنوان غایب از خدمت سربازی تلقی میشوند. البته این افراد؛ میتوانند از سنوات ارفاقی نیز که کمیسیون موارد خاص دانشگاه در اختیارشان قرار میدهد استفاده کنند.

معافیت تحصیلی دانش آموزان

سوالات متداول

مدارک لازم برای معافیت تحصیلی دانش آموزی کدامند؟

اصل و کپی شناسنامه عکسدار فرد مشمول، گواهی اشتغال به تحصیل در دبیرستان، هنرستان و…، یک قطعه عکس دارای پشت نویسی، تکمیل برگه ی درخواست معافیت تحصیلی از جمله این مدارکند.

مدارک لازم برای معافیت تحصیلی دانشجویی شامل چه مواردی است؟

کپی و اصل کارت ملی و شناسنامه فرد مشمول ، یک عکس پرسنلی که پشت نویسی شده باشد، فرم تکمیل شده ی درخواست دریافت معافیت تحصیلی و…

از کجا معافیت تحصیلی بگیریم؟

شما میتوانید به یکی از دفاتر پلیس الکترونیک محل زندگیتان مراجعه کنید و با ارائه ی مدارکی همچون برگه ی اشتغال به تحصیلی که از دانشگاه و یا مدرسه دریافت کرده اید و مدارک شناسایی و… درخواست خود را ثبت نمایید.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه

هدف مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی و افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره خدمت سربازی به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

 

برای مشاوره در زمینه مدارک لازم برای معافیت تحصیلی دانشجویان و دانش آموزان

از مشاورین مشاوره نظام وظیفه آویژه از طریق تلفن ثابت

در سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید

همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 

حتی ایام تعطیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.