کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای اطلاع از آخرین اخبار نظام وظیفه، معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

انواع معافیت تحصیلی چیست؟نحوه تمدید،صدور و استعلام معافیت تحصیلی

انواع معافیت

دریافت گواهی معافیت تحصیلی چگونه است؟

معافیت تحصیلی چیست؟ این نوع معافیت های تحصیلی به چه افرادی تعلق میگیرد؟ قبل از رسیدن به پاسخ این سوالات بهتر است با تعریف دقیق معافیت های خدمت وظیفه عمومی آشنا شوید. معافیت های خدمت سربازی یکی از مهم ترین مزایایی است که از سوی سازمان نظام وظیفه به مشمولین خدمت سربازی تعلق میگیرد. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که معافیت های نطام وظیفه به همه ی مشمولین داده نمیشود. این تسهیلات به افرادی اعطا میشود که دارای شرایط و ضوابط معافیت های مختلف بوده و سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا نیز آنان را تایید کند.

جوانان پس از نزدیک شدن به سن مشمولیت دغدغه ی رفتن به خدمت سربازی را به همراه خواهند داشت. به همین منظور به دنبال روش های مختلفی هستند تا بتوانند این مسیر را راحت تر دنبال کرده و یا با استفاده از معافیت های مختلف از رفتن به خدمت سربازی نظام وظیفه معاف شوند. اما دغدغه ی مهم تری که این روزها جوانان با آن درگیر هستند مشکل ادامه تحصیل میباشد.

جوانانی که برای خدمت سربازی اقدام کرده و برای اعزام به خدمت آماده میشوند دیگر قادر نخواهند بود که برای ادامه تحصیل تلاش کنند. این افراد موظف اند تا دوره ی دو ساله ی خدمت خود را در پادگان های نظامی به اتمام رسانده و کارت پایان خدمت دریافت کنند. بنابراین در این دوره ی دو ساله اجازه ی ادامه تحصیل و ورود به دانشگاه به آنان داده نمیشود. اما این افراد برای ادامه تحصیل و کسب مدارج بالای علمی چه مراحلی را باید طی کنند.

معافیت تحصیلی مهم ترین و بهترین روشی است که جوانان میتوانند برای ادامه تحصیل از آن استفاده کنند.


بیشتر بخوانید: استعلام معافیت تحصیلی برای مشمولان خدمت سربازی چگونه ممکن است؟


شرایط صدور معافیت تحصیلی و قوانین آن چگونه است؟

شرایط صدور معافیت تحصیلی  به مجموعه قوانینی اطلاق میشود که سازمان نظام وظیفه عمومی کشور آنان را تصویب کرده و جوانان نیز با توجه به این شرایط و قوانین میتوانند برای صدور معافیت های تحصیلی خود اقدام کنند. امروزه به دلیل تقاضای بالای جوانان برای ادامه تحصیل در دانشگاه های مختلف سراسر کشور، سازمان نظام وظیفه شرایط و قوانین مختلفی را برای مشمولین در نظر گرفته تا بتوانند در مقاطع مختلف تحصیلی به ادامه تحصیل مشغول شده و مدارج مختلف علمی و تحصیلی را بدست آورند. ماده قانون های زیادی برای جوانان در نظر گرفته شده است تا به راحتی وارد دانشگاه شده و از سنوات مجاز تحصیلی بهره مند شوند.

بر اساس ماده قانون ۳۱ از مجموعه قوانین نظام وظیفه، یکی از مهم ترین شرایط صدور معافیت تحصیلی این است که دانش آموزان محصل در مدارس تحت نظارت اداره ی آموزش و پرورش و دانشجویانی که در دانشگاه های مختلف معتبر و وابسته به وزارت علوم کشور در داخل ایران و خارج از ایران مشغول به تحصیل هستند میتوانند تا وقتی که به  تحصیل مشغول اند از رفتن به خدمت سربازی معاف شوند. این افراد به راحتی میتوانند از معافیت های تحصیلی بهره مند شوند. در این شرایط طلاب و سایر افرادی که در حوزه های علمیه ی سراسر کشور نیز درس میخوانند میتوانند از این معافیت ها استفاده کنند.


بیشتر بخوانید: شرایط معافیت تحصیلی برای پشت کنکورها چیست؟


مدارک لازم برای معافیت تحصیلی دانش آموزی چیست؟

مدارک لازم برای معافیت تحصیلی دانش آموزی، به مجموعه مدارکی گفته میشود که دانش آموزان مشمول خدمت سربازی باید آن را به سازمان نظام وظیفه عمومی کشور ارائه داده تا بتوانند از مزایای معافیت های تحصیلی بهره مند شوند. دانش آموزان ذکور که در مدارس سراسر کشور مشغول به تحصیل هستند پس از پایان سن ۱۸ سالگی و ورود به سن ۱۹ سالگی مشمول خدمت وظیفه ی سربازی میباشند. این افراد تا سن ۲۰ سالگی میتوانند برای تکمیل دوران تحصیل خود درس بخوانند و از معافیت های تحصیلی استفاده کنند.

پس از پایان سن ۲۰ سالگی مشمولان خدمت وظیفه موظف خواهند بود که مراحل و اقدامات اعزام به خدمت را به ترتیب انجام داده و برای رفتن به خدمت سربازی آماده شوند. دانش آموزان باید بدانند که شرایط برای دریافت این معافیت تحصیلی برای همه ی افراد یکسان بوده و تفاوت رشته های تحصیلی هیچ تغییری در قوانین معافیت های تحصیلی ایجاد نخواهد کرد.

مهم ترین مدارک لازم برای معافیت تحصیلی دانش آموزان، برگه ی اشتغال به تحصیلی خواهد بود که ادارات آموزش و پرورش آن را صادر کرده و مشمول باید آن را به سازمان مربوطه تحویل دهد. پس از آن مشمولین میتوانند برگه ی معافیت خود را دریافت کرده و تا زمان مشخص شده از سنوات مجاز تحصیلی بهره مند شوند.


بیشتر بخوانید: شرایط دریافت معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی چیست؟


معافیت تحصیلی چیست؟

مدارک لازم برای دریافت معافیت های تحصیلی دانش آموزی

  • عکس دار کردن شناسنامه ی دانش آموز متقاضی دریافت معافیت
  • گذرنامه برای افرادی که پاسپورت دریافت کرده اند
  • کپی گذرنامه یا همان پاسپورت برای دارندگان آن
  • کپی شناسنامه و کارت ملی مشمولین
  • عکس ۳*۴ رنگی با زمینه سفید به صورت تمام رخ از چهره ی مشمولین متقاضی
  • برگه ی گواهی اشتغال به تحصیل به همراه مهر و امضای مدیر مدرسه  ی دانش آموز

تکمیل فرم درخواست معافیت های تحصیلی در همه ی مقاطع

متقاضیان دریافت معافیت های دانش آموزی ضمن آماده کردن و دسته بندی مدارک بالا، میتوانند به نزدیک ترین دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی مراجعه کرده و مراحل لازم را طی کنند تا بتوانند برای دریافت معافیت سریع تر به نتیجه برسند. مشمولین باید پس از شروع سن ۱۸ سالگی مدارک خود را به دفاتر پلیس + ۱۰ تحویل داده تا سازمان نظام وظیفه معافیت آنان را تا سن ۲۰ سالگی صادر کند. سپس مشمولین میتوانند برگه ی معافیت صادر شده را به مراکز آموزشی مورد نظر خود تحویل دهند.

انواع مدارک لازم برای معافیت تحصیلی دانشجویی 

مدارک لازم برای معافیت تحصیلی دانشجویی توسط متقاضیان باید به دفاتر مربوطه تحویل داده شود. این مدارک توسط سازمان نظام وظیفه ی کشوری تعیین شده و به مشمولین ابلاغ میگردد. بنابراین تهیه مدارک و ارائه ی آن به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی یکی از مهم ترین بخش هایی است که مشمولین برای دریافت معافیت های تحصیلی و هم چنین سایر معافیت ها باید به آن دقت لازم را داشته باشند. معافیت های تحصیلی دانشجویی امروزه بسیار پر متقاضی است. به همین منظور جوانان زیادی علاقه مند به کسب اطلاعات درباره ی این نوع معافیت و مدارک لازم برای آن هستند.

از آنجایی که جوانان در هنگام سربازی نمیتوانند به طور همزمان تحصیل خود را نیز ادامه دهند. متقاضیان دریافت معافیت برای ادامه تحصیل روز به روز افزایش میابد. برای دریافت این معافیت ها جوانان باید اول از همه اطلاعات لازم برای ثبت درخواست معافیت را دریافت کرده و سپس به  جمع آوری مدارک لازم خود بپردازند. این مدارک شامل برخی مدارک شناسایی و سایر فرم هایی است که سازمان نظام وظیفه آن را به اختیار مشمولین قرار میدهد.

مدارک لازم برای معافیت تحصیل دانشجویی

  • دو عدد عکس ۳*۴ به صورت تمام رخ و رنگی با زمینه ی سفید
  • اصل شناسنامه ی مشمولین متقاضی
  • کپی صفحات شناسنامه مشمول به طور کامل
  • اصل کارت ملی هوشمند مشمولین
  • کپی کارت ملی مشمولین
  • فرم درخواست معافیت مشمولین که باید از بخش آموزش دانشگاه دریافت شود.

مشمولین پس از تهیه این مدارک میتوانند مراحل دریافت معافیت را آغاز کنند. پس از آن نیز معافیت های تحصیلی را دریافت کرده و به راحتی میتوانند در مقاطع مختلف تحصیلی از کاردانی تا دکتری تخصصی و دیگر مقاطع ادامه تحصیل دهند.

صدور و استعلام معافیت تحصیلی

استعلام معافیت تحصیلی چگونه انجام میشود؟

استعلام معافیت تحصیلی فرصت مناسبی برای جوانان است تا بتوانند از وضعیت معافیت های خود مطلع شوند. اما این استعلام چگونه امکان پذیر است؟

جوانان چگونه میتوانند از شرایط معافیت خود اطلاع پیدا کنند؟

به طور کلی بررسی و پیگیری وضعیت مشمولان و معافیت آنان به ویژه معافیت های تحصیلی زمانی امکان پذیر خواهد بود که مشمول کد سخا دریافت کند. کد سخا یک کد ۵ رقمی است که مشمولین برای دریافت آن اول باید به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی مراجعه کرده و سپس از طریق  سامانه کد ۵ رقمی سخا را دریافت کنند.

مشمولین با داشتن این کد میتوانند از طریق سامانه وضعیت نظام وظیفه ی خود را چک کنند. استعلام معافیت های سربازی به جوانان از چند جهت آگاهی میبخشد. اول اینکه مشمولین میتوانند وضعیت خود را بررسی کرده و از تاریخ اتمام سنوات تحصیلی خود با خبر شوند.

از طرف دیگر مشمولین میتوانند وضعیت معافیت و دریافت کارت خود را نیز در آن محاسبه کنند. جوانانی که در مقاطع مختلف از سنوات مجاز تحصیلی بهره میگیرند اگر بخواهند در مقطع بعدی ادامه تحصیل دهند باید حتما از وضعیت معافیت خود اطلاع داشته باشند. زیرا اگر سنوات مجاز آنان تمام شود و تمدید نیز نشود. در غیر این صورت مشمول ممکن است وارد غیبت غیر موجه شده و دیگر قادر به ادامه تحصیل نخواهد بود.

معافیت تحصیلی دانشجویی به چه کسانی تعلق میگیرد؟

معافیت تحصیلی دانشجویی  از مهم ترین معافیت هایی است که جوانان زیادی متقاضی دریافت آن در این روزها هستند. زیرا ادامه تحصیل و دریافت مدارک عالی دانشگاهی به جوانان کمک میکند تا راحت تر در شغل های عالی استخدام شده و از شان اجتماعی بالایی برخوردار شوند. به همین سبب جوانان با آینده نگری تلاش میکنند تا در دوره ی متوسطه به خوبی درس خوانده و برای رفتن به دانشگاه آماده شوند.

معافیت دانشجویی شرایط و ضوابط خاص خود را دارد. این قوانین که یکی از مهم ترین بخش های ضوابط و قوانین نظام وظیفه ناجا به شمار میاید شرایطی را برای مشمولین در نظر گرفته که بر اساس این شرایط متقاضیان میتوانند از معافیت های تحصیلی دانشجویی استفاده کنند. با استفاده از این معافیت ها دانشجویان تا مادامی که به تحصیل مشغول هستند نیازی به اعزام به خدمت نداشته و میتوانند با خیال آسوده از خدمت سربازی معاف باشند. معافیت های تحصیلی در واقع نوعی معافیت موقت به حساب میاید. که داوطلبان بایستی گواهی اشتغال به تحصیل خود را برای سازمان نظام وظیفه تهیه کرده و به دفاتر مربوطه تحویل دهند.

دانشجویان برای ادامه تحصیل در هر مقطعی میتوانند از معافیت موقت استفاده کنند. اما در این مدت این معافیت ها بر اساس نوع مقطع تغییر خواهد کرد. کسانی که میخواهند در مقاطع دانشگاهی و دانشگاه های زیر نظر وزارت علوم ادامه تحصیل دهند به طور قانونی مجاز خواهند بود که از این معافیت استفاده کنند.

معافیت

سنوات مجاز تحصیلی در دانشگاه ها در مقاطع مختلف تحصیلی

  1. مقطع کاردانی: به مدت ۲ سال و ۶ ماه
  2. مقطع کارشناسی پیوسته یا لیسانس: به مدت ۵ سال
  3. مقطع کارشناسی ناپیوسته: به مدت ۳ سال
  4. مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته یا فوق لیسانس: به مدت ۳ سال
  5. مقطع کارشناسی ارشد پیوسته: به مدت ۶ سال
  6. مقطع دکتری تخصصی: به مدت ۶ سال
  7. مقطع دکترای پزشکی: به مدت ۸ سال

آن دسته از متقاضیانی که در هر گروه از مقاطع تحصیلی مشغول به تحصیل بوده و یا قصد ادامه تحصیل دارند باید توجه داشته باشند که این میزان سنوات مشخص شده سنوات مجاز به حساب میاید که ما در این جا آن ها را نام برده ایم. اما سازمان نظام وظیفه تسهیلاتی در اختیار جوانان قرار داده است تا بتوانند از سنوات ارفاقی نیز علاوه بر این سنوات مجاز در همه ی مقطع های تحصیلی بهره مند شوند.

معافیت تحصیلی دانشجویان خارج از کشور چگونه است؟

معافیت تحصیلی دانشجویان خارج از کشور یکی از بخش های مهم معافیت های موقت به حساب میاید. زیرا تعداد ایرانیان مقیم خارج از کشور روز به روز افزایش پیدا کرده و ادامه تحصیل فرزندان آنان باید پس از سن مشمولیت با تایید سازمان نظام وظیفه صورت بگیرد. مشمولین دانشجو و محصل در کشورهای دیگر سراسر دنیا پس از رسیدن به سن مشمولیت مانند متقاضیان داخل کشور باید برای خدمت سربازی نظام وظیفه ی خود تعیین تکلیف کرده تا بتوانند از مزایای سازمان نظام وظیفه استفاده کنند.

شرایط و ضوابط برای دانش آموزان و دانشجویان در خارج از کشور آسان نخواهد بود.

اولین شروط مهم  برای ادامه تحصیل مشمولین در خارج از کشور برای دانش آموزان، درس خواندن در مدارس ایرانی و یا مدارس خارجی است که وزارت آموزش و پرورش آنان را تایید میکند. به همین منظور جوانان باید برای پس از رسیدن به مشمولیت به نمایندگی های ایران در کشور مبدا مراجعه کرده و نسبت به دریافت معافیت های تحصیلی اقدام کنند. دانش آموزان محصل در خارج از کشور مانند سایر دانش آموزان مجازند که دوره ی متوسطه ی خود را تا سن ۲۰ سالگی به اتمام برسانند.

دانشجویان نیز بر اساس سنوات مشخص شده میتوانند در خارج از کشور تحصیل کنند. سنوات دانشجویان در خارج از کشور مانند متقاضیان محصل در دانشگاه های ایرانی میباشد. که بر اساس این سنوات مشخص شده میتوانند در دانشگاه های معتبر سراسر دنیا و در مقاطع مختلف مشغول به تحصیل شوند.

البته نکته ای که مشمولین باید در نظر داشته باشند این است که متقاضیان دانشجو در خارج از کشور در صورتی که نتوانند در مدت مجاز از سنوات تحصیلی استفاده کنند و واحد های درسی آنان برای ترم های اضافه تر بماند. با موافقت وزارت علوم یا وزارت بهداشت و درمان سنوات ارفاقی به این افراد تعلق میگیرد. این سنوات تا ۲ ترم نیز میتواند در نظر گرفته شود.

سنوات مجاز تحصیلی

معافیت تحصیلی طلاب چه شرایطی دارد؟

معافیت تحصیلی طلاب و سایر دانش آموزان و دانشجویان بر اساس ماده قانون ۳۱ معافیت تحصیلی سازمان نظام وظیفه بررسی و تایید خواهد شد.

در واقع تمام طلاب و افرادی که حوزه های علمیه در سراسر کشور مشغول به تحصیل هستند میتوانند برای ادامه تحصیل از معافیت بهره مند شوند. در واقع طلابی که در زمان تحصیل در حوزه  های علمیه به سن مشمولیت میرستد با رعایت شرایط و قوانین سازمان نظام وظیفه میتوانند از معافیت استفاده کرده و مجوز آن را از سازمان نظام وظیفه دزیافت کنند. برای تحصیل در حوزه های علمیه نیز سنوات مشخصی از سوی نظام وظیفه ارائه شده که جوانان بر اساس این قوانین میتوانند به تحصیل خود ادامه دهند.

شرایط و قوانین برای انصراف

همانطور که گفته شد شرایط تحصیل و معافیت های تحصیلی برای طلاب علوم دینی مانند دانش آموزان و دانشجویان میباشد. اما اگر طلاب دینی از ادامه تحصیل انصراف داده یا از حوزه های علمیه اخراج شوند چه شرایطی خواهند داشت؟ برای پاسخ به این سوال متقاضیان باید دقت داشته باشند که شرایط و قوانین برای انصراف، ترک تحصیل و حتی اخراج از حوزه های علمیه برای طلاب علوم دینی مانند دانش آموزان مدارس و دانشجویان محصل در دانشگاه ها میباشد.

حوزه های علمیه موظف هستند که در صورت انصراف، اخراج و ترک تحصیل محصلین خود، اسامی این افراد را به سازمان نظام وظیفه اطلاع داده تا نسبت به وضعیت آنان رسیدگی های لازم بعمل آید. تا جوانان بتوانند به راحتی مراحل اعزام به خدمت را طی کنند. فرصت معرفی و انجام مراحل اعزام به خدمت برای طلاب علوم دینی پس از انصراف، اخراج و ترک تحصیل مدت یک سال از تاریخ اخراج و انصراف میباشد.

  1. مشمولین متقاضی تحصیل در حوزه های علمیه میتوانند قبل از رسیدن به سن مشمولیت و با مدرک زیر دیپلم در حوزه های علمیه سراسر کشور مشغول به تحصیل شوند.
  2. هم چنین آن دسته از افرادی که دارای مدارک دیپلم و پیش دانشگاهی هستند چنانچه وارد غیبت سربازی نشده باشند میتوانند تحصیلات خود را در حوزه های علمیه شروع کنند.

شرایط تمدید معافیت تحصیلی دانش آموزی چطور است؟

شرایط تمدید معافیت تحصیلی دانش آموزی با شرایط دانشجویان کمی متفاوت خواهد بود. میدانید که جوانان ذکور پس از پایان سن ۱۸ سالگی به سن مشمولیت خواهند رسید. بنابر گزارشات سازمان نظام وظیفه عمومی کشور دانش آموزان مقطع متوسطه باید در مدت مجاز سنوات تحصیلی نسبت به دریافت مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی خود اقدام کنند.

 همه ی دانش آموزانی که به صورت حضوری و غیر حضوری مشغول درس خواندن هستند میتوانند تا سن ۲۰ سالگی از سنوات مچاز استفاده کنند. پس از آن تحصیل این افراد غیر مجاز خواهد بود. در واقع پس از دریافت مدرک دوره ی متوسطه پس از ۱۸ سال مشمولین یک سال وقت دارند که نسبت به اعزام به خدمت سربازی اقدام کنند. پس از آن مشمول میتواند تا جداکثر سن ۲۰ سالگی برای ورود به دانشگاه تلاش کند.

متقاضیانی که میخواهند از معافیت های تحصیلی دانش آموزی بهره بگیرند باید دقت داشته باشند که تمدید این معافیت تا سن ۲۰ سالگی بوده و پس از آن داوطلبان باید در دانشگاه ها مشغول به تحصیل شوند تا معافیت های تحصیلی ادامه دار باشد.

اما درمورد آن دسته از افرادی که در سن ۱۷ سالگی مدرک دیپلم خود را دریافت میکنند شرایط متفاوت خواهد بود. این افراد پس از ۱۸ سالگی تنها ۶ ماه فرصت تکمیل فرم اعزام به خدمت و تهیه مدارک خود را دارند.

این تمدید معافیت به طور کلی به این منظور به مشمولین داده میشود تا بتوانند برای ورود به دانشگاه و شرکت در آزمون کنکور آمادگی پیدا کنند.

شرایط معافیت

شرایط تمدید معافیت تحصیلی دانشجویی چیست؟

شرایط تمدید معافیت تحصیلی دانشجویی از دیگر مزایا و تسهیلاتی است که جوانان میتوانند از آن بهره بگیرند. هر ساله تعداد زیادی از جوانان به منظور ادامه تحصیل در دانشگاه های مختلف از معافیت های موقت استفاده میکنند. مقاطع تحصیلی مختلف در دانشگاه ها و ادامه تحصیل در این مقاطع سنوات مجازی را به دانشجویان و مشمولین ارائه میدهد. پس بر اساس این سنوات مجاز متقاضیان میتوانند در دانشگاه به تحصیل ادامه دهند.

اما اگر برخی از دانشجویان به دلایل مختلف قادر به اتمام تحصیل خود در مدت سنوات مجاز نباشند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا داوطلبان باید برای اعزام به خدمت آماده شده و ادامه ی درس و دانشگاه را رها کنند؟ این یکی از سوالاتی است که در ذهن بسیاری از خوانندگان قرار گرفته است. آیا شرایط و امکان تمدید معافیت های تحصیلی وجود دارد یا خیر؟ تمدید معافیتهای تحصیلی و قرار دادن شرایط ویژه برای تمدید معافیت از بهترین مزایایی است که جوانان برای استفاده از آن پیگیر هستند.

بنابراین دانشجویان میتوانند پس از استفاده از سنوات مجاز تحصیلی خود، از مغافیت ارفاقی یکساله استفاده کنند. متقاضیان باید در نظر داشته باشند که استفاده از سنوات ارفاقی شرایط خاص خود را دارد. به طور مثال مشمول باید بتواند در مدت مشخص شده فارغ التحصیل شود. یعنی واحد های باقی مانده ی خود را در مدت یکسال به طور کلی پاس کنند.

هم چنین از طرف دیگر داشتن حداقل معدل بالای ۱۲ برای افرادی که قصد استفاده از سنوات ارفاقی را دارند مهم میباشد.

معافیت تحصیلی دانش آموزی با چه شرایطی امکان پذیر میباشد؟

معافیت تحصیلی دانش آموزی همانطور که از اسمش نیز پیداست به دانش آموزان در دوره ی متوسطه تعلق میگیرد. همه ی دانش آموزان متقاضی ادامه تحصیل در مدارس و دانشگاه میتوانند از معافیت های تحصیلی دانش آموزی استفاده کنند. در واقع دانش آموز مشمول به کسانی اطلاق میشود که سن ۱۸ سالگی را پشت سر گذاشته و وارد سن ۱۹ سالگی میشوند. این افراد اگر در مدارس تحت نظارت آموزش و پرورش به تحصیل مشغول باشتد دانش آموزان مشمول به شمار میایند.

این دانش آموزان پس از رسیدن به سن مشمولیت تا یک سال مهلت دارند تا مراحل اعزام به خدمت را انجام داده و به خدمت سربازی بروند. این دانش آموزان باید درخواست خود را پس از وارد شدن به سن مشمولیت نوشته و آن را به یکی از نزدیک ترین دفاتر خدمت الکترونیک  انتظامی تحویل دهند. در غیر اینصورت این افراد وارد غیبت های غیر موجه شده و نمیتوانند مثلا معافیت تحصیلی خود را تمدید کنند.

دانش آموزان برای تمدید معافیت تحصیلی خود باید مراحل زیر را طی کنند. تا بتوانند از معافیت تحصیلی استفاده کنند.

  1. هر چه سریع تر و پس از شروع سن ۱۹ سالگی برای ثبت درخواست معافیت تحصیلی اقدام کنند.
  2. برای ثبت درخواست معافیت مشمولان باید به دفاتر پلیس + ۱۰ یا همان دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی مراجعه کرده و مدارک ارائه دهند.
  3. سنوات مجاز تحصیلی برای دانش آموزان تا سن ۲۰ سالگی امکان پذیر است.
  4. تحویل برگه ی معافیت تحصیلی و ارائه ی آن به مدارس مختلف.
  5. تمدید معافیت دانش آموزان تا سن ۲۰ سالگی آنان از قوانین ماده ۳۳ قانون معافیت سربازی کشور میباشد. البته این نکته را توجه داشته باشید که تحصیل دانش آموزان باید به صورت پیوسته بوده باشد.

شرایط معافیت تحصیلی پشت کنکوری ها چطور است؟

شرایط معافیت تحصیلی پشت کنکوری ها فرصتی است که به متقاضیان داده میشود تا برای ادامه تحصیل و شرکت در آزمون سراسری و آزاد مهلت داشته باشند. آن دسته از افرادی که به سن مشمولیت میرسند باید برای اعزام به خدمت اقدام کنند.

  • اما اگر فردی پس از شرکت در کنکور قبول نشود چه اتفاقی برای فرد خواهد افتاد؟
  • آیا فرذ میتواند برای سال های متمادی پشت کنکور مانده و بی توجه به خدمت سربازی از شرایط معافیت های تحصیلی بهره مند شود؟
  • آیا پس از قبولی در دانشگاه همه ی مشمولین میتوانند مجوز لازم برای ثبت نام را از سازمان نظام وظیفه عمومی کشور دریافت کنند؟

مشمولین باید این نکته را بدانند که سنوات مجاز تحصیلی مهم ترین بخشی است که آنان میتوانند به تحصیل خود در مقاطع مختلف ادامه دهند.

اگر مشمول وارد غیبت سربازی شده باشد. حتی اگر با رتیه ی خوب در دانشگاه قبول شود قادر نخواهد بود که در دانشگاه های زیر نظر وزارت علوم به تحصیل مشغول شود. شرایط معافیت پشت کنکوری ها شرایط ویژه ای است که در اینجا توضیحاتی در اختیار شما عزیزان خواهیم گذاشت.

بر اساس آخرین اطلاعیه های سازمان نظام وظیفه عمومی کشور مشمولین و دانش آموزان میتوانند برای قبولی در کنکور تا سن ۲۰ سالگی از سنوات مجاز تحصیلی برخوردار شوند. اگر داوطلبان در سال اول در دانشگاهی قبول شوند از شرایط معافیت برخوردار بوده و میتوانند به راحتی برای دریافت مجوز ادامه تحصیل اقدام کنند.

اما افرادی که پشت کنکوری هستند نیز میتوانند برای دومین بار در کنکور شرکت کنند. این افراد میتوانند تا زمان اعلام نتایج از معافیت تحصیلی استفاده کنند. که این معافیت باید توسط سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا تایید شده و سپس مشمول پس از پذیرش میتواند برای ثبت نام در دانشگاه اقدام کند.

شرایط معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی و اخراجی ها چگونه است؟

شرایط معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی یکی از مهم ترین بخش های معافیت مشمولین به حساب میاید. میدانید که رفتن به دانشگاه یکی از مهم ترین روش هایی است که به مشمولان فرصت میدهد تا از معافیت تحصیلی بهره مند گردند. به همین منظور این فرصت مناسبی برای جوانان است تا بتوانند شرایط معافیت تحصیلی را پیدا کرده و به عنوان دانشجو به ادامه تحصیل مشغول شوند.

از مزایای این معافیت ها میتوان به دریافت مدارج بالای علمی اشاره کرد. کسانی که وارد دانشگاه ها در سراسر کشور میشوند میتوانند در مقاطع مختلف به ادامه تحصیل مشغول باشند. این افراد پس از قبولی در کنکور و ثبت نام در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی میتوانند برای دریافت معافیت های تحصیلی اقدام کنند. اما نکته اینجاست که تنها مجوز معافیت تحصیلی به کسانی ابلاغ میگردد که هیچ گونه غیبت غیر موجهی نداشته باشند. هم چنین در دانشگاه ها پذیرش شوند.

شرایط تمدید معافیت تحصیلی

مجوز معافیت تحصیلی

اما برخی از جوانان که فرصت طلایی درس خواندن را پیش رو دارند و در دانشگاه ها مشغول به تحصیل میشوند، پس از گذشت مدتی قادر نخواهند بود که به تحصیل خود ادامه دهند. این افراد ممکن است از دانشگاه اخراج شده یا به خودی خود از رشته ی خود انصراف دهند.

در این بین پس از انصراف و اخراج متقاضیان از مراکز عالی، شرایط برای این افراد کاملا متفاوت میشود. اول از همه این که مشمولین دیگر سنوات مجاز تحصیلی نداشته و تنها یک سال فرصت دارند تا برای معرفی و اعزام به خدمت آماده شوند. دانشجویان انصرافی یا اخراجی از دانشگاه ها در شرایط سختی قرار خواهند گرفت. برخی از این افراد تصمیم به تغییر رشته گرفته و علاقه مند هستند که بتوانند رشته ی دانشگاهی خود را تغییر دهند. این تغییر رشته برای دانشجویان انصرافی یکبار مجاز مییاشد.

  • اولین کاری که دانشجویان پس از انصراف از تحصیل باید انجام دهند معرفی خود برای گذراندن خدمت دوره ی ضرورت میباشد.
  • حتی مسئولین آموزش در دانشگاه ها نیز باید خبر انصراف یا اخراج دانشجویان مشمول را به خدمت سازمان نظام وظیفه اعلام کرده تا در جریان روند کار این افراد قرار بگیرند.

سوالات متداول

مدارک لازم برای درخواست معافیت های تحصیلی چیست؟

آن دسته از افرادی که قصد دریافت معافیت های تحصیلی را دارند میتوانند با ارائه ی مدارک زیر از این معافیت ها بهره مند شده و به تحصیل در مقاطع مختلف ادامه دهند. مهم ترین این مدارک شامل عکس پرسنلی رنگی ۳*۴ با زمینه سفید، اصل شناسنامه مشمول به همراه کپی از صفحات آن، کارت ملی مشمول و فرم اشتغال به تحصیل میباشد.

سنوات مجاز تحصیلی برای مقطع لیسانس برای مشمولین چه میزان میباشد؟

مدت زمان معافیت تحصیلی برای مقطع کارشناسی پیوسته برای مشمولان ۵ سال مشخص شده است.

استعلام صدور معافیت های تحصیلی از چه طریقی امکان پذیر است؟

مشمولین میتوانند با دریافت کد ۵ رقمی سخا از وضعیت معافیت تحصیلی خود از طریقه سامانه سازمان نظام وظیفه مطلع شوند.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه

هدف مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی و افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه خدمات متنوعی را در زمینه انواع معافیت های  تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

 

برای مشاوره در زمینه انواع معافیت تحصیلی چیست؟نحوه تمدید،صدور و استعلام معافیت تحصیلی

از مشاورین مشاوره نظام وظیفه آویژه از طریق تلفن ثابت

در سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید

همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 

حتی ایام تعطیل

در این مقاله بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.