کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای اطلاع از آخرین اخبار نظام وظیفه، معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

استعلام معافیت تحصیلی برای مشمولان خدمت سربازی چگونه ممکن است؟

استعلام معافیت

استعلام معافیت تحصیلی برای مشمولان خدمت چگونه امکان پذیر است؟

افراد مشمول میتوانند برای دریافت استعلام معافیت تحصیلی با داشتن کد سخا از معافیت خود آگاه شوند. بیشتر افرادی که به سن مشمولیت میرسند، برای به تاخیر انداختن سربازی از معافیت های موقت استفاده میکنند. یکی از این معافیت ها، معافیت تحصیلی است که فرد میتواند در مقاطع مختلف درسی از آن بهره مند شود. مشمولان تنها یک سال فرصت دارند تا پس از ترک تحصیل و دوری از تحصیل به وضعیت خدمت خود رسیدگی کنند وگرنه وارد غیبت شده و از برخی تسهیلات نظیر: تسهیلات بانکی، دریافت گواهی نامه، ثبت شرکت، استخدام در ادارات و موسسات و … محروم میشوند.

حداکثر استفاده از معافیت تحصیلی برای مقاطع مختلف به صورت ذیل میباشد:

  • مشمولان با مقطع تحصیلی کاردانی: ۵/۲ سال
  • مشمولان با مقطع تحصیلی کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته: ۳ سال
  • مشمولان با مقطع تحصیلی کارشناسی پیوسته: ۵ سال
  • مشمولان با مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد پیوشته: ۶ سال
  • مشمولان با مقطع تحصیلی دکترای پزشکی پیوسته: ۸ سال
  • مشمولان با مقطع تحصیلی دکترای تخصصی: ۶ سال

سربازی یکی از دوران مهم برای پسران ذکور است که باید نسبت به آن اقدام کنند. برای این کار باید به دفاتر پلیس +۱۰ رجوع کنند و مشخصات فردی خود را به ثبت برسانند. در صورتی که فرد متقاضی دانشجو باشد باید به هنگام مراجعه برگه دوری ازتحصیل یا انصراف از تحصیل خود را برده تا آخرین وضعیت تحصیلی وی در سیستم ثبت شود. پس از ثبت مشخصات برگه ای با عنوان برگه سبز خدمت به مشمول ارائه میشود که در آن تاریخ اعزام به خدمت مشخص شده است و همچنین کد سخا به مشمول داده میشود تا از آخرین وضعیت خدمت خود استعلام بگیرد.


بیشتر بخوانید: شرایط معافیت تحصیلی برای پشت کنکورها چیست؟


استعلام معافیت تحصیلی دانش اموزان چگونه ممکن است؟

استعلام معافیت تحصیلی دانش اموزان نیز با داشتن کد سخا امکان پذیر است. کد سخا یک کد ۵ رقمی است که فرد با استفاده از آن میتواند از وضعیت خدمت خود با خبر شود. کد سخا را میتوان از مراکز پلیس +۱۰ دریافت کرد. بهتر است فردی که به سن ۱۸ سالگی کامل میرسد، هر چه زودتر برای استعلام معافیت تحصیلی دانش اموزان به دفاتر پلیس +۱۰ رجوع کند و از وضعیت خود اطلاع یابد. سازمان نظام وظیفه برای رغبت بیشتر مشمولان به سربازی معافیت هایی را در نظر گرفته است که برخی از آن ها معافیت موقت است و فرد پس پایان معافیت موقت باید به سربازی برود. معافیت تحصیلی شامل این نوع معافیت هاست که برای افراد دانش آموزی که در مقاطع مختلف مشغول تحصیل اند ارائه میشود.

تحصیلی

استعلام معافیت تحصیلی دانشجویان چگونه است؟

استعلام معافیت تحصیلی دانشجویان از طریق سامانه خدمات الکترونیکی نظام وظیفه انجام میشود. مشمولان به پلیس +۱۰ برای دریافت کد سخا مراجعه میکنند و با استفاده از آن از آخرین وضعیت خود استعلام میگیرند. پس از آنکه فرد مشخصات فردی خود را ثبت کرد، تاریخ اعزام برایش تعیین میشود. سامانه خدمات الکترونیکی نظام وظیفه یا سامانه سخا دارای سامانه سامانه پیامکی و سایت است و فعالیت هایی چون وضعیت اعزام به سربازی، وضعیت کارت پایان خدمت و … نشان میدهد. شما عزیزانی که اطلاع چندانی درباره استعلام معافیت تحصیلی دانشجویان ندارید، می توانید با مشاورین مرکز آویژه به صورت تلفنی و آنلاین ارتباط بر قرار کنید.


بیشتر بخوانید: تمدید معافیت تحصیلی چه مراحلی دارد؟


استعلام معافیت تحصیلی با کد ملی چگونه است؟

استعلام معافیت تحصیلی با کد ملی نیز یکی دیگر از روش هایی است که مشمولان میتوانند از وضعیت سربازی خود آگاه شوند. برای استعلام معافیت تحصیلی با کد ملی، فرد مشمول باید به سامانه اینترنتی http://evazifeh.epolice.ir  وارد شده و سپس کد ملی و کد سخا خود را وارد کرده و سه درخواست به صورت گزینه برایش باز میشود که فرد باید یکی از گزینه ها را انتخاب کند. حتی میتوان به پلیس +۱۰ برای این کار رجوع کرده و درخواست خود را ثبت کنید، اما این روش به راحتی امکان پذیر است.

  • درخواست خروج از کشور: افراد مشمولی که در مقاطع مختلف تحصیل میکنند و می خواهند برای سفرهای زیارتی و … اقدام کنند، می توانند به صورت اینترنتی حتی گذرنامه دریافت کنند.
  • درخواست تمدید یا تعجیل در خدمت: اگر می خواهید تاریخ اعزام خود را به جلو یا عقب بیندازید از طریق این گزینه پیگیری کنید.
  • درخواست ارسال مجدد کارت پایان خدمت: چنانچه کارت پایان خدمت خود را گم کرده باشید، میتوانید از طریق این گزینه برای دریافت کارت جدید اقدام کنید.

صدور معافیت تحصیلی چگونه است؟

به چه کسانی معافیت تحصیلی تعلق میگیرد؟

شاید همه و یا بیشتر افرادی که به سن مشمولیت میرسند، برای آنکه خدمت سربازی را به تعویق بیندازند از معافیت های موقت سربازی استفاده می کنند. که امروزه سازمان نظام وظیفه برای رغبت بیشتر مشمولان انواع مختلفی از معافیت ها را در نظر گرفته است. معافیت تحصیلی یکی از این معافیت هاست که فرد بسته به اینکه در چه مقطعی مشغول به تحصیل است معافیت میگیرد و جزء معافیت های موقت میباشد چرا که فرد پس از مدت مقرر شده برای تحصیل باید نسبت به خدمت سربازی  اقدام کند.

دانش آموزانی که قصد رفتن به دانشگاه را دارند و برای کارشناسی و ارشد درس میخوانند نهایتا تا سن ۲۴ سالگی فرصت دارند تا از معافیت تحصیلی بهره مند شوند. دانش آموزانی هم که در مقطع کاردانی وارد دانشگاه میشوند تا سن ۲۲ سالگی فرصت استفاده از معافیت را دارند. پس از گذشت سن های گفته شده اگر اقدام به اعزام سربازی نکنند، وارد غیبت میشوند و با چیزی که از آن هراس داشتند روبه رو میشوند. یعنی به جای اینکه ۲۱ ماه خدمت کنند بر خدمت آنها افزوده میشود. فرد مشمول میتواند برای انتقال از یک واحد آموزشی به واحد آموزشی دیگر به دفاتر الکترنیک نظام وظیفه رجوع کند.

معافیت تحصیلی

صدور معافیت تحصیلی 

سازمان نظام وظیفه برای صدور معافیت تحصیلی برنامه هایی را هر ساله مطرح میکند. همه افراد مشمول نمیتوانند، معافیت سربازی را بدست آورند. کسانی که در آزمون سراسری رتبه آورده اند و دانشگاه آنها مشخص شده است؛ میتوانند از دانشگاه یک معرفی نامه بگیرند و به یکی از مراکز پلیس +۱۰ مراجعه کنند. این مراکز مدارک دانشجویان را برای معافیت تحصیلی در سامانه نظام وظیفه عمومی ثبت میکنند. بعد از تائید از طرف سازمان معافیت تحصیلی برای دانشجویان صادر میشود. افراد دانشجو میتوانند، به پلیس +۱۰ مراجعه کنند و جواب معافیت تحصیلی خود را دریافت کنند و برای ثبت نام و بقیه کارها به دانشگاه بروند.

کلیه افرادی که در حال تحصیل میباشند از معافیت تحصیلی برخوردار میشوند. تبصره های گوناگونی درباره معافیت تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان وجود دارد. که طبق این تبصره ها اگر مشمولان دانش آموز و دانشجو ظرف مدت یکسال پس از ترک تحصیل برای اعزام به خدمت سربازی اقدام نکند، غایب به حساب می آید.

 شرایط صدور معافیت تحصیلی برای مشمولان چگونه است؟

شرایط صدور معافیت تحصیلی برای مشمولان از اهمیت بالایی برخوردار است. افرادی می توانند معافیت تحصیلی را دریافت کنند، که شرایط آن را داشته باشند. کسانی که میخواهند، معافیت تحصیلی بگیرند و وارد دانشگاه شوند، باید دوره متوسطه را به صورت پیوسته و تا ۲۰ سالگی به اتمام برسانند. فردی که به سن مشمولیت میرسد، تا ۶ ماه فرصت دارد، برای خود تعیین و تکلیف کند. افرادی که این فرصت را از دست بدهند، وارد دوره غیبت میشوند و نمیتوانند، از معافیت تحصیلی استفاده کنند.

مشمولانی که در مقاطع متوسطه درس میخوانند، چنانچه قصد انصراف از تحصیل را دارند فرصت دارند ظرف مدت یکسال برای خدمت سربازی اقدام کنند. چرا که با گرفتن معافیت تحصیلی وقت کافی برای آماده شدن به خدمت را داشته اند. مشاوران این مرکز میتوانند بهترین مشاوره ها را به افراد بدهند. اگر اطلاعات دقیق تری راجع به شرایط صدور معافیت از تحصیل برای مشمولان میخواهید؛ میتوانید با مشاوران ما در تماس باشید.

حداقل مهلت استفاده از معافیت تحصیلی در مقاطع مختلف برای مشمولان سرباز چگونه است؟ مطابق با قانون مربوط به معافیت تحصیلی، دانش آموزان تا بیست سالگی میتوانند از معافیت تحصیلی بهره ببرند، در مقاطع تحصیلی کاردانی دو سال و نیم مهلت استفاده از این نوع معافیت را دارند، معافیت تحصیلی برای کارشناسی و کارشناسی ارشد ناپیوسته ۳ ساله میباشد و برای کارشناسی پیوسته و کارشناسی ارشد پیوسته به ترتیب ۵ سال و ۶ سال میباشد. همچنین مهلت استفاده از معافیت تحصیلی در مقاطع دکترای پیوسته ۸ سال میباشد و برای دکترای تخصصی ۶ سال میباشد. معافیت تحصیلی برای هر مقطع تنها یکبار داده میشود.

مراحل صدور معافیت تحصیلی چگونه است؟

مراحل صدور معافیت تحصیلی یکی از اقداماتی است که مشمول باید طی کند. همانطور که برای گرفتن سایر معافیت ها شرایط و مراحلی را باید طی کرد. گرفتن معافیت تحصیلی نیز دارای مراحلی است که در این بخش به آن میپردازیم. برای به پایان رساندن این مراحل مدارکی نیز لازم است که در زیر به آنها میپردازیم:

مراحل صدور معافیت از تحصیل به همراه مدارک لازم

فرد ابتدا به مسئول نظام وظیفه در دانشگاه خود مراجعه میکند و مدارکی چون: کپی از شناسنامه، کپی از کارت ملی و عکس ۳*۴ را باید به همراه داشته باشد. این مدارک مورد تایید مسئول مرتبط قرار میگیرد. سپس مسئول نظام وظیفه برگه معافیت تحصیلی را به مشمول میدهد.

استعلام معافیت تحصیلی چگونه است؟

استعلام معافیت تحصیلی مشمولان با گرفتن کد سخا از پلیس+۱۰ امکان پذیر میباشد. افراد مشمول میتوانند با داشتن کد سخا از وضعیت مشمول بودن و معاف بودن خود با خبر شوند. برای استعلام معافیت تحصیلی همانطور که گفته شد دریافت کد ۵ رقمی سخا لازم است. که فرد میتواند به صورت غیر حضوری مشخصات فردی خود اعم از شماره کارت ملی و شناسنامه، را در سامانه مربوطه ثبت کند و از وضعیت سربازی خود و حتی وضعیت کارت معافیت مطلع شود.

مشمولان

نحوه دریافت معافیت تحصیلی دانش آموزان چگونه است؟

نحوه دریافت معافیت تحصیلی دانش آموزان موضوع این بخش از مقاله میباشد که بدان پرداخته ایم. همه دانش آموزان پسر ایرانی زمانیکه به سن ۱۹ سالگی میرسند، برای ادامه تحصیل و عقب انداختن خدمت سربازی، برای معافیت تحصیلی اقدام میکنند. نحوه دریافت معافیت تحصیلی دانش آموزان به شرح ذیل میباشد:

  • به این منظور مشمولان ابتدا به مراکز پلیس +۱۰ مراجعه میکنند. بهتر است فرد مشمول بعد از اتمام ۱۸ سالگی کامل اقدام کند.
  • سنوات تحصیلی برای دانش آموزان تا سن ۲۰ سالگی است. یعنی آنها تا ۲ سال فرصت دارند که از خدمت سربازی دور بمانند.
  • پس از آنکه مشمول برگه معافیت تحصیلی را دریافت کرد باید به مراکز آموزشی خود برگه را تحویل دهد.

نحوه دریافت معافیت تحصیلی دانشجویان چگونه است؟

نحوه دریافت معافیت تحصیلی دانشجویان برای مشمولان دانشجو بسیار اهمیت دارد. چرا که با دریافت معافیت تحصیلی از دوره خدمت سربازی دور مانده اند و خدمت سربازی را به تعویق انداخته اند. دانشجویان برای دریافت معافیت تحصیلی به مسئول نظام وظیفه در دانشگاه خود مراجعه میکند و با ارائه مدارک لازم برگه معافیت تحصیلی را دریافت میکند. نحوه دریافت معافیت تحصیلی دانشجویان اینگونه بود که گفتیم. اما اگر سوالی در این باره دارید میتوانید با مشاوره نظام وظیفه آویژه ارتباط برقرار کنید.

سامانه استعلام معافیت تحصیلی چیست؟

سامانه استعلام معافیت تحصیلی از موضوعاتی است که در این مقاله به آن میپردازیم. مسئله سربازی چنان برای جوانان ترسناک است، که به دنبال راه هایی برای خلاص شدن از خدمت می گردند. به همین منظور نظام وظیفه معافیت های بسیاری را در نظر گرفته است. که برخی از مشمولین به دلیل نداشتن شرایط معافیت باید ۲ سال از عمر خود را در پادگان بگذرانند. عده ای هم هستند که در این میان به دنبال ادامه تحصیل میباشند. آنها می توانند با دریافت معافیت تحصیلی، خدمت سربازی را به تعویق بیندازند. گاهی اوغات مشمول می خواهد تاریخ اعزام به سربازی را به جلو و عقب بندازد که در این صورت می تواند به پلیس +۱۰ مراجعه کند و یا از طریق سامانه استعلام معافیت تحصیلی درخواست خود را به ثبت برساند.

کد پرسنلی سربازی چیست؟

کد پرسنلی سربازی از مواردی است که مشمولان باید اطلاع دقیق در مورد آن داشته باشند. چرا که بیشتر افراد آگاهی لازم از آن ندارند. کد پرسنلی سربازی به مشمولان کمک میکند تا از محل آموزشی خود با خبر شوند. در ذیل به لیستی از کدهای مراکز آموزشی سازمان نظام وظیفه اشاره میکنیم:

  • کد ۱: مرکز آموزش ولیعصر تبریز
  • کد ۲: نیروی انتظامی سعید آباد
  • کد ۳: ارومیه
  • کد ۴: بیرجند
  • کد ۵: کرمان ارتش ۰۵
  • کد ۶: اراک نیروی انتظامی ۰۶
  • کد ۷: شهید بهشتی اصفهان
  • کد ۱۱: اراک نیروی انتظامی شهید دستغیب جهرم-فارس
  • کد ۱۲: نیروی انتظامی مرزن آباد چالوسه
  • کد ۱۳: نیروی انتظامی مشکین شهر
  • کد ۱۴: اصلاندوز اردبیل
  • کد ۱۷: نیروی هوایی شیراز ارتش منطقه هوایی شهید دوران
  • کد ۲۰: نیروی هوایی ارتش دانشگاه هوایی ستاری – شمشیری آذری
  • کد ۲۱: پایگاه شکاری شهید نوژه همدان
  • کد ۲۷: نیروی هوایی سمنان
  • کد ۲۸: نیروی هوایی ارتش بابلسر
  • کد ۳۱: پدافند هوایی ارتش – هاشم آباد
  • کد ۳۲: پدافند نیروی هوایی تهران
  • کد ۳۵: نیروی زمینی ارتش تهران آموزشی ۰۱
  • کد ۳۶: نیروی زمینی ارتش تهران آموزشی ۰۲
  • کد ۳۷: ارتش نیروی زمینی عجب شیر
  • کد ۳۸: ۰۴ بیرجند
  • کد ۳۹: کرمان نیروی زمینی ارتش
  • کد ۴۰: نیروی زمینی ارتش کازرون
  • و سایر کدها

خدمت سربازی

سوالات متداول

کد سخا چیست؟ و کجاها از آن استفاده می کنند؟

کد سخا یک شناسه ۵ رقمی است و مختص هر فرد مشمول میباشد. هنگامی که مشمول برای درخواست خدمت سربازی به پلیس +۱۰ مراجعه میکند در سامانه نظام وظیفه یک کد اختصاصی برای او در نظر گرفته میشود. از این کد و کد ملی میتوان برای مشاهده وضعیت اعزام به خدمت و شرایط آن، وضعیت معافیت کفالت، وضعیت معافیت تحصیلی، وضعیت معافیت موارد خاص، استعلام وضعیت امریه، استعلام تعویض کارت پایان خدمت، درخواست خروج از کشور، استعلام وضعیت معافیت های تحصیلی، استعلام محل خدمت و استعلام تمدید و تعجیل در خدمت استفاده کرد.

شرایط سنی برای برخورداری از معافیت تحصیلی در مقاطع مختلف چگونه است؟

برای مشمولان با مدرک تحصیلی فوق دیپلم حداکثر ۲۲ سال، مشمولان با مدرک تحصیلی لیسانس حداکثر ۲۴ سال، مشمولان با مدرک تحصیلی فوق لیسانس حداکثر ۲۸ سال و مشمولان با مدرک تحصیلی دکتری حداکثر ۳۰ سال میباشد.

معافیت تحصیلی یعنی چه؟

هر جوان ذکور ایرانی هنگامی که به سن ۱۸ سالگی میرسد، از همان روز اول ماه تولدش مشمول خدمت سربازی میباشد. دانش آموزانی که در مقطع پیش دانشگاهی تحصیل می کنند تا سن ۲۴ سالگی و افرادی که در رشته های کاردانی و فنی و حرفه ای هستند تا سن ۲۲ سالگی میتوانند تحصیل کنند، چرا که پس از آن مشمول خدمت میشوند و باید برای تکلیف سربازی اقدام کنند تا وارد غیبت نشوند.

انواع معافیت تحصیلی چه میباشد؟

این نوع معافیت انوع مختلفی دارد: معافیت تحصیلی دانش آموزان، معافیت تحصیلی دانشجویان، معافیت تحصیلی مشمولان خارج از کشور، معافیت تحصیلی طلاب و معافیت تحصیلی شرکت کنندگان در آزمون دانشگاه ها.

مدارک لازم جهت دریافت معافیت تحصیلی چه مواردی است؟

مدارکی چون: همراه داشتن عکس ۳*۴ از مشمول، فتوکپی از کارت ملی و شناسنامه فرد مشمول، به همراه داشتن برگه ای که مشمول در آن برای معافیت تحصیلی درخواست کرده است و مدارک دیگری که فرد مشمول هنگام مراجعه به پلیس +۱۰ باید به همراه داشته باشد.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه

هدف مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی و افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه خدمات متنوعی را در زمینه تمدید معافیت تحصیلی دانش آموزان به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

 

برای مشاوره در زمینه استعلام معافیت تحصیلی برای مشمولان خدمت سربازی چگونه ممکن است؟

از مشاورین مشاوره نظام وظیفه آویژه از طریق تلفن ثابت

در سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید

همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 

حتی ایام تعطیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.