کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای اطلاع از آخرین اخبار نظام وظیفه، معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

صدور و تمدید معافیت تحصیلی دانشجویان/شرایط و مدارک لازم

تمدید معافیت

تمدید معافیت تحصیلی چیست؟ چند سال برای فارغ التحصیلی در مقطع کاردانی ٬ کارشناسی ٬ ارشد و دکتری فرصت دارید؟ اگر در این زمان تحصیل شما به اتمام نرسد چه می شود؟ دانشجویان جدیدالورود قبل از ثبت نام در دانشگاه برای معافیت تحصیلی چه باید بکنند؟ در ادامه بخوانید .

معافیت تحصیلی چیست؟

تمدید معافیت تحصیلی یکی از موضوعات خیلی مهم برای دانش آموزان و دانشجویان مرد می باشد. اگر بخواهیم تعریفی از معافیت های تحصیلی بیاوریم باید به این اشاره کنیم که تمامی افراد هنگامی که سن آن ها به سن قانونی ۱۸ سال تمام می رسد ، از نخستین ماه تولد آن ها مشمول قانون وظیفه عمومی می شوند . اگر دانش آموز در رشته های مختلف پیش دانشگاهی در حال تحصیل باشد تا سن ۲۴ سال و اگر دانش آموز در رشته های کاردانی و فنی حرفه ای باشد حداکثر تا سن ۲۲ سالگی می تواند به تحصیل ادامه داده و به تحصیل مشغول باشد. گفتنی است بعد از گذشت از این سن وارد دوره مشمولیت سربازی شده و برای فرد غیبت سربازی رد می شود.

آخرین اخبار معافیت های تحصیلی ، که توسط مراجع رسمی و سازمان نظام وظیفه عمومی منتشر شده است ، حاوی اطلاعات مهمی است که دانستن آن برای همه ی مشمولان الزامی است . چرا که یکی از مهم ترین راه های به تعویق انداختن زمان اعزام به خدمت سربازی ، استفاده از معافیت های تحصیلی است .

معاون مشمولان و امور معافیت‌های سازمان وظیفه عمومی ناجا در مورد روند دریافت معافیت دانشجویان مشمول و مدت این معافیت‌ برای مقاطع تحصیلی مختلف توضیحاتی را ارائه داد.

شما عزیزان می توانید برای اطلاع از جزئیات این اخبار ، تا انتهای مطلب همراه ما باشید !


بیشتر بخوانید: شرایط معافیت تحصیلی برای پشت کنکورها چیست؟


چه کسانی شامل معافیت تحصیلی می شوند؟

کلیه افراد زیر تا زمانی که در حال تحصیل باشند و به تحصیلات خود می پردازند مشمول تمدید معافیت خود برای ادامه تحصیل شده و از اعزام به خدمت سربازی معاف می شوند :

  1. دانش آموز های مدارس کشور و مرکز های آموزش عالی کشور که فعالیت آن های زیر نظر وزارت آموزش و پرورش است
  2. دانشجو های مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد ، دکتری و مقاطع بالاتر دانشگاه های ملی (دولتی) و غیر دولتی که شامل دانشگاه های پیام نور ، دانشگاه های آزاد ، دانشگاه های پردیس ، دانشگاه های غیر انتفاعی و . . . که فعالیت کلیه این دانشگاه ها زیر نظر وزارت علوم است.
  3.  طلاب و طلبه هایی که در حوزه های علمیه مشغول تحصیلات خود هستند.

صدور تمدید معافیت تحصیلی تمامی افرادی که در بالا به آن ها اشاره شد که تمدید معافیت تحصیلی ، تمدید معافیت تحصیلی کارشناسی ارشد ، تمدید معافیت های تحصیلی برای دانش آموزان و تمدید معافیت تحصیلی طلاب حوزه های علوم دین وابسته به ارائه گواهی اشتغال به تحصیل از آموزشگاه یا دانشگاه محل تحصیل بوده و بایستی اشاره کنیم که مدت زمان این گواهی معافیت های تحصیلی تا یک سال پس از تاریخ پایان تحصیلات در هر مقطع می باشد .


بیشتر بخوانید: استعلام معافیت تحصیلی برای مشمولان خدمت سربازی چگونه ممکن است؟


معافیت تحصیلی

فرایند اقدام برای تمدید معافیت تحصیلی

سرهنگ نجف حمیدزاده که در یک برنامه رادیویی سخن می‌گفت، در مورد معافیت افرادی که قصد ورود به دانشگاه دارند اظهار کرد: پس از اینکه نتایج اعلام شد، دانشجویانی که پذیرفته شدند باید با مراجعه به دانشگاهی که از آن پذیرش گرفتند، فرم درخواست معافیت را دریافت کنند و به نزدیکترین دفتر پلیس +۱۰ یا دفاتر خدمات الکترونیک ناجا مراجعه کنند. در این دفاتر دوستان کاملا توجیه هستند و درخواست معافیت مشمولان را در سامانه ثبت می‌کنند و مجوز اولیه به صورت اتوماتیک صادر می‌شود و سپس می‌توانند برای تکمیل ثبت‌نام به دانشگاه مراجعه کنند.

وی افزود: برای افرادی که شرایط لازم را داشته باشند در مدت کمتر از یک ماه معافیت صادر می‌شود و این معافیت تا موعد انقضا اعتبار دارد.


بیشتر بخوانید: شرایط دریافت معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی چیست؟


معافیت تحصیلی دانشجویان

معاون مشمولان و امور معافیت‌های سازمان وظیفه عمومی ناجا با اشاره به مدت زمان معافیت برای هر یک از مقاطع تحصیلی گفت: دانشجویان توجه داشته باشند که فرصت اولیه معافیت مقاطع مختلف مشخص است و دانشجویان باید در این مدت تحصیل خود را به پایان برسانند.

بر اساس آخرین اخبار ، میزان و مدت معافیت هر مقطع تحصیلی ، به این شرح است :

  • برای دانش آموزان در مقاطع متوسطه: تا سن ۲۰ سالگی تمام این افراد در سنوات مجاز تحصیلی قرار دارند.
  • برای دانشجویان مقطع کاردانی در تمام رشته های تحصیلی: مدت سنوات مجاز این افراد دو سال و نیم می باشد.
  • برای دانشجویان کارشناسی ناپیوسته: مدت سه سال سنوات مجاز دانشجویان مقطع کارشناسی ناپیوسته می باشد.
  • برای دانشجویان کارشناسی پیوسته یا مقطع لیسانس: مدت معافیت برای این افراد پنج سال تمام اعلام شده است.
  • دانشجویان محصل دز مقاطع کارشناسی ارشد پیوسته : این افراد به مدت شش سال اجازه ی تحصیل در این مقطع را خواهند داشت.
  • دانشجویان فوق لیسانس یا همان مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته : این دانشجویان به مدت سه سال در معافیت به سر خواهند برد.
  • دانشجویان دکتری پزشکی پیوسته : هشت سال تمام مدت معافیت های سربازی تحصیلی یا همان مدت سنوات مجاز برای این دانشجویان می باشد.
  • دانشجویان مقطع دکترای تخصصی : مدت شش سال سنوات مجاز به دانشجویان مقظع دکتری تخصصی تعلق می گیرد.آخرین اخبار معافیت تحصیلی 

باید توجه کنید که در ابتدای هر مقطع ، نیاز به ارائه درخواست برای معافیت وجود دارد .  بدین ترتیب باید مراحل دریافت این معافیت را طی کنید. دانشجویان و متقاضیان گرامی باید در نظر داشته باشند که استفاده از این معافیت مستلزم گذراندن مراحل آن می باشد. پس قبل از هر چیز باید درباره ی مراحل اقدام آن اطلاعات کسب کنید. زیرا به دلیل وجود سنوات مجاز برای مشمولین، اگر مراحل دریافت معافیت های خدمت سربازی تحصیلی به درستی و در موقع مناسب خود انجام نشود. دانشجویان وارد غیبت غیر مجاز شده و به هیچ وجه نمی توانند از مزایایی این معافیت ها استفاده کنند. پس قبل از هز اقدامی برای سربازی خدمت وظیفه ی جوانان، اولین قدم بدست آوردن اطلاعات است. سپس مراحل اقدام را گذرانده و معافیت های سربازی تحصیلی را دریافت کنید.

تمدید معافیت

تمدید معافیت تحصیلی دانشجویان

تمدید معافیت تحصیلی دانشجویان به راحتی امکان پذیر نخواهد بود. زیرا باید بر طبق قانون با افراد رفتار شود. اما سازمان نظام وظیفه ناجا همانطور که در بالا نیز گفته شد برای هر مسئله ای، قوانین خاصی در نظر گرفته است. به موجب این قوانین، تمدید معافیت برای تحصیل دانشجویان در شرایط خاص امکان پذیر خواهد شد. مشمولین عزیز باید دقت داشته باشند که سنوات معافیت تحصیلی آن ها در مقطع ها، متفاوت خواهد بود.

مثلا کسانی که در مقطع کاردانی درس می خوانند با افرادی که در مقطع ارشد ادامه تحصیل می دهند یک مدت مشخصی می توانند از سنوات تحصیلی استفاده کرده و درس خود را بخوانند. این تمدید معافیت به شکل زیر برای مقاطع مختلف در نظر گرفته شده است. آن ها را بادقت خوانده و به خاطر بسپارید.

تمدید معافیت تحصیلی دانشجویان و سنوات مشخص شده معافیت تحصیلی در مقاطع مختلف

  1. برای مقطع دیپلم و استفاده از معافیت تحصیلی تا سن ۲۰ سالگی به مشمول ارفاق خواهد شد.
  2. برای مقاطع کاردانی مدت سنوات تحصیلی و تمدید معافیت آن ها تا دوسال و نیم امکان پذیر است.
  3. مشمولین محصل در مقاطع کارشناسی ناپیوسته مدت ۳ سال زمان دارند تا از معافیت تحصیلی استفاده کنند.
  4. استفاده از معافیت های تحصیلی برای دانشجویان کارشناسی ارشد ناپیوسته نیز به مدت ۳ سال می باشد.
  5. سنوات تحصیلی و تمدید مهلت معافیت تحصیلی برای دانشجویان مقطع کارشناسی یا لیسانس ۵ سال است.
  6. مشمولین دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته می توانند از ۶ سال سنوات معافیت تحصیلی بهره مند شوند.
  7. مهلت استفاده از سنوات تحصیلی برای مشمولین در حال تحصیل در مقطع دکترای پزشکی پیوسته ۸ سال می باشد.
  8. سنوات معافیت تحصیلی برای دانشجویان دکتری تخصصی به مدت ۶ سال است.

درخواست معافیت تحصیلی دانشجویان

درخواست معافیت تحصیلی دانشجویان از چه طریق امکان پذیر است؟ شاید این سوال شما نیز باشد. پس برای رسیدن به پاسخ این سوال ادامه ی مقاله را نیز تا انتها بخوانید. برای درخواست معافیت تحصیلی شرایط و قوانین خاصی وجود دارد. زیرا دانشگاه ها قبل از ثبت نام دانشجویان پسر خود، باید از وضعیت خدمت وظیفه ی سربازی آن ها مطلع شوند. به همین منظور مشمولین باید برای درخواست معافیت تحصیلی مراحل زیر را طی کرده تا بدون دردسر بتوانند در دانشگاه ها ثبت نام کرده و به تحصبل خود ادامه دهند.

مراحل ثبت درخواست معافیت تحصیلی دانشجویان

  1. دانشجویان باید به همراه گواهی پایان دوره ی مقطع قبلی خود به دانشگاه رفته و برگه معافیت تحصیلی خود را از دانشگاه دریافت کنند.
  2. مشمول باید در این مرحله به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی مراجعه کرده و برگه معافیت خود را به همراه مدارک شناسایی تحویل دهد.
  3. ثبت درخواست معافیت تحصیلی مشمول توسط دفاتر پلیس + ۱۰ صورت خواهد گرفت.
  4. بررسی شرایط مشمول توسط سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا.
  5. صدور مجوز ثبت نام دانشحو در دانشگاه مورد نظر توسط دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی.

خدمت سربازی

مراحل دریافت معافیت های خدمت برای تحصیل در دانشگاه های مختلف

  • اولین قدم بدست آوردن اطلاعات می باشد. که به مشمولین کمک می کند سریع تر معافیت خود را دریافت کند.
  • دومین گام برای دریافت این نوع معافیت قبولی در دانشگاه است. در واقع جوانانی که در دانشگاه های مختلف سراسری، آزاد، علمی کاربردی و غیره قبول شده اند. می توانند برای گرفتن معافیت برای ادامه تحصیل اقدام کنند.
  • گام سوم مرحله ای است که جوانان باید در دانشگاه برای قبت نام حضور پیدا کنند. جوانانی که در دانشگاه قبول می شوند. باید در روز ثبت نام با مدارک لازم به دانشگاه بروند و مراحل ثبت نام را با دقت انجام دهند.
  • مرحله ی چهار که یکی از مراحل مهم است این می باشد که مشمول باید نامه ی معافیت از خدمت سربازی را از آموزش دانشگاه گرفته و برای مراحل دیگر از آن استفاده کند.
  • در این مرحله مشمول باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیکی انتظامی نزدیک محل سکونت خود مراجعه کرده و نامه ی دریافتی از دانشگاه را با مدارک دیگر به این مرکز ارائه دهد.
  • سپس دفتر پلیس + ۱۰ یا همان خدمات الکترونیک انتظامی مدارک مشمول را تحویل گرفته و درخواست جوانان برای معافیت را در سامانه ی نظام وظیفه ثبت می کنند.
  • پس از ثبت درخواست سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا کشور مدارک مشمول را بررسی کرده و در صورت نبود مشکل، معافیت موقت برای این افراد صادر خواهد شد.
  • در مرجله ی آخر معافیت این متقاضیان از طریق سیستم به دانشگاه مقصد ارسال خواهد شد.

در واقع با گرفتن نامه معافیت از دانشگاه یا موسسه آموزش عالی محل تحصیل ، به پلیس + ۱۰ مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت می کنید . کار شما همین جا به اتمام می رسد ، و نیازی به پیگیری وجود ندارد . سازمان نظام وظیفه ، نامه معافیت شما را ، خود به تنهایی به دانشگاه ارسال می کند .

معافیت تحصیلی دانشجویان کارشناسی

معافیت تحصیلی دانشجویان کارشناسی با صدور گواهی اشتغال به تحصیل آن ها توسط سازمان های مربوطه قابل تایید می باشد . در واقع مدت اعتبار معافیت تحصیلی دانشجویان دوره کارشناسی تا یک سال پس از صادر شدن گواهی پایان دوره ی تحصیلات آن ها می باشد .  مشمولینی که به سن مشمولیت رسیده و هنوز جواب قطعی دانشگاه  را دریافت نکرده اند و مشخص نیست که در دانشگاه قبول شده اند یا نه . باید مراحل اعزام به خدمت خود را از طریق مراکز خدمات الکترونیکی انتظامی یا همان پلیس + ۱۰ انجام دهند .

در واقع این نکته قابل اهمیت است که اگر مشمولین وارد غیبت شوند و منتظر جواب دانشگاه ها بمانند و برای اعزام به خدمت وظیفه اقدام نکنند . آن ها جزو مشمولین غایب به حساب می آیند و دیگر نمی توانند از معافیت تحصیلی دانشجویان کارشناسی و مقاطع دیگر استفاده کنند . در صورتی که مشمولین قصد انصراف ، اخراج یا فراغت از تحصیل را دارند  یک سال مهلت دارند تا خود را به سازمان نظام وظیفه ی عمومی معرفی کنند . بر اساس ماده ۳۳ قانون معافیت تحصیلی دانشجویان کارشناسی و مقاطع دیگر حداکثر معافیت تحصیلی در مقاطع مختلف این گونه خواهد بود . برای توضیحات بیشتر با ما همراه باشید .

معافیت تحصیلی دانشجویان

معافیت تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد

معافیت تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد همانطور که در بالا نیز صحبت کردیم دارای مدت مشخصی می باشد . در واقع معافیت تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد برای آن دسته از دانشجویانی که در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته در حال تحصیل می باشند  به مدت ۳ سال است . اما از طرف دیگرمعافیت تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد برای محصلین در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته ۶ سال است . از طرف دیگر آن دسته از دانشجویانی که در مقاطع مختلف تحصیلی مشغول به ادامه تحصیل هستند و در سنوات مشخص فارغ التحصیل نمی شوند با تصویب کمیسیون مربوطه در موارد اضطراری و خاص می توانند  از سنوات ارفاقی یک ساله استفاده کنند .

مدارک لازم برای معافیت تحصیلی دانشجویان

مدارک لازم برای معافیت تحصیلی دانشجویان می توانند به آن ها کمک کند تا بتوانند به راحتی معافیت تحصیلی خود را گرفته و مشغول به تحصیل شوند . ما در اینجا سعی داریم این مدارک لازم برای معافیت تحصیلی دانشجویان و فرآیند اقدام برای گرفتن معافیت موقت دانشجویی را برای شما عزیزان مفصلا شرح دهیم . با ما همراه باشید .

اولین قدم برای گرفتن برگ معافیت تحصیلی ببرای دانشجویان مراجعه دانشجویان به بخش مربوطه در قسمت آموزش دانشگاه می باشد . دانشجویان با مراجعه به قسمت آموزش و رائه ی آخرین گواهی فراغت از تحصیل در مقطع قبلی خود ، برگ درخواست معافیت تحصیلی دانشجویان  را با مهر دانشگاه دریافت می کنند . در بخش دوم دانشجویان باید برگ معافیت تحصیلی دریافت شده از سوی دانشگاه را به همراه اصل شناسنامه و کارت ملی ، یک قطعه عکس ۳*۴ سیاه و سفید و اصل گواهی فراغت از تحصیل مقطع قبلی خود را به دفاتر الکترونیک انتظامی یا همان پلیس + ۱۰ تحویل داده و درخواست معافیت تحصیلی خود را از طریق این دفاتر ثبت کنند .

در مرحله آخر مراکز خدمات الکترونیک انتظامی مجوز ثبت نام در دانشگاه را برای مشمولین صادر کرده و به آن ها ارائه می دهد . پس از بررسی مدارک از سوی سازمان نظام وظیفه معافیت  تحصیلی دانشجو از سوی سازمان نظام وظیفه ناجا صادر شده و به دانشگاه ارسال می گردد .

تمدید معافیت تحصیلی کارشناسی ارشد

کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد برای تمدید معافیت تحصیلی کارشناسی ارشد بایستی توجه کنند که مبحث معافیت تحصیلی بحث مهمی بوده و برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته حداکثر تمدید معافیت تحصیلی کارشناسی ارشد ۳ سال و برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد پیوسته حداکثر تمدید معافیت تحصیلی کارشناسی ارشد ۶ سال می باشد.

اگر دانشجویان در بازه مشخص شده نتوانند تحصیل خود را به پایان برسانند مشمول قانون سنوات تحصیلی شده و این مورد بایستی توسط کمیسیون موارد خاص دانشگاه مربوط بررسی و در صورت تایید مدت زمان مشخصی به دوره تحصیلی فرد اضافه می شود تا بتواند بدون غیبت سربازی به تحصیل بپردازد . در خصوص دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته سقف قابل افزایش توسط کمیسیون موارد خاص دانشگاه مربوطه ۱ نیمسال می باشد که در صورت تصویب این کمیسیون دانشجو حداکثر به مدت ۱ سال می تواند از سنوات ارفاقی استفاده بنماید. برای دانشجویان کارشناسی ارشد پیوسته نیز سقف قابل افزایش توسط کمیسیون موارد خاص دانشگاه مربوطه ۲ نیمسال تحصیلی می باشد.

معافیت تحصیلی

تمدید معافیت تحصیلی کارشناسی و سایر مقاطع

برای تمدید معافیت های مربوط به ادامه تحصیل سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا قوانینی به دانشگاه ها ابلاغ کرده است. که بر اساس آن مشمولین خدمت وظیفه می توانند از معافیت و سنوات ارفاقی بهره ببرند. برای هر دوره این میزان سنوات متفاوت اعلام شده است. ما در اینجا برای سایر مقاطع نیز حداکثر سال مجاز برای تحصیل و سقف قابل افزایش توسط کمیسیون موارد خاص دانشگاه را برای شما عزیزان آورده ایم تا با توجه به شرایط و مقطع تحصیلی شما بتوانید در خصوص این مورد تصمیم گیری کنید. پس در نظر داشته باشید که تصمیم شما باید بر اساس شرایط اعلام شده از سوی نظام وظیفه صورت بگیرد. در غیر این صورت با مشکل مواجه خواهید شد.

ردیف مقطع تحصیلی حداکثر سال مجاز برای تحصیل سقف قابل افزایش توسط کمیسیون موارد خاص دانشگاه
۱ دوره ی ۲ ساله ی كارداني ۲٫۵ ۱ نیمسال
۲ دوره ی ۲ ساله کارشناسي ناپيوسته ۳ ۱ نیمسال
۳ دوره ی ۲ ساله كارشناسي ارشد ناپيوسته ۳ ۱ نیمسال
۴ دوره ی ۴ ساله ی کارشناسی پیوسته ۵ ۲ نیمسال
۵ دوره ی ۵ ساله ی کارشناسی ارشد پیوسته ۶ ۲ نیمسال
۶ دوره ی ۷ ساله ی دکتری پزشکی پیوسته ۸ ۲ نیمسال
۷ دوره ی ۵ ساله ی دكتري تخصصی ناپيوسته ۶ ۲ نیمسال

 

توصیه ما به شما عزیزان و محترمان این است که با مشاوره تلفنی آویژه در ارتباط و تماس باشید تا در خصوص مشاوره معافیت سربازی و مشاوره معافیت های تحصیلی با توجه به تجربه عظیمی که در این خصوص طی سال ها کسب کرده ایم به شما عزیزان کمک بزرگی در خصوص این مورد کرده باشیم پس با ما در ارتباط باشید .

تمدید معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی

باید به اطلاع آن دسته از عزیزانی که دانشجو و مشمول انصرافی محسوب می شوند برسانیم سازمان نظام وظیفه ناجا تمدید معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی شروط مهمی را عنوان کرده است که این شرایط عبارت هستند از :

  • ۱-      کمیسیون موارد خاص استان یا دانشگاه محل تحصیل آنان با اعاده تحصیل آنها موافقت نموده باشد .
  • ۲-      این متقاضیان و در واقع داوطلبان انصرافی از تحصیل در دانشگاه ها نیاید به خدمت دوره ضرورت اعزام شده باشند .(یعنی مشغول به انجام خدمت سربازی نباشد ).
  • ۳-      عدم قرار گرفتن در سنوات ارفاقی به عبارتی در سنوات اولیه انصراف ، اخراج ، ترک تحصیل شده باشند .
  • ۴-      نباید بیش از یکسال از تاریخ انصراف، اخراج و ترک تحصیل این افراد گذشته باشد. در غیر اینصورت نمی توانند برای انصراف اقدام کنند.
  • ۵-      امکان فراغت از تحصیل در سنوات مجاز تحصیلی وجود داشته باشد.

کلیه مشمولان تمدید معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی بایستی این شرایط را بررسی کنند. زیرا همانطور که می دانید نظام وظیفه هر ساله تغییراتی در قوانین و شرایط مشمولین در معافیت های گوناگون در نظر خواهد گرفت. پس کسانی که می خواهند از معافیت های سربازی برای ادامه تحصیل استفاده کنند آخرین اخبار این سازمان را مطالعه کنند. باید جهت کسب اطلاعات بیشتر و راهنمایی و مشاوره معافیت سربازی و مشاوره معافیت های تحصیلی با مشاوره تلفنی آویژه در تماس باشید تا بهترین راه ممکن را برگزینید.

تمدید معافیت تحصیلی دانش آموزان

هر دانش آموز پسر بعد از ورود به سن ۱۹ سالگی همان طور که در بالا اشاره کردیم ۱۸ سال وی تمام شده باشد اگر به صورت حضوری و متوالی و پیوسته در حال تحصیل باشد به وی دانش آموز مشمول گفته می شود. در واقع سن مشمولیت دقیقا سنی است که جوانان دوره ی متوسطه تحصیلات خود را به پایان رسانده و قصد دارند به خدمت سربازی بروند. میدانید که سن جوانانی و پایان تحصیلات یکی از سال های مهم برای جوانان است. زیرا از طرفی درصد زیادی از جوانان بعد از دریافت دیپلم قصد دارند که برای بدست آوردن پول و انجام فعالیت و حرفه ای خاص شغلی برگزینند. از طرف دیگر جوانانی نیز هستند که علاقمند به ادامه تحصیل در دانشگاه های مختلف هستند. به همین منظور راه حل هایی برای این جوانان در نظر گرفته شده است. که از طریق آن ها میتوانند به دانشگاه رفته و در رشته های مورد علاقه ی خود ادامه تحصیل دهند.

قانون سنوات تحصیلی

شرایط تمدید معافیت تحصیلی دانش آموزان

اگر بخواهیم به صورت کامل به نحوه تمدید معافیت تحصیلی دانش آموزان بپردازیم به صورت مرحله ای و کامل باید به موارد ذیل اشاره بنماییم :

  • بایستی دانش آموز پس از ورود به اولین ماه ۱۹ سالگی وی به مراکز خدمات الکترونیک نیروی انتظامی (مراکز پلیس ۱۰+) نزدیک محل سکونت خود مراجعه بنماید و در آن مرکز درخواست معافیت سربازی تحصیلی خود را اعلام و به ثبت برساند.
  • برای تمامی دانش آموزان محترم با سقف سنوات تحصیلی و مقطع آن ها معافیت های خدمت سربازی تحصیلی صادر می شود که این نوع معافیت تا ۲۰ سالگی تمام می باشد.
  • دانش آموز بایستی درخواست معافیت های خدمت تحصیلی خود را به واحد آموزشی که در نظر دارد آن جا ادامه تحصیل دهد تحویل بدهد.

حال اگر مشمول بخواهد انتقالی بگیرد و به واحد آموزشی دیگری منتقل به شود بایستی کار های زیر را انجام دهد :

  • باید واحد آموزشی که فرد میخواهد به آن واحد آموزشی انتقالی بگیرد در خواست ثبت انتقال معافیت مربوط به تحصیل خود را به مرکز خدمات الکترونیک انتظامی (مرکز های پلیس +۱۰) ارائه کند.
  • حال معافیت های جدید تحصیلی برای مشمول صادر شده که مشمول بایستی آن را به واحد آموزشی مورد نظر تحویل بدهد.

در صورتی که مشمول فارغ التحصیل شود یا ترک تحصیل کند یا اخراج شود یا از تحصیل انصراف دهد بایستی کارهای زیر را انجام داده تا وارد غیبت غیر مجاز سربازی نشود. این شرایط به شرح زیر می باشد.

  • باید فرم آخرین وضعیت مشمولان را مشمول تکمیل کرده و به یکی از مراکز خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس +۱۰) تحویل بدهد.

تمدید معافیت تحصیلی برای دانشجویان خارج از کشور 

دانشجویان ایرانی که خارج از کشور اقامت می کنند باید توجه داشته باشند فقط اگر هنگام ورود به سن مشمولیت در مدارس ایرانی که در آن کشور وجود دارند یا مدارس کشور مذکور که مورد تایید وزارت آموزش و پرورش هستند مشغول تحصیل باشند باید حداکثر ظرف مدت ۶ ماه پس از ورود به سنی که فرد مشمول به حساب می آید ، باید به یکی از نمایندگی های دولت جمهوری اسلامی ایران مراجعه کرده و نسبت به تمدید معافیت تحصیلی برای دانشجویان خارج از کشور  اقدام بنمایند. باید خاطر نشان کنیم که تا ۲۰ سالگی مجاز به تحصیل در مقطع متوسطه مشمول می باشد. اما آیا همه ی جوانان میتوانند برای تمدید این نوع معافیت اقدام کنند؟ چه راه هایی وجود دارد تا جوانان از طریق آن بتوانند در خارج از کشور تحصیل کنند؟ برای رسیدن به پاسخ این سوالات با ما همراه باشید.

معافیت تحصیلی برای دانشجویان خارج از کشور

دانشجویان ایرانی که خارج از کشور اقامت می کنند با در دست داشتن تمدید معافیت تحصیلی برای دانشجویان خارج از کشور  از مقطع متوسطه فارغ التحصیل شده اند در صورتی که در یکی از دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم پذیرفته شوند با شرط اینکه بیشتر از یک سال از فارغ التحصیلی آن ها نگذشته باشد می توانند با مراجعه به یکی از نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در کشور مذکور نسبت به اخذ معافیت خود اقدام کنند. شرایط برای این نوع دانشجویان اینگونه است. اما باید دقت داشته باشید که سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا هز ساله قوانین تصویب شده را تغییر میدهد. به همین منظور دانشجویان محصل در دانشگاه های خارج از کشور باید برای تمدید معافیت خود از آخرین اطلاعیه ها و اخبارهای سازمان نظام وظیفه مطلع شوند. زیرا ممکن است با مشکل مواجه شده و توانند برای تمدید معافیت خود اقدام کنند.

هم چنین باید دقت داشته باشید که برای دریافت این نوع معافیت و انجام مراحل تمدید به مدارکی نیاز دارید که آن ها را باید سریع تر آماده کرده و به بخش مربوطه تحویل دهید. دانشجویان باید دقت داشته باشند که برای تمدید این نوع معافیت علاوه بر مدارک مورد نیاز، شرایطی نیز وجود دارد که باید به آن ها نیز دقت شود. زیرا کسانی که از این شرایط برخوردار نباشند نمیتوانند از این معافیت ها استفاده کنند . شرایط دریافت سنوات ارفاقی برای معافیت های خدمت سربازی تحصیلی دانشجویان باید قوانین نظام وظیفه عمومی ناجا را با دقت مطالعه کنند. ما در ادامه این شرایط را برای شما مفصل توضیح داده ایم . برای هر گونه راهنمایی و سوال و هم چنین کسب اطلاعات بیشتر نیز میتوانید با مرکز مشاوره آویژه در تماس باشید. مشاورین ما در این مرکز همه روزه در همه ی ساعات روز پاسخگوی شما خواهند بود.

شرایط تمدید معافیت تحصیلی

وی در مورد اینکه در صورتی که دانشجویان در این مدت تحصیلات خود را به پایان نرسانند چه اتفاقی رخ خواهد داد اظهار کرد: اگر دانشجویان از این زمان به نحو احسن استفاده نکنند و به موقع فارغ التحصیل نشوند، یکسال سنوات ارفاغی خواهند داشت که در این مدت باید فارغ‌التحصیل شوند. در غیر این صورت وارد مهلت معرفی می‌شوند که در این شرایط برابر ماده ۱۳ آیین‌نامه اجرایی ادامه تحصیل آنها ممنوع خواهد بود. اگر دانشجویان در صرفت معرفی فارغ‌التحصیل نشوند وارد غیبت می‌شوند.

اما مشمولینی که پس از سن ۱۸ سالگی ، فارغ التحصیل یا اخراج شده ، یا از تحصیل انصراف می دهند ، از تاریخ فارغ التحصیلی یا انصراف یا اخراج ، یک سال فرصت دارند که برای خدمت سربازی خود تعیین تکلیف کنند . البته لازم به ذکر است که افراد بالای ۱۸ سال ، فقط تا انتهای سن ۲۰ سالگی ، امکان برخورداری از معافیت ها برای ادامه تحصیل برای گرفتن مدرک دیپلم یا پیش دانشگاهی را دارند . و پس از این سن ، به خدمت سربازی اعزام می شوند .

نکات تکمیلی تمدید معافیت تحصیلی

همانطور که قبلا اشاره کردیم ، دانشجویان مشغول به تحصیل در موسسات آموزش عالی مورد تایید وزارت علوم ، می توانند به میزان مدت های یاد شده ، از معافیت های تحصیلی استفاده کنند . اما در این خصوص ، توجه به چند نکته ضروری است :

  • دانشجویان ، حداکثر یک سال پس از تاریخ فارغ التحصیلی ، انصراف یا اخراج ، باید خود را جهت اعزام به خدمت ، به سازمان نظام وظیفه عمومی معرفی کنند.خ 
  • در مواقع ضروری ، دانشجویان می توانند یک سال ، به مدت زمان معافیت خود اضافه کنند .
  • مشمولین خدمت سربازی باید برای دریافت معافیت های مربوط به تحصیل خود در سنوات مجاز اقدام کرده تا بتوانند از آن معافیت ها بهره مند شوند.
  • معافیت دانشجویان انصرافی ، فقط یک بار در طول مدت تحصیل قابل تمدید است .
  • مشمولینی که در تاریخ اعزام به سربازی هنوز تکلیف دانشگاه و قبولی شان مشخص نشده باشد. نمی توانند خدمت سربازی وظیقه خود را به تعویق بیندازند. این افراد باید در موعد مقرر برای سربازی اقدام کنند.
  • سربازانی که به خدمت اعزام شده و در دانشگاه های مختلف پذیرش میگیرند. میتوانند با اجازه ی پادگان مربوطه از خدمت سربازی ترخیص شده و برای مراحل ثبت نام در دانشگاه حاضر شوند.
  • مشمولین مشغول به خدمت سربازی برای ادامه ی تحصیل از دوره ی خدمت ضرورت ایست خدمت خورده و به دانشگاه معرفی می شوند.
  • سربازان مشغول به خدمت ، در صورت قبولی در دانشگاه ، می توانند از معافیت های تحصیلی استفاده کنند .
  • استفاده از ایست خدمت ، برای تحصیل در دوره کاردانی مجاز نیست .
  • میزان مرخصی های تحصیلی ، در شمار سنوات مجاز تحصیل قرار می گیرد .
  • دانشجویانی که در سنوات ارفاقی فارغ التحصیل می شوند ، می توانند از مهلت یک ساله استفاده کنند .

بدین ترتیب ، میتوان گفت که گرفتن معافیت های سربازی تحصیلی ، یکی از ساده ترین راه های معافیت موقت است . و شما می توانید سال های زیادی را با استفاده از این معافیت ، خدمت نظام وظیفه عمومی را به تعویق بیندازید . اگرچه این کار می تواند برای مدتی تداوم داشته باشد. یعنی پس از پایان تحصیلات و گذراندن دوره ی سنوات مجاز مشمولین باید برای اعزام به خدمت دوره ی ضرورت خود اقدام کنند. اما این مشمولین تحصیل کرده فرصت دارند که از سایر امکانات و تسهیلات سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا استفاده کنند. این امکانات شامل موارد زیر می باشد.

معافیت تحصیلی دانش آموزان

کسری های خدمت سربازی وظیفه:

یکی از مزایایی مهمی است که در اختیار افراد زیادی قرار می گیرد. تا از طریق آن جوانان بتوانند مدت خدمت سربازی نظام وظیفه خود را کاهش دهند. شرایط برای این نوع تسهیلات بسیار متعدد است. اما یکی از شرایط کسری های خدمت برای آن دسته از افرادی در نظر گرفته شده است که در دانشگاه ها تحصیل کرده و در مقاطع فوق لیسانس و بالاتر مشغول هستند. این افراد به راحتی می توانند از پروژه های کسری خدمت بنیاد ملی نخبگان استفاده کنند. از این طریق به راحتی می توانند با انجام پروژه های این سازمان بیشتر از یک سال کسری خدمت سربازی دریافت کنند.

امریه های سربازی وظیفه عمومی:

امریه های خدمت سربازی نیز یکی از راه های مورد علاقه ی جوانان تحصیل کرده است. سازمان نظام وظیفه عمومی کشور برای کسانی که در دانشگاه ها تحصیل می کنند و مدارک دانشگاهی دریافت می کنند. فرصت هایی تهیه کرده است. تا توسط آن ها بتواند از علم و دانش این جوانان برای پیشرفت مملکت بهره بجوید. بدین صورت که جوانان پس از دریافت گواهی و آخرین مدرک تحصیلی می توانند به جای رفتن به خدمت سربازی و انجام کارهای رزمی در پادگان ها، در شرکت ها و نهادهای دولتی مشغول به کار شده  و سابقه ی کاری مفید بدست آورند.

تمام این فرصت ها و تسهیلات ارائه شده برای جوانان می تواند بهترین فرصت باشد تا از رفتن به خدمت سربازی آسوده خاطر شده و انجام کارهای سخت آنان کاهش یابد. جوانان می توانند اطلاعات مناسب در تمام زمینه های نظام وظیفه بدست آورند. به این منظور ، می توانید با مشاوران مرکز مشاوره آویژه دانش تماس گرفته و از خدمات ما در زمینه معافیت های تحصیلی، سایر معافیت ها و هم چنین سایر تسهیلات دیگر سازمان نظام وظیفه استفاده کنید .

سوالات متداول

آیا سربازان خدمت وظیفه عمومی پس از رفتن به خدمت می توانند در کنکور شرکت کرده و پس از قبولی از مرخصی استفاده کنند؟

بله. مشمولین می توانند برای ادامه تحصیل اقدام کنند.

 آیا مشمولین می توانند به طور همزمان به خدمت سربازی رفته و ادامه تحصیل نیز بدهند؟

خیر مشمول نمی تواند هم زمان این دو کار را با هم انجام دهد. این کار از نظر قانونی صحیح نیست.

 افرادی که از ادامه تحصیل خود انصراف می دهند می توانند در همان مقطع در رشته ی دیگر درس بخوانند؟

خیر. مشمولین پس از انصراف باید برای اعزام به خدمت آماده شده و مراحل اقدام آن را پشت سر بگذارند.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه

هدف مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی و افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره خدمت سربازی به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

 

برای مشاوره در زمینه صدور و تمدید معافیت تحصیلی دانشجویان/شرایط و مدارک لازم

از مشاورین مشاوره نظام وظیفه آویژه از طریق تلفن ثابت

در سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید

همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 

حتی ایام تعطیل

در این مقاله بخوانید:

نظرات

- 16 نظر:

  1. سلام خوبید من متولد هفتادو هشتم آذر تاریخ نه
    من امسان سال ۱۳۹۸/۶/۲۷فازغ تحصیل شدم و کنکور کاردانی به کارشناسی دادم قبول نشدم میخوام دوباره کنکور بدم میتونم دو باره کنکور بدم

    1. سلام
      بله شما از زمان فارغ التحصیل شدن یک سال مهلت دارید که خود را برای اعزام به خدمت به سازمان وظیفه معرفی کنید در این مهلت یکساله نیز میتوانید برای ورود به دانشگاه در کنکور سراسری شرکت کنید و در صورت قبولی از معافیت تحصیلی استفاده کنید.

  2. سلام خوبید ببخشید من متولد۷۸ام من در سال ۹۸/۶/۲۷فارق التحصیل شدم میخوام کنکور کاردانی به کارشناسی قبول نشدم میخوام دوباره بدم میتونم از این قانون مشمول یک سال استفاده کنم در چه صورتی نمی تونم

    1. سلام
      بله شما از زمان فارغ التحصیل شدن یک سال مهلت دارید که خود را برای اعزام به خدمت به سازمان وظیفه معرفی کنید در این مهلت یکساله نیز میتوانید برای ورود به دانشگاه در کنکور سراسری شرکت کنید و در صورت قبولی از معافیت تحصیلی استفاده کنید.

  3. باسلام بنده متولد ۲۰/۱۲/۱۳۷۵هستم ، و در سال تحصیلی ۹۳/۹۴،،، دوتا تجدیدی در مقطع پیش دانشگاهی آوردم ، اگه من برم سربازی میتونم ، در حین خدمت از طریق مدارس از راه دور ، این دوتا تجدیدی رو پاس کنم لطفا جواب بدین ، برام حیاتیه ممنون .

    1. سلام
      خیر. دوره سربازی دوره ای مهم و حساس است که وظایف زیادی را برای سربازان به همراه دارد و فرد باید تمرکز خود را روی این وظایف بگذارد از طرفی ممکن است محل خدمت مشمول بسیار دورافتاده باشد. لذا سازمان وظیفه اجازه تحصیل همزمان با سربازی را در هیچ مقطعی برای سربازان نمیدهد.

  4. سلام
    اگر دانشجویان انصرافی در مدت یک سال پس از انصراف موفق به ثبت نام در دانشگاه جدیدی
    نشوند آیا میتوانند این مدت یک سال را تمدید کنند؟؟

    1. سلام
      مشمولانی که فاقد غیبت باشند در صورت داشتن شرایط خاصی از جمله قبولی در دانشگاه و… میتوانند درخواست تمدید مهلت اعزام به خدمت بدهند اما توجه داشته باشید که تنها یکبار میتوان از تمدید تاریخ اعزام استفاده کرد و این درخواست ۴۰ روز زودتر از تاریخ اعزام ارائه شود.

  5. سلام
    من دانشجوی ورودی ۹۷پیام نور هستم
    الان در ترم چهارم مشغول به تحصیل هستم
    من در پایان این ترم در مجموع۷۸واحد پاس شده خواهم داشت.خواستم بپرسم که اگر من همزمان که ترم چهارم تحصیل می کنم در کنکور ۹۹شرکت کنم ایا می توانم پس از قبولی در دانشگاه ،از پیام نور انصراف دهم و دوباره معافیت تحصیلی ۵ساله دریافت کنم؟؟
    چون احتمالا با ۷۸واحد پاس شده ای که خواهم داشت مشمول دریافت مدرک معادل کاردانی میشوم که شنیدم اگه این مدرک را دریافت کنم نمی توانم دوباره از دانشگاه جدیدمعافیت تحصیلی بگیرم ایا می توانم این مدرک را دریافت نکنم و پس از قبولی در کنکور ۹۹از دانشگاه جدید معافیت بگیرم یعنی این مدرک معادل کادانی گرفتنش اختیاریه؟
    ممنون میشوم به سوالم پاسخ واضح دهید
    باتشکر.

    1. سلام
      بله شما میتوانید با انصراف از دانشگاه محل تحصیل خود و عدم درخواست دریافت مدرک معادل برای ورود به دانشگاه جدید اقدام کنید و از سنوات مجاز تحصیلی ۵ ساله استفاده کنید.

  6. سلام
    من ترم اخر دانشگاه بودم از دانشگاه گفتن معافیت تحصیلیتو از دفاتر پلیس+۱۰ بگیر رفتم اونجا بهم گفتن کلا معافیت تحصیلی دانشجویی برات صادر نشده ممنون میشم منو راهنمایی کنین چیکار کنم

    1. سلام
      شما باید در زمان قبولی و قبل از ورود به دانشگاه برگه معافیت را دریافت میکردید این برگه در زمان ثبت نام لازم است اما الان میتوانید با مراجعه به سازمان وظیفه و ارائه ی مدارک مربوط به تحصیل موضوع را پیگیری کنید.

  7. من متولد ۱۳۷۹/۴/۱۸هستم دوسال کنکوردادم قبول نشدم دی امسال بزرگسالان تجدیدی داشتم معافیت گرفتم تا ۱۳۹۹/۴/۱۸ اگه کنکور بدم جواب کنکور که مرداد میاد و ثبت نام دانشگاه من کنه معافیم تموم شده چیکار کنم؟

    1. سلام
      شما میتوانید زمان اعزام به خدمت خود را به تعویق بیندازید تا پاسخ آزمون اعلام شود و در صورت قبولی از معافیت تحصیلی استفاده کنید. همچنین اگر به خدمت اعزام شوید و در دانشگاه قبول شوید امکان توقف در خدمت وجود دارد که بعد از پایان دوره تحصیل میتوانید به خدمت بروید.

    1. سلام
      بله با توجه به تعداد واحدهای درسی باقیمانده میتوانید از یک ترم دیگر به عنوان سنوات مجاز و یا به تشخیص کمیسیون موارد خاص دانشگاه از سنوات ارفاقی استفاده کنید تا فارغ التحصیل شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.