کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای اطلاع از آخرین اخبار نظام وظیفه، معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

شرایط معافیت تحصیلی برای پشت کنکوری ها چیست؟

معافیت تحصیلی

معافیت تحصیلی برای پشت کنکوری ها چگونه است؟

قبل از رسیدن به پاسخ سوال معافیت تحصیلی برای پشت کنکوری ها باید بدانید که خدمت سربازی یکی از اصلی ترین و مهم ترین اتفاقات برای هر پسر ایرانی است. جوانان در کشور ما برای ادامه تحصیل، رفتن به خارج از کشور و بسیاری کارهای دیگر نیاز به دریافت کارت معافیت خدمت سربازی نظام وظیفه دارند. به همین منظور جوانان پس از رسیدن به سن ۱۸ سالگی به دنبال کارهای سربازی خود میروند. در واقع شروع سن ۱۹ سالگی سن مشمولیتی است که جوانان باید  به خدمت سربازی فرستاده شوند. این افراد دوره ی خدمت ضرورت دو ساله را میگذرانند و سپس کارت پایان خدمت سربازی دریافت خواهند کرد.

اما افرادی که قصد دارند پس از رسیدن به سن ۱۸ سالگی وارد دانشگاه شوند شرایط دیگری خواهند داشت. این افراد باید از یک نوع معافیت سربازی به نام معافیت تحصیلی استفاده کنند. این نوع معافیت برای افرادی کاربرد دارد که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه ها را دارند.  بر اساس این نوع معافیت های تحصیلی، متقاضیان میتوانند وارد دانشگاه های سراسر کشور شده و با خیال آسوده به تحصیل بپردازند.

برای دریافت معافیت های تحصیلی نیز شرایط ویژه ای وجود دارد. که جوانان با رعایت این شرایط و نکات مهم این نوع معافیت ها، میتوانند از آن ها بهره مند شوند. جوانان پس از اتمام دوره متوسطه ی تحصیل خود، باید برای رفتن به دانشگاه اقدام کنند. افرادی که در کنکور شرکت کرده اند از معافیت تحصیلی برای کنکور بهره مند خواهند شد. که در این مقاله این نوع معافیت را بررسی خواهیم کرد. سپس شرایط و ضوابط آن را در اختیار متقاضیان عزیز خواهیم گذاشت.


بیشتر بخوانید: شرایط دریافت معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی چیست؟


معافیت تحصیلی برای کنکور مجدد چه شرایطی دارد؟

معافیت تحصیلی برای پشت کنکوری ها یکی از مهم ترین مباحثی است که جوانان را به خود درگیر کرده ست. کنکور و قبولی در آن یکی از اصلی ترین مراحل زندگی هر جوانی ایرانی است. زیرا با قبولی در آن آینده ی شغلی و شرایط زندگی خود را تا حدی زیادی رقم خواهد زد. علاوه بر اهمیت کنکور و قبولی در آن، خدمت سربازی نیز از دیگر واجبات برای افراد ذکور در ایران میباشد. زیرا جوانان پس از پایان دوره ی متوسطه باید تکلیف خدمت نظام وظیفه خود را مشخص کنند. زیرا پایان سن ۱۸ سالگی شروع سن مشمولیت میباشد. به همین منظور جوانان باید یکی از دو راه موجود در پیش روی خود را انتخاب کنند.

یکی از این راه ها اعزام به خدمت میباشد. جوانان باید پس از رسیدن به مشمولیت تمام اقدامات و مراحل لازم برای اعزام به خدمت نظام وظیفه را طی کرده و خدمت دوره ی ضرورت را بگذرانند. یا اینکه ادامه تحصیل را انتخاب کرده و از معافیت تحصیلی که به عنوان تسهیلات از سوی سازمان نظام وظیفه معرفی میشود بهره مند شوند. اما سوال اینجاست که دریافت معافیت های تحصیلی چه شرایط و قوانینی را دنبال میکند؟ چه کسانی میتوانند از این معافیت ها بهره مند شده و در دانشگله های مختلف مشغول به تحصیل شوند؟ و مهم تر از همه ی این ها معافیت تحصیلی برای پشت کنکوری ها است.

برای پاسخ به این سوالات باید بگوییم که بر اساس آخرین اخبار سازمان نظام وظیفه، این نوع معافیت تحصیلی شرایط خاص خود را داشته و مشمولین غایب به هیچ عنوان نمیتوانند به عنوان پشت کنکوری از این مزایا بهره مند شوند.

میدانید که مشمولین اجازه دارند تا سن ۲۰ سالگی از سنوات مجاز تحصیلی بهره مند شوند. سازمان نظام وظیفه به این افراد این فرصت را خواهد داد که یک سال پس از این فرجه نیز بتوانند برای شرکت در کنکور آمادگی پیدا کرده و پس از قبولی وارد دانشگاه شوند.


بیشتر بخوانید: صدور و تمدید معافیت تحصیلی دانشجویان/شرایط و مدارک لازم


شرایط معافیت

نحوه دریافت معافیت تحصیلی برای پشت کنکوری ها چگونه است؟

نحوه دریافت معافیت تحصیلی برای کنکورها به صورت های مختلفی انجام میپذیرد. بر اساس این قوانین است که متقاضیان برای دریافت معافیت میتوانند اقدام کنند. سنوات مشخص تحصیل این افراد بر اساس قوانین سازمان نظام وظیفه عمومی کشور مشخص میشود. سپس بعد از قبولی در دانشگاه افرادی که دارای غیبت سربازی نباشند، میتوانند برای معافیت های تحصیلی اقدام کرده و سریعا وارد دانشگاه شوند. کسانی نیز که مدت اعزام به خدمتشان فرا رسیده و تکلیف دانشگاه و قبولی آن ها مشخص نیست. میتوانند به خدمت سربازی اعزام شده و پس از اعلام نتایح، از پادگان محل خدمت خود مرخصی گرفته و برای ادامه تحصیل به دانشگاه بروند.

شرایط و ضوابط نحوه دریافت معافیت تحصیلی برای پشت کنکوریها

  • پشت کنکوری هایی که دارای گواهی اشتغال به تحصیل از سوی اداره ی آموزش و پرورش هستند میتوانند پس از صادر شدن گواهی خود به مدت یک سال از مزایای آن استفاده کرده و وارد دانشگاه شوند.
  • آن دسته از دانش آموزانی که در سنوات مجاز تحصیلی خود تحصیلات خود را به اتمام میرسانند میتوانند بدون داشتن غیبت سربازی از معافیت های تحصیلی بهره مند شوند.
  • آن دسته از افرادی که تمام دوره ی تحصیل خود را پیوسته و بدون وقفه در مدارس گذرانده اند تا سن ۲۰ سالگی از معافیت تحصیلی کنکوری ها بهره مند میشوند.

قوانین معافیت تحصیلی برای پشت کنکوری ها چیست؟

قوانین معافیت تحصیلی برای پشت کنکوری ها بسیار مهم و ضروری است. به همین منظور مشمولین متقاضی باید اطلاعات در مورد این قوانین را بدست آورده و بر اساس این ضوابط برای ادامه تحصیل در دانشگاه ها اقدام کنند. از مهم ترین بخش های قوانین نظام وظیفه در مورد معافیت تحصیلی میتوان به این نکته اشاره کرد که جوانان میتوانند تا سن ۲۰ سالگی تحصیل خود را در دوره ی متوسطه به اتمام برسانند. این فرصت به جوانان داده میشود که از این سنوات مجاز بهره مند شده و سپس برای ادامه تحصیل به دانشگاه ها وارد شوند.

اما بر اساس قوانین معافیت تحصیلی برای پشت کنکوری ها و کنکوری ها، متقاضیان میتوانند در این یک سال در کنکور شرکت کرده و پس از پذیرش در کنکور برای مراحل ثبت نام در دانشگاه و دریافت معافیت تحصیلی اقدام کنند. این افرادی که در همین سال در کنکور پذیرفته میشوند خواهند توانست که برای مقطع خود از معافیت بهره مند شوند.

داوطلبان پشت کنکوری

اما از طرف دیگر برخی دانش آموزان به دلیل حجم درس و تحصیل در مدارس وقت کافی نخواهند داشت و در سال اول در کنکور موفق نمیشوند. از این رو سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا تسهیلاتی برای این داوطلبان پشت کنکوری قرار داده و این افراد میتوانند برای سال بعد نیز در کنکور شرکت کنند. هم چنین متقاضیان میتوانند تا زمان اعلام نتایج از سازمان نظام وظیفه درخواست فرصت کرده و تا اعلام اصلی نتایج اقدامی برای اعزام به خدمت نکنند. مشمولین میتوانند برای تمدید خدمت سربازی خود تا شهریور ماه درخواست دهند. این فرصتی است که جواب نهایی آزمون و پذیرش داوطلبان در شهریور مشخص شود و سپس متقاضیان میتوانند برای آغاز سال تحصیلی از معافیت تحصیلی استفاده کنند و در دانشگاه ها مشغول به کار شوند.

مشمولان باید در نظر داشته باشند که برای تمدید خدمت سربازی نظام وظیفه ی خود از طریق دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی باید اقدام کرده تا با مشکلی مواجه نشوند. این افراد برای درخواست تمدید خدمت وظیفه سربازی باید حتما کارنامه ی اولیه کنکور خود را به دفاتر پلیس +۱۰ ارائه دهند.

شرایط معافیت تحصیلی برای پشت کنکوری ها چگونه است؟

شرایط معافیت تحصیلی برای پشت کنکوری ها خیلی حائز اهمیت میباشد. زیرا کسانی که پشت کنکوری هستند برای ادامه تحصیل اگر حتی یک روز وارد غیبت سربازی شوند دیگر نمیتوانند در دانشگاه های سراسر ایران مشغول به تحصیل شوند. از این رو مشمولین برای ادامه تحصیل در دانشگاه های زیر نظر وزارت علوم و آموزش عالی کشور باید شرایط معافیت را داشته باشند. به همین منظور سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا قوانین و شرایط معافیت تحصیلی برای پشت کنکوری ها را مانند سایر ضوابط و قوانین دیگر تصویب کرده است. این شرایط شامل موارد زیر میباشد.

ضوابط معافیت تحصیلی برای پشت کنکوری ها

  • بر اساس آخرین قوانین و مقررات سازمان نظام وظیفه، آن دسته از دانش آموزانی که به طور پیوسته دوران تحصیل خود را پشت سر گذاشته و الان به عنوان پشت کنکوری در حال درس خواندن برای کنکور هستند میتوانند تا شهریور ماه سال ۹۹ معافیت تحصیلی دریافت کرده تا وضعیت قبولی در دانشگاهشان مشخص شود. داوطلبان باید این نکته را توجه داشته باشند که هر گونه تغییر در قوانین و مقررات سازمان نظام وظیفه با اعلام این سازمان مشخص شده و به مشمولان ابلاغ میگردد.
  • آن دسته از متقاضیانی که در مدارس روزانه و به صورت حضوری درس نمیخوانند شرایطشان با سایر دانش آموزان متفاوت خواهد بود. این افراد تا سن ۲۰ سالگی مجاز هستند تا از معافیت تحصیلی استفاده کنند. پس از آن وارد غیبت غیر موجه خواهند شد.
  • آن دسته از افرادی که مدرک تحصیلی خود را قبل از سن ۱۸ سالگی دریافت میکنند نیز میتوانند مانند سایرین از معافیت تحصیلی استفاده کنند.
  • مشمولین متقاضی دریافت گواهی اشتغال به تحصیل باید دقت داشته باشند که این گواهی تا یک سال اعتبار دارد و پس از آن داوطلبان باید برای تمدید به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی مراجعه کنند.
  • داوطلبانی که در سنوات مجاز تحصیلی موفق به دریافت مدرک تحصیلی شده و از مدارس فارغ التحصیل شدند یک سال فرصت دارند تا برای اعزام به خدمت و ادامه تحصیل تصمیم بگیرند. آن دسته از افرادی که برای اعزام به خدمت اقدام کرده و مراحل خدمت سربازی خود را بدون غیبت پشت سر گذاشته اند نیز میتوانند پس از آن درخواست معافیت تحصیلی داده و از این تسهیلات سازمان نظام وظیفه عمومی کشور استفاده کنند.

معافیت تحصیلی

مدارک لازم معافیت تحصیلی برای پشت کنکوری ها چیست؟

مدارک لازم معافیت تحصیلی پشت کنکوری ها یکی دیگر از بخش های مهمی است که در اولویت قرار داشته و مشمولین باید قبل از اقدام برای هر گونه معافیت این مدارک را تهیه کنند. متقاضیان پشت کنکوری برای بدست آوردن اطلاعات مورد نیاز در مورد تهیه مدارک خود باید اطلاعیه ها و اخبار سازمان نظام وظیفه را به طور پیوسته دنبال کنند. مشمولین مدارک لازم خود را باید تهیه کرده و سپس برای دریافت معافیت اقدام کنند.

انواع مدارک لازم معافیت تحصیلی برای پشت کنکوری ها

  1. برگه اشتغال به تحصیل از بخش آموزشی مدرسه
  2. شناسنامه مشمول به همراه کپی از آن
  3. کارت شناسایی ملی مشمولین
  4. تکمیل فرم درخواست معافیت تحصیلی
  5. یک قطعه عکس ۳*۴ تمام رخ با عکس رنگی و زمینه سفید

معافیت تحصیلی برای کنکور مجدد چگونه است؟

معافیت تحصیلی برای کنکور مجدد در سال های گذشته امکان پذیر نبود. اما امروزه بر اساس رای دیوان عدالت ادارای کشور، سازمان نظام وظیفه عمومی نمیتواند حق تحصیل جوانان مشمول برای ادامه تحصیل مجدد را از آنان سلب کند. قبل از صدور این رای بر اساس ماده قانون ۳۵ از قوانین خدمت وظیفه در مورد معافیت های تحصیلی، مشمولینی که دارای کارت پایان خدمت سربازی و کارت معافیت نیستند نمیتوانند در یک مقطع تحصیلی دو مرتبه اقدام به تحصیل نمایند. اما امروزه معافیت تحصیلی برای کنکور مجدد امکان پذیر میباشد.

کد نظام وظیفه برای پشت کنکوری ها چیست؟

کد نظام وظیفه برای پشت کنکوری ها و همه ی مشمولین معافیت تحصیلی برای پشت کنکوری ها دارای اهمیت بسیاری است. این کد نشان دهنده ی وضعیت مشمولین از نظر خدمت وظیفه میباشد. که آن دسته از داوطلبانی که قصد شرکت در کنکور سراسری و آزاد را دارند بسته به نوع شرایط خدمت وظیفه خود میبایستی از این کد استفاده کنند. به همین منظور مشمولین باید در باره ی آن ها اطلاعات لازم را بدست آورند. این کدهای نظام وظیفه برای انواع وضعیت های مشمولین متفاوت ارائه شده است که از کد  ۱ تا کد ۱۲ موجود میباشد. داوطلبان میتوانند در این مقاله با تمام این کدها و توضیحات آن آشنا شوند.

برای پشت کنکوری ها

کد نظام وظیفه برای پشت کنکوری ها و سایر مشمولین

  • کد شماره ۱: افرادی که دارای کارت پایان خدمت سربازی میباشند.
  • کد شماره ۲: دارندگان کارت های معافیت خدمت سربازی مانند کارت معافیت پزشکی، کارت معافیت ایثارگری و جانبازی، کارت معافیت کفالت و معافیت های موارد خاص.
  • کد شماره ۳: متقاضیان دارای معافیت های موقت که بدون غیبت سربازی در معافیت به سر میبرند. این افراد پس از اتمام معافیت موقت باید خود را به سازمان نظام وظیفه معرفی کرده و برای خدمت سربازی تعیین تکلیف شوند.
  • کد شماره ۴: این کد برای افرادی است که از معافیت های بخشودگی سنی و عفو رهبری بهره مند میشوند. این افراد برای ثبت نام در دانشگاه باید برای دریافت کارت معافیت خدمت سربازی هوشمند اقدام کنند.
  • کد شماره ۵: این کد برای آن دسته از افرادی است که مدرک دوره ی متوسطه خود را دریافت کرده و در سنوات مجاز تحصیلی به سر میبرند. این افراد تا سن ۲۰ سالگی مجازند برای ادامه تحصیل اقدام کنند. پس از آن باید برای اعزام به خدمت اقدام کنند.
  • کد شماره ۶:مشمولینی که آخرین مدرک تحصیلی آنان فارغ التحصیلی از مقطع پیش دانشگاهی بوده و بدون داشتن غیبت سربازی قصد شرکت در کنکور سراسری و آزاد را داشته و میخواهند برای ادامه تحصیل در دانشگاه ها اقدام کنند.
  • کد شماره ۷: دانش آموزان داوطلبی که قبل از سن مشمولیت توانسته اند که مدرک متوسطه و پیش دانشگاهی خود را دریافت کنند میتوانند از این کد استفاده کنند.

ادامه کد نظام وظیفه برای پشت کنکوری ها و سایر مشمولین

  • کد شماره ۸: آن دسته از داوطلبانی که مراحل اعزام به خدمت را طی کرده و به خدمت سربازی رفته اند میتوانند در کنکور شرکت کرده و پس از قبولی در مقطع لیسانس و بالاتر از معافیت تحصیلی برخوردار شوند.
  • کد شماره ۹: آن دسته از متقاضیانی که در خدمت سربازی به سر میبرند و دوره ی خدمت ضرورت آنان تا پایان شهریور ادامه دارد میتوانند گواهی پایان خدمت سربازی خود را به دانشگاه تحویل دهند.
  • کد شماره ۱۰: طلاب و روحانیون میتوانند از کد شماره ۱۰ استفاده کنند. این طلاب علوم دینی باید مدرک پیش دانشگاهی داشته و هم چنین برای شرکت در کنکور نیازمند اجازه از حوزه های علمیه میباشند.. حوزه های مربوطه باید صلاحیت فرد را برای ادامه تحصیل هم در دانشگاه و هم در حوزه را به طور همزمان تایید کنند.
  • کد شماره ۱۱: متقاضیاینی که در نیروهای مسلح مشغول به خدمت هستند در این گروه قرار گرفته و با تایید سازمان مربوطه میتوانند به تحصیل در دانشگاه ادامه دهند.
  • کد شماره ۱۲: مشمولین انصرافی از دانشگاه ها که از رشته ی خود انصراف داده و قصد دارند مجددا در کنکور شرکت کنند میتوانند از این کد استفاده کنند.

چند سال میتوان پشت کنکور ماند؟

این سوالی است که برای جوانان ذکور در سن مشمولیت پیش خواهد آمد. زیرا امروزه درصد زیادی از جوانان خواستار ادامه تحصیل در دانشگاه ها میباشند.اما بر اساس آخرین اطلاعیه های سازمان نظام وظیفه، مشمولین میتوانند تا سن ۲۰ سالگی از سنوات مجاز تحصیلی بهره مند شوند. پس از آان مشمول میتواند پس از یک سال  برای اعزام به خدمت اقدام کند. زیرا متقاضیان شرکت کننده در کنکور تنها دو سال میتوانند در آزمون شرکت کرده و نمره ی قبولی کسب کنند.

این افراد پس از پذیرش در دانشگاه ها میتوانند برای ادامه تحصیل اقدام کنند پس اینکه برخی سوالشان در مورد اینکه چند سال میتوان پشت کنکور ماند میباشد باید بگوییم پس از دو سال هیچ فردی قادر نخواهد بود که در کنکور شرکت کند.

معافیت

گواهی اشتغال به تحصیل برای پشت کنکوری ها چگونه صادر میشود؟

گواهی اشتغال برای معافیت تحصیلی برای پشت کنکوری ها از طریق دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی ثبت خواهد شد. گواهی اشتغال به تحصیل برای پشت کنکوری ها میتواند یک نقش اساسی در ادامه تحصیل آنان ایفا کند.

سوالات متداول

مدارک لازم برای تمدید معافیت تحصیلی چیست؟

شناسنامه مشمول، کارت ملی مشمولین به همراه کپی، عکس ۳*۴ پرسنلی رنگی و گواهی اشتغال به تحصیل از مدارس مربوطه، از مهم ترین مدارک برای معافیت تحصیلی میباشد.

افراد پشت کنکوری تا چه سنی میتوانند در کنکور سراسری شرکت کرده و از سنوات مجاز استفاده کنند؟

این افراد تا سن ۲۰ سالگی میتوانند از سنوات استفاده کرده و پس از آن و قبولی در کنکور به تحصیل خود ادامه داده و از سنوات تحصیلی استفاده کنند.

کد مورد استفاده برای مشمولین پشت کنکوری کدام است؟

کد شماره ۶ برای دانش آموزانی است که در سنوات مجاز به ادامه تحصیل ادامه خواهند داد.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه

هدف مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی و افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره معافیت تحصیلی برای پشت کنکوری ها به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

 

برای مشاوره در زمینه شرایط معافیت تحصیلی برای پشت کنکوری ها چیست؟

از مشاورین مشاوره نظام وظیفه آویژه از طریق تلفن ثابت

در سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید

همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 

حتی ایام تعطیل

در این مقاله بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.