کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای اطلاع از آخرین اخبار نظام وظیفه، معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

شرایط دریافت کسری بسیج سربازی چیست؟

شرایط کسری بسیج شامل چه مواردی است؟

کسری بسیج چیست؟ کسری خدمت چیست؟ چگونه می توان کسری خدمت دریافت کرد ؟ شاید این سوالاتی باشد در ذهن جوانان که با توجه به آن می توانند مدت زمان کمتری را در خدمت سربازی بگذرانند. به طور کلی کمتر شدن مدت زمان خدمت سربازی را کسری خدمت سربازی می گویند که در شرایط مختلف افراد از آن استفاده می کنند این کسری می تواند از یک ماه تا حدود ۷ ماه باشد. امروزه تعداد زیادی از جوانان سعی براین دارند که معافیت سربازی بگیرند یا از طریق راه های مختلف کسری خدمت بگیرند.  یکی از این راه ها دریافت کسری خدمت بسیج فعال و مواردی که زیر مجموعه هایی از بسیج است را شامل می شود؛ که در ادامه مطلب به چگونگی دریافت و مراحل دریافت آن اشاره می کنیم   .همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مشاوره نظام وظیفه ما تماس حاصل نماید.


بیشتر بخوانید: سرباز معلم چه شرایطی دارد؟


شرایط کسری بسیج شامل چه مواردی است؟

شرایط کسری بسیج بستگی به فعالیت های شخص دارد که به طور مستمر و مفید در برنامه ها و ماموریت های بسیج شرکت نماید . در این صورت شخص می تواند برای دریافت کسری خدمت از شرایط زیر برخوردار باشد که در اینجا شرایط کسری بسیج را شرح می دهیم.

  • در ازای هر سال فعالیت مداوم در بسیج حداکثر سه ماه کسری خدمت به کسانی که دارای سابقه مسئولیت فرمانده حوزه ، عضو شورای حوزه و یا فرمانده واحد بوده اند تعلق می گیرد. البته به شرط داشتن ۶ ساعت فعالیت هفتگی در رابطه با مسئولیتی که به عهده دارند.
  • به ازای فعالیت مداوم بسیج عضو شورای واحد حداکثر دو ماه و نیم کسر خدمت با شرط داشتن ۶ ساعت فعالیت هفتگی در رابطه با مسئولیتی که به آن محول شده است.
  • به ازای هرسال فعالیت مستمر سایر بسیج فعال در رده های مقاومت بسیج سازمان دهی شده و یا برنامه های حفظ و انسجام و همچنین شرکت در ماموریت ها و سایر برنامه ها ، در صورت شرکت منظم و نیز داشتن ۴ ساعت فعالیت هفتگی در این برنامه ها یک ماه و نیم کسری خدمت دریافت می کنند.

کسری خدمت بسیج فعال چگونه است؟


بیشتر بخوانید: چه طور امریه وزارت بهداشت بگیرم؟


کسری خدمت بسیج فعال چگونه است؟

کسری خدمت بسیج فعال راهی آسان برای دریافت کسری خدمت است . اغلب کسانی که مشمول خدمت سربازی می شوند سعی براین دارند که خدمت خود را در کوتاه ترین زمان سپری کنند. اگر سربازانی که دارای کارت فعال بسیج هستند برای دریافت کسری خدمت اقدام نمایند ، می توانند بسته به مسئولیت ها و فعالیت هایی که در بسیج به عهده داشته اند از یک تا ۶ ماه کسری خدمت برخوردار شوند.

کسانی که دارای کارت بسیج فعال هستند و برای کسری خدمت بسیج فعال اقدام می نمایند درصورت داشتن این شرایط می توانند کسری بگیرند . این کسری به کسانی که دارای سابقه فرمانده حوزه ، عضوشورای حوزه و یا فرمانده واحد باشند به شراط داشتن ۶ ساعت فعالیت هفتگی (سه ماه حداقل ۶۰ ساعت فعالیت) در راستای مسئولیتی که به عهده داشته اند تعلق می گیرد . البته نکته جالب توجه این است که اکثر کسانی که مشمول سربازی می شوند به دنبال راهی برای معافیت یا حداکثر کسری خدمت هستند . در ادامه به راه های دیگر کسری بسیج  ، مراحل و مدارک و سایر موارد دیگراشاره خواهیم کرد.


بیشتر بخوانید: توجیه غیبت خدمت سربازی چگونه ممکن است؟


کسری بسیج دانشجویی را چگونه می توان دریافت کرد؟

کسری بسیج دانشجویی یکی دیگر از راه های دریافت کسر خدمت است که دانشجویان بسیجی با گذراندن دوره طرح معرفت می توانند از این امتیاز بهره مند شوند. این طرح به صورتی است که دانشجویان بسیجی پسر که دوره آموزش دفاعی را سپری کرده اند  یک دوره ۶ روزه آموزش عملی را می گذرانند. همچنین نیرو بسیجی باید ۴۰ ساعت آموزش حضوری ببیند که البته  این طرح برای بسیج دانشجویی به صورت غیر حضوری اجرا می شود. هدف اصلی اجرای این طرح نیز بالا بردن سطح آگاهی های دینی و سیاسی دانشجویان بسیجی است. آزمون کسری بسیج دانشجویی به این صورت است که ۱۶۰ سوال تستی از کتاب های دین شناسی ، نهضت انتظار و انقلاب اسلامی ، آشنایی با نظام جمهوری اسلامی و جریان شناسی ، غرب شناسی و آشنایی با بسیج دانشجویی می باشد. کسانی نمره حدنصاب را کسب کنند موفق به دریافت  گواهی نامه طرح معرف میشوند.


بیشتر بخوانید: با شرایط خروج از کشور برای دانشجویان بیشتر آشنا شوید


کسری خدمت بسیج دانش آموزی چگونه است؟

کسری خدت بسیج دانش آموزی چگونه است ؟ آیا به بسیج دانش آموزی کسری تعلق می گیرد ؟ در پاسخ به این سوالات باید گفت بسیج دانش آموزی مانند بسیج فعال و بسیج دانشجویی راه دیگری برای دریافت کسری خدمت است که در اینجا به این موضوع به شرح زیر می پردازیم.

  • گفتنی است که تمامی اعضای بسیج دانش آموزی می توانند از امتیاز دو ماه کسری خدمت بسیج دانش آموزی به شرط سپری کردن آمادگی دفاعی مدارس و همچنین اردوی آموزشی متمرکز ۱۵ روزه بسیج که برابر با آموزش تکمیلی است شرکت کنند.
  • تمامی آموزش و سازمان دهی اعضاء همچنین برنامه ها و مراحل جذب متناسب با سطح تحصیلی و ویژگی های جسمی ، روحی  و علاقه مندی دانش آموزان اجرا می شود.
  • همچنین دانش آموزان می توانند با ارتقاء دادن جایگاه خود از امتیازاتی همچون اردوی طرح ولایت و آموزش های عقیدتی سیاسی و نظامی استفاده کنند.
  • دانش آموزان می توانند از امتیازات شرکت در المپیادهای علمی بسیج و کنکور آزمایشی بهره مند شوند.

کسری خدمت بسیج دانش آموزی چگونه است؟


بیشتر بخوانید: امریه شرکت های دانش بنیان


میزان کسری خدمت بسیج  چقدر است؟

میزان کسری خدمت بسیج بستگی به فعالیت ها و برنامه هایی که  شخص شرکت کرده است و جایگاه سازمانی ای که در بسیج به دست آورده  است محاسبه می شود . در واقع میتوان گفت که تمامی ارگان های بسیج می توانند از مزیت کسری خدمت برخوردار باشند . به طور کلی میزان کسری خدمت بسیج بستگی به مقذار سالی که شخص در بسیج فعالیت داشته است و همچنین مسئولتی که  داشته است از ۴۵ روز تا سه ماه در سال و  حداکثر تا ۶ ماه محاسبه می شود. همچنین می توان گفت هرچقدر فعالیت های شخص بیشتر باشد میزان کسری که دریافت می کند نیز بیشتر است .

 سوالات متداول

 مدارک مورد نیاز کسری خدمت بسیج چیست؟

متقاضیانی که قصد دریافت کسری خدمت دارند ، برای دریافت کسر از خدمت سربازی باید دوره آموزشی را پشت سر بگذارد. بعد از گذراندن این دوره با همراه داشتن مدارک زیر به یگان مراجعه و برای دریافت کسری اقدام نماید . این مدارک شامل موارد زیر است:

  • کپی تمام صفحات شناسنامه و همراه داشتن اصل شناسنامه
  • کارت ملی همراه با کپی آن
  • فرم کسری بسیج
  • کارت بسیج فعال
مراحل دریافت کسری خدمت بسیج چیست؟

همانطور که میدانید وقتی شما اقدام به دریافت کسری خدمت می کنید باید یکسری مراحل را پشت سر بگذارید تا بتوانید موفق به دریافت این کسری شوید . مراحل دریافت کسری خدمت به شرح زیر است :

  • به حوزه مقاومت بسیجی که درآن عضویت بسیج شده اید مراجعه نماید
  • پرونده شما مورد برسی قرار می گیرد در قسمت نیرونی انسانی بسیج حوزه
  • اگر پرونده شما پس از برسی تکمیل باشد به ناحیه مقاومت بسیج ارجاع می شود
  • تکمیل فرم مخصوص کسری و ارسال آن به سپاه استانی پس از تایید پرونده شما
  • در آخر تایید پرونده و ارسال فرم تایید شده برای دریافت کسری خدمت

آیا کسری خدمت شامل حال فرزندان ایثارگران نیز می شود؟

در پاسخ به این سوال می توان گفت بله کسری خدمت شامل حال فرزندان ایثار گران نیز میشود  که در ازای هر یک ماه رزمندگی و اسارت و همچنین هر یک درصد جانبازی مشمول دریافت ۱۲ روز کسر خدمت می شوند.  

 آیا سربازانی که دارای غیبت در سربازی هستند مشمول کسری خدمت  بسیج  می شوند ؟

مطابق با قوانینی که در رابطه با خدمت وظیفه عمومی  و سربازی وجود دارد ، غیبت سربازی هیچ مانعی برای استفاده از کسر خدمت ندارد. البته همکاری با بسیج در زمان غیبت فرد برای دریافت کسری محاسبه نمی شود. به بیان دیگر می توان گفت  : سربازانی که قبل غیبت با بسیج همکاری داشته اند ، با توجه به مدت عضویت آنها کسر خدمت محاسبه می شود اما برای کسانی که در زمان غیبت عضو بسیح بوده اند کسر خدمت محاسبه نخواهد شد.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره نظام وظیفه تلفنی و آنلاین به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع :   Mobilization

 

برای مشاوره در زمینه شرایط دریافت کسری بسیج سربازی چیست؟

از مشاورین مشاوره نظام وظیفه آویژه از طریق تلفن ثابت

در سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید

همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 

حتی ایام تعطیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.