کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای اطلاع از آخرین اخبار نظام وظیفه، معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

توجیه غیبت خدمت سربازی چگونه ممکن است؟

شرایط توجیه غیبت خدمت سربازی چیست؟

توجیه غیبت سربازی چه شرایطی دارد؟

توجیه غیبت خدمت سربازی یکی از راهکار هایی است که مشمول با استفاده از آن غیبت خود را توجیه می کند. تا از محدودیت های نظام وظیفه شامل اضافه خدمت ، دستگیری و … نجات یابد و یا اگر شرایط معافیت را دارد معاف شود. مشمول برای توجیه غیبت خدمت سربازی باید غیبتش موجه باشد. در رابطه با معافیت نظام وظیفه در این مقاله و همچنین از طریق مرکز مشاوره آویژه دریافت نمایید.

همانگونه که سربازان و مشمولان گرامی خدمت سربازی می دانند اگر فردی دارای غیبت باشد، دیگر نمی تواند از معافیت های کفالت و یا معافیت ماده ۶ بهزیستی استفاده نماید ، حتی اگر این غیبت یک روز یا  یک سال باشد و یا اینکه  فردی  که دارای غیبت است با اذن و دستور رهبر معظم انقلاب غیبتش بخشیده شود باز هم نمی تواند از معافیت استفاده کند.

مشمولانی که مدت غیبت آن ها ۳ ماه است به مدت ۳ ماه اضافه خدمت می خورند اگر بیشتر از ۳ ماه شود ۶ ماه اضافه خدمت به وی تعلق میگیرد. مشمولی که غیبت او بیشتر از یک سال شود علاوه بر اینکه ۶ ماه اضافه خدمت می خورد سرباز فراری محسوب شده و باید خود را معرفی کند.

غیبت موجه سربازی چیست؟

مشکلات و محدودیت های ناشی از غیبت خدمت سربازی یکی از مشکلاتی است که گاها مشمولان نظام وظیفه با آن مواجه هستند. مثلا برخورداری از بعضی انواع کسری ها و معافیت ها نیازمند نداشتن غیبت است و غایبان از این موارد محروم خواهند شد. اما گاهی پیش میاید که مشمولان با توجه به شرایطی که برایشان به وجود آمده مجبور به غیبت میشوند در چنین مواردی توجیه غیبت و به عبارتی غیبت موجه مطرح میشود. شرایطی که در آن غیبت مشمولان به عنوان غیبت موجه در نظر گرفته میشود به قرار زیر است:

  • زمانیکه مشمول به سبب بروز بیماری و آسیب های جسمی و روانی باید در بیمارستان بستری شود و همین امر منجر به غیبت وی شود، غیبت موجه تلقی میشود. البته ارائه ی مدارک معتبر و تایید آن توسط پزشک معتمد نظام وظیفه الزامی است.

  • در شرایطی که یکی از بستگان درجه یک مشمول فوت کند و همین امر موجب تاخیر به مدت یک تا سه ماه در اعزام و معرفی شود، این غیبت از نوع غیبت موجه میباشد.

  • بروز بلایای طبیعی مانند سیل، زلزله، آتش سوزی، طوفان و… که منجر به آسیب های مالی و روانی و جسمی به مشمول یا اعضای خانواده وی شود و همچنین تاخیری به مدت ۲ تا ۶ ماه در زمان اعزام مشمول ایجاد کند، غیبت موجه خواهد بود.

  • افرادی که به سبب بیماری فرزند یا همسر خود حداکثر تا سه ماه غیبت دارند، جز غایبان موجه میباشند.

  • درباره مشمولانی که قبل از ورود به دوره غیبت زندانی شوند، با تایید مراجع مربوطه به عنوان غیبت موجه در نظر گرفته میشوند.

  • مشکلاتی که در روند انجام امور اداری مربوط به معرفی و اعزام ایجاد میشود و از اراده ی مشمول خارج است و باعث تاخیر در اعزام به مدت ۶ ماه شده، از نوع غیبت های موجه میباشد.

چگونه توجیه غیبت خدمت سربازی را انجام دهیم؟

موجه کردن غیبت سربازی چگونه امکان پذیر است؟

چگونگی توجیه غیبت خدمت سربازی برای مشمول بسیار حائز اهمیت است. همان طور که در بالا اشاره شد غیبت فرد باید موجه باشد. مشمولانی که در اثر یکی از موارد زیر وارد غیبت شده اند غیبت آنان موجه است :

  • اشکالات اداری به وجود آمده در زمان اعزام به خدمت فرد مشمول که از اراده فرد خارج بوده.
  • در مواردی مانند بیماری همسر یا فرزند
  • در مواردی مانند تاریخ عقد و طلاق فرد مشمول
  • بلایای طبیعی مثل زلزله، سیل و غیره
  • حبس و زندانی شدن فرد مشمول

امکان توجیه غیبت خدمت سربازی برای هر فرد مشمولی که شرایط غیبتش موجه باشد ممکن است. بسیاری از مشمولان به دلیل آنکه اطلاعات زیادی درباره توجیه غیبت ندارند نمی توانند غیبت خود را موجه کنند.

برای اینکه مشمول راه های توجیه غیبت خدمت سربازی را پشت سر بگذارد باید ابتدا بداند که در غیبت سربازی به سر برده یا نه؟ اگر مشمول بعد از ۱۸ سال که شرایط اعزام به خدمت را دارد اقدام  به پست کردن دفترچه خدمت نکند تنها تا یک سال مهلت دارد تا به خدمت مقدس نظام وظیفه برود. چنانچه از یک سال بیشتر شود غیبت می خورد و اگر غیبت فرد مشمول ۳ ماه باشد ، ۳ماه هم اضافه خدمت می خورد و اگر بیش از ۳ ماه باشد ۶ ماه اضافه خدمت می خورد.

اگر فرد مشمول قبل از اینکه به خدمت سربازی اعزام شود در حبس و یا زندان به سر برد در صورتی که مراجع قضایی این غیبت را موجه بدانند و فرد مشمول مدارکی که ثابت کند او در زمان اعزام به خدمت در زندان به سر برده می تواند غیبت خود را توجیه کند.

مدارک مورد نیاز برای توجیه غیبت خدمت سربازی :

  1. گواهی فوت یکی از بستگان درجه یک مشمول (پدر- مادر- خواهر- برادر- همسر و…)
  2. گواهی صادره از مراکز درمانی یا بیمارستانی که مشمول در آن بستری شده است.
  3. گواهی انجام تحقیقات محلی از محل سکونت فرد مبنی بر اینکه فرد مشمول تنها سرپرست خانواده است .
  4. و مدارک دیگری که نیاز است.

اگر برای فرد امکان توجیه غیبت خدمت سربازی وجود دارد می تواند با در دست داشتن مدارک لازم که در بالا به بعضی از این موارد اشاره شد به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کرده و غیبت خود را توجیه کند

پیگیری توجیه غیبت سربازی چه مراحلی دارد؟

فردی که معرفی و یا اعزامش به شکل غیر عمد و به دلایل مختلف به تاخیر افتاده است باید برای توجیه این غیبت اقداماتی را انجام دهد که برخی از مراحل مربوطه به شرح زیر میباشد:

  • اولین مرحله برای توجیه غیبت مراجعه به دفاتر پلیس + ۱۰ و ثبت درخواست توجیه غیبت میباشد. مشمول باید مدارک مربوط به علت غیبت و همچنین مدارک شناسایی و… را در دست داشته باشد تا توسط ارگان های زیربط بررسی شوند.
  • این مدارک ارائه شده در مرحله قبل، در کمیسیون وظیفه عمومی استان ها به دقت مورد بررسی قرار میگیرد و نتیجه نهایی از طریق پیامک برای مشمول ارسال میشود. البته امکان پیگیری نتیجه از طریق همان دفاتر پلیس + ۱۰ نیز وجود دارد.
  • چنانچه دلایل شما برای توجیه غیبت پذیرفته شده باشد، هیچگونه جریمه، اضافه خدمت و… برایتان در نظر گرفته نمیشود و مانند سربازان فاقد غیبت با شما برخورد خواهد شد. اما در غیر این صورت مطابق با قوانین جریمه سربازان غایب و متناسب با مدت زمان غیبت با شما برخورد خواهد شد.

نظام وظیفه

توجیه غیبت برای معافیت کفالت چگونه ممکن است؟

همانطور که میدانید افراد مشمولی که بعد از رسیدن به سن مشمولیت غایب بوده اند، نمیتوانند از معافیت کفالت استفاده کنند و یکی از شرایط لازم برای استفاده از معافیتهای کفالت، نداشتن غیبت است. اما چنانچه مشمول بتواند غیبت خود را توجیه کند میتواند از معافیت کفالت بهره مند شود. نکته ی مهمی که مشمولان باید در نظر داشته باشند این است که: مشمولان غایبی که در زمان ورود به غیبت، شرایط اخذ معافیت کفالت را داشته اند؛ میتوانند با توجیه غیبت خود برای دریافت این معافیت اقدام کنند در غیر این صورت امکان توجیه غیبت وجود ندارد. اما توجیه غیبت برای این افراد نیز تنها تحت شرایط خاصی امکان پذیر است که به بررسی مثال هایی از این شرایط میپردازیم:

  • اگر مشمولی پدر خود را قبل از اینکه وارد دوره غیبت از سربازی شود از دست دهد و شرایط استفده از معافیت کفالت را داشته باشد یعنی تنها فرزند پسر بالای ۱۸ سال خانواده باشد، میتواند با توجیه غیبت برای دریافت معافیت اقدام کند.
  • در مواردی که فرد مشمول به عنوان تنها نگهدارنده بالای ۱۸ سال، قبل از ورود به غیبت نگهداری و مراقب پدر خود مسن و ناتوان خود را بر عهده داشته، با ارائه ی مدارک پزشکی میتواند غیبت خود را توجیه کند و معافیت بگیرد.

پس به طور کلی تنها مشمولانی که قبل از غیبت نیز شرایط معافیت کفالت را داشته اند میتوانند غیبت خود را توجیه کنند.

شرایط توجیه غیبت معافیت تحصیلی چگونه است؟

افرادی که به سن مشمولیت میرسند اما میخواهند در دانشگاه ها ادامه تحصیل دهند و یا دانش آموزانی که بعد از رسیدن به سن مشمولیت نیز درسشان به پایان نرسیده برای اینکه بتوانند ادامه تحصیل دهند بایستی معافیت تحصیلی دریافت کنند. این معافیت مشمولان را تا تاریخ مشخصی که در آن تاریخ باید فارغ التحصیل شوند از رفتن به خدمت معاف میکند. شرطی که برای دریافت معافیت تحصیلی وجود دارد نیز نداشت غیبت میباشد و در این مورد نیز مشمولان غایب نمیتوانند معافیت تحصیلی بگیرند مگر اینکه غیبت خود را توجیه کنند. مشمولان برای دریافت معافیت تحصیلی باید برگه ی معرفی نامه را از داشنگاه و محل تحصیل خود به دفاتر پلیس +۱۰ تحویل دهند تا درخواستشان ثبت شود و مجوز لازم برای ثبت نام در دانشگاه را دریافت کنند.

فردی که به دلایلی همچون بیماری و مرگ یکی از اقوام درجه یک، خسارات جانی و مالی ناشی از بلایای طبیعی و… غیبت داشته میتواند ابتدا درخواست توجیه غیبت دهد و بعد از تایید و توجیه غیبت برای دریافت معافیت تحصیلی اقدام کند. توجه داشته باشید که در این مورد نیز دلیل غیبت باید مربوط به قبل از ورود به دوره غیبت باشد یعنی اگر این اتفاقات مربوط به بعد از غیبت مشمول باشد امکان توجیه غیبت و به طبع آن ادامه تحصیل وجود ندارد.

آیا توجیه غیبت خدمت سربازی امکان دارد؟

توجیه غیبت سنواتی چیست؟

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم تعدادی از مشمولان خدمت سربازی در زمان مقرر و سن مشمولیت برای اعزام به خدمت و تعیین تکلیف وضعیت وظیفه خود اقدام نمیکنند و وارد دوره غیبت میشوند. این نوع غیبت را غیبت سنواتی میگویند که بر اساس مدت زمان غیبت مجازاتی همچون اضافه خدمت، حبس و… برای مشمول در نظر گرفته میشود. نوع دیگری از غیبت نیز، مربوط به سربازانی است که در زمان انجام خدمت سربازی غیبت میکنند. اما مشمولان میتوانند این غیبت سنواتی را نیز توجیه کنند یعنی با آوردن دلایلی مبنی بر اینکه مشمول مجبور به غیبت شده، سازمان وظیفه از جریمه هایی که در نظر گرفته است صرف نظر میکند. دلایلی همچون طلاق، زندانی شدن مشمول، مشکلات اداری در روند اعزام به خدمت و اخذ معافیت و…، بیماری فرد مشمول یا یکی از اعضای درجه یک خانواده و… همگی میتوانند دلایلی برای توجیه غیبت سنواتی باشند.

اگر این اتفاقات مربوط به بعد از آغاز غیبت مشمول باشد امکان توجیه غیبت وجود ندارد.

چگونگی  درخواست توجیه غیبت ؟

فردی که میخواهد برای توجیه غیبت اقدام کند قبل از هر چیز باید ببیند شرایط لازم برای این کار را دارد یا خیر. مثلا مشمول باید مدارکی دال بر غیر ارادی بودن غیبت جمع آوری کند و آنها را به سازمان وظیفه تحویل دهد. مثلا فردی که ادعای بیماری دارد باید مدارک پزشکی مربوطه را تهیه کند این مدارک توسط کمیسیون های نظام وظیفه بررسی میشود و تنها در صورت تایید مدارک غیبت مشمول توجیه میشود به این ترتیب فردی که به سبب مشکلاتی همچون طلاق و حبس، بعد از رسیدن به سن مشمولیت مجبور به غیبت شده است باید مدارک مربوطه را از سازمان های زیربط دریافت کند این مدارک در زمان ثبت درخواست به دفاتر پلیس +۱۰ تحویل داده میشود.. با توجه به هزینه های مربوط به معاینات پزشکی و… توصیه میکنیم تنها درصورت اطمینان از امکان توجیه غیبت برای این کار اقدام کنید.

نتیجه ی بررسی های انجام شده به اطلاع مشمول میرسد و در صورت تایید مدارک مشمول میتواند از معافیت کفالت، معافیت تحصیلی و… استفاده کند همچنین اضافه خدمتی برای مشمول در نظر گرفته نمیشود. 

مشاوره تلفنی توجیه غیبت خدمت سربازی

مشاوره توجیه غیبت خدمت سربازی، مشاوره های لازم را در مورد توجیه غیبت خدمت سربازی میدهد تا مشمولان استفاده کنند و غیبت خود را توجیه کنند و اینکه بدانند اگر وارد غیبت شوند بتوانند غیبت خود را توجیه کنند که چگونه این امر امکان پذیر است. مشاوره توجیه غیبت خدمت سربازی از آن جهت حائز اهمیت می باشد که قوانین نظام وظیفه در حال تغییر و دگرگونی می باشند؛ همچنین پیچیدگی های قوانین سازمان نظام بسیار زیاد است و افراد فرصت کافی برای در اختیار گرفتن این اطلاعات را ندارند.

عده ای از مشمولان از اینکه می توانند غیبت خود را توجیه کنند اطلاعاتی ندارند به همین سبب به آنها توصیه میشود از مشاوره توجیه غیبت خدمت سربازی که در این بخش از مقاله به آن می پردازیم کمک بگیرند . فرد مشمول در صورت غیبت زمانی میتواند غیبت خود را توجیه کند که سرپرست خانواده بوده و تنها کسی است که هزینه های زندگی را برعهده دارد.

در صورتی که فرد مشمول غیبت بخورد از موارد زیر در جامعه منع می شود:

  1. عدم ادامه تحصیل در دانشگاه
  2. عدم دریافت معافیت کفالت
  3. عدم دریافت تسهیلات بانکی
  4. ممنوعیت خروج از کشور
  5. و غیره

قوانین توجیه غیبت نظام وظیفه

قوانین توجیه غیبت خدمت سربازی همواره برای آن است که مشمول بداند که چه قوانین و مقرراتی وجود دارد که بتواند غیبت خود را توجیه کند. در بالا به مواردی اشاره شد که برای فرد مشمول غیبتش قابل توجیه است ، طبق قوانین توجیه غیبت خدمت سربازی اگر فردی فکر می کند که اگر غیبتش را توجیه کند می تواند اعزام به خدمت سربازی خود را به تعویق بیاندازد دچار اشتباه شده و مشمول ضمن اعزام به خدمت، اضافه خدمت نیز می خورد و از تسهیلات نظام وظیفه بهره نخواهد برد.

اگر مشمولی که ۱۰ سال غایب بوده و ادعا کند که در طی این ۱۰ سال مراقبت از پدر معلولش را داشته و کس دیگری نبوده که از وی نگهداری کند و مدارکی در رابطه با آن داشته که مورد بررسی قرار گرفته و غیبتش را موجه کند غیبتش در این مدت بخشیده شده و می تواند از تسهیلات بعد از غیبت استفاده کند و اگر مدارکش مورد قبول نباشد باید به خدمت سربازی برود.

مراحل توجیه غیبت خدمت سربازی

سوالات متداول

توجیه غیبت دفترچه ای  چیست؟

 افرادی که به هر دلیلی دفترچه ی اعزام به خدمت خود را دیرتر از موعد مقرر ارسال کنند به عنوان غایب دفترچه ای تلقی میشوند این افراد نیز میتوانند با توجیه  و ارائه ی دلایلی برای دیر ارسال کردن دفترچه غیبت خود را از بین برند.

جواب توجیه غیبت چقدر زمان میبرد؟

مدارک ارائه شده  به سازمان وظیفه برای توجیه غیبت، در کمیسیون وظیفه عمومی استان ها به دقت مورد بررسی قرار میگیرد و نتیجه نهایی بعد از یک تا سه هفته از طریق پیامک برای مشمول ارسال میشود. البته امکان پیگیری نتیجه از طریق همان دفاتر پلیس + ۱۰ نیز وجود دارد.

استشهاد محلی برای توجیه غیبت سربازی تاثیر دارد؟

بله مشمولانی که به دلیل اختلافات خانوادگی با همسر یا بیماری یکی از اعضای خانواده نتوانسته اند به موقع برای اعزام به خدمت اقدام کنند، میتوانند استشهادنامه محلی را تهیه کنند که شهادت افراد مطلع را مبنی بر مشکلات و موانع برای اعزام عنوان کند و برای پیش رفتن روند توجیه غیبت از آن استفاده کنند.

آیا به کار گیری مشمولان غایب مجازات دارد؟

بله، کسانی که مشمولان غایب را در موسسات دولتی و غیردولتی از قبیل کارخانه ها،کارگاه ها،مغازه ها و … به کار میگیرند توسط نیروی انتظامی محاکمه میشوند مجازات این افراد برای بار اول هزینه یک سرباز و برای بار دوم و بیشتر هزینه سه سرباز است.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه

هدف مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی و افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره غیبت خدمت سربازی به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

 

برای مشاوره در زمینه توجیه غیبت خدمت سربازی چگونه ممکن است؟

از مشاورین مشاوره نظام وظیفه آویژه از طریق تلفن ثابت

در سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید

همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 

حتی ایام تعطیل

نظرات

- 2 نظر:

  1. با سلام من چند ماهی غیبت داشتم بخاطر مریض بودن پدرم و عمل کردنش و از انجای که پسر بزرگ خانواده بوده ام به جای پدرم سرکار می رفتم بنظرتون می تونم توجیه غیبت کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.