کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای اطلاع از آخرین اخبار نظام وظیفه، معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

متولدین چه سالی مشمولین خدمت سربازی هستند؟

متولدین چه سالی

مشمولین خدمت سربازی یعنی چه؟

افراد در چه سن مشمول خدمت نظام وظیفه میشوند؟ چه کسانی باید برای انجام خدمت دوره ی سربازی به پادگان ها اعزام شوند؟ همه ی این سوالات در مورد نظام وظیفه از مهم ترین مواردی است که جوانان باید در مورد آن بدانند. مسئله ی خدمت وظیفه ی سربازی یکی از اصلی ترین نقاط عطف زندگی هر پسر ایرانی است که به سن ۱۸ سالگی میرسد. شاید بپرسید چرا؟ باید بگوییم که جوانان ذکور در سن ۱۸ سالگی و پس از اتمام تحصیل در دبیرستان ها و هنرستان های فنی مشمول خدمت سربازی میشوند. یعنی جوانان تنها مهلت کوتاهی خواهند داشت تا برای اعزام به خدمت سربازی تعیین تکلیف شوند.

آیا همه ی مشمولین پس از سن مشمولیت به خدمت میروند؟

سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا سنی که برای دوره ی خدمت ضرورت برای مشمولین مشخص کرده است از سن ۱۸ سالگی تا سن ۵۰ سالگی متقاضیان میتوانند به خدمت سربازی اعزام شوند. که بسته به شرایط مشمولین در بین این دو سن اعزام به خدمت متغیر خواهد بود.

چه کسانی میتوانند از خدمت سربازی معاف شوند؟ معافیت های شرط سنی برای چه کسانی اعمال میشوند؟ قوانین شرط سنی و شرایط و ضوابط آن یکی از مهم ترین روش هایی است که جوانان میتوانند از آن بهره مند شوند. معافیت عفو رهبری یا همان معافیت سنی معافیتی است که برای افرادی در نظر گرفته میشود که در سن مشخص به سربازی اعزام نشده و به عنوان سرباز غایب شناخته میشوند. بنابراین این افراد با مدرک تحصیلی متفاوت و سن مختلف میتوانند از این معافیت بهره ببرند.

متولدین چه سالی مشمول خدمت سربازی هستند؟

متولدین چه سالی مشمولین خدمت سربازی محسوب خواهند شد! این سوال بزرگترین دغدغه ی همه ی افراد ذکور در پایان دوران متوسطه تحصیلیشان میباشد. به دلیل اجبار و الزام بودن خدمت سربازی نظام وظیفه، جوانان باید همگی در موعد مقرر به خدمت ضرورت فرستاده  شوند. از این رو باید دقت بسیاری برای غیبت نکردن در دوره ی اعزام را به کار گیرند. از آنجایی که مسئله ی  دیر اعزام شدن به خدمت میتواند برای جوانان مسئله ساز شود. متقاضیان اخبار و اطلاعیه های رسانه ها را دنبال کرده تا خبرهای جدید سازمان نظام وظیفه عمومی کشور را پیگیری کنند.

بنابراین سازمان نظام وظیفه موظف است هر ساله در تاریخ مقرر اطلاعیه ای مبنی بر فراخوان گروه مشخصی از افراد برای اعزام به خدمت صادر میشود. در اطلاعیه ی اخیر سازمان نظام وظیفه هر یک از مشمولین غایب و غیر غایبی که متولدین سال های بین ۱۳۵۵ تا ۱۳۸۰ میباشند باید از طریق یکی از نزدیک ترین دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی دفترچه ی اعزام به خدمت دریافت کرده و پس از مطالعه مدارک خود را برای ثبت درخواست آماده کنند.

مشمولین

سن مشمولین خدمت سربازی چگونه محاسبه میشود؟

سن مشمولین خدمت سربازی یکی از مسائل مهم برای ورود مشمول به پادگان های نظامی و گذراندن دوره ی آموزشی خدمت سربازی میباشد. بحث سن در اینجا مطرح میشود زیرا سازمان نظام وظیفه جوانان ذکور را بر اساس سن آنان به دوره ی خدمت ضرورت اعزام میکند که شروع این زمان همانطور که گفتیم شروع ۱۹ سالگی است. سازمان نظام وظیفه بهترین سن را برای گذراندن خدمت برای جوانان در نظر گرفته اند. به دلیل اجباری بودن دوره ی سربازی جوانان قبل از هر گونه اقداماتی باید تکلیف سربازی خود را مشخص کنند. زیرا بدون کارت پایان خدمت و معافیت مشمولین محدودیت های زیادی را متحمل خواهند شد. از جمله از دست دادن مشاغل دولتی و عبور و مرور به خارج از کشور.که بدون کارت هوشمند پایان خدمت امکان پذیر نخواهد بود.

 سن اعزام برای مشمولین خدمت سربازی چند سال است؟ 

سن اعزام برای مشمولین خدمت سربازی هر ساله از سوی سازمان نظام وظیفه تعیین میشود. مشمولیت جوانان از پایان سن ۱۸ سالگی شروع شده و ممشمولین تا سن ۵۰ سالگی میتوانند به پادگان های نظامی فرستاده شوند. البته این سن مشخص شده برای مشمولینی است که قصذ تحصیل در دانشگاه ها را ندارند. این متقاضیان پس از اتمام درس خود در دوره ی متوسطه یک سال مهلت دارند تا برای اعزام به خدمت اقدام کنند. اما این مهلت برای کسانی که درس خود را تمام نکرده اند تا سن ۲۰ سالگی نیز قابل تغییر خواهد بود.

مشمولین خدمت سربازی تا چه سالی از خدمت معاف هستند؟  

مشمولین خدمت سربازی تا چه سالی از خدمت معاف هستند و معافیت های سنی چه قوانینی را پیروی میکند؟ افراد متقاضی با چه مدارک تحصیلی میتوانند از معافیت عفو رهبری استفاده کنند؟ متقاضیان خدمت وظیفه پس از مشمولیت انواع معافیت ها را پیش رو خواهند داشت. که در میان آنان معافیت شرط سنی رایج ترین و آسان ترین آن هاست. طبق آخرین قوانین سازمان نظام وظیفه شرایط سنی برای معافیت افراد به شکل زیر است.

قوانین معافیت های سنی یا معافیت عفو رهبری

  • متقاضیان متولدین سال ۱۳۵۴ و دارای مدرک زیر دیپلم
  • متقاضیان متولد سال ۱۳۵۴ با مدرک دیپلم
  • متقاضیان و متولدین سال ۱۳۵۴ و مدرک فوق دیپلم
  • متقاضیان متولد سال ۱۳۵۴ با مدرک کارشناسی
  • متقاضیان متولد سال ۱۳۵۲ با مدرک نهایی کارشناسی ارشد
  • متقاضیان متولد ۱۳۵۰ با مدرک دکتری غیر پزشکی

خدمت سربازی

قوانین سربازی برای سن مشمولیت خدمت سربازی

قوانین سربازی برای سن مشمولیت خدمت سربازی با رعایت شرایط و ضوابط مشمولین در آیین نامه ی سازمان نظام وظیفه تبیین شده است. این آیین نامه بر اساس آخرین تغییرات اینگونه میباشد. افرادی که به پایان ۱۸ سال رسیده و وارد ۱۹ سالگی میشود مشمول خدمت وظیفه است. این افراد کسانی هستند که مدرک دیپلم خود را نیز گرفته اند. برخی از آن ها در کنکور سراسری نیز شرکت میکنند و از معافیت تحصیلی برخوردار میشوند، اما از طرف دیگر عده ای از مشمولین نیز هستند که در کنکور موفق نشده و قصد شرکت مجدد در آن را دارند. سازمان نظام وظیفه به متقاضیان خدمت یک سال مهلت میدهد تا مجددا در کنکور سراسری شرکت کنند. یعنی افراد تا ۲۰ سالگی فرصت دارند تا خود را به سازمان نظام وظیفه معرفی کنند.

شرایط استعلام مشمولین خدمت سربازی چگونه است؟

شرایط استعلام مشمولین خدمت سربازی از طریق روش های گوناگون امکان پذیر میباشد. متقاضیان در شرایط مختلف میتوانند استعلام خدمت نظام وظیفه ی خود را از سازمان مربوطه درخواست دهند. سازمان نظام وظیفه به دلیل ایجاد خدمات رسانی آسان به متقاضیان خدمت وظیفه تسهیلاتی از قبیل سرویس پیام کوتاه ، سامانه های اینترنتی وسایت های مجهز در اختیار مشمولین قرار میدهند. که این مزابا به طور کلی شامل موارد زیر است. متقاضیان میتوانند از طریق شماره های اعلام شده از سوی سازمان نظام وظیفه، از استعلام موارد مختلف نظام وظیفه ای خود مظلع شده و خدمات لازم را دریافت کنند.

روش های مختلف استعلام مشمولین خدمت سربازی

  • شرایط استعلام سرویس اولیه: بررسی درخواست های مشمولین توسط سازمان مربوطه و اطلاع رسانی تاریخ بررسی پرونده ی متقاضیان، تاییدیه درخواست ها، تاریخ صدور کارت، تاریخ تحویل کارت معافیت توسط پست.

  • شرایط استعلام های سرویس دوم: استعلام وضعیت مشمولین، استعلام آخرین وضعیت متقاضیان اعزام به خدمت سربازی از طریق کد شناسایی ملی و رمز ۵ رقمی کد سخا صورت میگیرد.

از طریق این پیام رسان ها مشمولین میتوانند استعلام موارد زیر را از طریق سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا مطلع شوند.

  • اطلاع پیدا کردن از وضعیت پرونده ی مشمولین

  • اطلاع یافتن از وضعیت درخواست های تعویض کارت های قدیمی

  • اطلاع از وضعیت مشمولان

مشمولین باید در نظر داشته باشند که دریافت کد سخا به سادگی امکان پذیر نخواهد بود. این کد پنج رقمی مهم از طرف سازمان نظام وظیفه صادر میشود که مشمولین برای دریافت آن باید به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی مراجعه کنند.

نظام وظیفه

شرایط مشمولین نخبه خدمت سربازی چگونه است؟

فراخوان مشمولین نخبه یکی از مواردی است برای مشمولان نخبه که در تاریخ اول تیر ماه ۹۸ برگه اعزام به خدمت دریافت کرده اند. باید برگه ای را برای معرفی مشمولان به مراکز آموزش عالی از کاربر پلیس +۱۰ دریافت کنند و طبق اطلاعات مربوطه اقدام کنند. این مشمولین باید در ساعت ۷ صبح پانزدهم مرداد در محل های تعیین شده حاضر شوند.

معاون سازمان نظام وظیفه ضمن اینکه افراد مشمولی که به موقع در محل های تعیین شده حاضر نشوند غایب محسوب می شوند گفت: مشمولین باید برگه های آماده به خدمت، برگه واکسیناسیون، برگه ای که فرد مشمول را به مراکز آموزش محل خدمت سربازی معرفی میکند و مدارک دیگری چون شناسنامه، کارت ملی و غیره را هنگام مراجعه به محل های تعیین شده برای اعزام به خدمت سربازی همراه داشته باشند.

مشمولین نخبه چه کسانی هستند؟

خدمت سربازی دغدغه ای بزرگ برای همه جوانان ذکور ایرانی است. که همیشه به دنبال راهکار هایی برای خلاص شدن از سربازی میگردند. به همین دلیل سازمان نظام وظیفه معافیت ها و کسری خدمت را در نظر گرفته است برای افرادی که شرایط و ضوابط هر یک را دارند معاف شوند یا از مدت خدمت آنها کاسته شود.

فراخوان مشمولین نخبه مزایایی برای نخبگان کشور دارد که میتوانند از تسهیلات جامعه برخوردار شوند. شما میتوانید در صورتی که هر سوالی درباره فراخوان مشمولین نخبه  و بهره مندی نخبگان از تسهیلات را دارید با مشاوره نظام وظیفه آویژه به صورت تلفنی و آنلاین در ارتباط باشید.

افرادی که از هوش بالایی برخوردارند و در جامعه در مقاطع تحصیلی مختلف جایگاه ویژه ای دارند جزء افراد نخبه میباشند. اما هر سربازی برای نخبه شدن باید شرایطی داشته باشد که در ذیل به آنها اشاره میکنیم:

  • کسانی که در خارج و داخل کشور رتبه های برتر علمی را آورده اند.
  • کسانی که در مسابقات قرآنی بر گزیده شده اند.
  • افرادی که جزء رتبه های برتر کنکور سراسری شده اند.
  • مشمولانی که آثار ادبی و هنری را خلق کرده اند.
  • کسانی که در آزمون های پزشکی و داروسازی برگزیده شده اند.
  • کسانی که باعث اختراعات و اکتشافات شده اند.
  • افرادی که جزء دانشجویان نمونه انتخاب شده اند.
  • کسانی که در آزمون های سراسری ورود به دانشگاه رتبه برتر آورده اند.

مشمولین خدمت سربازی

سوالات متداول

نداشتن کارت پایان خدمت چه عواقبی دارد؟

کارت پایان خدمت هوشمند یکی از مهم ترین مدارکی است که جوانان به آن ها نیاز دارند. جوانان پس از رسیدن به سن مشمولیت یعنی ۱۹ سالگی باید تکلیف نظام وظیفه ی خود را مشخص کنند. زیرا نه میتوانند گذرنامه دریافت کرده و از کشور خارج شوند. هم چنین این افراد دیگر نخواهند توانست که در دانشگاه ها به تحصیل مشغول شوند. البته باید بدانید که نداشتن کارت پایان خدمت عواقبی دیگری مانند استخدام نشدن در ادارات و سازمان های دولتی و خصوصی را نیز خواهند تجربه کرد. بنابراین افراد ذکور برای موفقیت در تحصیل و کار باید حتما تکلیف نظام وظیفه و خدمت سربازی خود را مشخص کرده و کارت هوشمن خود را دریافت کنند.

قانون جدید معافیت سربازی چیست؟

قوانین جدید معافیت سربازی برای انواع معافیت ها شامل تغییراتی بوده است. جوانانی که از معافیت های ایثارگری خدمت بهره مند میشوند تا شهریور ماه سال جاری مهلت داشته تا با ارائه ی ۲۸ ماه سابقه ی جبهه از این مزایا استفاده کنند. اما پس از آن این قانون تغییر یافته و در قانون جدید معافیت به کسانی تعلق میگیرد که سابقه ی جبهه ی والدین آنان به ۳۰ ماه یا بیشتر برسد.

خرید خدمت سربازی وجود دارد؟

به دلیل سخت بودن دوران خدمت ضرورت جوانان به دنبال معافیت یا خرید خدمت سربازی خود هستند. در سال های گذشته سازمان نظام وظیفه تسهیلات خرید خدمت سربازی را در اختیار مشمولین قرار داده بود. که با پرداخت هزینه میتوانستند از رفتن به خدمت سربازی معاف شوند. این قانون تا سال ۹۷ برقرار بوده است. در سال ۹۸ سازمان نظام وظیفه هنوز اطلاعیه ای مبنی بر قوانین جدید خرید خدمت سربازی را به مشمولین ارائه نداده است. مشمولین باید منتظر خبرهای جدید و بیانیه های سازمان نظام وظیفه مبنی بر خریذ خدمت سربازی باشند.

شرایط سربازان غایب چگونه است؟

برای سربازان غایبی که در زمان مشخص به خدمت سربازی فرستاده نمیشوند جرائم و توبیخاتی در نظر گرفته میشود. این جریمه ها میتواند به صورت نقدی یا افزایش زمان خدمت باشد که بر حسب شرایط مشمول سازمان نظام وظیفه این توبیخات را برای افراد در نظر میگیرد.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه

هدف مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی و افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره مشمولین خدمت سربازی به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

 

برای مشاوره در زمینه متولدین چه سالی مشمولین خدمت سربازی هستند؟

از مشاورین مشاوره نظام وظیفه آویژه از طریق تلفن ثابت

در سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید

همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 

حتی ایام تعطیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.