کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای اطلاع از آخرین اخبار نظام وظیفه، معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

همه آنچه لازم است شما دربارۀ امریه وزارت بهداشت بدانید!(پیام آوران بهداشت)

شرایط امریه وزارت بهداشت چیست؟

طرح پیام آوران بهداشت چیست؟

امریه وزارت بهداشت همانطور که از نامش پیداست مخصوص رشته های پزشکی و پیراپزشکی است که فارغ التحصیلان رشته های پزشکی میتوانند امریه وزارت بهداشت گرفته و در مراکز بهداشتی و بیمارستانها مشغول به سپری کردن دوره خدمت سربازی شوند .

پیامبر گرامی اسلامصَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم در کلامی نورانی می فرمایند: «اَلنِّعمَتان مَجهُولَتان، َالصِّحَّةُ وَ الأَمان»؛ دو نعمت هستند که در بین مردم ناشناخته اند و کسی قدر آن ها را نمی داند (مگر هنگام نبودن این دو نعمت!)، سلامتی و امنیّت.

تأمین امنیّت در هر جامعه ای هزینه ها و نیروهایی را می طلبد که همواره بخشی از این هزینه و نیروها بصورت داوطلبانه از سوی اقشار مختلف مردم تأمین می شود و بخشی از امنیّت نیز توسط دولت ها برقرار می گردد. بطور کلّی هر فرد ایرانی در قبال خدماتی که از دولت دریافت می کند، مؤظّف است مدتّی را به عنوان پاسداشت این خدمات، در قالب خدمت وظیفه عمومی در یکی از یگان های نظامی یا نهاد ها و ارگان های دولتی به خدمت رایگان یا با حقوق ناچیز سپری کند.

امّا از آنجایی که برخی از افراد تخصّص ویژه ای در یک حرفه کسب کرده اند، و از طرفی دولت در برخی موارد به این تخصّص ها نیاز مُبرم پیدا می کند، لذا این افراد برابر همان مدّت مقرّر در قانون به خدمت در رستۀ شغلی خود می پردازند که همین مدّت به عنوان امریه خدمت وظیفۀ عمومی آن ها محسوب می گردد.


بیشتر بخوانید:  شرایط امریه بنیاد شهید انقلاب اسلامی چیست؟


چگونه پیام آور بهداشت شویم؟

امریه در واقع همان خدمت سربازی است؛ امّا یک تفاوت اساسی با آن دارد و آن شکل خدمتی است که فرد با توجّه به رشتۀ دانشگاهی و تخصّصی که در طول سالیان تحصیل خود کسب کرده، ارائه می نماید.

در حقیقت در خدمت سربازی بصورت امریه، فرد دیگر در لباس یک نظامی خدمت نمی کند، بلکه در لباس پزشک، معلّم، یا متخصّص رشته ای خاص به خدمت می پردازد. ولی باید توجّه داشت، افرادی که بجای خدمت سربازی، خواستار خدمت به نظام جمهوری اسلامی ایران از طریق تخصّص دانشگاهی خود هستند می بایددوره آموزشی هرچند کوتاه را در یکی از پادگان های نظامی گذرانده تا با ادبیات اولیّۀ مسائل نظامی آشنایی مختصری کسب کند.

مراحل دریافت امریه وزارت بهداشت

شرایط پیام آور بهداشت برای امریه خدمت سربازی

با نظر به اسم این طرح که با عنوان “پیام آوران بهداشت” خوانده می شود، پُر واضح است که از مهم ترین شرایط طرح پیام آور بهداشت امریه، اینست که فقط فارغ التحصیلان رشته های گروه پزشکی و زیرشاخه های آن حقِّ ثبت نام و استفاده از فرصت امریۀ وزارت بهداشت را دارند؛ که البته سطح مدرک تحصیلی با توجّه به اعلام نیاز وزارت محترم بهداشت از کاردانی تا دکتری متغیّر است. این طرح و استفاده از فرصت خدمت در قالب امریه وزارت بهداشت شرایط دیگری نیز دارد که در ادامه به آن ها اشاره ای گذرا می کنیم؛

۱- فرد مشمول خدمت سربازی نباید غیبت داشته باشد.

۲- مراکز بهداشتی و درمانی به رشته و مقطع تحصیلی شما نیاز داشته باشند.

۳- فرد متقاضی استفاده از طرح باید متأهل باشد.

۴- فرد متقاضی استفاده از امریه باید معافیت از رزم داشته باشد.

۵- فقط افراد تحت پوشش بهزیستی یا کمیتۀ امداد امام خمینی(ره) حقِّ بهره مندی از این فرصت را دارند.

۶- همچنین می بایست فرد جزو خانوادۀ ایثارگران، شهداء و جانبازان باشد.

مدت خدمت سربازان امریه وزارت بهداشت مانند سایر امریه ها ۲۴ ماهه میباشد و آنها موظف اند در طی این مدت قانون و مقررات مربوطه را رعایت کنند.


بیشتر بخوانید: شرایط امریه سازمان تبلیغات چیست؟


طرح پیام آوران بهداشت چه ضوابطی دارد؟

از جمله رشته های تحصیلی که همواره در دولت های مختلف به شدّت احساس نیاز می شود، رشته های پزشکی و زیرشاخه های آن می باشد. به همین دلیل در قوانین و سیاست های کلّی خدمت نظام وظیفه توجّه ویژه ای به فارغ التحصیلان این رشته ها می شده است. تا آنجا که قانونگذار محترم درصدد برآمد تا مدّتی را که هر فرد بعد از فراغت از تحصیل می بایست به خدمت بپردازد، برای این عزیزان بصورت تخصّصی و در همان رشته برگزار و آن ها را بکارگیری نماید.

در همین راستا و براساس مادۀ ۱۴۷ قانون اساسی، طرحی با عنوان “قانون نحوۀ تأمین پیام آوران بهداشت” کلید خورد تا طی آن افرادی که از دانشگا های مختلف کشور در رشته های پزشکی و زیرشاخه های آن فارغ التحصیل می شوند، بجای خدمت سربازی به خدمت پزشکی در مناطق محروم و کم برخوردار بپردازند.

این طرح برآنست تا تخصّص های مختلف رشته های پزشکی را طبق اعلام نیاز سازمان خدمت وظیفه عمومی در نقاط مختلف تفکیک کرده و از افراد دعوت به عمل آورد تا از این طریق نسبت به ثبت نام خدمت وظیفۀ عمومی خود اقدام نمایند.

نحوه اخذ امریه وزارت بهداشت

رشته های مورد پذیرش امریۀ وزارت بهداشت

همانگونه که گذشت، وزارت محترم بهداشت در راستای اجرایی کردن طرح مذکور، تخصّص های مورد نیاز خود را در مقاطع تحصیلی مختلف برای تکمیل کادر پزشکی و بهداشتی مناطق محروم کشور، اعلام و صرفاً از میان فارغ التحصیلان همین رشته ها برای امریۀ سربازی دعوت بعمل می آورد. برخی از رشته های اعلامی وزارت بهداشت را در ذیل یادآور می شویم:

۱- پزشکی تخصصی

۲- پزشکی عمومی

۳- داروسازی

۴- دندانپزشکی

۵- پرستاری

۶- علوم آزمایشگاهی

۷- رادیولوژی

۸- اتاق عمل

۹- هوشبری

۱۰- فوریت های پزشکی

۱۱- بهداشت دهان و دندان

۱۲- بهیاری

۱۳- سایر رشته های بهداشتی درمانی

 

حقوق و مزایای طرح پیام آوران بهداشت چیست؟

افرادی که بصورت عادی برای خدمت سربازی اقدام می کنند معمولاً از حقوق کمی که برای سربازان قائل می شوند گلایه کرده و همواره ناراضی اند. چرا که این حجم ساعتی که سرباز برای خدمت اختصاص می دهد هیچ تناسبی با حقوقی که در طول دورۀ خدمت دریافت می کند، ندارد. حتّی مزایایی همچون مرخصی یا تشویقی های دیگر، بسیار ناچیز و در دفعات محدود برای سرباز اتّفاق می افتد. امّا این محدودیت در حقوق و مزایا، دربارۀ نیروهای امریۀ وزارت بهداشت تقریباً احساس نمی شود؛ چه اینکه وزارت محترم بهداشت در جهت جذب نیروهای متخصّص برای خدمت سربازی، حقوق و مزایایی را در قالب طرح پیام آوران بهداشت پیش بینی کرده است که در ذیل به چند مورد از آن ها مختصراً اشاره می کنیم؛

۱- علاوه بر حقوق دریافتی سربازان امریه در این طرح، حق اولاد و همسر نیز به افراد تعلّق می گیرد.

۲- حقِّ مسکن، لباس و خوراک نیز از دیگر مزایای طرح امریۀ وزارت بهداشت می باشد که برای نیرو های تحت امریه در نظر گرفته شده است.

۳- از دیگر حقوق این افراد، حقِّ مأموریت در خارج از محدودۀ محلِّ خدمت می باشد که به آن ها تعلّق می گیرد.

۴- حقِّ خدمت در مناطق محروم، کم برخوردار و مناطقی که از لحاظ آب و هوایی در وضعیت بدی قرار دارند، از جمله حقوق سربازان امریه می باشد.

۵- همچنین اضافه کاری خارج از زمان مؤظّفی خدمت از دیگر حقوقی است که در این طرح می توان به آن اشاره کرد.


بیشتر بخوانید:  امریه بنیاد مسکن چه مزایایی دارد؟


نظام وظیفه

معایب طرح پیام آوران بهداشت، شامل چه مواردی است؟

علیرغم حقوق و مزایای طرح پیام آوران بهداشت، این طرح در طی سال های گذشته گاهی با معایبی روبرو بوده که همین امر موجب نارضایتی برخی از متقاضیان شده است؛ از مهمترین معایب طرح می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

۱- متأسفانه پس از اخذ امریه از این وزارتخانه، دیگر امکان انصراف وجود ندارد.

۲- اگر مراجع مربوطه در طول دوره، فردی را فاقد صلاحیت تشخیص دهند، امریه او را باطل می نمایند که در این صورت ستاد کل نیروهای مسلّح چنین فردی را برای مدّت باقیمانده از خدمت سربازی، به یگان های نظامی نیروهای مسلّح ارجاع خواهد داد.

۳- همچنین با پذیرش امریه، فرد متقاضی دیگر امکان استفاده از کسری های خدمت سربازی همچون کسری پروژها های تحقیقاتی یا کسری خانوادۀ ایثارگران و … را نخواهد داشت.

اولویت های وزارت بهداشت برای پذیرش امریۀ سربازی

همانگونه که در بند شرایط اشاره شد، این وزارتخانه شرایطی را برای جذب سربازان امریه پیش بینی کرده که داشتن این شرایط از الزامات ورود در طرح پیام آوران بهداشت است. امّا علاوه بر شرایط یادشده، وزارت محترم بهداشت، اولویت جذب سربازان امریه را به متقاضیانی داده است که شرایط زیر را دارا باشند:

۱- افرادی که بومی استان یا شهرهای اعلام شده توسط وزارت بهداشت هستند و قصد خدمت در همان محل را دارند.

۲- در صورتی که فرد متقاضی متأهل باشد.

۳- مراکز بهداشتی به رشتۀ تحصیلی افراد متقاضی امریه نیاز داشته باشد.

۴- بستگان درجۀ یک شهید، آزاده یا جانباز بالای ۲۵% از حقِّ اولویت برخوردار خواهد بود. لازم به توضیح است که بستگان درجه یک به فرزندان یا برادر افراد مذکور اطلاق می شود.

۵- افرادی که معافیت از رزم گرفته اند نیز دارای اولویت هستند.

۶- همچنین افرادی که تحت پوشش بهزیستی یا کمیتۀ امداد امام خمینی(ره) هستند، از اولویت جذب برخوردار می باشند.

نحوۀ ثبت نام و پذیرش امریه وزارت بهداشت دارای چه شرایطی است؟

در صورتی که فرد متقاضی شرایط مذکور در فوق را دارا باشد، می تواند از طریق مراحل زیر نسبت به ثبت نام در طرح امریۀ وزارت بهداشت اقدام نماید:

۱- مراجعه به دفاتر پلیس+۱۰ و تکمیل فرم اعزام به خدمت سربازی و ارسال آن.

۲- سپس فرد متقاضی می باید بعد از دریافت برگه اعزام به خدمت، حداکثر ۶۰ روز قبل از تاریخ اعزام به خدمت سربازی، نسبت به ثبت نام خود از طریق سامانۀ پیام آوران بهداشت اقدام نماید.

رشته مورد پذیرش برای دریافت امریه وزارت بهداشت

چهار قانون مهم در امریۀ وزارتخانۀ بهداشت

در پایان لازم است به ۴ قانون مهم در طرح امریۀ پیام آوران بهداشت اشاره کنیم؛

۱- همانطور که در بالا هم بیان شد، افرادی که در این طرح پذیرفته می شوند می بایست برای آشنایی با کلیّات مسائل نظامی، یک دورۀ ۴۵ روزه را با عنوان “دورۀ آموزشی نظام وظیفه” سپری نمایند.

۲- پیام آوران بهداشت در صورت قبولی کنکور در مقاطع بالاتر در حین خدمت، می توانند همچون سایر سربازان نظام وظیفه از تسهیلات خدمتی بهره مند گردند.

۳- نیروهای خدمت امریۀ وزارت بهداشت، تمام طول دورۀ خدمت خود را فقط در مناطق معرفی شده توسط وزارت بهداشت که در بالا ذکر شد، سپری خواهد کرد.

۴- در صورتی که فردی بخواهد از فرصت انتقالی استفاده کند، بایستی حداقل مدّت یک سال از زمان خدمت خود در طرح پیام آور بهداشت را گذرانده باشد.

سایت جدید ثبت نام پیام آوران بهداشت(سامانه پیام آوران بهداشت)

از ابتدای این طرح تا مورخۀ ۱۰/۰۸/۱۳۹۵ افرادی که قصد ثبت نام در این طرح را داشتند با لحاظ رعایت شرایط عمومی و اختصاصی، می بایست به سامانۀ http://tarh.behdasht.gov.ir مراجعه و نسبت به تکمیل اطلاعات اقدام می کردند. امّا از تاریخ فوق و با تغییر آدرس تارنمای ثبت نام از سوی وزارت محترم بهداشت، اکنون افراد متقاضی استفاده از امریه، مکلّفند به سامانه رشد به آدرس http://tarhreg.behdasht.gov.ir مراجعه و نسبت به ثبت نام و تکمیل اطلاعات اقدام کنند.

مدارک لازم جهت ثبت نام طرح پیام آوران بهداشت

افراد متقاضی پس از مراجعه و ثبت نام در سامانۀ پیام آوران بهداشت که فوقاً به آن اشاره شد، بایستی نسبت به ارائۀ مدارک ذیل اقدام نمایند:

۱- ارائۀ اطّلاعات کامل ثبت شده در شناسنامه و کارت ملّی

۲- کپی برابر با اصل برگه اعزام به خدمت سربازی

۳- کپی برابر با اصل صفحۀ دوم شناسنامه در صورت تأهّل

۴- ارائۀ اطّلاعات کامل سوابق تحصیلی


بیشتر بخوانید: با شرایط امریه بهزیستی بیشتر آشنا شویم


نحوه دریافت امریه وزارت بهداشت

محل خدمت نیروهای امریۀ طرح پیام آوران بهداشت

از آنجایی که یکی از اهداف طرح پیام آوران بهداشت، تأمین نیروی متخصّص در مناطق محروم و کم برخوردار کشور است، لذا محلی که برای خدمت سربازی نیروهای امریه توسط وزارت بهداشت مشخص می شود از همین مناطق خواهد بود. در نتیجه باید توجّه داشت که افرادی که قصد خدمت سربازی را در قالب امریۀ وزارت بهداشت دارند، فقط می توانند از استان ها و شهرهای اعلام شده انتخاب محل نمایند. ضمن اینکه استان سیستان و بلوچستان همواره از اولویت های وزارت بهداشت برای جذب پزشکان می باشد. برخی از استان ها و شهرهای محروم کشور که در سنوات گذشته محل خدمت نیروهای امریۀ طرح پیام آوران بهداشت بوده است را در ادامه متذکّر می شویم:

۱- آذربایجان غربی (ارومیه)

۲- اردبیل (اردبیل)

۳- ایلام (ایلام)

۴- بوشهر (بوشهر)

۵- چهارمحال و بختیاری (شهرکُرد)

۶- خراسان جنوبی (بیرجند)

۷- خراسان شمالی (بجنورد)

۸- خراسان رضوی (گناباد – تربت حیدریه)

۹- خوزستان (اهواز – آبادان – بهبهان – دزفول – شوشتر)

۱۰ – کردستان (سنندج)

۱۱- کرمان (کرمان – بم – جیرفت – رفسنجان)

۱۲- کرمانشاه (کرمانشاه)

۱۳- کهگلویه و بویراحمد (یاسوج)

۱۴- سیستان و بلوچستان (ایرانشهر – زابل – زاهدان)

۱۵- هرمزگان (بندرعبّاس)

لازم به ذکر است که مناطق یادشده ممکن است براساس دستورالعمل نحوۀ جذب نیروهای امریۀ طرح پیام آوران بهداشت، توسط وزارت مربوط هر ساله تغییر کند.

استخدام امریه سربازی وزارت بهداشت به چه صورت است ؟

استخدام امریه سربازی وزارت بهداشت بسیار پر مخاطب است اما باید بدانید که تنها ۱۰ درصد از دانشجویان این رشته ها میتوانند امریه وزارت بهداشت را دریافت کنند . استخدام امریه سربازی وزارت بهداشت به عهده این وزارتخانه میباشد . وزارت بهداشت با توجه به تامین نیروی انسانی خود در مناطق محروم از فارغ التحصیلان در رشته های؛ دندانپزشکی، داروسازی، اتاق عمل، پرستاری، هوشبری و دیگر رشته های پزشکی جوانان را به گرفتن امریه تشویق میکند .

مسئله سربازی تبدیل به یک معضل برای جوانانی که به سن مشمولیت میرسند شده است و آنها همواره به دنبال آنند که خود را معاف کنند یا از امریه ها استفاده کنند . اگر اطلاعی دقیق از این موارد ندارید میتوانید با مرکز مشاوره آویژه که هم تلفنی و هم آنلاین مشتاق پاسخگویی به سوالات شما عزیزان است ارتباط برقرار کنید و از مشاورین کارآمد این مرکز راهنمایی های لازم در خصوص امریه به خصوص امریه وزارت بهداشت را دریافت کنید .

سوالات متداول

حقوق سربازانی که به عنوان سرباز امریه در وزارت بهداشت خدمت میکنند چگونه است ؟

حقوق این سربازان مانند سایر سربازان است اما با این تفاوت که اگر آنها در ساعات غیر اداری کار کنند مانند سایر کارمندان اضافه کار دریافت میکنند . همچنین اگر محلی که در آنجا اعزام شدند نتواند خوراکشان را تامین کند هزینه خوراک و لباس فرم را به آنها میدهند .

شرایط امریه در وزارت بهداشت را بنویسید ؟

از مهم ترین شرایط فارغ التحصیل بودن در رشته های پزشکی و پیراپزشکی ، نداشتن غیبت و شرایط عمومی دیگری نیز وجود دارد؛ متاهل بودن، داشتن معافیت از رزم، تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی، عضو خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران و غیره

مدارک لازم جهت ثبت نام امریه وزارت بهداشت چیست ؟

مدارک لازم جهت ثبت نام امریه وزارت بهداشت کپی شناسنامه، کپی کارت ملی، کپی برگه اعزام به خدمت و غیره است .

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه

هدف مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی و افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره امریه خدمت سربازی به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

 

برای مشاوره در زمینه همه آنچه لازم است شما دربارۀ امریه وزارت بهداشت بدانید!(پیام آوران بهداشت)

از مشاورین مشاوره نظام وظیفه آویژه از طریق تلفن ثابت

در سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید

همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 

حتی ایام تعطیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.