کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای اطلاع از آخرین اخبار نظام وظیفه، معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

معافیت کفالت خواهر معلول چگونه است ؟

معافیت کفالت خواهر معلول

معافیت کفالت خواهر معلول از راه هایی است که سازمان نظام وظیفه ی کشور پیش پای مشمولان خدمت سربازی قرارداده است . هر ساله تعداد زیادی از مشمولان خدمت سربازی به دنبال یافتن راه هایی برای معافیت کفالت سربازی میباشند . و راه های مختلفی برای نرفتن به خدمت سربازی و حتی کم تر کردن مدت خدمت سربازی امتحان میکنند . اما گاهی برخی افراد شرایط خاصی دارند که طبق قوانین سازمان وظیفه ی عمومی میتوانند برای معافیت سربازی اقدام کنند .

بر این اساس افرادی که وظیفه ی سرپرستی و تامین زندگی یک یا چند نفر از اعضای خانواده خود را برعهده داشته باشند ، میتوانند به راحتی برای اخذ معافیت از نوع کفالت یا سرپرستی اقدام کنند . معافیت کفالت خواهر معلول نیز زیرمجموعه ای از انواع معافیت های کفالت میباشد . که افراد واجد شرایط ، میتوانند از آن برای اخذ کارت معافیت از خدمت وظیفه عمومی اقدام کنند .


بیشتر بخوانید: نحوه و شرایط معافیت کفالت مادر


معافیت کفالت خواهر معلول

افرادی که میخواهند معافیت کفالت خواهر معلول دریافت کنند میبایست شرایط و ضوابط خاصی را رعایت کنند . به طور کلی برای اخذ معافیت کفالت شرایطی مطرح میشود . از جمله این موارد میتوان به عدم غیبت فرد مشمول اشاره کرد . بنابراین فردی که بعد از رسیدن به سن مشمولیت غیبت کرده باشد ، نمیتواند برای اخذ معافیت کفالت اقدام کند .

علاوه بر این ارائه ی درخواست برای هر کدام از انواع معافیت ها متفاوت میباشد . به طور مثال افرادی که برای معافیت کفالت برادر صغیر یا معلول اقدام میکنند ، باید مدارک مبنی بر بیماری برادر و همچنین نبودن هیچ سرپرست دیگری در خانواده را ارائه دهد . حال چنانچه شما عزیزان متقاضی اخذ معافیت کفالت خواهر معلول میباشید و میخواهید اطلاعات دقیقی در این باره به دست آورید ، پیشنهاد ما به شما مطالعه دقیق این مقاله میباشد .


بیشتر بخوانید: شرایط معافیت کفالت پدر برای سربازی


شرایط معافیت کفالت خواهر معلول

شرایط معافیت کفالت خواهر معلول از مهم ترین چالش هایی است که برای مشمولان متقاضی اخذ این نوع معافیت وجود دارد . گاه برخی افراد به دلیل عدم آگاهی از قوانین و شرایط معافیت کفالت خواهر، موفق به اخذ معافیت نمیشوند ؛ در صورتی که تمام شرایط لازم برای معاف شدن را داشته اند . به همین دلیل سعی میکنیم به بررسی دقیق این موارد بپردازیم . همانطور که قبلا گفته شد یکی از مهم ترین شرایط معافیت کفالت خواهر معلول ، مانند سایر معافیت های کفالت ، نداشتن غیبت فرد مشمول میباشد . لذا به درخواست معافیت افرادی که غیبت کرده باشند ، رسیدگی نمیشود .

مگر اینکه بتوانند غیبت خود را موجه کنند . علاوه براین از جمله شرایط معافیت کفالت خواهر معلول این است که فرد مشمول تنها سرپرست زنده و توانمند خانواده باشد . که بتواند سرپرستی و تامین معاش خواهر معلول خود را عهده بگیرد .

البته در این مورد با اخذ معافیت فرد معلول باید حتما در همان محیط خانواده زندگی کند . و در صورت نگهداری خواهر معلول در مراکز بهزیستی ، مشمول نمیتواند از معافیت کفالت خواهر معلول استفاده کند . مورد دیگر این است که مشمول باید اطلاعات مربوط به معلولیت خواهر یا برادر خود را دراختیار سازمان بهزیستی و یا سازمان وظیفه عمومی قرار دهد .

در صورت تایید این مدارک و اثبات معلولیت خواهر ، سایر مراحل مربوط به اخذ معافیت طی میشود . البته نکته ای که در اینجا مطرح است ، درجه ی معلولیت میباشد . که این قانون معمولا معلولیت های شدید و خیلی شدید را در برمیگیرد . بنابراین مشمولان باید واجد تمام شرایط معافیت کفالت خواهر معلول باشند . تا بتوانند یکی از انواع معافیت ها ( معافیت دائم و یا موقت ) کسب کنند .

شرایط معافیت کفالت خواهر معلول

قانون معافیت کفالت خواهر معلول از جمله قوانین است که برای خانواده های دارای معلول بسیار کاربردی و مفید میباشد و درواقع بار سنگینی را از دوش این خانواده ها برمیدارد . به طور کلی قوانین نظام وظیفه طوری تعین میشوند که آسیبی به خانواده ها و مشمولان وارد نشود درباره این قانون نیز اینگونه میباشد . اما اولین موردی که درباره قانون معافیت کفالت خواهر معلول وجود دارد این است که ؛ برادر نباید از زمان رسیدن به سن مشمولیت غیبت کرده باشد .

و بر اساس آن به درخواست معافست افراد غایب رسیدگی نمیشود . مگر اینکه مشمول بتواند دلایل مورد تایید سازمان وظیفه عمومی ، برای غیبت خود بیاورد .  درواقع قانون معافیت کفالت خواهر معلول برای حمایت از افرادی طرح شده است ، که دارای خواهر معلول میباشند که این خواهر نیاز به مراقبت دارد . به همین دلیل برادر فرد معلول میتواند از معافیت دائم استفاده کند .


بیشتر بخوانید: شرایط معافیت سربازی کفالت مادربزرگ یا پدر بزرگ چگونه است؟


چگونگی معافیت کفالت خواهر معلول

چگونگی معافیت کفالت خواهر معلول از چالش های پیش روی افرادی است که میخواهند برای اخذ این نوع معافیت اقدام کنند . همانطور که قبلا اشاره کردیم سازمان نظام وظیفه عمومی و همچنین سازمان بهزیستی با همکاری یکدیگر ، تمهیداتی را اندیشیده اند تا خانواده های دارای معلول کم ترین آسیب ها را متحمل شوند .

به این منظور قوانین بسیاری مطرح شده است که معافیت کفالت خواهر معلول کی از این موارد میباشد . افرادی که میخواهند برای این نوع معافیت اقدام کنند ، باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارند . از اولین موارد درباره ی چگونگی معافیت کفالت خواهر معلول اثبات معلولیت خواهر میباشد . که این مرحله با ارائه ی مدارک و شواهد مورد نیاز به سازمان بهزیستی صورت میگیرد . همچنین بیماری فرد معلول باید به تایید شورای پزشکی بهزیستی برسد .

درنهایت اطلاعات مربوط به خواهر معلول و همچنین اطلاعات فرد مشمول توسط سازمان وظیفه عمومی بررسی میشود . در صورت تایید تمام مدارک ، معافیت کفالت برای مشمول دارای خواهر معلول صادر میگردد .

چگونگی معافیت کفالت خواهر معلول


بیشتر بخوانید: معافیت کفالت برادر چه شرایطی دارد؟


دریافت معافیت کفالت خواهر معلول

دریافت معافیت کفالت خواهر معلول از راه هایی است که بسیاری از افراد با استفاده از آن موفق به دریافت کارت معافیت از خدمت میشوند . اما دریافت این نوع معافیت ، محدودیت ها و شرایط به خصوصی دارد . افرادی که میخواهند برای معافیت کفالت خواهر و یا برادر معلول اقدام کنند ، در ابتدا لازم است ؛ معلولیت خواهر یا برادر خود رابه اثبات برسانند .

برای این کار تاییدیه شورا ی پزشکی سازمان بهزیستی مورد تایید است . نکته ی مهم دیگر که باید ذکر کنیم این است که چنانچه فردی متقاضی دریافت معافیت کفالت خواهر معلول خود باشد و مراقبت از وی را برعهده گیرد ، باید این خواهر معلول را در خانه و خانواده نگهداری کند و درصورتی که مراقبت از خواهر یا برادر معلول به سازمان ها و مراکز دیگر واگذار شده باشد ، فرد مشمول نمیتواند به دلیل کفالت از خدمت معاف شود .

به این ترتیب افراد واجد شرایط با مراجعه به اداره بهزیستی محل زندگی خود ، میتواند درخواست معافیت کفالت خود را ثبت کند . در نهایت مدارک و شواهد تایید شده از سوی بهزیستی به سازمان وظیفه عمومی استان ارسال میشود . و تصمیم نهایی برای نوع معافیت ( دائم یا موقت ) در این سازمان اتخاذ میشود .

سوالات متداول

کفالت خواهر معلول چگونه است ؟

افراد مشمولی که دارای خواهر و یا برادر معلول باشند میتوانند با مراجعه به سازمان بهزیستی و ارائه مدارک مورد نیاز درخواست معافیت کفالت خواهر معلول را ارائه دهند . و درنهایت سازمان وظیفه عمومی معافیت را اعلام کند .

آیا کفالت خواهر معلول امکان پذیر است ؟

بله . افراد مشمولی که دارای خواهر معلول باشند با ارائه شواهد و مدارک مورد نیاز و تایید معلولیت و تشخیص درجه آن ، میتوانند کفالت خواهر خود را برعهده گیرند و از خدمت سربازی معاف شوند .

معافیت سربازی ویژه خانواده های دارای فرزند معلول چگونه است ؟

افرادی که دارای فرزند و یا همسر معلول میباشند میتوانند برای معافیت خدمت سربازی اقدام کنند . علاوه براین در خانواده های دارای فرزند دختر یا پسر معلول ، یکی از فرزندان پسر سالم از خدمت سربازی معاف میشود .

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره نظام وظیفه تلفنی و آنلاین به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

 

برای مشاوره در زمینه معافیت کفالت خواهر معلول چگونه است ؟

از مشاورین مشاوره نظام وظیفه آویژه از طریق تلفن ثابت

در سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید

همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 

حتی ایام تعطیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.