کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای اطلاع از آخرین اخبار نظام وظیفه، معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

شرایط معافیت سربازی کفالت مادربزرگ یا پدر بزرگ چگونه است؟ 

شرایط معافیت

معافیت سربازی کفالت مادربزرگ و پدر بزرگ چگونه است؟(جد پدری یا مادری)

معافیت سربازی کفالت مادربزرگ و پدر بزرگ  از انواع معافیت های ناشناخته ای است که بسیاری از مشمولین از وجود آن بی اطلاع هستند . قبل از توضیحات بیشتر درمورد معافیت سربازی کفالت مادربزرگ و پدر بزرگ باید بگوییم مشمولین برای گرفتن معافیت خدمت سربازی می توانند از انواع معافیت ها استفاده کنند . اما شناخت پیدا کردن راجع به معافیت ها می تواند به مشمولین کمک کند تا بتولنند برترین راه برای استفاده از معافیت ها را پیدا کرده و برای آن معافیت خاص به دنبال جمع آوری مدارک لازم باشند . برای پیدا کردن شناخت راجع به مسائل معافیت ما به مشمولین انواع مشاوره معافیت خدمت سربازی و راهنمایی گرفتن از مشاوره چگونه معافیت کفالت سربازی بگیریم؟ را پیشنهاد می کنیم . زیرا این مشاوره ها به مشمولین اطلاعات مفید و به روزی را راجع به قوانین سازمان نظام وظیفه می دهد و آن ها را از قوانین تغییر یافته مطلع خواهند کرد .

مشمولین همانطور که می دانید در سن ۱۸ سالگی باید به خدمت مقدس سربازی بروند . یعنی سن مشمولیت آن ها با شروع سن ۱۹ سالگی آغاز شده و آن ها مشمول به حساب می آیند . اما راه هایی وجود دارد که مشمولین به جای اقدام برای اعزام به خدمت به آن ها پرداخته و به جمع آوری مدارک برای گرفتن معافیت مشغول شوند . اگر بخواهیم به طور مفصل راجع به آن صحبت کنیم . باید بگوییم راه های بسیاری برای اقدام گرفتن معافیت سربازی وجود دارد .

در بالا به مواردی اشاره کردیم که مشمول می تواند از طریق آن ها برای معافیت کفالت اقدام کرده و کارت معافیت خود را دریافت کند . اما برای گرفتن هر یک از این معافیت ها مشمول باید از شرایط خاصی نیز بهره مند باشد که در ادامه ی مقاله این شرایط را کامل تر توضیح می دهیم .

انواع معافیت کفالت سربازی چیست؟

انواع معافیت کفالت سربازی به مواردی گفته میشود که طی آن مشمول به سبب مسئولیتی که برای نگهداری و مراقبت از یکی از اعضای درجه یک خانواده خود بر عهده دارد از رفتن به سربازی معاف شود. برخی از این موارد به شرح زیر است:

  • معافیت کفالت پدر: که مشمولان تک پسر با پدر بالای ۷۰ سال یا بیمار میتوانند از آن استفاده کنند.
  • معافیت کفالت مادر: این نوع معافیت برای افرادی است که مادرشان فاقد همسر و فرزند ذکور بالای ۱۸ سال دیگری است.
  • شرایط معافیت کفالت خواهر برای کسانی است که وظیفه نگهداری خواهر فاقد همسر و پدر و فرزند پسر بالای ۱۸ سال خود را بر عهده دارند.
  • معافیت کفالت برادر  با سن کمتر از ۱۸ سال یا برادر با سن بیشتر از ۱۸ سال اما بیمار نیز از دیگر انواع معافیت کفالت سربازی است.
  • معافیت کفالت مادربزرگ و پدر بزرگ نیز یکی از این موارد هستند که به تفضیل مورد بحث قرار گرفتند.

بعضی از انواع معافیت های کفالت به شرح ذیل خواهند بود :

  1. معافیت سربازی کفالت پدر بیمار .
  2. معافیت سربازی کفالت پدر پیر و ناتوان .
  3. معافیت سربازی کفالت مادر بدون همسر .
  4. معافیت سربازی کفالت خواهر بدون پدر و مادر و سرپرست .
  5. معافیت سربازی کفالت برادر کوچک که به سن قانونی نرسیده و صغیر به حساب می آید .
  6. معافیت سربازی کفالت برادر بزرگ ناتوان و بیمار جسمی و روحی که فاقد سرپرست می باشد .
  7. معافیت سربازی کفالت مادری که از همسرش طلاق گرفته و بی شوهر است و ازدواج مجدد نیز نکرده است .
  8. معافیت سربازی کفالت مادربزرگ مادری یا مادربزرگ پدری که فاقد فرزند و نوه ی پسر است .
  9. معافیت سربازی کفالیت پدربزرگ پدری یا مادری که او نیز به دلیل کهولت سن و نیز فاقد فرزند بودن نیازمند یاری و کمک است .
  10. معافیت سربازی کفالت فرزند که مادرش از دنیا رفته و با پدرش تنها زندگی می کند .

معافیت کفالت پدربزرگ چگونه است؟

معافیت کفالت پدربزرگ نیز یکی از انواع معافیت های کفالت است که این مورد نیز به مانند کفالت مادر بزرگ کمتر شناخته شده است. متقاضیان این معافیت نیز باید شرایطی را داشته باشند که توسط سازمان وظیفه تایید شود. داشتن شرایط عمومی همچون غایب نبودن، رسیدن به سن قانونی و تنها سرپرست زنده و سالم بودن که قبلا به آن پرداختیم، برای اخذ این معافیت نیز صادق است. همچنین شرط نداشتن فرزند و نوه ی مذکر بالای ۱۸ سال در این مورد نیز وجود دارد. یعنی مشمولی که متقاضی دریافت کفالت پدر بزرگ پدری خود است نباید عمه، عمو و پدر داشته باشد. همچنین داشتن برادر یا پسر عمو و پسر عمه بالای ۱۸ سال مانع اخذ معافیت است. درباره ی معافیت کفالت پدر بزرگ مادی نیز همین شرایط حاکم است یعنی پدر بزرگ نباید هیچ فرزندی داشته باشد.

ممکن است این سوال پیش آید که اگر مشمول دارای پدر باشد آیا بازهم میتواند کفالت پدر بزرگ مادری خود را بر عهده گیرد یا خیر؟ بله در چنین شرایطی امکان استفاده از معافیت کفالت وجود دارد. نکته ی دیگری که برای کفالت پدر بزرگ وجود دارد مربوط به سن پدر بزرگ است. طبق قوانین نظام وظیفه پدر بزرگ باید ۷۰ سال سن داشته باشد در غیر این صورت باید گواهی پزشک مبنی بر نیاز به مراقبت ارائه شود.

معافیت سربازی

 

شرایط معافیت کفالت مادر بزرگ

معافیت کفالت مادربزرگ یکی از انواع معافیت سربازی است که سازمان وظیفه متناسب با شرایط برخی از مشمولان در نظر گرفته است. قبل از هر چیز سعی میکنیم مفهوم معافیت کفالت را از دیدگاه سازمان وظیفه مطرح کنیم. افراد مذکری که به سن قانونی میرسند باید دوره دو ساله سربازی را بگذرانند تا بتوانند مانند دیگر افراد از تمام حقوق شهروندی برخوردار شوند. اما گاهی شرایطی به وجود میاید که مشمولان برای رفتن به خدمت سربازی با مشکلاتی مواجه هستند. مسئولیت های خانوادگی که بر دوش مشمول است یکی از همین موارد است. افرادی که وظیفه ی سرپرستی و نگهداری یکی از اقوام درجه یک را بر عهده دارند همواره برای رفتن به خدمت ترس هایی دارند. لذا سازمان وظیفه برای این افراد امکان استفاده از معافیت کفالت را فراهم آورده است. معافیت کفالت مادربزرگ نیز برای کسانی کاربرد دارد که باید از مادر بزرگ خود مراقب کنند.

لازم به ذکر است که در این مورد فرقی نمیکند که کفالتی که مشمول بر عهده دارد برای مادربزرگ مادری یا مادر بزرگ پدری باشد. چرا که امکان دریافت کفالت برای هر دو این موارد وجود دارد اما باید توجه کرد که دریافت این نوع معافیت به شرایط خاصی بستگی دارد و تنها به مشمولان واجد شرایط تعلق میگیرد. دریافت معافیت کفالت برای مادربزرگ یکی از مواردی است که کمتر استفاده میشود به همین دلیل مشمولان اطلاعات کمی درباره شرایط و نحوه ی دریافت این معافیت دارند. اگر میخواهید برای دریافت کفالت مادر بزرگ اقدام کنید باید قوانین و مقررات به روز سازمان وظیفه در ای باره را بدانید. بنابراین توصیه میکنیم قبل از اقدام با مشاوران این حوزه صحبت کنید. ما نیز در این مقاله مباحث مهمی را مطرح کرده ایم که مطالعه ی آن ها میتواند پاسخگوی بسیاری سوالات مشمولان و متقاضیان اخذ معافیتهای از این دست باشد.

شرایط معافیت سربازی کفالت مادربزرگ و پدر بزرگ چیست؟

معافیت سربازی کفالت مادربزرگ و پدر بزرگ یکی از چالش های پیش روی مشمولان نظام وظیفه است که میخواهند از این معافیت برای نرفتن به خدمت استفاده کنند. اگر بخواهیم شرایط اعلام شده برای این معافیت را دسته بندی کنیم باید به دو گروه شرایط اشاره کنیم. یکی از این موارد مربوط به شرایط عمومی نظام وظیفه برای معافیت های کفالت است. یعنی داشتن آن شرایط برای اخذ تمام انواع کفالت ها الزامی است.

این شرایط عمومی به شرح زیر است:

  • فرد متقاضی باید به سن مشمولیت رسیده باشد تا به درخواست وی برای معافیت کفالت رسیدگی شود. قبل از مشمولیت امکان رسیدگی به درخواست کفالت وجود ندارد.
  • فرد مشمول نباید غیبت کرده باشد. اگر فردی غیبت خود را موجه کند و سازمان وظیفه نیز آن را تایید کند، میتواند برای دریافت معافیت کفالت اقدام کند.
  • فرد مشمول باید تنها فرد دارای صلاحیتی باشد که میتواند وظیفه نگهداری مکفول را بر عهده گیرد.

علاوه بر این موارد سازمان وظیفه تعدادی شرایط را برای افرادی که متقاضی معافیت سربازی کفالت مادربزرگ و پدر بزرگ هستند مقرر کرده است که تنها خاص این نوع کفالت میباشند. این موارد نیز به شرح زیر است:

  • مادر بزرگ یا پدر بزرگ باید فرزندی نداشته باشد. مثلا برای اخذ کفالت مادر بزرگ پدری، داشتن پدر یا عمه یا عمو مانعی برای این امر است. همچنین وضعیت برای مادربزرگ مادری نیز مشابه است؛ در این صورت نیز مشمول نباید مادر، دایی و خاله داشته باشد.
  • فرد مشمول تنها نوه ی مذکر مادربزرگ باشد. فرد مکفول که همان مادر بزرگ است علاوه بر فرزند نباید نوه بالای ۱۸ سال دیگری داشته باشد.
  • مادربزرگ فاقد همسر باشد.

همه ی افرادی که شرایط عمومی و اختصاصی مربوط به اخذ کفالت مادر بزرگ یا پدر بزرگ را داشته باشند به عنوان معاف شناخته میشوند. البته مشمولان باید مدارکی را دال بر داشتن تمام شرایط معافیت کفالت مادربزرگ ارائه دهند.

مدارک لازم برای دریافت معافیت کفالت جد پدری یا مادری شامل چه مواردی میباشد؟

مدارک لازم برای دریافت معافیت کفالت جد پدر یا مادری باید در زمان ثبت درخواست در سازمان وظیفه به این سازمان ارائه شود تا بررسی های لازم بر روی آن ها انجام گیرد. مدارکی که مشمول در این مراحل باید ارائه دهد باید چند موضوع مهم را به اثبات برساند. یکی از این موارد مربوط به هویت و شرایط خود فرد مشمول میباشد که برای این امر باید مدارک شناسایی خود همچون تصویر و اصل کارت ملی و شناسنامه، عکس سه در چهار و فرم های مربوط به وضعیت مشمولان را به سازمان وظیفه ارائه دهد.

علاوه بر مدارکی که مربوط به خود مشمول میباشد، مدارکی از فرد مکفول یا مادر بزرگ نیز مورد نیاز است. این مدارک باید نداشتن فرزند و نوه ی مذکر دارای صلاحیت کفالت را تایید کند.

  • ارائه ی شناسنامه و کارت ملی مادربزرگ
  • تصویر شناسنامه دیگر نوه ها
  • گواهی فوت فرزندان
  • عکس پرسنلی از مادربزرگ
  • و… از جمله مدارک لازم برای دریافت معافیت کفالت مادربزرگ است.

همچنین مشمول باید تمام ادعاهای خود را با در دست داشتن برگه استشهاد تایید کند. بدین ترتیب در صورت تایید همه ی این مدارک توسط سازمان وظیفه فرد مشمول از رفتن به خدمت معاف میشود که این معافیت از نوع دائم میباشد.

کفالت مادر بزرگ

 

مدارک لازم برای رسیدگی به ادعای کفالت مشمولان یگانه مراقب و نگهدارنده جد یا جده پدری یا مادری که قادر به اداره امور خود نباشند به شرح زیر است :

الف- جد پدری یا مادری 

۱- تصویر شناسنامه جد.

۲- تصویر شناسنامه نوه های ذکور و اناث.

۳-گواهی فوت فرزندان جد.

۴-عکس جد مشمول که توسط کلانتری یا پاسگاه ژاندارمری محل اقامت گواهی شده باشد.

۵- برگ تحقیق وضعیت (این برگ بدوا” حسب مورد وسیله حوزه وظیفه محل صدور شناسنامه و یا محل سکونت مشمول در مورد فرزندان و نوه های جد تنظیم و جهت تحقیق و تکمیل به کلانتری یا پاسگاه ژاندارمری محل صدور شناسنامه یا محل سکونت مشمول و پدر و مادر و جد وی فرستاده میشود مراجع مذکور پس از بررسی و تحقیق و تکمیل و گواهی و امضاء و مهر رئیس یا فرمانده مربوطه به حوزه وظیفه ذیربط اعاده خواهند نمود).

۶- برگ معاینه پزشکی جدمشمول متضمن نظر شورای پزشکی مبنی بر نیاز به مراقبت و نگهداری به علت بیماری یا نقص عضو یا کهولت.

۷- چنانچه جد دارای همسران دیگر باشد تصویب شناسنامه آنها.

۸-پاسخ ادارهثبت احوال محل صدور شناسنامه افرادبندهای ۱و۲ به استعلام حوزه وظیفه ذیربط درموردمشخصات‌آنان.

۹-در صورتی که به وضع مشمول در خارج از محل صدور شاسنامه رسیدگی شود پاسخ استعلام وضع مشمولیت از حوزه یا گروهان ویا بخش وظیفه عمومی محل صدور شناسنامه مشمول .

۱۰- برگ معاینه پزشکی برادر بیش از ۱۸سال مشمول متضمن نظر شورای پزشکی مبنی بر اینکه به علت بیماری یا نقص عضو قادر به مراقبت و نگهداری از جد خود نمی باشد.

۱۱- برگ استشهاد تایید وضعیت و صحت ادعای مشمول به امضای ۳نفر از بستگان مشمول که به تایید مراجع انتظامی محل رسیده باشد .

تبصره۱:

حضور جد مشمول با شناسنامه عکس دار در جلسه هیات رسیدگی ضروری است در صورتی که جد به هر علت قادر به حضور در جلسه دادگاه نباشد. گواهی مراجع ذیصلاح ذیربط مبنی بر عدم امکان حضور وی در جلسه الزامی است.

تبصره۲:

مشمولان هر یک از مدارک فوق را به تعداد مورد نیاز به حوزه وظیفه عمومی مربوطه تحویل خواهند داد.

ب- جده مادری یا پدری

۱- در مورد مشمولانی که ادعای تکفل جده مادری یا پدری خود را نموده باشند مدارک مذکور در بند الف این ماده به استثنای مدارک مندرج در بند۶٫

۲- گواهی فوت شوهر یا طلاقنامه جده که تاریخ وقوع طلاق قبل از رسیدن مشمول به سن مشمولیت باشد.

انواع معافیت

شرایط معافیت سربازی کفالت جد یا جده پدری یا مادری

شرایط معافیت سربازی کفالت جد یا جده پدری یا مادری مانند شرایط سایر معافیت ها دارای نکات ریز و دقیقی است که مشمولین باید برای اطلاع پیدا کردن از آن ها بسیار دقت داشته باشند . شرایط معافیت سربازی کفالت جد یا جده پدری یا مادری دارای چند شرط اصلی و کلی است که با هم آن ها را خواهیم خواند .

مهم ترین شرایط معافیت سربازی کفالت جد یا جده پدری یا مادری :

  • غیبت نداشتن یکی از اصول اصلی شرایط معافیت سربازی کفالت مادربزرگ می باشد . در واقع مشمول نباید برای گرفتن معافیت کفالت مادربزرگوارد غیبت شده باشد . در صورت غیبت ، اقدام او و پرونده ی او مورد بررسی از سوی سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا قرار نخواهد گرفت .
  • از دیگر شرایط و صوابط معافیت  کفالت جده رسیدن به سن قانونی مشمولیت است . یعنی قبل از این سن مشمول حق درخواست معافیت را پیدا نخواهد کرد .
  • سومین شرط از شرایط این معافیت کفالت  این است که مشمول تنها نوه ی پسری بالای ۱۸ سال جده بوده باشد تا بتواند از گرفتن کفالت مادربزرگ بهره مند شود .

اگر مشمولین از این شرایط و ضوابط گفته شده  بهره مند باشند یعنی مهم ترین شروط را دارا هستند . مشمولین می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به دیگر ضوابط معافیت کفالت جده یا همان مادربزرگ با مرکز مشاوره آویژه تماس بگیرند . مشاورین متخصص مرکز مشاوره آویژه  مشمولین را در همه ی زمینه های مشاوره نظام وظیفه راهنمایی خواهند کرد .

شرایط معافیت سربازی کفالت پدربزرگ

شرایط معافیت سربازی کفالت پدربزرگ از شرایط مهم بهره مندی از این نوع معافیت می باشد که مشمولین باید آن ها را بدانند . اما این شرایط معافیت سربازی کفالت پدربزرگ برای همه یکسان خواهد بود ؟ باید در جواب بگوییم بله شرایط معافیت سربازی کفالت پدربزرگ برای تمام مشمولین یکسان بوده و بهره مندی از این شرایط معافیت سربازی کفالت پدربزرگ می توانند مشمولین را از رفتن به خدمت سربازی به راحتی معاف کند . از مهم ترین و اصلی ترین شرایط و ضوابط معافیت سربازی کفالت پدربزرگ می توان به شروطی که در زیر آمده است اشاره کرد :

  • از مهم ترین شرایط معافیت کفالت پدربزرگ این است که پدربزرگ مادری یا پدری مشمول فاقد فرزند باشد .
  • از دیگر شرایط معافیت خدمت سربازی کفالت پدربزرگ این خواهد بود که مشمول باید تنها نوه ی پسر بالای ۱۸ سال پدربزرگ مادری یا پدری خود باشد .
  • پدربزرگ مشمول باید نیازمند مراقبت و نگهداری باشد . که تشخیص این شرط بر عهده ی کمیسیون پزشکی خواهد بود .
  • هم چنین پدربزرگ مشمول باید به سن ۷۰ سالگی رسیده باشد تا مشمول بتواند از خدمات معافیت خدمت سربازی کفالت پدربزرگ خود بهره مند شود .

این موارد گفته شده در بالا برای بهره مندی از معافیت خدمت سربازی کفالیت پدربزرگ لازم است . پس اگر از شروط گفته شد ه در بالا بهره مند هستید به فکر گرفتن معافیت سربازی کفالیت پدربزرگ خود باشید .

مراحل معافیت سربازی کفالت پدربزرگ

مراحل معافیت سربازی کفالت پدربزرگ مانند دیگر معافیت های کفالت به این صورت خواهد بود که در مرحله اول از مراحل معافیت سربازی کفالت پدربزرگ مشمول باید مدارک خود را آماده کرده و به سازمان مربوطه تحویل دهد .این مدارک عبارتند از :

  1. فرم وضعیت مشمولین
  2. شناسنامه مشمول و تصویر کپی از صفحات
  3. کارت ملی و کپی
  4. عکس ۳*۴ رنگی با زمینه سفید از چهره ی تمام رخ مشمول
  5. گواهی مدرک تحصیلی با تصویر آن
  6. کپی از شناسنامه پدر و مادر و سایر بستگان مشمول
  7. فرم معاینه اولیه مشمول
  8. فرم واکسیناسیون مشمول
  9. فرم استعلام وضعیت مشمول
  10. فرم گواهی اشتغال به خدمت برای گروهی که در حین خدمت می خواهد مراحل معافیت خدمت سربازی کفالت پدربزرگ خود را طی کنند .

مشمولین برای اطلاع از سایر مراحل معافیت کفالت پدربزرگ می توانند با مرکز مشاوره آویژه در تماس باشند . این مرکز با سابقه ای طولانی در زمینه ی مشاوره نظام وظیفه یکی از برترین مراکز مشاوره در کشور به حساب می آید .

مراحل معافیت

قوانین کفالت مادربزرگ و پدربزرگ 

قوانین معافیت سربازی کفالت پدربزرگ این گونه است که هر فردی بتواند بر اساس قوانین معافیت سربازی کفالت پدربزرگ از معافیت خدمت سربازی کفالت پدربزرگ  خود بهره مند شود . می توانند کارت معافیت دائم بگیرد . اما نکته اینجاست که برای برخی این سوال پیش می آید که این معافیت دائم دقیقا به چه صورت خواهد بود . باید بگوییم که بر طبق آخرین قوانین و ضوابط معافیت سربازی کفالت پدربزرگ این نوع معافیت فقط در زمان صلح اعتبار دارد . یعنی در زمان جنگ مشمولین باید به جبهه های نبرد بروند .

هم چنین بر اساس این قوانین معافیت کفالت پدربزرگ  مشمول برای گرفتن معافیت سربازی کفالت پدربزرگ باید تمام عمو و عمه و حتی پدرش نیز فوت شده باشند . اگر یکی از آن ها زنده باشند و صلاحیت نگهداری از پدر خود را داشته باشند مشمول نمی تواند از این قانون بهره مند شده و معافیت خود را بگیرد .

نحوه گرفتن کفالت مادربزرگ و پدربزرگ 

نحوه گرفتن معافیت سربازی کفالت پدربزرگ به این صورت خواهد بود که مشمولین می توانند با ارائه گواهی اشتغال به تحصیل خود نیز برای گرفتن این نوع معافیت اقدام کنند . یعنی معافیت تحصیلی هیچ مانعی برای گرفتن معافیت کفالت پدربزرگ نخواهد داشت . نحوه اخذ معافیت کفالت پدربزرگ به این صورت است که در قدم اول باید مدارک تهیه شده توسط مشمول به سازمان مربوطه ارائه شود و هم چنین درخواست معافیت خدمت سربازی کفالت پدربزرگ از طریق نزدیک ترین دفاتر پلیس + ۱۰ داده شود تا توسط سازمان نظام وظیففه عمومی بررسی شده و نتیجه به مشمول ابلاغ شود . اگر نتیجه ی ابلاغ شده مثبت باشد مشمول می تواند از معافیت خدمت سربازی کفالیت پدربزرگ خود بهره ببرد .

کفالت مادربزرگ

سوالات متداول

معافیت کفالت به چه معناست؟

به مواردی گفته میشود که طی آن مشمول به سبب مسئولیتی که برای نگهداری و مراقبت از یکی از اعضای درجه یک خانواده خود بر عهده دارد از رفتن به سربازی معاف شود.

شرایط کفالت مادربزرگ و پدربزرگ  کدامند؟

شرایط عمومی همچون غایب نبودن، رسیدن به سن قانونی و تنها سرپرست زنده و سالم بودن از جمله این موارد است.

اگر مشمول دارای پدر باشد آیا بازهم میتواند کفالت پدر بزرگ مادری خود را بر عهده گیرد یا خیر؟

بله؛ در چنین شرایطی امکان استفاده از معافیت کفالت وجود دارد.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه

هدف مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی و افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره کفالت مادربزرگ و پدربزرگ به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

 

برای مشاوره در زمینه شرایط معافیت سربازی کفالت مادربزرگ یا پدر بزرگ چگونه است؟ 

از مشاورین مشاوره نظام وظیفه آویژه از طریق تلفن ثابت

در سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید

همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 

حتی ایام تعطیل

در این مقاله بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.