کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای اطلاع از آخرین اخبار نظام وظیفه، معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

معافیت کفالت برادر چه شرایطی دارد؟

معافیت کفالت

کفالت برادر برای معافیت چگونه است؟

معافیت خدمت سربازی به تسهیلات ویژه ای گفته میشود که در اختیار جوانان قرار گرفته و از رفتن به خدمت سربازی راحت شوند. زیرا دوره خدمت ضرورت به عنوان دوره ای سخت در بین جوانان شناخته شده است. از طرفی نیز به دلیل ضرورت انجام آن، جوانان ذکور باید در سن ۱۸ سالگی که به سن مشمولیت میرسند به خدمت بروند. پس برای فرار از خدمت سربازی، معافیت ها بهترین راه حل به شمار میروند. این معافیت ها بسیار گوناگون است. اما در این بین معافیت های کفالت یکی از اصلی ترین ها به شمار میرود.

معافیت کفالت برادر یکی از راه های معافیت از نظام وظیفه است/خیلی از آقا پسر ها وقتی به سن ۱۸سال می رسند باید بین سربازی یا دانشگاه یکی را انتخاب کنند و یا باید معافیت بگیرند!  

معافیت کفالت برادر یا خواهر چگونه است؟

انواع معافیت کفالت برادر یا خواهر کدامند؟ آیا شما از چگونگی اخذ این معافیت ها و شرایط مقرر شده از سوی سازمان وظیفه عمومی برای آن اطلاعی دارید؟ آیا شما نیز در زمره کسانی هستید که میتوانند از این نوع معافیت استفاده کنند؟ اگر اطلاع چندانی در این باره ندارید و متقاضی دریافت معافیت کفالت برادر هستید؛ توصیه میکنیم این مقاله را تا پایان مطالعه کنید. چرا که در این متن سعی شده به برخی مسائل اصلی و مهم مربوط به این موضوع بپردازیم.

همچنین یکی دیگر از راه هایی که میتوان برای رفع ابهامات مربوط به معافیت های کفالت مطرح کرد، استفاده از مشاوره نظام وظیفه میباشد که طی آن مشاوران اطلاعات دقیق را از قوانین روز نظام وظیفه در اختیارتان قرار میدهند. اگر بخواهیم برخی انواع معافیت کفالت  را نام ببریم باید به مواردی همچون معافیت کفالت خواهر و برادر صغیر و یا معلول، اشاره کنیم.


بیشتر بخوانید: مراحل معافیت بهزیستی ماده ۶


معافیت های خدمت سربازی 

طبق قوانین نظام وظیفه عمومی کشور همه ی افراد مذکر جامعه زمانی که به سن ۱۸ سالگی میرسند، باید دو سال را به عنوان سرباز به کشور خود خدمت کنند. اما این دوره ی دو ساله تاثیرات زیادی بر زندگی مشمولان و همچنین خانواده های آنها دارد. حتی گاهی ممکن است مشکلاتی را برایشان به همراه داشته باشد. لذا سازمان وظیفه شرایطی را فراهم کرده تا این افراد با شرایط خاص امکان معافیت خدمت سربازی را داشته باشند. مثلا افرادی که تنها فرد سرپرست و نگهدارنده خواهر یا برادر بیمار یا کوچکتر خود باشند جز این دسته قرار میگیرند.

البته لازمه دریافت این نوع معافیت خدمت سربازی شرایطی است که تنها در صورت اثبات واجد شرایط بودن مشمول، کارت معافیت برایش صادر میشود. یکی از این شرایط نداشتن غیبت است یعنی مشمولان دارای غیبت از این معافیت برخوردار نیستند. این شرایط برحسب نوع معافیت کفالتی که مورد نظر مشمول است متفاوت میباشد.

انواع معافیت های کفالت خدمت سربازی نظام وظیفه

این معافیت ها هر کدام به تنهایی بخش مهمی از مسائل نظام وظیفه میباشد. از طریق آن ها میتوان برای دریافت معافیت اقدام کرد. اگرچه مراحل و اقدامات زیادی باید طی شود تا گرفتن کارت معافیت محقق شود. اما با این وجود دیگر مشمولین خدمت وظیفه نگران گذراندن دوره ی خدمت سربازی نخواهند بود.

کفالت برادر

شرایط معافیت کفالت برادر چگونه است؟

شرایط معافیت کفالت برادر نیز از دیگر مباحث مورد توجه نظام وظیفه است. مشمولان برای اخذ این نوع معافیت کفالت نیز باید شرایط عمومی مطرح شده که شامل نداشتن غیبت، و رسیدن به سن مشمولیت است را دارا باشند. همچنین مشمولان باید تنها فرد زنده ای باشند که صلاحیت نگهداری از برادر را دارند  تا بتوانند برای اخذ معافیت اقدام کنند. علاوه بر این موارد دریافت معافیت کفالت به سبب برعهده داشتن کفالت برادر تنها در صورتی امکان پذیر است که برادر یا همان مکفول کمتر از ۱۸ سال سن داشته باشد و یا به سبب بیماری و معلولیت توانایی نگهداری از خود را نداشته باشد. یکی از شرایط معافیت کفالت برادر این است که فرد مکفول همسر و یا فرزند پسر نداشته باشد.

افرادی که متقاضی دریافت چنین معافیتی هستند باید مدارک دال بر بیماری و یا تعیین سن برادر خود را به سازمان مربوطه ارائه دهند. به این ترتیب افرادی که همه ی این شرایط را داشته باشند به عنوان کفیل برادر معلول و یا صغیر خود شناخته میشوند که سازمان وظیفه این گروه افراد را از خدمت معاف میکند.

شروط اصلی معافيت‌ كفالت برادر چیست؟

الف) رسيدن به سن ۱۸ سال تمام درهنگام طرح پرونده در هیئت رسیدگی
ب) نداشتن غيبت
ج) یگانه مراقب یا نگهدارنده (سرپرست) بودن .
د) تنها برادر سرپرست برادر كبير نيازمند مراقبت و فاقد پدر و همسر و فرزند ذكور غيرمحجور و فاقد شغل

قوانین معافیت  کفالت برادر

این نکته را نیز باید در نظر داشته باشید که قوانین نظام وظیفه در سال های اخیر دچار تغییر و تحولاتی شده است که باید مشمولین از آن ها باخبر باشند . برخی قوانین مهم معافیت نیز دستخوش این تغییرات قرار گرفته است . ما در این مقاله به تمام این نکات خواهیم پرداخت . معافیت هایی که سازمان نظام وظیفه عمومی برای مشمولین در نظر گرفته اند در زیر به طور کامل آورده شده است :

معافیت های اعلام شده از سوی نظام وظیفه :

  • معافیت پزشکی
  • معافیت نخبگان
  • معافیت سنی
  • معافیت سربازی کفالت برادر
  • معافیت مددجویی
  • معافیت تحصیلی
  • معافیت کفالت پدر
  • معافیت سربازی کفالت خواهر
  •  معافیت کفالت مادر
  • و سایر معافیت های کفالت

خدمت سربازی

چگونگی استفاده از معافیت سربازی کفالت برادر و شرایطی که مشمولین برای استفاده از این نوع معافیت باید داشته باشند

  • کفالیت پدر مسن
  • کفالیت مادر بدون زوج
  • کفالیت پدر ناتوان و مریض
  • کفالیت مادربزرگ
  • کفالیت پدربزرگ
  • معافیت سربازی کفالیت خواهر
  • کفالیت برادر کبیر
  • کفالیت فرزند
  • کفالیت برادر صغیر

همه ی این ها زیر شاخه ای از مشهورترین نوع معافیت یعنی همان معافیت کفالت می باشند که برای کسب اطلاعات در زمینه شرایط این نوع معافیت ها ادامه ی مقاله را بخوانید .

ماده ۱۲۲ آیین نامه – معافیت کفالت برادر :

منظور از یگانه مراقب و نگه دارنده یا سرپرست مندرج در ماده ۴۴ قانون خدمت وظیفه عمومی مشمولی می باشد که به شرح موارد زیر تنها فرزند یا نوه ذکور بیش از۱۸ سال هر پدر یا مادر یا جد یا جده یا تنها برادر بیش از۱۸ سال خواهر یا برادر خود باشد.

تبصره معافیت کفالت برادر :

از دو برادر، تنها برادر بیش از ۱۸ سال مشمول که اشتغال به تحصیل دارد به شرط دارا بودن معافیت تحصیلی معتبر و همچنین تحصیل در خارج از محل سکونت مکفول، مشمول معافیت می باشد.

ماده ۱۲۵ آیین نامه – معافیت کفالت برادر :

در مورد معافیت به منظور سرپرستی و نگهداری برادر یا خواهر صغیر ،مشمولی که با صغار از یک پدر و مادر باشد حق تقدم خواهد داشت و در غیر این صورت مشمولی با صغار از یک پدر باشد حق تقدم دارد و وجودبرادران ناتنی صغار مانع از معافیت برادر پدر و مادری آنان نخواهد بود.

يگانه سرپرست برادر كمتر از هجده سال تمام (صغیر) :

وجود برادران ناتنی بالای ۱۸ سال مانع بهره مندی برادر تنی برای معافیت برادر صغیر می گردد. چنانچه برادر صغیر فاقد برادر تنی باشد در ان صورت میتوان به ادعای تنها برادر ناتنی سالم بالای ۱۸ سال وی رسیدگی نمود .

فوت پسر در سربازی :

یکی از برادران ذکور سربازی که در حین خدمت سربازی فوت نموده است از خدمت دوره ضرورت معاف خواهد شد . در صورتی که سرباز فوت شده فاقد فرزند پسر باشد یکی از برادران وی می تواند از معافیت استفاده نماید. در صورت استفاده برادر متوفی از معافیت،فرزند متوفی نمی تواند از این معافیت استفاده نماید.

تبصره :

در صورتیکه متوفی دارای فرزند پسر صغیر باشد استفاده برادر منوط به رضایت نامه محضری ولی یا قیم وی خواهد بود.

منظور از فوت حین خدمت ، فوت سرباز در طول مدت خدمت سربازی است و صرفا فوت به سبب خدمت (قیودات خدمتی) ملاک نمی باشد، لیکن فوت سرباز در زمان غیبت و فرار از خدمت یا بر اثر خودکشی و یا فوت در حین ارتکاب جرائمی مانند نزاع و . ..،در شمول این مقررات نمی باشد.

فوت کارکنان پایور و پیمانی نیروهای مسلح (مستخدمین) در حین خدمت نیز در شمول بند (۱۰) ماده (۴۴) قانون وظیفه عمومی قرار گرفته و موجب معافیت یکی از فرزندان یا یکی از برادران آنان از انجام خدمت دوره ضرورت خواهد شد .

کفالت

مدارک معافیت کفالت برادر

مراحل معافیت سربازی کفالت برادر مانند سایر معافیت های کفالت از طریق دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی صورت می گیرد . از مهم ترین مراحل معافیت سربازی کفالت برادر میتوان از جمع آوری مدارک و ارائه ی آن به سازمان نظام وظیفه نام برد .

مدارک لازم برای معافیت خدمت سربازی کفالت برادر  :

  • شناسنامه مشمول و کپی آن
  • کارت ملی مشمول
  • کپی شناسنامه مادر مشمول
  • گواهی فوت پدر مشمول
  • شناسنامه خواهر مشمول و کپی آن
  • فرم تحقیق وضعیت
  • فرم معاینه اولیه پزشکی
  • فرم واکسیناسیون
  • فرم وضعیت مشمولین
  • عکس مشمول به صورت پرسنلی و رنگی
  • گواهی آخرین مدرک تحصیلی

و مدارک دیگری که مشمولین می توانند با تماس با مشاورین مرکز مشاوره آویژه از آن ها مطلع شوند.

سوالات متداول

 شرایط معافیت سربازی کفالت برادر چگونه است ؟

معافیت خدمت سربازی کفالت برادر می تواند از نوع معافیت هایی باشند که این روزها مشمولین در مورد آن تحقیق می کنند . اما قبل از هر چیز مشمولین باید با دقت به این نکات توجه داشته باشند که قبل از هر اقدامی مطلع شوند که آیا شرایط بهره مندی از معافیت سربازی کفالیت برادر یا معافیت های کفالت دیگر را خواهند داشت یا خیر . معافیت های دیگری که زیر شاخه ی معافیت کفالت می باشند نیز در این مقاله توضیح داده شده است .

قوانین معافیت خدمت سربازی کفالت برادر چیست؟

هر یک از این معافیت ها دارایی شرایط و قوانین مختص خود هستند . برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به قوانین و ضوابط این معافیت ها مشمولین می توانند از مشاوره نظام وظیفه و مشاوره معافیت خدمت سربازی که توسط مرکز مشاوره آویژه به مشمولین ارائه می شود استفاده کنند . مشمولین می توانند بزای راهنمایی بیشتر در تمام زمینه های نظام وظیفه به ویژه در زمینه ی معافیت ها هم چنین معافیت سربازی کفالت برادر با این مرکز تماس بگیرند . مشاورین ما همه ی ساعات روز پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود . اما ما در این مقاله به طور خاص و ویژه راجع به معافیت سربازی کفالیت خواهر صحبت میکنیم .

نحوه گرفتن معافیت سربازی کفالت برادر چگونه است؟

نحوه گرفتن معافیت سربازی کفالت برادر به این صورت خواهد بود که مشمول باید پس از جمع آوری مدارکی که در بالا از آن ها نام برده شد ، درخواست معافیت خدمت سربازی کفالت برادر را بدهد . درخواست او از سوی سازمان نظام وظیفه مورد تایید واقع می شود . سپس نحوه گرفتن معافیت سربازی کفالت برادر این است که مشمول مدارک را به سازمان تحویل داده و در تاریخ تعیین شده باید در کمیسیون شرکت کند .

پس از بررسی مدارک در جلسه سازمان نظام وظیفه ، معافیت کفالت مشمول صادر خواهد شد . مشمولین پس از رای صادر شده می توانند کارت معافیت سربازی کفالیت برادر را دریافت کنند . مشمولین باید در نظر داشته باشند که صادر شدن کارت معافیت کفالت دائم فقط در زمان صلح اعتبار دارد . یعنی مشمول می تواند از این کارت در زمان صلح استفاده کند . در زمان جنگ آن دسته از افرادی که از معافیت دائم کفالت بهره مند بوده اند باید بر اساس تصمیم سازمان نظام وظیفه و ستاد نیروهای مسلح عمل کرده و به جبهه بروند.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه

هدف مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی و افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه خدمات متنوعی را در زمینه تمدید معافیت تحصیلی دانش آموزان به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

 

برای مشاوره در زمینه معافیت کفالت برادر چه شرایطی دارد؟

از مشاورین مشاوره نظام وظیفه آویژه از طریق تلفن ثابت

در سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید

همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 

حتی ایام تعطیل

نظرات

- 2 نظر:

  1. سلام پدرم فوت نمونده و دو برادر بزرگتر از خودم دارم ولی هر دوی انها نیستند و نمیتوانند از مادرم مراقبت کنند و الان در حین خدمت هستم چگونه باید خودم رو معاف از خدمت کنم

    1. سلام
      از جمله مهم ترین شرایط لازم برای دریافت معافیت کفالت مادر این است که شما تنها فرزند پسر بالای ۱۸ سال باشید و یا اینکه تایید شود که برادرتان توانایی جسمی لازم برای نگهداری از مادر را نداشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.