کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای اطلاع از آخرین اخبار نظام وظیفه، معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

مدارک لازم جهت اعزام به خدمت سربازی

اعزام به خدمت

مدارک لازم جهت اعزام به خدمت چه مواردی است؟

نظام وظیفه و خدمت سربازی یکی از مراحل زندگی پسران در جامعه است ٬ مرحله ای پر فراز و نشیب ٬ همراه با استرس های خاص خود. در این مطلب قصد داریم به کلیات و همچنین روال اعزام به خدمت سربازی اشاراتی داشته باشیم .

کلیات مدارک لازم جهت اعزام به خدمت نظام وظیفه چیست؟

تاریخ اعزام به خدمت

مدارک لازم جهت اعزام به خدمت به منظور درخواست برگه اعزام به خدمت :

  1. اخذ دفترچه راهنماي خدمت وظيفه عمومي از دفاتر پليس + ۱۰ در داخل كشور و نمايندگي هاي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور.
  2. برگ تكميل شده وضعيت مشمولان (برگ شماره ۲ دفترچه راهنماي خدمت وظيفه عمومي تكميل شود)
  3. برگ تكميل شده معاينه اوليه مشمولان (برگ شماره ۵ دفترچه راهنماي خدمت وظيفه عمومي تكميل شود، مشروط براينكه پزشك نتيجه معاينه تمامي اندام ها را طبيعي تشخيص داده باشد)
  4. تصوير كارت ملي يا كارت موقت ملي مشمولان.
  5. ۵٫ تصوير صفحه اول شناسنامه عكس دار (در صورت داشتن توضيحات يك نسخه از صفحه آخر)
  6. تصوير گواهي اخرين مدرك تحصيلي (مشمولان داراي تحصيلات غير دانشگاهي برگه شماره ۳ را تكميل نمايند)
  7. عكس ۳×۲ زمينه سفيد و تمام رخ مشمول (علاوه بر عكس هاي الصاقي به برگها ، يك قطعه عكس)
  8. برگ واكسيناسيون كه تاريخ تلقيح واكسن در آن درج گرديده باشد و اين تاريخ بايد حداقل ۱۵ روز قبل از تاريخ اعزام به مركز آموزش باشد. (برگه شماره ۴ تكميل شود)
  9. برگه تكميل شده استعلام آخرين وضعيت مشمول سنوات ماقبل ۶۴ (برگه شماره ۱ تكميل گردد)

 برگ واكسيناسيون مدارک لازم جهت اعزام به خدمت 

  1. مشمول مي بايست قبل از ارائه درخواست اعزام بخدمت با مراجعه به نزديكترين مركز بهداشت نسبت به واكسيناسيون مننژيت و چندگانه اقدام نمايد.
  2. مركز بهداشت پس از انجام واكسيناسيون، ضمن درج تاريخ و نام واكسيناتور، محل هاي تعيين شده را با مهر واكسيناسيون و مركز بهداشت ممهور نمايد.
  3. مشمول مي بايست قسمت اول را پس از انجام واكسيناسيون جدا نموده و همرا با ساير مدارك به سازمان وظيفه عمومي ناجا ارسال نمايد.
  4. قسمت دوم برگه نيز توسط مشمول جدا شده و نزد وي نگهداري شود تا هنگام مراجعه به مركز آموزش ارائه گردد

تبصره: چنانچه روز اعزام با ايام تعطيلات مواجه گرديد اعزام به اولين روز كاري بعد از تعطيلات موكول خواهد شد.

در صورتی که در خصوص مدارک لازم جهت اعزام به خدمت و شرایط خدمت سربازی ٬ انواع معافیت و … سوالاتی دارید٬ هم اکنون با مشاوران مجرب ما در این خصوص تماس حاصل فرمایید.

مدارک لازم

ضرورت بكارگيري نيروهاي متخصص در تخصص هاي مربوطه در حد توان و متناسب با نياز نيروهاي مسلح و مدارک لازم جهت اعزام به خدمت

امروزه در كشورهاي مختلف دنيا متناسب با شرايط محيطي، جغرافيايي، فرهنگي، اقتصادي و دفاعي هر كشور و همچنين تهديداتي كه از طرف دشمنان آن كشور متصور است در خصوص خدمت وظيفه عمومي جوانان خود تصميمات متفاوتي را اتخاذ كرده اند.

در جمهوري اسلامي ايران با توجه به وسعت كشور، داشتن بيش از چند هزار كيلومتر مرز مشترك زميني و دريايي با تعداد ۱۵ كشور در مجاورت و تهديداتي كه از سوي دشمنان دين و كشور عليه اين نظام متصور است حضور دو ساله جوانان در سن مشموليت در نيروهاي نظامي و انتظامي براي ايجاد امنيت و دفاع از استقلال و تماميت ارضي ايران و نظام جمهوري اسلامي و جان و مال و ناموس مردم به عنوان يك تكليف ديني و ملي پيش بيني شده است كه اين مدت در شرايط بحراني و يا عادي با تصويب مقام معظم رهبري قابل تغيير است كه در سال ۸۷ اين مدت در مناطق عملياتي ۱۷ ماه ، محروم و بد آب و هوا ۱۸ ماه و ساير مناطق كشور ۲۰ ماه مي باشد .

اهداف وظيفه عمومي در خصوص خدمت سربازی 

رويكردي كه امروز در جمهوري اسلامي ايران در خصوص خدمت وظيفه عمومي مطرح شده اين است كه ما بايد تلاش كنيم علاوه بر استفاده بهينه از توانايي هاي جوانان در طول ۲ سال خدمت سربازي ، اين ۲ سال را به دوران رشد و تعالي جوانان و تربيت و كادرسازي براي كشور تبديل كنيم . با اين رويكرد اقدامات اساسي ذيل به عنوان اولويت در نيروهاي مسلح پيش بيني و در حال اجرا مي باشد:

  1. بكارگيري نيروهاي متخصص در تخصص هاي مربوطه در حد توان و متناسب با نياز نيروهاي مسلح.
  2. اصلاح قوانين با هدف خوشايند سازي خدمت سربازي.
  3. تلاش براي بكارگيري سربازان در نزديكترين مكان ممكن به محيط زندگي فرد ، با حفظ توان رزمي نيروهاي مسلح.
  4. تقويت آموزش هاي اخلاقي و تربيتي سربازان در طول خدمت.
  5. پيش بيني اجراي آموزش هاي فني و حرفه اي در كنار ساير آموزش هاي نظامي- تخصصي براي سربازان.
  6. ساماندهي مراكز آموزشي رزم مقدماتي نظامي و بهبود وضعيت آنها و اصلاح نسبي حقوق و جيره ادواري و تغذيه سربازان.
  7. استفاده از سربازان متخصص در امور سازندگي ، آموزشي ، بهداشتي و درماني با مامور نمودن سربازان به وزارتخانه ها و سازمانهاي دولتي با رعايت حفظ آمادگي رزمي نيروهاي مسلح كه هم اكنون تعداد زيادي از جوانان را در حال خدمت در اين مجموعه ها داريم.

و اما در خصوص

مدارک لازم جهت اعزام به خدمت مشمولان وظيفه ايراني مقيم خارج از كشور

در خصوص موضوع خدمت وظيفه عمومي مشمولان ايراني مقيم خارج از كشور در حال حاضر از نظر ضوابط و مقررات مشكل چنداني وجود ندارد و براي بيش از ۹۰% از مشكلات ، تدابير لازم اتخاذ شده است . در اين راستا درگذشته ضوابطي در خصوص مشمولان ايراني مقيم خارج از كشور وضع و اجرايي گرديد كه اين امر با تشكيل شوراي ايرانيان مقيم خارج از كشور و تشكيل كارگروه ها و كميته هاي تخصصي قوت گرفت و ضمن پيش بيني تسهيلات خاص براي اين افراد ، اقدام به شفاف سازي وضعيت خدمت وظيفه آنان گرديد كه اجمالاً عناوين اقداماتي كه در اين راستا انجام شده به همراه كلياتي از قوانين خدمت وظيفه عمومي در اين ويژه نامه اعلام مي گردد.

به موجب ماده ۱ قانون خدمت وظيفه عمومي دفاع از استقلال و تماميت ارضي جمهوري اسلامي ايران و جان و مال و ناموس مردم ، وظيفه ديني و ملي هر فرد ايراني است كه در اجراي اين وظيفه كليه اتباع ذكور دولت جمهوري اسلامي ايران مكلف به انجام خدمت وظيفه عمومي برابر مقررات اين قانون بوده و هيچ فرد مشمول خدمت وظيفه عمومي را جزء در موارد مصرحه در اين قانون نمي توان از خدمت معاف كرد.

اعزام

سن مشموليت جهت اعزام به خدمت

هر فرد ذكور ايراني از اول فروردين ماه سالي كه طي آن سال وارد سن ۱۹ سالگي مي شود مشمول مقررات خدمت وظيفه عمومي خواهد شد.

سال احضار: سالي كه طي آن سال افراد ذكوربه سن ۱۸سال تمام مي رسند سال احضار ناميده مي شود كه به شرح زير محاسبه و تعيين مي گردد:

سال احضار = سال تولد + ۱۸

مثال ۱۳۸۷= ۱۳۶۹+ ۱۸

تذكر: واحدهاي وظيفه عمومي موظفند در طول سال احضار به وضع مشمولان مقيم يا متولد حوزه مأموريت خود رسيدگي نمايند به طوري كه قبل از رسيدن به سال اعزام تكليف كليه مشمولان روشن شده باشد.اين مسئوليت براي مشمولين ايراني مقيم خارج از كشور بر عهده نمايندگي هاي جمهوري اسلامي ايران در كشورهاي خارج مي باشد كه مي بايست وضعيت مشمولين را با هماهنگي سازمان وظيفه عمومي مشخص نمايند.

سال اعزام جهت اعزام به خدمت

سالي كه طي آن سال افراد ذكور به سن ۱۹ سال تمام مي رسند و جهت انجام خدمت دوره ضرورت بلامانع تشخيص داده شده و به خدمت اعزام مي شوند سال اعزام ناميده مي شود كه به شرح زير محاسبه و تعيين مي گردد:

سال اعزام= سال تولد + ۱۹

مثال ۱۳۸۸=۱۳۶۹+۱۹

تذكر:به موجب ماده۳ قانون خدمت وظيفه عمومي سن مشمولان و افراد تحت تكفل آنان از لحاظ خدمت وظيفه عمومي و يا معافيت از آن، تابع مندرجات اوليه اولين شناسنامه بوده و هر گونه تغييري كه بعداً به عمل آمده باشد از لحاظ وظيفه عمومي معتبر نخواهد بود.

مدت خدمت وظيفه عمومي : به موجب ماده ۴ قانون خدمت وظيفه عمومي مدت خدمت وظيفه عمومي ۳۰ سال است و مراحل آن براي كليه مشمولان به شرح زير است:

  • الف: دوره ضرورت ۲ سال است كه در حال حاضر با توجه به مصوبه فرماندهي معظم كل قوا تا ۸۹/۱/۱ با توجه به شرايط جغرافيايي محل خدمت ، دوره ضرورت به شرح جدول ذيل خواهد بود.
  • ب- دوره احتياط ۸ سال. ج- دوره ذخيره اول ۱۰ سال. د- دوره ذخيره دوم ۱۰ سال.

مدت خدمت

محل خدمت

رديف

۲۴ماه

مناطق عادي

۱

۲۲ ماه

مناطق محروم و بد آب و هوا

۲

۲۰ ماه

مناطق عملياتي

۳

خدمت سربازی

تمدید تاریخ اعزام به خدمت مشمولین غیر غایب امکان پذیر است؟

پس از آنکه جوانی به سن مشمولیت می رسد. باید نسبت به وضعیت خود برای اعزام به خدمت سربازی اقدام کند. که در این میان عده ای با داشتن شرایط معافیت ها از سربازی معاف می شوند و برخی که شرایط معافیت را ندارند از معافیت تحصیلی استفاده می کنند.

برخی از افراد نیز به دلیل ترس از سربازی اعزام به سربازی را به تعویق می اندازند. که نظام وظیفه این امکان را فراهم آورده است. تمدید تاریخ اعزام به خدمت مشمولین غیر غایب برای یک دوره امکان پذیر می باشد.

از شرایط تمدید تاریخ و مدارک لازم جهت اعزام به خدمت مشمولین غیر غایب میتوان به لیست زیر اشاره کرد:

  • از مهم ترین شرایط نداشتن غیبت می باشد.
  • تمدید تاریخ اعزام به خدمت برای مشمولانی که مدرک دیپلم و زیر دیپلم دارند به صورت یک ماه می باشد.
  • برای افرادی که در مقاطع کاردانی می باشند به مدت ۲ ماه است.
  • در صورت فوت یکی از بستگان درجه یک مشمول، خدمت سربازی تا ۲ ماه به تاخیر می افتد.
  • افرادی مشمولی که در حادثه های طبیعی مانند: سیل، زلزله و … خود یا یکی از بستگانش دچار آسیب شده اند خدمت سربازی برایش از یک ماه تا شش ماه به تعویق می افتد.
  • مشمولی که می خواهد برای تمدید تاریخ اعزام به خدمت اقدام کند باید یک ماه قبل از اعزام به سربازی درخواست خود را مطرح کند تا این درخواست برایش مورد بررسی قرار گیرد.
  • مشمولینی که در دانشگاه قبول شده اند میتوانند برای تمدید تاریخ اعزام درخواست دهند و به مدت ۶ ماه تاریخ اعزام به سربازی را تمدید کنند.
  • ورزشکارانی که در تیم های ملی می باشند میتوانند تاریخ اعزام به خدمت را به مدت ۴ ماه تمدید کنند.

این مشمولان می توانند به پلیس +۱۰ رجوع کرده و با تحویل دادن مدارک مربوطه تاریخ اعزام به سربازی خود را تمدید کنند. فرد پس از آنکه برای اعزام به خدمت اقدام می کند از طرف سازمان نظام وظیفه تاریخ تمدید اعزام اعلام می شود. که فرد در صورت داشتن شرایط می تواند تاریخ اعزام به خدمت سربازی را تمدید کند. به دلیل آنکه بیشتر مشمولین اطلاع دقیقی درباره تمدید تاریخ اعزام به خدمت مشمولین غیر غایب ندارند. پیشنهاد می کنیم با مشاوره نظام وظیفه آویژه تماس برقرار کنید و از مشاورین این مرکز کمک بگیرید.

خدمات مشاوره نظام وظیفه آوبژه

اگر در مورد مدارک لازم جهت اعزام به خدمت دچار تردید هایی شده اید که تصمیم گیری را برای شما دشوار کرده است نگران نباشید. اکثر افراد هنگامی که با مشکلاتی در حیطه ی نظام وظیفه رو به رو مشوند سردرگم و نگران میشوند. راهی که ما در مرکز مشاوره آویژه پیشنهاد میدهیم این است که از تجربیات افراد مطلع در حوزه اعزام به خدمت بهره بگیرید. باید ما به این نکته باور داشته باشیم که پیشرفت و ترقی علم و دانش و رفع مشکلات و موانع زندگی بشری نتیجه همفکری و همکاری و تعامل انسانها بوده است. حال شما نیز اگر مشکلاتی درباره مدارک لازم جهت اعزام به خدمت دارید، میبایست از تجربیات دیگران حتما استفاده کنید.

قطعا اگر منوال بر این بود که هرکس بر رای و نظر خود متکی باشد و از دیگران هیچ کمکی نگیرد، مطمئنا پیشرفتی نیز در عرصه های مختلف زندگی ما انسانها نیز صورت نمی پذیرفت. اگر شما نیز دچار مشکلاتی درباره نظام وظیفه شده اید می بایست به تجارب دیگران تکیه کنید. ما نیز در مرکز مشاوره آویژه معتقدیم که حل مسائل و مشکلات در گرو بهره گیری از پیشنهادات سازنده افراد مطلع است. شما میتوانید مشکلات خود را در مرکز مشاوره آویژه از طریق مطالعه مقالات، طرح مسئله، مشاوره و نظرخواهی مطرح کنید و راهکارهای مناسبی را دریافت کنید.

نظام وظیفه

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه

هدف مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی و افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره اعزام به خدمت سربازی به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

 

برای مشاوره در زمینه مدارک لازم جهت اعزام به خدمت سربازی

از مشاورین مشاوره نظام وظیفه آویژه از طریق تلفن ثابت

در سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید

همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 

حتی ایام تعطیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.