کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای اطلاع از آخرین اخبار نظام وظیفه، معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

چگونه معافیت تحصیلی دانشجویان کارشناسی را دریافت کنیم؟

معافیت تحصیلی دانشجویان کارشناسی

معافیت تحصیلی دانشجویان کارشناسی یکی از بزرگترین دغدغه میان جوانان است. زیرا در بدترین سن ممکن به سن مشمولیت میرسند. همین باعث ایجاد استرس و مشکلات برای مشمولین میشود. شاید با خود سوال کنید که اگر افراد مذکر در سن ۱۸ سالگی به خدمت سربازی بروند. پس تکلیف درس و دانشگاهشان چه خواهد شد؟ این سوال یکی از مهم ترین سوالات هر جوان ایرانی است که امروزه به آن فکر میکند. جوانان از رفتن به خدمت سربازی هراس دارند. زیرا از درس و زندگی عقب خواهند ماند. اما سازمان نظام وظیفه عمومی کشور برای جوانان فرصت های مناسبی ایجاد کرده است. در این مقاله با این مطالب آشنا خواهیم شد. هم چنین توصیحات مفصلی در اختیار مشمولین عزیز قرار خواهیم داد.

معافیت تحصیلی دانشجویان کارشناسی

سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا انواع معافیت تحصیلی ، امریه های مختلف سربازی و کسری های خدمت را برای جوانان محیا کرده است. تا از طریق آن ها شرایط خدمت رفتن را آسان تر کند. زیرا مشمولین نیز در شرایط مختلفی قرار داشته و برخی حتی قادر به انجام خدمت سربازی نیستند. معافیت تحصیلی نیز یکی از این تسهیلات ارائه شده از سازمان مربوطه میباشد. این معافیت فرصت مناسبی است تا جوانان قبل از رفتن به خدمت سربازی به دانشگاه بروند. این معافیت ها در هر مقطعی متفاوت است. به طور مثال میزان معافیت تحصیلی دانشجویان کارشناسی با این نوع معافیت برای دانشجویان ارشد یا دکترا متفاوت است.

معافیت های خدمت سربازی بسیار متنوع بوده و در اختیار متقاضیان قرار گرفته است. این معافیت ها را در اینجا در فهرستی آماده کرده و در اختیار شما داوطلبان عزیز قرار داده ایم.

انواع معافیت های خدمت سربازی

  • معافیت های پزشکی سربازی
  • معافیت های کفالت سربازی پدر
  • معافیت کفالت سربازی مادر
  • انواع معافیت های کفالت اعضای خانواده
  • انواع معافیت های مددجویان بهزیستی
  • معافیت های سربازی غایبین خدمت وظیفه
  • معافیت های خدمت سربازان فراری
  • معافیت سربازی بخشودگی سنی
  • انواع معافیت های تحصیلی در مقاطع مختلف

معافیت های دیگری نیز وجود دارند که مشمولان میتوانند از آن ها استفاده کنند.ما در این مقاله در مورد معافیت های دانشجویان کارشناسی صحبت کرده و شرایط و ضوابط آن ها را بررسی خواهیم کرد.

شرایط معافیت تحصیلی دانشجویان کارشناسی


بیشتر بخوانید: استعلام معافیت تحصیلی برای مشمولان خدمت سربازی چگونه ممکن است؟


شرایط معافیت تحصیلی دانشجویان کارشناسی

شرایط معافیت تحصیلی دانشجویان کارشناسی و سایر دانشجویان در مقاطع مختلف توسط سازمان نظام وظیفه عمومی کشور قوانین مشخصی برایش اعمال شده است. به همین دلیل مشمولان بر اساس این قوانین میتوانند از معافیت های تحصیلی در مقاطع مختلف بهره بگیرند. شرایط معافیت تحصیلی برای سه دسته از اشخاص قابل استفاده میباشد. که در صورت دریافت این معافیت تحصیلی از رفتن به خدمت معاف شده و اعزام به خدمتشان به بعد از تحصیل موکول خواهد شد. این سه دسته شامل افراد زیر میباشند.

  1. طلبه های حوزه ی علمیه که در مدارس مشغول تحصیل در رشته های حوزوی هستند میتوانند از انواع معافیت های تحصیلی استفاده کنند.این افراد تا زمان تحصیل در حوزه نیازمند استفاده از معافیت های تحصیلی هستند.
  2. دانش آموزانی که در مدارس زیر نظر وزارت آموزش و پرورش کل کشور درس میخوانند. میتوانند از مزایا و تسهیلات معافیت های سربازی تحصیلی استفاده کنند.
  3. دانشجویان در مقاطع کاردانی، کارشناسی کارشناسی ارشد و مقاطع دیگر که در دانشگاه های زیر نظر وزارت علوم،تحقیقات و فناوری تحصیل میکنند باید از معافیت تحصیلی استفاده کنند.

این سه گروه میتوانند از شرایط معافیت تحصیلی دانشجویان کارشناسی، ارشد و مقاطع دیگر، طلاب و دانش آموزان بهره ببرند. برای اطلاع از سایر شرایط دریافت معافیت های تحصیلی در همه ی مقاطع به ویژه مقطع کارشناسی میتوانید از مشاوره نظام وظیفه کمک بگیرید.


بیشتر بخوانید: شرایط دریافت معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی چیست؟


تمدید معافیت تحصیلی دانشجویان کارشناسی

تمدید معافیت تحصیلی دانشجویان کارشناسی شروط مختلفی دارد. این شروط از طرف سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا به مشمولین ابلاغ میشود. کسانی که شرایط دریافت این تمدید معافیت را داشته باشند خواهند توانست از سنوات ارفاقی استفاده کنند. دانشجویان متقاضی معافیت های تحصیلی پس از فراغت از تحصیل می توانند از سنوات ارفاقی بهره مند شوند. این سنوات همانطور که گفتیم باید از شروط زیر تبعیت کنند.

  • دانشجویان دوره ی کارشناسی داوطلب استفاده از سنوات ارفاقی و تمدید معافیت تحصیلی دانشجویان کارشناسی هستند باید حداقل ۸۵ واحد از واحدهای درسی خود را گذرانده باشند.
  • هم چنین اگر واحدهای گذرانده شده توسط دانشجویان به ۱۰۰ واحد برسد. این افراد خواهند توانست از تمدید یکساله ی معافیت تحصیلی خود استفاده کنند.
  • اگر افراد متقاضی تمدید معافیت تحصیلی بین ۸۵ تا ۱۰۰ واحد درسی خود را گذراندع باشند. مجوز برای این افراد برای سنوات ارفاقی به شکل ترم به ترم توسط سازمان نظام وظیفه عمومی صادر خواهد شد. البته این نکته را نیز دقت داشته باشید که این افراد باید فرم تعهدنامه برای این سنوات ارفاقی ارائه دهند.
  • آن دسته از دانشجویان مقطع کارشناسی که مدت تحصیل آن ها در سنوات مجاز به اتمام خواهد رسید. پس از دریافت مدرک تحصیلی خود و از زمان فارغ التحصیلی به میزان یک سال قادر خواهند بود که از یکسال معافیت بهره مند شوند. پس از این یکسال مشمولین میتوانند برای اعزام به خدمت آماده شوند. یا برای مقطع بعدی پذیرش بگیرند.
  • سنوات مجاز مشمولین برای دوره ی کارشناسی یا همان لیسانس به مدت ۵ سال میباشد.
  • مشمولینی که قصد دارند از سنوات ارفاقی استفاده کرده یا مهلت معافیت تحصیلی خود را تمدید کنند. میتوانند تا حداکثر ۳ ماه پس از پایان سنوات مجازشان به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی مراجعه کرده و برای سنوات ارفاقی اقدام کنند.

سنوات معافیت تحصیلی دانشجویان کارشناسی

سنوات معافیت تحصیلی دانشجویان کارشناسی و مقاطع دیگر مدت مشخصی دارد. اگرچه این زمان ها قابل تغییر بوده و تمدید معافیت های تحصیلی ممکن است. اما این تمدیدهای سنوات مجاز برای مشمولین دارای ضوابط و قوانین خاص خود میباشد. برای اطلاع از این سنوات و قوانین جدید سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا مشمولین باید اطلاعات دقیق و کاملی در این زمینه بدست آورند.

  1. سنوات معافیت تحصیلی دانشجویان فوق دیپلم: به مدت دو سال و نیم
  2. سنوات معافیت تحصیلی دانشجویان کارشناسی پیوسته: به مدت پنج سال
  3. سنوات معافیت تحصیلی دانشجویان کارشناسی ناپیوسته: به مدت ۳ سال
  4. سنوات معافیت تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد ناپیوسته: به مدت ۳ سال
  5. سنوات معافیت تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد پیوسته: به مدت ۶ سال
  6. سنوات معافیت تحصیلی دانشجویان دکتری پزشکی پیوسته: به مدت ۸ سال
  7. سنوات معافیت تحصیلی دانشجویان دکتری تخصصی: به مدت ۶ سال

این سنوات همانطور که در بالا دیدید قابل تغییر بوده و سنوات ارفاقی با شرایط ویژه ای به مشمولین اعطا میشود.

چگونگی دریافت معافیت تحصیلی دانشجویان کارشناسی

چگونگی دریافت معافیت تحصیلی دانشجویان کارشناسی به شرایط متقاضیان برمیگردد. یعنی کسانی که قصد دارند از معافیت های تحصیلی استفاده کنند. پس از اطلاع از آخرین اخبار و شرایط این معافیت ها میتوانند اقدامات خود را شروع کنند. مشمولین باید در اولین قدم در سنوات مجاز تحصیلی باشند تا بتوانند ادامه تحصیل دهند. اگر مشمولی دارای غیبت غیر موجه باشد به هیچ عنوان اجازه ادامه تحصیل را نخواهد داشت.

پس زمانیکه قصد دارید برای معافیت تحصیلی اقدام کنید. اولین قدم این است که چگونگی دریافت معافیت تحصیلی دانشجویان کارشناسی  را مطالعه کنید. سپس قبل از شروع غیبت تمام مراحل آن را طی کنید.

مشمولین حتی اگر جواب دانشگاهشان نیز نیامده باشد باید به خدمت اعزام شوند. سپس پس از اعلام نتایج این مشمولین قادر خواهند بود که به مرخصی آمده و ادامه تحصیل خود را شروع کنند.

چگونگی دریافت معافیت تحصیلی دانشجویان کارشناسی

حداکثر معافیت تحصیلی دانشجویان کارشناسی

حداکثر معافیت تحصیلی دانشجویان کارشناسی با توجه به آخرین آمار اعلام شده از سوی سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا همان مدت ۵ سال است. که دانشجو یکسال پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه مدت استراحت خواهد داشت. سپس شما عزیزان میتوانید از این  حداکثر معافیت تحصیلی دانشجویان کارشناسی استفاده کرده و مراحل اعزام را پس از این مدت سنوات مجاز انجام خواهید داد.

مدارک لازم برای دریافت معافیت تحصیلی باید از طریق دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی تحویل گرفته شود. سپس مدارک مشمول در سایت سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا بررسی شده و جواب نهایی به مشمول ابلاغ میشود.

سوالات متداول

سنوات مجاز استفاده از معافیت تحصیلی برای مشمولان دوره ی کارشناسی چقدر است؟

سنوات مجاز برای این افراد به مدت ۵ سسال مشخص شده است.

دریافت معافیت های تحصیلی چگونه است؟

برای معافیت تحصیلی مشمولین باید دارای مدارک تحصیلی بوده و هدف آن ها ادامه تحصیل باشد. در این صورت افراد میتوانند معافیت تحصیلی داشته باشند.

مشمولین برای دریافت معافیت تحصیلی باید به کجا مراجعه کنند؟

برای دریافت انواع معافیت های تحصیلی مشمولین میتوانند به نزدیکترین دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی مراجعه کرده و باقی مراحل را انجام دهند.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره نظام وظیفه تلفنی و آنلاین به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع :   Financial Awards That Qualify for the Scholarship Exemption

 

برای مشاوره در زمینه چگونه معافیت تحصیلی دانشجویان کارشناسی را دریافت کنیم؟

از مشاورین مشاوره نظام وظیفه آویژه از طریق تلفن ثابت

در سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید

همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 

حتی ایام تعطیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.