کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای اطلاع از آخرین اخبار نظام وظیفه، معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

کسری خدمت سربازی دانشجویان دکتری و ارشد وجود دارد؟

کسری خدمت سربازی دانشجویان دکتری

کسری خدمت سربازی دانشجویان دکتری وجود دارد؟

کسری خدمت سربازی دانشجویان دکتری یکی از چندین راه متداولی است که سازمان وظیفه پیش پای مشمولان خدمت سربازی قرار داده است تا با استفاده از آن و تحت شرایط خاصی بتوانند دوره سربازی خود را کوتاهتر کنند. اما همانطور که ملاحظه میکنید این نوع کسری مربوط به قشر خاصی از سربازان است. طبق قانون همه ی دانشجویان مقطع دکتری که مشمول خدمت سربازی هستند اما هنوز به خدمت اعزام نشده اند، درصورتی که شرایط اعلام شده برای اخذ این معافیت را داشته باشند، میتوانند درخواست خود را برای اخذ کسر خدمت به سازمان وظیفه ارائه دهند. لازم به ذکر است که تنها دانشجوی دکتری بودن برای اخذ این کسری ها کافی نیست بلکه این نوع کسری تنها در صورتی به مشمولان داده میشود که طرح و پروژه ای را متناسب با تخصصشان برای یکی از ارگان هایی که تحت نظر سازمان وظیفه است، انجام دهند.

معمولا، وظیفه معرفی مشمولان واجد شرایط به سازمان های مرتبط با تخصص سربازان برعهده بنیاد نخبگان نیروهای مسلح است. این بنیاد مدارک مشمولان را بررسی میکند و آن ها را بر اساس توانایی و تخصصی که دارند دسته بندی میکند. لازم به ذکر است که دانشجویان دکتری متقاضی اخذ کسری در زمان اعزام، در ارگان نظامی که در آن پروژه کسری خدمت خود را انجام داده اند، به کار گرفته میشوند.

مثلا فردی که پروژه ای برای یکی از ارگان های مربوط به سپاه انجام داده باشد در زمان اعزام نیز به سپاه منتقل میشود. طبق قوانین نظام وظیفه دانشجویان دکتری میتوانند مدت زمانی تا شش ماه یا بالاتر را از دوره سربازی مشمولان کم کند، به این ترتیب هم گامی در جهت ارتقای سطح علمی کشور برداشته میشود هم زمینه برای استفاده از تخصص مشمولان خدمت سربازی فراهم شده است، در این بین دوره سربازی این عزیزان نیز کوتاهتر خواهد شد.

طرح  کسری خدمت سربازی دانشجویان دکتری چگونه است ؟

طرح کسری خدمت سربازی دانشجویان دکتری همانطور که عنوان شد شرط لازم برای اخذ کسری های دانشجویان دکتری است. این طرح درواقع پروژه ای علمی و عملی است که متناسب با رشته ی تحصیلی و تخصص مشمول است که در ادارات و سازمان های تحت نظارت و سرپرستی سازمان وظیفه و نیروهای مسلح انجام میشود. دانشجویان دکتری که متقاضی اخذ طرح کسر خدمت باشند به دو طریق میتوانند برای دریافت آن اقدام کنند:

  • مراجعه مشمول به بنیاد نخبگان نیروهای مسلح و ارائه ی مدارک تحصیلی و… به این ارگان یکی از راه هایی است که مشمول میتواند در پیش گیرد؛ که طی آن بنیاد نخبگان مشمول را به سازمان های مرتبط با زمینه فعالیتش معرفی میکند.

  • راه دوم مراجعه ی مستقیم نخبگان به ارگان های نظامی مورد تایید بنیاد نخبگان است. اگر مشمول با این ارگان به توفق برسد میتواند در ازای انجام پروژه و طرح از کسری خدمت دانشجویان دکتری استفده کند.

وقتی که مشمول موفق به اخذ طرح شد باید مدت زمان مشخصی روی آن کار کند. بعد از اینکه پروژه مشمول به پایان رسید باید توسط داوران و اساتید دانشگاه مورد بررسی قرار گیرد و رای خود را درباره آن اعلام کنند؛ درنهایت متناسب با نوع طرح مشمولان و میزان سختی آن، میزان کسری خدمت لازم نیز برای مشمولان مشخص میشود.


بیشتر بخوانید: انجام پروژه کسری خدمت سربازی چه شرایطی دارد؟


شرایط کسری خدمت سربازی دانشجویان دکتری

شرایط کسری خدمت سربازی دانشجویان دکتری سخت است؟

شرایط کسری خدمت سربازی دانشجویان دکتری سختی های خاص خود را دارد و همه ی مشمولان موفق به استفاده از آن نمیباشند. متناسب با قوانین نظام وظیفه متقاضیان اخذ آن باید واجد تمام این شرایط باشند. برخی از مهم ترین شرایطی که در روند دریافت کسری های خدمت دانشجویان دکتری مطرح است در ادامه مطرح شده است:

  • اولین شرط نداشتن غیبت از خدمت میباشد یعنی افرادی که بعد از مشمولیت غایب بوده اند نمیتوانند این کسری را دریافت کنند.

  • تنها مشمولانی که در دوره های دکتری مشغول به تحصیل هستند؛ میتوانند از طرح کسری خدمت استفاده کنند. البته برای دانشجویان دوره های کارشناسی ارشد نیز کسری مشابهی وجود دارد.

  • افرادی که مدرک دکتری و یا کارشناسی ارشد خود را دریافت کرده اند اما هنوز به خدمت اعزام نشده اند و اقدام به انجام پروژه کرده اند، دسته ی دیگر از واجدین شرایط کسری خدمت دانشجویان هستند. البته اگر مدت زیادی از فارغ التحصیلی این افراد گذشته باشد، مجاز به اخذ کسری دانشجویان نیستند.

  • گروه دیگری که میتوانند از طرح کسری خدمت دکتری استفاده کنند سربازان دارای مدرک دانشگاهی دکتری یا کارشناسی ارشد هستند که به خدمت رفته اند، که بیشتر از یک سال به پایان خدمتشان باقی مانده است. این افراد میتوانند با انجام طرح های متناسب با رشته خود که مربوط به سازمان های تحت نظر یگان خدمتیشان است از مدت زمان باقیمانده خدمتشان کم کنند.

اما چند نکته که مشمولان واجد شرایط در زمان دریافت کسری مربوط به طرح باید به آن ها توجه کنند این است که:

  • امکان گرفتن دو طرح به شکل همزمان وجود ندارد.
  • همچنین سربازان امریه برای دریافت طرح باید موافقت اداره ای را که در آن خدمت میکنند، جلب نمایند، در غیر این صورت مجاز به دریافت کسری دانشجویان دکتری نمیباشند.

مدارک کسری خدمت سربازی دانشجویان دکتری شامل چه مواردی است؟

مدارک کسری خدمت سربازی دانشجویان دکتری ممکن است با توجه به نهادی که از آن تقاضای طرح کسری خدمت کرده اید، متفاوت باشد. اما برخی از مدارک مهمی که همه ی ارگان ها آن ها را از داوطلب دریافت میکنند، مشترک است. همانطور که گفتیم مشمولان ابتدا بایستی به بنیاد نخبگان نیروهای مسلح و یا سازمان های مورد تایید این نهاد مراجعه کنند و مدارکی از جمله موارد عنوان شده در زیر را ارائه کنند:

  • اصل و کپی آخرین مدرک تحصیلی و گواهی اشتغال به تحصیل
  • کپی و اصل کارت ملی و شناسنامه مشمول
  • چهار قطعه عکس پرسنلی
  • ارائه ی رزومه ای از وضعیت تحصیلی و تحقیقاتی مشمول در چند صفحه

بعد از اینکه مشمول مدارک را به بنیاد نخبگان ارائه دهد این سازمان برگه ای را برای معرفی به سازمان های ارائه دهنده طرح کسری در اختیار مشمولان قرار میدهد. سپس مشمول باید به سازمان مربوطه مراجعه کند و علاوه بر مدارک گفته شده، این معرفی نامه را نیز ارائه دهد تا پروژه بگیرد.

مدارک کسری خدمت سربازی دانشجویان دکتری

خدمت سربازی دانشجویان دکتری چگونه است؟  

خدمت سربازی دانشجویان دکتری و چند و چون آن یکی از موضوعات قابل توجه این دسته از مشمولان خدمت سربازی است. سازمان وظیفه با در نظر گرفتن سطح علمی این افراد شرایط خاصی را برای راحت تر شدن دوره سربازی آن ها مطرح کرده است که استفاده از طرح و پروژه سربازی یکی از همین راه ها بوده است. افرادی که توانسته اند در انجام پروژه های تحقیقاتی نیروهای مسلح موفق عمل کنند گاها توانسته اند از کسری های خدمت ۱۹ ماهه نیز استفاده کنند.

در چنین شرایط مشمول تنها با انجام دوره آموزشی سربازی کارت پایان خدمت خود را دریافت میکند. بنابراین دوره ی سربازی برای دانشجویان دوره های دکتری در این شرایط کوتاه تر خواهد بود. اما گاهی دانشجویان دکتری به دلایل مختلفی موفق به اخذ پروژه و کسری خدمت نمیشوند که در چنین شرایطی دوره ی سربازی آن ها نیز مانند دیگر مشمولان دو سال به طول میانجامد.

البته درجه نظامی که به دارندگان مدرک تحصیلی دکتری تعلق میگیرد بالاتر از سایر افراد است. همین موضوع باعث به کار گیری آنها در امور اداری یگان خدمتی میشود. همچنین امکان دریافت امریه سربازی برایشان وجود دارد که در این صورت نیز خدمت سربازی، با انجام خدمات اداری در ارگان های امریه گیر سپری میشود.

سربازی در حین مقطع دکتری ممکن است؟

سربازی در حین مقطع دکتری برای مشمولان خدمت سربازی، همچون تحصیل در دیگر مقاطع تحصیلی امکان پذیر نیست. این یکی از قوانین سفت و سخت سازمان وظیفه عمومی است که طبق آن سربازان نمیتوانند در زمان انجام خدمت سربازی ادامه تحصیل دهند. علت آن نیز این است که سربازان با وظایف متعددی مواجه هستند که موظف به انجام به موقع آن ها میباشند و باید تمرکزشان را برای انجام این وظایف به بهترین شکل ممکن، حفظ کنند و دغدغه های فکری دیگری نداشته باشند. علاوه بر این سرباز به عنوان یک مامور است که ممکن است به هر نقطه ای از کشور اعزام شود و در این صورت امکان دسترسی به دانشگاه ها و مراکز آموزشی را ندارد. بنابر همین دلایل و طبق قوانین نظام وظیفه عمومی کشور امکان تحصیل در تمام مقاطع از جمله دکتری برای سربازان فراهم نخواهد بود.

با توجه به اینکه سازمان وظیفه امکان استفاده از معافیت های تحصیلی را برای مقاطع مختلف وبرای مشمولانی که علاقه مند به ادامه تحصیل هستند، فراهم کرده است، این قانون منطقی میباشد. ولی تفاوتی که برای دانشجویان دکتری با دیگر مشمولان در نظر گرفته شده است مربوط به امکان استفاده این افراد از طرح کسری خدمت در زمان تحصیل است.

مدت سربازی با مدرک دکتری چقدر است؟

مدت سربازی با مدرک دکتری چقدر است؟ این سوالی است که پاسخگویی به آن نیازمند در نظر گرفتن شرایط مختلفی است و ممکن است این مدت برای افراد دارای مدرک دکتری متفاوت باشد. برخی از این شرایط را در ادامه مورد بررسی قرار میدهیم:

  • اگر کسری های مربوط به پروژه ی را برای این افراد در نظر بگیریم امکان کمتر شدن سربازی برای مدت زمان بین ۳ تا ۱۹ ماه وجود دارد.

  • علاوه بر این ممکن است برخی از مشمولان انواع دیگری کسری های خدمت سربازی همچون کسری بسیج فعال، کسری جبهه پدر و… نیز داشته باشند که در چنین مواردی امکان استفاده از همه ی کسری ها برای مشمول وجود دارد.

  • یکی دیگر از مواردی که در مدت سربازی مشمولان دارای مدرک دکتری اثر گذار است، محل خدمت مشمول است. افرادی که در مناطق عملیاتی و بد آب و هوا خدمت میکنند متناسب با فاصله محل خدمت از محل زندگی و… کسری دریافت میکنند.

  • دریافت امریه سربازی نیز میتواند در مدت سربازی افراد دارای مدرک دکتری تاثیر بگذارد به نحوی که دوره سربازی برای سربازان امریه ۲۴ ماه در نظر گرفته شده است.

بنابراین تعیین مدت زمان خدمت سربازی دارندگان مدرک دکتری تابعی از چندین پارامتر است که برای هر کس میتواند متفاوت باشد.

خدمت سربازی دانشجویان دکتری

معافیت سربازی برای دانشجویان دکتری چه شرایطی دارد؟

معافیت سربازی برای دانشجویان دکتری به طور کامل مطرح نیست و سازمان وظیفه، قانونی تحت عنوان معافیت دانشجویان دکتری مقرر نکرده است. این افراد تنها میتوانند در طول دوره تحصیل خود از معافیت تحصیلی استفاده کنند. معافیت تحصیلی مدت زمان مجاز برای تحصیل در هر مقطع را یادآور میشود. اما بعد از آنکه فارغ التحصیل شدند مدت یک سال مهلت دارند تا اقدامات لازم را برای اعزام به خدمت سربازی انجام دهند. مانند دیگر مشمولان خدمت ضرورت، اگر مشمول دارای مدرک دکتری در این زمان یک ساله خود را به سازمان وظیفه معرفی نکند به عنوان غایب تلقی میشود.  البته افرادی که معافیت هایی همچون کفالت و ایثارگری و… دارند بدون در نظر گرفتن مدرک تحصیلیشان از رفتن به خدمت معاف میشوند.

ولی همانطور که در این مقاله به آن پرداختیم امکان کسری خدمت مشمولان دارای مدرک دکتری از طریق انجام پروژه های تحقیقاتی فراهم است که این پروژه ها بخشی از خدمت سربازی تلقی میشود. چه بسا گاهی امکان اخذ کسری تا ۱۹ ماه نیز فراهم است و تنها گذراندن دوره آموزشی ضروری است.

سوالات متداول

سربازی دانشجویان دکتری راحت تر است؟

بله، دانشجویان دکتری میتوانند با انجام پروژه های تحقیقاتی و اخذ طرح از سازمان های تحت نظر بنیاد نخبگان نیروهای مسلح کسری خدمت دریافت کنند. این کسری ها دو دسته تقسیم بندی میشود: کسری های زیر شش ماه و کسری های بالای شش ماه که متناسب با نوع و سختی تحقیقات مشخص میشود. همچنین امکان به کار گیری این افراد در سازمان های امریه گیر و فعالیت های اجرایی راحت تر وجود دارد.

چگونه میتوان در حین تحصیل در مقطع دکتری سربازی را گذراند؟

دانشجویان دکتری که در حال تحصیل هستند میتوانند برای انجام پروژه ها و طرح های سازمان وظیفه و نیروهای مسلح داوطلب شوند؛ در واقع انجام این پروژه ها به منزله ی بخشی از دوره سربازی مشمول در نظر گرفته میشود و باعث کمتر شدن آن میشود.

شرایط طرح کسری خدمت در مقطع دکتری چگونه است؟

نداشتن غیبت از سربازی یکی از شرایط لازم برای استفاده از این کسری ها است. همچنین دانشجویان دوره های دکتری، فارغ التحصیلانی که مدت زیادی از دوره تحصیلشان نگذشته است و سربازانی که در حال انجام خدمت سربازی هستند اما بیش از یک سال به پایان خدمتشان مانده واجد شرایط استفاده از این کسری ها میباشند.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه

هدف مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی و افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره کسری خدمت سربازی به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

 

برای مشاوره در زمینه کسری خدمت سربازی دانشجویان دکتری و ارشد وجود دارد؟

از مشاورین مشاوره نظام وظیفه آویژه از طریق تلفن ثابت

در سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید

همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 

حتی ایام تعطیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.