کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای اطلاع از آخرین اخبار نظام وظیفه، معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

درباره سرباز نخبگی و بنیاد ملی نخبگان نیروهای مسلح چه باید بدانید؟

سرباز نخبگی و بنیاد ملی نخبگان نیروهای مسلح

سرباز نخبگی چه شرایطی دارد؟

سرباز نخبگی یکی از شرایط و قوانینی است که برای برخی از مشمولین خدمت وظیفه در نظر گرفته میشود. که این نوع سربازی در سال های اخیر مورد توجه بسیاری از جوانان فرهیخته وتحصیلکرده در کشور قرار گرفته است. این نوع سربازی یکی از مزایایی است که سازمان نظام وظیفه با همکاری بنیاد ملی نخبگان برای جوانان ذکور مشمول خدمت وظیفه در نظر گرفته است. که امروزه بسیاری از جوانان متقاضی این نوع سربازی میباشند. سازمان نظام وظیفه برای این نوع سربازی نیز مانند سایر تسهیلات این سازمان شرایط و قوانینی در نظر گرفته است که باید به آن توجه شود. بنابراین سوال اینجاست که سرباز نخبه چه کسی است و چه شرایطی دارد؟

نخبگانی که از سوی بنیاد ملی نخبگان انتخاب میشوند شامل شرایط ویژه ای میباشند. بر اساس این شرایط این افراد نخبه میتوانند برای خدمت سربازی اعلام آمادگی کرده و از طریق بنیاد نخبگان سربازی نخبگی بدست آورند. مشمولین باید قبل از هر گونه اقدام شرایط و آیین نامه ی زیر که مربوط به سربازی نخبگی است را مطالعه کرده و سپس برای دریافت آن اقدام کنند.

شرایط سرباز نخبه شدن

  • برگزیدگان دانشجویی در سراسر کشور
  • برگزیدگان رشته های مختلف آزمون های سراسری دانشگاهی
  • مدرسین برجسته ی حوزه های علمیه
  • برگزیدگان آزمون های دندانپزشکی، پزشکی و داروسازی
  • مخترعان و مکتشفان نمونه ی کشوری
  • برگزیدگان مسابقات بین المللی قرآنی و مسابقات معتبر داخلی
  • برگزیدگان و شخصیت های آفریننده ی آثار ادبی و هنری
  • برگزیدگان شخصیت های فرهنگی و علمی و اقتصادی
  • اعضای هیئت علمی در دانشگاه ها و موسسات علمی و پژوهشی

کسانی که شامل یکی از موارد بالا میباشند میتوانند به سازمان نخبگان کشوری مراجعه کرده و مراحل ثبت نام در این سازمان را طی کنند. پس از مراحل ثبت نام مشمولین میتوانند با رعایت ضوابط و قوانین برای دریافت سربازی نخبگان پیگیر شوند.


بیشتر بخوانید: شرایط اعزام به خدمت سربازی با توجه به مدرک تحصیلی


سرباز نخبه پژوهشی چگونه است ؟

سرباز نخبه پژوهشی از دیگر تسهیلات بنیاد نخبگان و سازمان نظام وظیفه است که در راستای ارتقا سطح علمی مشمولین جوان کشور در نظر گرفته میشود. بر اساس آخرین اخبار سازمان نظام وظیفه، ستاد نیروهای مسلح طرح سربازی نخبگی پژوهشی را با برخی دانشگاه های کشور مطرح کرده است. این طرح که شامل همکاری ستاد نیروهای مسلح با ۱۳ دانشگاه معتبر در سطح کشور میباشد برای فارغ التحصیلان دانشگاه ها در نظر گرفته شده است. این فارغ التحصیلان در مقاطع زیر شامل این مورد سرباز نخبگی میشوند.

  • فارغ التحصیلان با مدارک کارشناسی ارشد در رشته های مختلف
  • فارغ التحصیلان با مدارک مختلف در مقطع دکترا

این طرح که با موافقت روسای این ۱۳ دانشگاه برنامه ریزی شده است به جوانان متقاضی این فرصت را میدهد تا به عنوان سرباز پژوهشی یا سرباز تحقیقی در دانشگاه ها مشغول به کار شوند. این راهکاری است تا بتوانند از افراد نخبه در کشور بهره برده و از علم و دانش آنان در بهبود شرایط علمی کشور استفاده کنند. البته باید خاطر نشان کرد که در این طرح سربازان نخبه ی پژوهشی این افراد در مراکز تحقیقاتی دانشگاه ها به کار گرفته میشوند.

شرایط سرباز نخبه شدن

سرباز نخبگی در شرکت های دانش بنیان واجد چیست؟

سرباز نخبگی در شرکت های دانش بنیان چند سالی است که مورد استفاده ی افراد واجد شرایط قرار میگیرد. شرایط سربازی برای فعالان این شرکت ها با هماهنگی بنیاد نخبگان ملی و معاونت بخش علمی و فناوری رئیس جمهور صورت گرفته است. این شرکت ها در گذشته مشکلات زیادی را پیش روی خود داشتند.

افراد در راس این شرکت ها زمانی که برای خدمت سربازی اقدام میکردند تمام فعالیت شرکت دچار اختلال میشد. اما با تمهیدات ایجاد شده افراد واجد شرایط نخبگی سربازی میتوانند در این شرکت ها مشغول انجام پروژه های تحقیقاتی شده و سپس کارت پایان خدمت خود را دریافت خواهند کرد.

 شرایط متقاضیان سربازی نخبگی شرکت های دانش بنیان

  • دانش آموخته ی مقاطع کارشناسی ارشد
  • دانش آموخته ی مقطع دکتری تخصصی
  • داشتن مدرک تاییدیه فارغ التحصیلی معتبر
  • تاییدیه دفاع( برای دانشجویان دکتری تخصصی)
  • داشتن فعالیت تمام وقت در شرکت دانش بنیان

کسری خدمت سرباز نخبگی شامل چه مواردی است؟

کسری خدمت سرباز نخبگی شرایط ویژه ای دارد که شامل همه ی افراد نخواهد شد. کسری خدمت از مزایایی است که در موارد مختلف به افراد داده میشود تا بتوانند از مدت ۲ ساله ی خدمت دوره ی ضرورت خود کاهش دهند. این کسری موارد زیادی را شامل میشود که پروژه های کسری خدمت یکی از روش های آسان در این موارد است. که قوانین و شرایط ویژه ای برای آن اعمال شده است. انجام دادن این پروژه ها ممکن است بین  ماه تا ۱۹ ماه از  خدمت دوره ی ضرورت افراد کم کند.

سرباز نخبگی در شرکت های دانش بنیان

شرایط استفاده از کسری خدمت سربازی نخبگی

  • فرد باید دانشجو یا فارغ التحصیل یکی از رشته های کارشناسی ارشد باشد.
  • فرد باید دانشجو یا فارغ التحصیل یکی از رشته های دکتری باشند.
  • نداشتن هیچ گونه غیبت غیر موجه
  • فرد باید عضو سازمان ملی نخبگان بوده و در این سازمان عضویت داشته باشد.

دوره آموزشی سرباز نخبگی چگونه است؟ 

دوره آموزشی سرباز نخبگی به دوره ای گفته میشود که مشمولین نظام وظیفه در آن آموزش های رزمی و نظامی را فرا خواهند گرفت. برخی معتقدند که سربازان نخبه دوره ی آموزشی نخواهند داشت. اما مشمولین داوطلب این نوع سربازی باید بدانند که دوره ی آموزشی یک دوره ی مهم ۴۵ روزه است که شامل همه ی افراد میشود.

در این مدت جوانان دوره ی مهم آموزشی را فراگرفته و پس از آن دوره ی سربازی نخبگی افراد شروع خواهد شد.

پروژه جایگزین خدمت سربازی نخبگان چیست؟

پروژه جایگزین خدمت سربازی نخبگان یا پروژه کسر خدمت امکانی است  که مشمولین از طریق آن میتوانند از کسری خدمت بهره بگیرند. جوانان میدانند که دوره ی عادی خدمت نظام وظیفه حدود ۲۴ ماه است. به دلیل طولانی بودن این زمان افراد ترجیح میدهند که پروژه کسری خدمت گرفته تا این مدت را به میزان ۶ ماه تا یکسال کاهش دهند. البته اخبار و اطلاعیه هایی که درباره ی پروژه های کسری به  گوش میرسد بیانگر این است که حتی در برخی موارد این کسری ها به ۱۹ ماه نیز خواهد رسید. که مدت آن بسته به نوع پروژه و تعداد آن نیز دارد.

این پروژهای تحقیقاتی به فارغ التحصیلان دانشگاه ها در مقاطع بالا  سپرده میشود. که با انجام آن میتوانند از مدت سربازی خود کم کرده و سریع تر کارت پایان خدمت دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت و انجام این پروژه ها  باید به طریق زیر اقدام کنند.

روش دریافت پروژه های کسری خدمت

  • انجام پایان نامه های مربوط به سازمان نخبگان ملی
  • دریافت پروژه های تحقیقاتی از سازمان هایی مانند سازمان های دانش بنیان
  • دریافت پروژه از طریق اقدامات سازمان ملی نخبگان

درباره بنیاد ملی نخبگان نیروهای مسلح چه میدانید؟

بنیاد ملی نخبگان نیروهای مسلح سازمانی است که اعضای آن را جوانان نخبه تشکیل میدهند. این بنیاد برای ارائه ی تسهیلات و خدمات نظام وظیفه تشکیل شده است. جوانان میتوانند تمام مراحل اداری خود را از طریق این سازمان پیگیری کنند. پروژه ی افراد باید توسط این سازمان تایید شود. در غیر اینصورت مشمولین نمیتوانند از کسری خدمت آن استفاده کنند.

دوره آموزشی سرباز نخبگی

حقوق سربازان نخبه چقدر است؟

حقوق سربازان نخبه اولین و مهم ترین دغدغه های جوانان برای رفتن به خدمت است. برخی گفته ها این گونه است که میزان حقوقی که سازمان نظام وظیفه برای جوانان نخبه در نظر میگیرد از سایرین بیشتر خواهد بود. اما باید بگوییم که تعیین میزان حقوق از سوی ستاد کل نیروهای مسلح مقرر میگردد.

سوالات متداول

شرایط عضویت در بنیاد ملی نخبگان چیست؟

بنیاد نخبگان یکی از مهم ترین سازمان هایی است که برای شناسایی افراد نخبه و استعدادهای درخشان در سراسر ایران میباشد. کسانی که قصد عضویت در این سازمان را دارند باید از یکی از برترین های مسابقات قرآنی، برگزیدگان آزمون های سراسری دانشگاه ها، شخصیت های برتر ادبی و هنری، مدرسین برتر حوزوی، هیئت علمی دانشگاه ها، شخصیت های برجسته ی فرهنگی و اقتصادی، برگزیدگان دانشجویی و یا یکی از مخترعین و مکتشفین در سطح کشور باشند.

آدرس وشماره تلفن بنیاد ملی نخبگان چیست؟

بنیاد ملی نخبگان کشوری در سراسر ایران شعبات زیادی دارد که متقاضیان میتوانند با حضور در این مراکز اطلاعات مورد نیاز خود را بدست آورند. اما ساختمان و ستاد مرکزی این بنیاد در استان تهران خیابان آزادی، بین خیابان نواب و رودکی، جنب کوچه ظاهرنیا، پلاک ۲۰۹، با کد پستی ۱۴۵۷۸۹۳۱۱۱ واقع شده است. متقاضیان همچنین میتوانند از طریق سامانه ی پاسخگویی این بنیاد سوالات خود را مطرح کنند. این سامانه با تلفن ۰۹۶۰۱ در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.

امتیازات بنیاد ملی نخبگان برای نظام وطیفه چگونه است؟

طرحی که سازمان نظام وظیفه  با همکاری بنیاد نخبگان ملی برای مشمولین خدمت وظیفه عمومی در نظر گرفته است با هدف بهره مندی از توانایی علمی دانش آموختگان برتر سراسر کشور میباشد. مهم ترین امتیازاتی که این بنیاد برای متقاضیان در نظر گرفته است این است که این افراد میتوانند دوره ی خدمت ضرورت خود را در سازمان های اداری و مراکز آموزشی برای انجام پژوهش های علمی صرف کنند. این افراد در حیطه ی تحصیلی خود مشغول به کار شده و میتوانند از لحاظ علمی و پژوهشی ارتقا پیدا کنند.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه

هدف مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی و افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره کسری خدمت سربازی به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

 

برای مشاوره در زمینه درباره سرباز نخبگی و بنیاد ملی نخبگان نیروهای مسلح چه باید بدانید؟

از مشاورین مشاوره نظام وظیفه آویژه از طریق تلفن ثابت

در سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید

همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 

حتی ایام تعطیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.