کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای اطلاع از آخرین اخبار نظام وظیفه، معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

دوره آموزشی سربازی برای لیسانس و فوق لیسانس

مدت دوره آموزشی سربازی چقدر است؟

دوره آموزشی سربازی یکی از اصلی ترین دوره های خدمت وظیفه ی سربازی میباشد . که تمام مشمولین خدمت سربازی ملزم به گذراندن این دوره میباشند . البته گاهی با وجود شرایط خاص ، امکان اخذ معافیت برای انجام دوره آموزشی وجود دارد . به طور مثال افرادی که توانایی جسمی کمتری دارند ، و نمیتوانند از عهده ی فعالیت های سخت و طاقت فرسای این دوره بر آیند ، میتوانند برای دریافت معافیت از رزم اقدام کنند . که در واقع اخذ این نوع معافیت به این معناست که ؛ فرد مشمول از انجام دوره آموزشی سربازی معاف میشوند . دوره آموزشی یکی از مباحثی است که قوانین و مقررات بسیاری درباره آن وضع شده است . به همین دلیل به بررسی برخی از این موارد مثلا خدمت سربازی طلاب و یا پزشکان و طول این دوره و همچنین قوانین مربوط به افراد با مدارک تحصیلی مختلف ، میپردازیم .

مدت دوره آموزشی سربازی

مدت دوره آموزشی سربازی از مهم ترین مباحث مربوط به نظام وظیفه ی عمومی میباشد . که ابهامات و سوالات بسیاری در باره آن مطرح است . سازمان وظیفه ی عمومی هر ساله با توجه به نیاز خود به نیروی انسانی قوانین و مقرراتی را دراین باره وضع میکند . در سال جاری نیز به مانند سال ها گذشته مدت دوره آموزشی سربازی دو ماه میباشد . که این دوره از ابتدای تاریخ اعزام به خدمت آغاز میشود . البته نکته ای که وجود دارد این است که در این مدت دو ماهه مرخصی هایی نیز برای سربازان در نظر گرفته شده است . که این موضوع به خودی خود باعث کمتر شدن مدت دوره آموزشی سربازی میشود . مثلا بعد از حضور مشمولان در یگان آموزشی ، لباس ها ی فرم سربازی به آن ها تحویل داده میشود و سپس تا پنج روز مرخصی به آن ها داده میشود .

علاوه بر این در وسط دوره و در پایان دوره آموزشی نیز مرخصی هایی برای سربازان در نظر گرفته شده است . که با احتساب و کم کردن این مرخصی های یک هفته ای ، مدت حضور سربازان در دوره آموزشی حدودا چهل روز میباشد .


بیشتر بخوانید: شرایط اعزام به خدمت سربازی با توجه به مدرک تحصیلی


دوره آموزشی سربازی برای لیسانس و فوق لیسانس

دوره آموزشی سربازی برای لیسانس و فوق لیسانس از مباحثی است که برای سربازان تحصیل کرده مطرح میشود . و سوالاتی همچون طول و مدت زمان مربوط به دوره آموزشی برای  لیسانس چقدر است؟ آیا دوره آموزشی برای سربازان با مدرک تحصیلی بالاتر کمتر است؟ و بسیاری سوالات از این دست ، در این باره وجود دارد . در پاسخ به سوالات این چنینی باید گفت ؛ اگر چه افراد دارای مدارک تحصیلی بالا مانند لیسانس و دکترا در خدمت وظیفه ی سربازی مورد احترام قرار میگیرند و درجه های بالاتری دریافت میکنند ، اما دوره آموزشی سربازی برای لیسانس مانند دوره آموزشی برای سایر مدارک تحصیلی میباشد . و این دوره مختص ارائه ی آموزش های نظامی ضروری به سربازان میباشد ، بنابراین برای همه سربازان یکسان است . حتی گاهی افرادی که موفق به اخذ معافیت شده اند نیز باید دوره های آموزشی را بگذرانند .

سربازی

دوره آموزشی سربازی برای فوق دیپلم

دوره آموزشی سربازی برای فوق دیپلم از دیگر مواردی است که برای بسیاری از مشمولان خدمت سربازی سوال برانگیز است . این تصور وجود دارد که افرادی که دارای مدرک تحصیلی بالاتر باشند ، میتوانند دوره سربازی کوتاه تری داشته باشند . اما این موضوع تصوری غلط است . چرا که مدر ک تحصیلی تنها در نوع درجه افراد در دوره ی سربازی تاثیر دارد . و تاثیری بر نوع و مدت زمان دوره آموزشی سربازی ندارد . بر این اساس دوره آموزشی سربازی برای فوق دیپلم همان ۶۰ روز میباشد . که تمام سربازان باید آن را بگذرانند . در طول این دوره ، افراد دارای مدرک فوق دیپلم نیز مثل سایر افراد سه نوع مرخصی دارند .

که شامل مرخصی ابتدای دوره ، مرخصی میان دوره و پایان دوره میباشد . که همین مرخصی ها ، باعث کم تر شدن این دوره عملیاتی و دو ماهه میشود.

دوره آموزشی سربازی پزشکان

دوره آموزشی سربازی پزشکان از دغدغه های موجود برای پزشکان میباشد . چرا که دوره آموزشی یکی از ضروری ترین قسمت های خدمت وظیفه عمومی میباشد . و تمام افراد با هر مدرک تحصیلی اعم از دکتری ، لیسانس ، فوق لیسانس و … باید این دوره را پشت سر بگذارند . دانشجویان پزشکی نیز به مانن سایر دانشجویان با به پایان رسیدن دوره تحصیل خود باید خود را برای رفتن به خدمت وظیفه سربازی آماده کنند . با وجو اینکه این افراد میتوانند به عنوان امریه سربازی و در مراکز بهداشتی دوره خدمت ضرورت خود را بگذرانند . اما گذراندن دوره آموزشی سربازی پزشکان همچنان امری ضروری میباشد . زیرا در این دوره تمام فعالیت ها و مهارت هایی که یک سرباز باید بداند ، آموزش داده میشود . البته افرادی که به هر دلیلی معافیت از رزم دارند ، میتوانند از گذراندن این دوره آموزشی معاف شوند .

دوره آموزشی سربازی متاهلین

دوره آموزشی سربازی متاهلین نیز یکی از مطالبی است که برای مشمولان خدمت سربازی اهمیت بالایی دارد . چرا که افراد متاهل نسبت به دیگر مشمولان مسئولیت های زیادی همچون تامین نیاز های خانواده دارند .به همین دلیل برای این افراد تسهیلاتی در نظر گرفته شده است تا دوره سربازیشان راحت تر باشد . از جمله این تسهیلات میتوان به مرخصی ها و حقوق بیشتر سربازان متاهل اشاره کرد . اما با توجه به اینکه دوره آموزشی دوره ای بسیار مهم برای هر سرباز میباشد ، و آموزشها و مهارت های ارائه شده در این دوره بسیار مهم و ضروری هستند ، انجام این دوره برای تمام مشمولان اجباری میباشد . که گاه حتی افراد معاف ملزم به گذراندن این دوره هستند . محل خدمت مشمولان متاهل معمولا شهر محل سکونت همسر میباشد .

البته درباره ی دوره آموزشی سربازی متاهلین باید به این نکته اشاره کرد که محل انجام این دوره ممکن است محل زندگی همسر نباشد . در این صورت نیز مشمول ملزم به انجام رساندن این دوره میباشد .

لیسانس و فوق لیسانس

دوره آموزشی طلاب

دوره آموزشی طلاب کمی متفاوت از دوره آموزشی برای سایر افراد میباشد . طلاب میتوانند دوره ی خدمت وظیفه خود را در مراکز و ادارات مختلف و برای ارائه خدمات فرهنگی ، تدریس و … طی کنند . گاهی این دیدگاه به وجود میاید که انجام دوره آموزشی برای طلاب اجباری نیست . اما با توجه به قوانین نظام وظیفه طلاب نیز باید این دوره را طی کنند . اما نکته ای که درباره دوره آموزشی طلاب وجود دارد ، این است که این دوره کوتاهتر است . و از ۶۰ روز به ۱۵ روز کاهش یافته است . که این دوره ۱۵ روزه نیز در پادگان های مختص طلاب گذرانده میشود . پس از اینکه دوره اموزشی به پایان رسید ، طلاب میتوانند در یکی از مراکز کمیته امداد ، جهاد کشاورزی ، دانشگاه ها ، ستاد اقامه نماز و … دوره سربازی خود را به پایان برسانند .

سوالات متداول

دوره آموزشی سربازی چیست ؟

این دوره یکی از مهم ترین بخش های خدمت سربازی میباشد . که در طی آن ، آموزش های ضروری و مهم نظامی همچون تیر اندازی و غیره به سربازان داده میشود . که دو ماه ابتدایی خدمت میباشد .

مدت دوره آموزشی سربازی چقدر است ؟

بر اساس مصوبات سازمان وظیفه ی عمومی طول دوره اموزشی ۶۰ روز و یا دو ماه میباشد . که سه نوع مرخصی ابتدای دوره ، میان دوره و پایان دوره برای سربازان در نظر گرفته شده است .

دوره اموزشی سربازی برای طلاب چگونه است ؟

مدت زمان دوره آموزشی برای طلاب کمتر است و از ۶۰ روز به ۱۴۵ روز کاهش یافته است . همچنین طلاب میتوانند دوره سربازی خود را در سازمان های مختلف به عنوان مبلغ ، مدرس و … بگذرانند .

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه

هدف مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی و افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره اعزام به خدمت سربازی به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

 

برای مشاوره در زمینه دوره آموزشی سربازی برای لیسانس و فوق لیسانس

از مشاورین مشاوره نظام وظیفه آویژه از طریق تلفن ثابت

در سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید

همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 

حتی ایام تعطیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.