کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای اطلاع از آخرین اخبار نظام وظیفه، معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

شرایط معافیت کفالت با داشتن برادر

شرایط معافیت

معافیت کفالت با داشتن برادر چگونه است؟

یکی از راهکارهایی که سازمان نظام وظیفه برای خدمتی آسان به مشمولان ارائه کرده است، گرفتن معافیت ها میباشد. معافیت کفالت هم از جمله معافیت های سربازی است. که به دلیل متنوع بودن هر ساله طرفدارن زیادی دارد. خدمت سربازی افراد را برای آینده و زندگی خود با تجربه و سخت کوش به بار می آورد. اگر به چنین کلمه هایی بیندیشید، میبینید که سربازی خیلی هم بد نیست. معافیت کفالت سربازی تنها با داشتن شرایط و ضوابطی که سازمان نظام وظیفه مقرر کرده است امکان پذیر است.

جوانانی که میخواهند از معافیت کفالت با داشتن برادر بهره ببرند اولا باید به سن اعزام به خدمت رسیده باشند. دوم اینکه وارد غیبت نشده باشند و اگر فرد متقاضی در حال تحصیل میباشد از معافیت تحصیلی استفاده میکند. هر وقت که معافیت تحصیلی برایش کاربرد نداشت، میتواند برای گرفتن معافیت کفالت اقدام کند که برای این کار ابتدا باید از شرایط و ضوابط آن مطلع باشید. که مشاوره نظام وظیفه یکی از مطمئن ترین راه هاست و میتواند راهنمایی های لازم را در این باره به شما عزیزان بدهد.

معافیت کفالت با داشتن برادر فاقد پدر یکی از انواع معافیت های کفالت است. برادر مشمول به دلیلی چون فوت کردن پدر نیاز به مراقبت و دلجویی دارد که مشمول اگر چه سنی ندارد ولی چون از برادرش بزرگتر است مسئولیت او را بر عهده میگیرد. فرد مشمول با سرپرستی برادر کوچکش میتواند برای معاف شدن اقدام کند و از خدمت کردن در پادگان آسوده باشد.


بیشتر بخوانید: نحوه و شرایط معافیت کفالت مادر


مراحل دریافت معافیت کفالت چیست؟

مراحل دریافت معافیت های کفالت شاید در نگاه اول آسان باشد. اما مشکلات خود را نیز دارد. میدانید که شما قرار است مرحله ی مهمی از زندگی خود را پشت سر بگذارید. زیرا کارت معافیت یکی از مهم ترین دغدغه های جوانان امروزی است. پس سعی کنید تمام این مراحل را به طور دقیق پشت سر گذاشته تا با مشکل مواجه نشوید.

مراحل و اقدامات مورد نیاز برای دریافت معافیت های کفالت

  • در این مرحله مشمول باید دفترچه ی نظام وظیفه را از دفاتر خدمات الکرونیک انتظامی دریافت کرده و به طور کامل مطالعه کند.
  • سپس مدارک لازم برای دریافت معافیت های کفالت را آماده کرده و فرم های دفترچه را نیز پر کند.
  • مشمولین مدارک را به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی تحویل داده و سپس باید درخواست معافیت خود را نیز اعلام کرده و در سیستم ثبت کنند.
  • در این مرحله سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا باید مدارک مشمولین را بررسی کرده و تایید کند.
  • دریافت دعوتنامه توسط مشمولین برای شرکت در کمیسیون رسیدگی به معافیت های کفالت.
  • شرکت در جلسه رسیدگی به درخواست معافیت های کفالت.
  • صادر کردن رای اصلی برای معافیت مشمولین توسط هیئت رسیدگی.
  • دریافت کارت معافیت سربازی کفالت.

قبل از اینکه مراحل بالا را طی کنید باید از شرایط اصلی این معافیت ها نیز مطلع شوید. معافیت های کفالت که بسیاری از شما متقاضی دریافت آن میباشید دارای شرایط خاصی است. این شرایط عمومی که در پایین خواهیم گفت اصلی ترین شروط لازم برای همه ی معافیت های کفالت است.

معافیت

مهم ترین شروط دریافت معافیت سربازی کفالت

  • فرد متقاضی نباید وارد غیبت سربازی شده باشد.
  • متقاضیان باید برای دریافت معافیت به سن مشمولیت رسیده باشند.
  • متقاضی باید تنها فرزند پسر بالای ۱۸ سال در خانواده باشد. تا بتواند برای معافیت اقدام کند.

شرایط معافیت کفالت با داشتن برادر چگونه است؟

شرایط معافیت کفالت با داشتن برادر موضوع این بخش از مقاله است. معافیت با داشتن برادر  امکان پذیر است؟ شاید این سوال بسیاری از مشمولین خدمت سربازی باشد. در پاسخ به این سوال باید گفت که اگر فرد متقاضی برادر کوچکتر از خود دارد که فاقد پدر است، وی میتواند معافیت کفالت برادر بگیرد. معافیت کفالت برادر بیمار نیز یکی دیگر از معافیت های کفالت به شمار می آید که مشمول با ارائه مدرکی که ثابت میکند برادرش بیمار بوده و نمیتواند سرپرستی آنها را عهده دار شود معافیت کفالت برادر بگیرد. با داشتن برادر بزرگتر نیز میتوان معافیت کفالت گرفت که در بخش بعدی بدان پرداخته ایم. شرایط معافیت کفالت با داشتن برادر تنها به سن و سال بستگی دارد و به وضعیت جسمانی برادری که مشمول میخواهد کفالت او را برعهده بگیرد بستگی ندارد.


بیشتر بخوانید: مراحل معافیت بهزیستی ماده ۶


اخذ معافیت کفالت با داشتن برادر بزرگتر چگونه است؟

اخذ معافیت کفالت با داشتن برادر بزرگتر نیز شرایط خاص خودش را دارد. مشمول در صورتی میتواند با داشتن برادر بزرگتر معافیت کفالت بگیرد که برادر بزرگترش دچار بیماری بوده و توانایی مراقبت و نگهداری از خانواده را نداشته است، برادر بزرگتر شغل مناسبی برای فراهم آوردن مایحتاج خانواده را ندارد. اخذ معافیت کفالت با داشتن برادر بزرگتر با این شرایط ممکن است. همچنین برادر بزرگتر دارای خانواده ای جداگانه ( فرزند و همسر ) نیست که مراقبت و نگهداری او را اختیار کنند. در این صورت برادرش که تازه به سن ۱۹ سالگی رسیده است میتواند معافیت کفالت برادر بگیرد چرا که وارد غیبت نشده است.

معافیت کفالت پدر با داشتن برادر متاهل چگونه است؟

معافیت کفالت پدر با داشتن برادر متاهل امکان پذیر است؟ امروزه جوانان برای آسودگی از خدمت سربازی به دنبال معاف شدن میگردند. که معافیت کفالت پدر یکی از پر مخاطب ترین معافیت هاست. برای آنکه فرد بتواند معافیت کفالت پدر بگیرد، باید تنها سرپرست خانواده باشد. شما میتوانید برای بهره مندی از اطلاعات دقیق درمورد معافیت کفالت پدر با داشتن برادر متاهل از مشاورین مرکز مشاوره آویژه کمک بگیرید.

شرایط معافیت کفالت مادر با داشتن برادر چگونه است؟

شرایط معافیت کفالت مادر با داشتن برادر یکی از موضوعاتی است که ذهن عده ای از سربازان نظام وظیفه را برای دریافت معافیت به خود مشغول کرده است. فرد در صورتی میتواند با داشتن برادر معافیت کفالت مادر بگیرد که برادرش بیمار بوده و توانایی سرپرستی را نداشته، همچنین منبع درامدی ندارد که بتواند مخارج زندگی را بر عهده بگیرد. در این صورت فرد مشمول میتواند با ارائه مدارکی که این دو مورد را اثبات میکند برای معافیت کفالت مادر اقدام کند. شرایط معافیت کفالت مادر با داشتن برادر اینگونه بود که گفتیم. عده ای هم میخواهند بدانند که اگر برادری معافیت کفالت مادر بگیرد. آیا برادر دوم هم میتواند معاف شود؟ باید بگوییم که بله: اگر برادر مشمول که معافیت گرفته است به علت آنکه دچار بیماری شده و نمیتواند از مادرش نگهداری کند و همچنین در قید حیات نباشد، فرد مشمول میتواند معافیت کفالت مادر را دریافت کند.


بیشتر بخوانید: سوالات کمیسیون معافیت کفالت چیست؟


شرایط معافیت کفالت پدر و مادر 

شرایط معافیت کفالت پدر و مادر برای اقدام به معافیت را اگر بدانید راحتتر و خیلی آسان میتوانید معافیت کفالت بگیرید و از ۲۱ ماه خدمت سربازی در پادگان ها نیز آسوده خاطر شوید. شرایط معافیت کفالت پدر و مادر به صورت های زیر میباشد:

شرایط معافیت کفالت پدر به شرح ذیل میباشد:

  • مشمولانی که پدر بالای ۷۰ سال دارند میتوانند با در دست داشتن مدارک لازم به پلیس +۱۰ مراجعه کرده و معافیت کفالت پدر را دریافت کنند.
  • افرادی که پدری دارند که به خاطر کهولت سن و عدم توانایی، نمیتواند از خود مراقبت کند. میتوانند برای معافیت کفالت پدر اقدام کنند ( در صورتی که ناتوانی پدر مورد تایید شورای پزشکی قرار گیرد).

شرایط معافیت کفالت مادر در زیر به آنها اشاره شده است:

  • اگر مادر مشمول توانایی سرپرستی از خود و فرزندش را نداشته باشد، مشمول میتواند با سرپرستی از مادر معافیت کفالت دریافت کند.
  • چنانچه از تاریخ طلاق مادر به مدت ۳۰ ماه گذشته باشد به فرد معافیت کفالت دائم تعلق میگیرد. اگر تاریخ طلاق از ۳۰ ماه کمتر باشد معافیت کفالت موقت میگیرد.
  • مادر به دلایلی چون از دست دادن همسر و بیماری و یا طلاق نمیتواند هزینه زندگی را بر دوش بکشد و فرد متقاضی به واسطه نگهداری از مادرش معافیت میگیرد.

به طور جداگانه به شرایط معافیت کفالت پدر و مادر پرداختیم. امید واریم که توانسته باشیم اطلاعات مورد نیاز شما مخاطب عزیز را در این مقاله گنجانده باشیم.

شرایط معافیت کفالت با داشتن برادر

کفالت خواهر برای معافیت چگونه است؟

معافیت کفالت خواهر برای معافیت  نیز میتواند یکی از فرصت های مناسب برای جوانان باشد. جوانان برای دریافت این معافیت علاوه بر داشتن شروط بالا، باید از شرایط دیگر نیز بهره مند باشند.

شرایط دریافت معافیت برای کفالت خواهر

  • مشمول نباید پدر و مادر داشته باشد.
  • خواهر مشمول نباید ازدواج کرده باشد.
  • در صورت ازدواج باید از همسرش جدا شده باشد.
  • فرزند پسر نداشته باشد.

کفالت برادر برای معافیت چگونه است؟

کفالت برادر برای معافیت  نیز در دو صورت برای مشمولین اجرا میشود. این دو بخش هرکدام شرایط ویژه ای داشته که شما میتوانید با کمک گرفتن از مشاورین مرکز مشاوره آویژه از این شرایط مطلع شده و برای آن اقدام کنید.

انواع معافیت های سربازی کفالت برادر

  • معافیت های کفالت برادر صغیر
  • معافیت سربازی کفالت برادر کبیر بیمار و نیازمند مراقبت

انواع معافیت کفالت مادر

انواع معافیت کفالت مادر با توجه به شرایط مشمولین به دو صورت معرفی می شود . مشمولینی که قصد دارند از معافیت کفالت مادراستفاده کنند . باید در نظر داشته باشند که در برخی موارد نیز به آن ها معافیت موقت داده می شود .

  • معافیت کفالت مادر بدون همسر : مادری که همسرش فوت شده است می تواند برای فرزند پسر مشمول خود تقاضای معافیت کفالت بکند .
  • معافیت کفالت مادر جداشده از همسر : مشمولینی که مادر آن ها از همسر خود جدا شده اند نیز می توانند درخواست معافیت کفالت برای مادر خود بدهند.

انواع معافیت کفالت پدر

انواع معافیت کفالت پدر برای افرادی موثر خواهد بود که پدر آن ها شاکل یکی از شروط زیر باشند . البته ناگفته نماند که متاسفانه قوانین مرتبط با این معافیت سال های گذشته با کمی تغییرات همراه بوده است . اما با این حال هنوز هم استفاده از این معافیت بسیار مورد توجه قرار می گیرد .

  • معافیت کفالت سربازی پدر با سن ۷۰ سال : پدری که به سن ۷۰ سالگی می رسد . فرزندش می تواند برای معافیت کفالت او اقدام کند . حتی اگر پدر از سلامت جسمی نیز برخوردار باشد این قانون تغییری نخواهد کرد .
  • معافیت کفالت پدر بیمارمشمولینی که پدر آن ها نیازمند نگهداری و مراقبت می باشد می توانند از معافیت کفالت استفاده کنند . شرط سنی در این نوع معافیت مطرح نخواهد بود . تنها ملاک سازمان نظام وظیفه بیماری پدر می باشد .

شرایط معافیت کفالت سربازی مادر

شرایط معافیت کفالت سربازی مادر نیز همانطور که گفته شده دارای ویژگی های خاصی می باشد . که مشمولین با در نظر گرفتن شرایط معافیت کفالت خدمت سربازی می توانند از این نوع معافیت کفالت بهره مند شوند .

اصلی ترین و مهم ترین شرایط معافیت کفالت سربازی مادر

  • مادر مشمول باید بدون شوهر باشد . یعنی یا همسر ایشان در قید حیات نباشد . یا اینکه از هم طلاق گرفته باشند . ( البته گرفتن کفالت مادر در صورت طلاق به این صورت خواهد بود که مادر مشمول نباید ازدواج مجدد کند . )
  • مشمول باید تنها فرزند ذکور بالای ۱۸ سال مادر خود باشد . ( یعنی برادر تنی بالای ۱۸ سال نداشته باشد . )
  • مشمول نباید وارد غیبت غیر موجه شده باشد .

نیاز نیست مادر مشمول دارای بیماری بوده یا ختما شاغل نباشد . ( توجه داشته باشید که شغل مادر یا بیمار نبودن او هیچ مغایرتی با گرفتن معافیت کفالت نخواهد داشت . )

کفالت خواهر

شرایط معافیت کفالت سربازی پدر

شرایط معافیت کفالت سربازی پدر و مراحل اخذ این نوع معافیت  یکی از مسائلی است که مشمولین بسیار در مورد آن سوال می پرسند . برای پاسخ به این سوال و صحبت درباره ی شرایط معافیت کفالت سربازی پدر مشمولین باید به نکات زیر دقت کنند :

  1. بر اساس آخرین قوانین وضع شده در سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا ، سن پدر برای معافیت فرزند ذکور آن ۷۰ سال به بالا می باشد .
  2. مشمول باید تنها فرزند ذکور بالای ۱۸ سال پدر ۷۰ ساله ی خود باشد . ( البته بر اساس تبصره ی این بند اگر مشمول دارای برادر بالای ۱۸ سال باشد اما برادر به دلیل بیماری و معلولیت قادر به نگهداری از پدر نباشد نیز مشمول می تواند از شرایط معافیت کفالت سربازی پدر استفاده کرده و معافیت کفالت خود را بگیرد.)

اگر پدر مشمول سن کمتر از ۷۰ سال داشته باشد اما به دلیل بیماری و شرایط دیگر نیازمند مراقبت و نگهداری باشد . در این مورد نیز مشمول می تواند از مراحل و شرایط معافیت کفالت سربازی بهره مند شود .

سوالات متداول

درباره معافیت کفالت مادر چگونه میشود که معافیت کفالت موقت به معافیت کفالت دائم تبدیل میشود؟

چنانچه طبق طلاقنامه مدت طلاق مادر از همسرش بیشتر از ۳۰ ماه شود معافیت موقت به دائم تبدیل میشود.

شرایط معافیت کفالت برادر بزرگتر از مشمول چیست؟

برادر بزرگ مشمول شغل و درامدی برای تامین مخارج زندگی نداشته باشد. برادر وی از خود همسر و فرزندی نداشته باشد که ادعای کفالت کنند.پدر آنها فوت کرده باشد. برادر متقاضی بیمار بوده و توانایی نگهداری از مشمول و دیگر اعضای خانواده را نداشته باشد که این بیماری را شورای پزشکی تشخیص داده است.

مدارک لازم برای معافیت کفالت با داشتن برادر شامل چه مواردی است؟

  1.  همراه داشتن عکس ۳*۴ با پس زمینه سفید از مشمول.
  2. فتو کپی از صفحات شناسنامه عکسدار مشمول.
  3. فتو کپی از کارت ملی مشمول
  4. . فتو کپی از صفحه اول شناسنامه برادران و خواهران مشمول که هنگام مراجعه به پلیس +۱۰ همراه مشمول باشد.
  5. فتو کپی از صفحات شناسنامه مادر و پدر که لازم است همراه مشمول باشد.
  6.  اگر پدر مشمول فوت کرده است گواهی فوت و اگر مادر مشمول از همسرش جدا شده است کپی از طلاقنامه باید همراه مشمول باشد.
  7. فتو کپی از آخرین مدرک تحصیلی مشمول لازم است.
  8.  به همراه داشتن عکس ۳*۴ از مادر مشمول ضروری است.
  9.  و مدارک لازم دیگری که جهت دریافت معافیت کفالت مادر باید همراه فرد مشمول باشد.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه

هدف مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی و افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه خدمات متنوعی را در زمینه معافیت کفالت با داشتن برادر به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

 

برای مشاوره در زمینه شرایط معافیت کفالت با داشتن برادر

از مشاورین مشاوره نظام وظیفه آویژه از طریق تلفن ثابت

در سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید

همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 

حتی ایام تعطیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.