کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای اطلاع از آخرین اخبار نظام وظیفه، معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

مشمولین معافیت کفالت باید چه شرایطی داشته باشند؟

مشمولین معافیت

کدام یک از مشمولین خدمت سربازی میتوانند معافیت کفالت بگیرند؟

چگونه معافیت کفالت سربازی بگیریم؟

سوالات کمیسیون معافیت کفالت چیست؟

این سوالاتی است که ذهن اکثر متقاضیان اخذ معافیت کفالت را به خود مشغول ساخته است . معافیت کفالت شامل چه کسانی می شود

رئیس سازمان نظام وظیفه عمومی در مورد اینکه معافیت کفالت شامل چه کسانی می شود اظهار داشت : معافیت کفالت به انواع مختلفی تقسیم می شود . نحوه دریافت معافیت کفالت برای هر نوع آن متفاوت خواهد بود .

افراد متقاضی باید از شرایط معافیت کفالت آگاهی داشته باشند تا بتوانند موفق به اخذ آن شوند . برای اخذ اطلاعات کامل در مورد جزئیات معافیت کفالت می توانید با ما تا آخر این مقاله همراه باشید .

اگر بخواهیم به طور کلی بیان کنیم که مشمولین معافیت کفالت شامل چه کسانی میشوند باید گفت: همه ی افرادی که در سن مشمولیت هستند و از طرفی وظیفه نگهداری و سرپرستی یکی از بستگان درجه یک خود را برعهده دارند. البته موضوع به این سادگی ها هم نیست. تبصره ها و بندهای بسیاری وجود دارد که تنها در صورت داشتن این شرایط، فرد مشمول این نوع معافیت میباشد. مثلا فرد مشمول باید تنها فرزند پسر سالم و زنده و بالای ۱۸ سال باشد. مثلا فردی که میخواهد معافیت کفالت مادر خود را بر عهده گیرد که یکی از انواع کفالت است، باید تنها فرزند پسر با سن بیش از ۱۸ سال باشد و از طرفی مادر باید طلاق گرفته باشد یا همسر نداشته باشد.فردی که دارای تمام این شرایط باشد به عنوان مشمول معافیت کفالت در نظر گرفته میشود و باید اقدامات لازمه را برای دریافت کارت معافیت انجام دهد.

سوالات متداول در زمینه مشمولین معافیت کفالت سربازی چیست

  • آیا اخذ معافیت کفالت از مدت زمان معینی برخوردار است ؟
  • آیا می توان همزمان با اخذ معافیت کفالت از دیگر معافیت های خدمت سربازی استفاده کرد ؟
  • آیا اخذ معافیت کفالت از مزایای ویژه ای برخوردار است ؟
  • آیا برای اخذ معافیت کفالت نیاز به اخذ مدرک تحصیلی خاصی می باشد ؟
  • آیا متقاضیان قانون جامع حمایت از حقوق معلولان می توانند معافیت کفالت اخذ نمایند ؟
  • آیا فرد متقاضی باید تمام شرایط لازم برای اخذ معافیت کفالت مربوطه را داشته باشد ؟
  • شرایط معافیت کفالت همسر چگونه است ؟

ت

معافیت کفالت

شرایط مشمولین معافیت کفالت چگونه است؟

شرایط مشمولین معافیت کفالت شامل مواردی است که متقاضی دریافت این نوع معافیت حتما باید واجد آنها باشد تا بتواند درخواست خود را به سازمان وظیفه ارائه دهد. برخی از مهم ترین شرایط برای دریافت این نوع معافیت به شرح زیر میباشند:

  • رسیدن به سن مشمولیت که همان ۱۸ سالگی است. درواقع فرد قبل از این سن مجاز به ردیافت معافیت کفالت نیست.
  • نداشتن غیبت از سربازی: بدان معنا که مشمولان بعد از رسیدن به سن مشمولیت بلافاصله برای اعزام به خدمت اقدام کرده باشند و یا در صورت لزوم برگه معافیت موقت دریافت کرده باشند.
  • فرد مشمول تنها فرد واجد شرایط برای نگهداری و سرپرستی فرد مورد کفالت باشد.

لازم به ذکر است که شرایط مشمولین معافیت کفالت که در بالا ذکر کردیم به نحوی شرایط عمومی برای دریافت این معافیت است. ولی هر فردی متناسب با نوع معافیت مورد نظر خود باید شرایط اختصاصی تر دیگری را نیز داشته باشد که در ادامه مورد بحث قرار میگیرند.


بیشتر بخوانید: شرایط معافیت کفالت پدر برای سربازی


ویژگی های انواع مشمولین معافیت کفالت : 

یکی از مهمترین پاسخ ها برای عنوان معافیت کفالت سربازی چیست؟ ، ویژگی های انواع معافیت کفالت است . متقاضیان باید از ویژگی های هر یک از انواع معافیت کفالت مربوطه آگاهی کامل داشته باشند تا بتوانند موفق به اخذ آن شوند .

علاوه بر این ، مقاله مشمولین معافیت کفالت چه افرادی هستند بیان کننده ویژگی هایی است که هر یک از متقاضیان برای اخذ معافیت کفالت مربوطه باید از آن آگاهی کامل داشته باشند ! آگاهی داشتن از جزئیات معافیت کفالت در این زمینه می تواند کمک شایانی به متقاضیان کند . افرادی که دارای ویژگی های انواع معافیت کفالت مربوطه باشند از خدمت معاف می شوند و می توانند معافیت سربازی بگیرند . برای کسب اطلاعات جامع می توانید با مرکز مشاوره آویژه دانش تماس حاصل نمائید.

شرایط احراز مشمولین معافیت کفالت چیست؟

شرایط احراز مشمولین معافیت کفالت تمام مواردی را شامل میشود که برای دستیابی به معافیت های کفالت لازم است. همانطور که قبلا هم اشاره کردیم،

  • نداشتن غیبت سربازی، رسیدن به مشمولیت و همچنین تنها فرد واجد شرایط برای کفیل شدن، از جمله شرایط کلی برای معافیت کفالت است.

علاوه بر این موارد برخی از معافیت ها دارای شرایطی است که تنها افراد واجد آن ها میتوانند از آن برخوردار شوند. مثلا فردی که میخواهد به واسطه ی کفالت پدر خود از خدمت معاف شود بایستی شرایط زیر را دارا باشد: سن پدر بیش از ۷۰ سال باشد. در صورتی که پدر کمتر از ۷۰ سال سن دارد تاییدیه شورای پزشکی را مبنی بر نیاز به مراقبت دریافت کرده باشد. از دیگر شرایط احراز مشمولین معافیت کفالت که میتوان به آن اشاره کرد برای افرادی است که متقاضی دریافت معافیت کفالت مادر هستند، در این مورد مادر باید فاقد همسر باشد.

بنابراین نوع معافیت میتواند مشخص کننده شرایط لازم باشد. لذا فرد بعد از مشخص کردن نوع معافیت کفالت مورد نظر خود باید اقدامات لازم را انجام دهد. انواع مختلف و شرایط مربوط به آنها در ادامه به تفضیل مورد بحث قرار میگیرد.

انواع مشمولین معافیت کفالت کدام است؟

انواع معافیت کفالت را تا کنون کم و بیش نام برده ایم اما در اینجا دقیق تر به این موضوع میپردازیم. این معافیت ها و برخی شرایط لازم برای دریافت آن ها به شرح زیر است:

  • معافیت کفالت فرزند صغیر: این مورد برای کسانی است که همسرشان از دنیا رفته است و دارای فرزند میباشند. همچنین افرادی که دارای فرزند و همسر معلول هستند نیز میتوانند از این معافیت استفاده کنند.
  • معافیت کفالت برادر صغیر: مشمولی که پدر نداشته باشد و دارای برادر با سن کمتر از ۱۸ سال باشد، مجاز به دریافت این نوع معافیت است.
  • معافیت کفالت خواهر: این مورد در صورتی امکان پذیر است که خواهر فرد مشمول همسر و پدر و همچنین در صورت طلاق گرفتن فرزند پسر نداشته باشد.
  • چنانچه فرد مشمول دارای برادر بالای ۱۸ سال باشد اما این برادر پدر و فرزند پسر و همسر نداشته باشد و تاییدیه شورای پزشکی نیاز وی به مراقبت را تایید کند، امکان دریافت معافیت کفالت وجود دارد.
  • کفالت مادر یکی دیگر از انواع معافیت ها است که تنها به افراد فاقد پدر تعلق میگیرد. البته چنانچه مادر طلاق گرفته باشد و همسر نداشته باشد نیز این معافیت به مشمول تعلق میگیرد.
  • معافیت کفالت پدر بزرگ یا مادر بزگ نیز از دیگر انواع معافیت کفالت است که وقتی پدر بزرگ یا مادر بزرگ فاقد همسر باشند ( طلاق گرفته یا فوت کرده باشد ) ، همچنین هیچ فرزند دختر و یا پسری نداشته باشند، تنها نوه پسر آنها به عنوان کفیل از خدمت سربازی معاف میشود.
  • معافیت کفالت پدر یکی از پر کاربردترین انواع معافیت است که طی آن تنها فرزند پسر بالای ۱۸ سال پدری بالای ۷۰ سال و یا بیمار از خدمت معاف است.

کفالت سربازی

حداقل مدت رسیدگی به درخواست انواع معافیت کفالت

  • حداقل مدت رسیدگی به در خواست معافیت کفالت : سن پدر بالای ۷۰ سال
  • حداقل مدت رسیدگی به درخواست معافیت کفالت : سن پدر کمتر از ۷۰ سال و نیازمند به مراقبت
  • حداقل مدت رسیدگی به درخواست معافیت کفالت : مادر فاقد همسر
  • حداقل مدت رسیدگی به درخواست معافیت کفالت : خواهر فاقد پدر، همسر، و فرزند سالم

مراحل دریافت معافیت کفالت چگونه است؟

مراحل دریافت معافیت کفالت موضوع مهمی است که افراد متقاضی باید به خوبی از آن اطلاع پیدا کنند تا در زمان های مناسب برای این کار اقدام کنند. اولین گام برای این کار دریافت دفترچه راهنمای خدمت سربازی میباشد. متقاضیان میتوانند این دفترچه را از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی یا همان  پلیس + ۱۰ دریافت کنند. مشمولان بعد از مطالعه ی دفترچه و تکمیل مدارک مورد نیاز باید درخواست خود را برای معافیت کفالت به ثبت برسانند، این مرحله نیز توسط پلیس +۱۰ انجام میگیرد. اطلاعات ارسال شده، توسط سازمان وظیفه به دقت مورد بررسی قرار میگیرد. سازمان وظیفه استعلاماتی را از اداره ی ثبت احوال دریافت میکند. چنانچه فرد مشمول شرایط لازم را داشته باشد دعوتنامه ای به آدرس ثبت شده در زمان ثبت نام ارسال میشود، لذا در ارائه ی این آدرس دقت لازم را داشته باشید. دعوتنامه برای حضور مشمول در جلسه رسیدگی به درخواست وی میباشد.

در ادامه ی مراحل دریافت معافیت کفالت، اگر تقاضای مشمول تایید شود کارت معافیت وی صادر میشود. اما چنانچه مشمول شرایط لازم برای معافیت کفالت را نداشته باشد باید به خدمت اعزام شود و برگه ی آماده به خدت وی صادر میشود.

مدارک لازم برای مشمولین معافیت کفالت شامل چه مواردی است؟

مدارک لازم برای معافیت کفالت و ارائه ی به موقع آن ها به سازمان وظیفه قدم مهمی در دریافت معافیت میباشد. لذا مشمولان باید نهایت دقت را در جمع آوری و ارائه ی این مدارک داشته باشند.

  • تصویر شناسنامه و کارت ملی و همچنین اصل این مدارک
  • اصل مدرک تحصیلی
  • عکس پرسنلی
  • برگه معاینه پزشک از اصلی ترین مدارکی است که مشمول باید به سازمان وظیفه تحویل دهد
  • همچنین تصویر شناسنامه خواهران و برادران و پدر و مادر از دیگر دیگر مدارک مورد نیاز است.

هنگام ثبت نام برگه ای تحت عنوان برگه مشخصات بستگان در اختیار متقاضی قرار میگیرد که تکمیل شده ی این برگه نیز از دیگر مدارک لازم برای معافیت کفالت است. درباره ی مشمولانی که در زمان انجام خدمت تصمیم میگرند از معافیت کفالت استفاده کنند، علاوه بر مدارک گفته شده در بالا ارائه ی برگه ی اشتعال به خدمت نیز الزامی است.

نحوه ثبت نام انواع معافیت کفالت

این سوال که معافیت کفالت سربازی چیست می تواند پیش زمینه ای از نحوه ثبت نام انواع معافیت کفالت محسوب شود . در زیر گروه بندی مربوطه صورت گرفته شده است .

  • نحوه ثبت نام معافیت کفالت سن پدر بالای ۷۰ سال
  • نحوه ثبت نام معافیت کفالت سن پدر کمتر از ۷۰ سال و نیاز به مراقبت
  • نحوه ثبت نام معافیت کفالت مادر فاقد همسر
  • نحوه ثبت نام معافیت کفالت برادر
  • نحوه ثبت نام معافیت کفالت خواهر فاقد پدر ، همسر ، و فرزند پسر سالم

شرایط کفالت

آخرین تغییرات شرایط احراز انواع معافیت کفالت

  • فرد باید به سن مشمولیت رسیده باشد .
  • فرد باید فاقد غیبت باشد .
  • فرد باید یگانه مراقب و نگهدارنده شخص مکفول باشد .
  • در صورتیکه شخص دارای برادر بالای ۱۸ سال دیگری باشد، فاقد شرایط معافیت است .

ویژگی افراد متقاضی واجد شرایط معافیت کفالت : 

در بررسی این موضوع که معافیت کفالت شامل چه کسانی می شود باید اشاره ای به ویژگی و خصوصیات افراد متقاضی واجد شرایط داشته باشیم . طبیعتا هر فرد متقاضی نمی تواند موفق به اخذ معافیت کفالت بشود . آگاهی داشتن افراد در زمینه آخرین تغییرات معافیت کفالت می تواند به آنها کمک کند تا بتوانند موفق به اقدام شایسته بشوند .

می دانیم که معافیت کفالت یکی از راههای معاف شدن از خدمت دوره سربازی نظام وظیفه می باشد . ما در زیر به چند نمونه از ویژگی افراد متقاضی برای اخذ معافیت کفالت اشاره خواهیم کرد .

  • فرد فاقد غیبت باشد .
  • یگانه مراقب و نگهدارنده شخص مکفول باشد .

قوانین و مقررات اجرایی برای افراد متقاضی معافیت کفالت : 

قوانین و مقررات اجرایی برای تعیین این موضوع که معافیت کفالت شامل چه کسانی می شود ، توسط سازمان نظام وظیفه به تصویب رسیده است . قوانین معافیت کفالت دربرگیرنده یکسری ضوابط اجرایی ویژه می باشد که افراد متقاضی واجد شرایط باید از آن پیروی کامل داشته باشند . معافیت کفالت شامل چه کسانی می شود

همچنین اطلاع یافتن از مدارک معافیت کفالت پیش زمینه ای برای اخذ موفق معافیت کفالت مربوطه است . مشمولین در حین استفاده از معافیت تحصیلی می توانند تقاضای معافیت کفالت نمایند . در زیر به چند مورد به عنوان نمونه اشاره خواهیم کرد . 

  • مشمول تک پسر باشد
  • بالای ۱۸ سال سن داشته باشد
  • سالم باشد

معافیت

نکات قابل توجه برای مشمولین معافیت کفالت : 

در بررسی این موضوع که معافیت کفالت شامل چه کسانی می شود باید بعضی نکات مربوط به انواع معافیت کفالت نیز در نظر گرفته شود . مشمولانی که تقاضای معافیت کفالت می کنند باید روند رسیدگی معافیت کفالت مربوطه را نیز مد نظر داشته باشند . همچنین آگاهی داشتن از مدت زمان معافیت کفالت برای اخذ به موقع آن از اهمیت بسزایی برخوردار است .

با رعایت کردن این نکات ، افراد می توانند در اخذ معافیت کفالت متناسب با شرایط خود موفق بشوند و به موقع اقدام به اخذ آن کنند . 

محدودیت های زمانی برای استفاده از معافیت کفالت : 

معافیت کفالت در گروه افراد متقاضی واجد شرایط از محدودیت زمانی خاصی برخوردار است . مشمولانی که برای انجام خدمت وظیفه عمومی احضار می شوند ، چنانچه در تاریخ های معین خود را معرفی نکنند از معافیت کفالت های مذکور برای فصل جاری محروم خواهند شد . برای کسب اطلاعات لازم از مدت زمان معافیت کفالت برای هریک از انواع معافیت های مربوطه می توانید از مرکز مشاوره آویژه دانش کمک بگیرید .

انواع معافیت های کفالت خدمت سربازی نظام وظیفه

  • معافیت سربازی کفالت پدر بیمار
  • معافیت سربازی کفالت پدر مسن
  • معافیت سربازی مادربزرگ پدری یا مادری
  • معافیت سربازی کفالت پدربزرگ مادری
  • معافیت سربازی کفالت پدربزرگ پدری
  • معافیت خدمت سربازی کفالت خواهر
  • معافیت سریازی تک فرزندی
  • معافیت سربازی کفالت برادر صغیر
  • معافیت های کفالت سربازی برادر کبیر
  • معافیت خدمت سربازی کفالت مادر بدون همسر
  • و سایر معافیت های کفالت دیگر

این معافیت ها هر کدام به تنهایی بخش مهمی از مسائل نظام وظیفه میباشد. از طریق آن ها میتوان برای دریافت معافیت اقدام کرد. اگرچه مراحل و اقدامات زیادی باید طی شود تا گرفتن کارت معافیت محقق شود. اما با این وجود دیگر مشمولین خدمت وظیفه نگران گذراندن دوره ی خدمت سربازی نخواهند بود.

سوالات متداول

انواع معافیت کفالت کدامند؟

معافیت کفالت پدر، معافیت کفالت خواهر، معافیت کفالت مادر، معافیت کفالت پدر بزرگ و مادربزرگ، معافیت کفالت فرزند صغیر، معافیت کفالت برادر صغیر یا معلول از انواع این معافیت ها هستند.

مدارک لازم برای دریافت معافیت کفالت کدامند؟

تصویر شناسنامه و کارت ملی و همچنین اصل این مدارک، اصل مدرک تحصیلی، عکس پرسنلی، برگه معاینه پزشک، برگه مشخصات بستگان، برگه ی اشتعال به خدمت از جمله مدارک لازم میباشد.

شرایط لازم برای دریافت معافیت کفالت کدامند؟

این شرایط شامل رسیدن به سن مشمولیت که همان ۱۸ سالگی است، نداشتن غیبت از سربازی، فرد مشمول تنها فرد واجد شرایط برای نگهداری و سرپرستی فرد مورد کفالت باشد.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه

هدف مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی و افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره خدمت سربازی به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

 

برای مشاوره در زمینه مشمولین معافیت کفالت باید چه شرایطی داشته باشند؟

از مشاورین مشاوره نظام وظیفه آویژه از طریق تلفن ثابت

در سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید

همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 

حتی ایام تعطیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.