کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای اطلاع از آخرین اخبار نظام وظیفه، معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

مدارک لازم برای معافیت کفالت چیست؟ | ۹۹

معافیت کفالت

مدارک لازم برای معافیت کفالت چیست؟

 مدارک لازم برای معافیت کفالت چیست و پس از تکمبل کردن ، آن ها باید به چه سازمانی ارسال شوند ؟ باید قبل از هرچیز بگوییم که معافیت کفالت انواع مختلفی دارد که مشمولین می توانند با داشتن شرایط معافیت کفالت از آن ها استفاده کنند .

به طور کلی چه کسانی می توانند از معافیت کفالت بهره مند شوند ؟

برای رسیدن به پاسخ تمام این سوالات ما را تا پایان این مقاله همراهی کنید . قبل از هر چیز باید بگوییم  مشمول به کسی گفته می شود که سن ۱۸ سالگی خود را به پایان رسانده و از اولین روز ورود به سن ۱۹ سالگی وارد سن مشمولیت شده و باید برای رفتن به سربازی اقدام کرده و مراحل اعزام به خدمت خود را انجام دهند . اما این حرف به ظاهر ساده به نظر می آید . فکر کنید که این مشمولین پس از اعزام به خدمت باید ۲۱ ماه دوره خدمت ضرورت خود را بگذرانند .

امروزه مشمولین قبل از رسیدن به سن مشمولیت به دنبال راه و روشی می گردند تا هرطور که شده از رفتن به سربازی معاف شوند . حال اینکه چگونه معافیت سربازی بگیرند و یا مدارک لازم برای معافیت کفالت آن ها چیست بسی سوال برانگیز است . اما برخی افراد نیز به دنبال راهی هستند تا بتوانند از کسر خدمت استفاده کرده تا حداقل کمی از دوره ی ۲۱ ماهه خدمت را کاهش داده و ۲ تا ۶ ماه کسری خدمت بگیرند . اما همانطور که می دانید استفاده کردن و به کارگیری از روش های مختلف برای معافیت و یا کسری خدمت نیازمند اطلاعات جامعی است که مرکز مشاوره نظام وظیفه  آویژه آن را در اختیار مشمولین قرار خواهد داد . با ما همراه باشید تا در ادامه اطلاعات لازم درباره معافیت و مدارک لازم برای معافیت کفالت را در اختیار شما عزیزان خواهیم گذاشت.


بیشتر بخوانید: مراحل معافیت بهزیستی ماده ۶


اعزام خدمت سربازی

جوانان باید بدانند پس از تمام شدن سن ۱۸ سالگی به سن مشمولیت خواهند رسید و باید تکلیف سربازی خود را روشن کنند . اینکه آن ها می خواهند مراحل اعزام به خدمت خود را انجام دهند یا اینکه می خواهند در مورد انواع معافیت ها اطلاعات کسب کرده و به دنبال گرفتن معافیت سربازی بروند .  افرادی که می خواهند برای اعزام به خدمت اقدام کنند باید پس از وارد شدن به سن ۱۹ سالگی از طریق دفاتر الکترونیک انتظامی یا همان پلیس + ۱۰ درخواست خود را ثبت کرده و مدارک لازم برای اعزام به خدمت را آماده کنند .

این افراد پس از مشخص شدن محل اعزام حود و گذراندن ۲ ماه آموزشی به خدمت سربازی می روند . این افراد به مدت ۲۱ ماه باید خدمت کنند . اما این مدت اگرچه به ظاهر طولانی نمی رسد اما تفکر برخی از مشمولین این است که این ۲۱ ماه دوره ی خدمت ضرورت بسیار طولانی است و به هر طریق ممکن تلاش خواهند کرد تا بتوانند از معافیت های مختلف استفاده کرده و کارت معافیت خود را بگیرند .

معافیت

انواع مدارک لازم برای معافیت کفالت

مدارک لازم برای معافیت کفالت از مسائل مهمی است که مشمولین باید دقت لازم داشته باشند  . قبل از توضیحات درباره مدارک لازم برای معافیت کفالت مشمولین باید کمی راجع به این نوع معافیت اطلاعات کسب کنند . معافیت کفالت به آن دسته از معافیت هایی گفته می شود که مشمولین می خواهند کفالت یکی از اعضای خانواده خود را به عهده گرفته و از آن نگهداری و مراقبت کنند . اما برای گرفتن این نوع معافیت مشمولین قبل از آماده کردن مدارک لازم برای معافیت کفالت باید از شرایط بهره مندی از این نوع معافیت مطلع باشند . ما در اینجا سه شرط اصلی برای بهره مندی از معافیت کفالت را به طور کامل توضیح خواهیم داد .

  • یکی از شروط اصلی این است که مشمولین باید به سن ۱۹ سالگی رسیده باشند تا بتوانند برای معافیت سربازی کفالت اقدام کرده و پرونده ی آن ها در هیئت رسیدگی در سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا مورد بررسی قرار بگیرد .
  • شرط دیگر برای اقدام این نوع معافیت ، نداشتن غیبت می باشد . ( منظور از نداشتن غیبت این است که مشمول با ورود به سن مشمولیت برای روشن شدن وضعیت خدمت خود به سازمان های مربوطه مراجعه کنند . اگر هم مشمول از انواع معافیت ها بهره مند می شوند باید پس از ورود به سن مشمولیت درخواست معافیت خود را از طریق دفاتر الکترونیک انتظامی یا همان پلیس + ۱۰ ثبت کند .
  • شرط سوم این است که مشمول باید تنها مراقب و نگهدارنده ی اعضای خانواده ی خود باشد تا بتوانند مدارک لازم برای معافیت کفالت را ارائه داده و از این نوع معافیت بهره مند شود .

مدارک لازم برای معافیت کفالت مادر

مدارک لازم برای معافیت کفالت مادر  در مرحله ی اول همان مدارکی اس که در بالا اشاره کردیم . اما برای گرفتن معافیت کفالت مادر مشمولین باید شرایط زیر را دارا باشند .

  • شرط اول این است که مشمول باید تنها فرزند پسر مادری باشد که می خواهد از آن نگهداری و مراقبت بکند . اگر مشمول برادر بزرگتر از خود داشته باشد نمی تواند از این نوع معافیت کفالت استفاده  کند .
  • شرط دوم این است که مشمول باید به سن ۱۹ سالگی برسد تا بتواند درخواست خود را در سامانه ی سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا ثبت کند .
  • شرط سوم این است که مادر مشمول باید بدون همسر باشد . یا همسرش در قید حیات نباشد . یا اینکه از همسر خود جدا شده باشد . مشمول در صورتتی می تواند مدارک لازم برای معافیت کفالت ۹۸ مادر را به سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا تحویل دهد و درخواست معافیت کفالت مادر را داشته باشد که مادرش ازدواج مجدد نکرده باشد و مجرد باشد .
  • شرط چهارم این است که مشمول برای گرفتن معافیت کفالت نباید وارد غیبت غیر مجاز شده باشد . مشمولین باید در نظر داشته باشند که باید پس از وزود به سن مشمولیت نسبت به تعیین و تکلیف وضعیت نظام وظیفه ی خود باید اقدام کنند تا از غیبت کردن جلوگیری شود .

 

خدمت سربازی

مدارک لازم برای معافیت کفالت مادر طلاق گرفته

مدارک لازم برای معافیت کفالت مادر طلاق گرفته در مرحله اول مدارکی است که در بالا نیز اشاره کردیم . اما این مدارک در مرجله اول فقط برای ثبت درخواست معافیت کفالت بوده است . در مرحله ی دوم نیز مشمولین باید مدارک لازم برای معافیت کفالت مادر طلاق گرفته را آماده کنند . چون این مدارک برای گرفتن معافیت کفالت مورد نیاز است .

مدارک لازم برای معافیت کفالت مادر طلاق گرفته در مرجله دوم :

  • اصل شناسناهه مشمول به همراه کپی از تمام صفحات آن ( توجه داشته باشید که شناسنامه مشمول باید عکس دار باشد .)
  • اصل شناسنامه پدر و مادر و کپی از تمام صفحات آن ها .
  • کپی از صفحه اول شناسنامه برادران و خخواهران مشمول  .
  • اصل گواهی فوت پدر مشمول در صورت فوت یا اصل و کپی از طلاق نامه ی مادر .
  • کپی از شناسنامه سا خلاصه فوت همسران دیگر مادر ( در صورتی که مادر ازدواج مجدد کرده باشد .)
  • دو قطعه عکس تمام رخ ۳*۴ رنگی با پس زمینه ی سفید از مادر مشمول .
  • یک قطعه عکس تمام رخ ۳*۴ رنگی با پشت زمینه ی سفید از خود مشمول .
  • اصل و کپی گواهی آخرین مدرک تحصیلی مشمول .
  • تکمیل برگه شماره یک یا فرم آخرین وضعیت مشمولین .
  • تکمیل ببرگه شماره ۸ یا تاییدیه وضعیت مشمولین .
  • تهیه فیش بانکی .

معافیت کفالت مادر طلاق گرفته به صورت موقت خواهد بود . یعنی تا ۳۰ ماه معافیت موقت به مشمول داده خواهد شد . اگر ۳۰ ماه پس از تاریخ ثبت طلاق یا فوت همسر ، مادر مشمول ازدواج مجدد نکرده باشد . هم چنین برادر دیگر مشمول به سن ۱۸ سالگی نرسیده باشد مشمول می تواند معافیت موقت خود را به معافیت دائم تبدیل کند .

کفالت مادر

 

شرایط لازم برای معافیت کفالت مادر مطلقه

مدارک لازم برای معافیت کفالت  مادر مطلقه در بالا به طور مفصل آورده شده است . مشمولین باید به این نکته توجه داشته باشند که در حین استفاده از معافیت تحصیلی نیز می توانند از معافیت کفالت بهره مند شوند . هم چنین داشتن برادر دیگر بالای ۱۸ سال مانع رسیدگی به معافیت کفالت مادر خواهد شد . حتی اگر برادر ازدواج کرده باشد یا به کشوری دیگر مهاجرت کند نیطز نمی تواند دلیل قانع کننده ای برای سازمان نظام وظیفه ی عمومی ناجا باشد . مشمولین هم چنین پس از آماده سازی مدارک لازم برای معافیت کفالت مادر مطلقه و تقاضای معافیت کفالت باید ظرف یک ماه برای رسیدگی به درخواست خود اقدام کنند . در غیر این صورت درخواست آن ها ملقی خواهد شد . باید پس از آن مراحل اعزام به خدمت خود را انجام داده و به خدمت سربازی بروند .

مدارک لازم برای معافیت کفالت مادر برای فرزند دوم

مدارک لازم برای معافیت کفالت مادر برای فرزند دوم به این صورت است که فرزند اول بر اساس تشخیص شورای پزشکی نتواند مراقب و نگهدارنده ی مادر بوده باشد . یا اینکه فرزند اول پس از گرفتن معافیت کفالت فوت شده باشد . در غیر این صورت مادر نمی تواند معافیت کفالت را برای فرزند دوم خود بگیرد مگر در موارد خاصی که ذکر خواهیم کرد .

مدارک لازم برای معافیت کفالت مادر برای فرزند دوم  این است که فرزند اول در حال استفاده از معافیت تحصیلی باشد . بنابراین  این قضیه مانع از معافیت موقت برادر دیگر نخواهد بود . مشمول می تواند مدارک لازم برای معافیت کفالت مادر برای فرزند دوم  خود را آماده کرده و از معافیت موقت استفاده کند .اما این معافیت فقط در طول تحصیل برادر دیگر معتبر خواهد بود . یععنی پس از اتمام تحصیل برادر دیگر ، مشمول باید برای رفتن به خدمت ضرورت مراحل اعزام خود را انجام دهد .  هم چنین اگر برادر یا برادران مشمول به دلیل بیماری با معلولیت نتوانند کفالت مادر را به عهده بگیرند بر اساس تشخیص شورای پزشکی سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا مشمول می تواند به عنوان فزند دوم کفالت مادر خود را به عهده بگیرد .

خوانندگان عزیز می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه معافیت پزشکی ، معافیت تحصیلی ، معافیت ایثارگری و  انواع کسری خدمت سربازی ، کسر خدمت جانبازی و کسر خدمت نحبگان با مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه تماس بگیرند . مشاورین متخصص ما همه روزه پاسخگوی شما خواهند بود .

کفالت مادر مطلقه

 

مدارک لازم برای معافیت کفالت پدر

مدارک لازم برای معافیت کفالت پدر به طور مفصل در ادامه توضیح داده شده است . اما مشمولین قبل از آماده سازی مدارک لازم برای معافیت کفالت پدر باید شروط اصلی برای این نوع معافیت را نیز بدانند .

یکی از شروط اصلی برای گرفتن معافیت کفالت پدر این است که پدر باید به سن ۷۰ سالگی رسیده باشد تا مشمول در سن ۱۹ سالگی بتوانند با توجه به سن پدر از معافیت کفالت پدر بهره مند شده و با مدارک لازم برای معافیت کفالت پدر اقدام کند .

مدارک لازم برای معافیت کفالت پدر

  • تکمیل برگه شماره ۱ استعلام آخرین وضعیت مشمولین .
  • تکمیل برگه شماره ۸ تاییدیه وضعیت مشمولین .
  • تکمیل برگه شماره ۷ تحقیق وضعیت مشمول توسط نیروی انتظامی .
  • اصل کارت شناسایی ملی مشمولین به همراه کپی از آن .
  • اصل شناسنامه ی مشمولین به همراه کپی از تمام صفحات آن ها .
  • اصل شناسنامه پدر و مادر مشمول یه همراه کپی از آن هها .
  • دو قطعه عکس ۳*۴ پدر مشمولین .
  • کپی از شناسنامه یا طلاقنامه همسر یا همسران دیگر پدر مشمولین .
  • اصل فیش واریزی بانکی .
  • اصل گواهی پایان تحصیلات در هر مقطعی که مشمول می باشد به همراه کپب تاببد شده ی آن .
  • کپی شناسنامه خواهران و برادران مشمول .

مدارک لازم برای معافیت کفالت پدر بیمار

مدارک لازم برای معافیت کفالت پدر بیمار مانند معافیت کفالت پدر بالای سن ۷۰ سال می باشد . با این تفاوت که در اینجا پدر مشمول به سن ۷۰ سال نرسیده است . در واقع سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا پس از تصویب قانون در مورد کفالت پدر این تبصره را نیز در بند های قوانین خود آورده است که آن دسته از مشمولینی که پدرشان به علت بیماری و ناتوانی قادر به انجام کارهای خود نیستند و مشمولین باید از آن ها مراقبت و نگهداری کنند . این افراد می توانند با ارائه مدارک لازم برای معافیت کفالت پدر بیمار و ناتوان خود اقدام کرده و کارت معافیت دائم خود را بگیرند .

مدارک لازم برای معافیت کفالت پدر بیمار در مرحله اول به صورت زیر می باشد :

  • تکمیل برگ استعلام وضعیت مشمولین ( برگه شماره ۱ ) .
  • تکمیل برگ وضعیت مشمولین ( برگه شماره ۲ ) .
  • تکمیل برگ واکسیناسیون ( برگه شماره ۴ ) .
  • تکمیل برگ معاینه اولیه پزشکی ( برگه شماره ۵ ) .
  • عکس رنگی ۳*۴ تمام رخ با زمینه سفید .
  • اصل کارت ملی مشمول با کپی آن .
  • اصل شناسنامه مشمول با کپی از تمام صفحات آن .
  • گواهی آخرین مدرک تحصیلی مشمول به همراه کپی تایید شده ی آن .

کفالت پدر

مدارک مورد نیاز معافیت

برای گذراندن مراحل معافیت مشمولین به مدارک مشخصی نیاز دارند . مدارک لازم برای معافیت کفالت ۹۸ در مرحله ی اول به شرح زیر ممی باشد :

  1. تکمیل فرم وضعیت مشمولان .
  2. تکیمل فرم معاینه اولیه مشمولان .
  3. تکیمل فرم واکسیناسیون .
  4. تکمیل فرم آخرین وضعیت مشمولان .
  5. عکس پرسنلی ۳*۴ رنگی از مشمولین با پس زمینه سفید .
  6. کارت ملی مشمول و کپی از آن .
  7. شناسنامه ی مشمول و کپی از تمام صفحات آن .
  8. کپی شناسنامه پدر و مادر مشمول و خواهر و برادر .
  9. گواهی مدرک تحصیلی و کپی از آن .
  10. گواهی اشتغال به خدمت ( برای افرادی که در دوران خدمت سربازی می باشند و قصد دارند برای معافیت حین خدمت اقدام کنند ) .

این مدارک در مرحله اول مورد نیاز خواهد بود . مشمولین باید برای اقدام و آماده سازی مدارک لازم برای معافیت کفالت ۹۸ اول درخواست معافیت خود را از طریق دفاتر الکترونیک انتظامی یا همان پلیس + ۱۰ ثبت کرده و مدارک لازم را به سازمان نظام وظیفه بفرستند . مشمولین برای تشکیل کمیسیون دعوت شده و در هیئت رسیدگی برای معافیت کفالت تصمیم نهایی سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا گرفته خواهد شد . یعنی مشمولین بر اساس رای نهایی شورای رسیدگی می توانند کارت معافیت خود ر ا دریافت کنند .

سوالات متداول

انواع معافیت سربازی چیست؟

معافیت های سربازی راه های موثری است که جوانان می توانند از طریق آن ها به خدمت سربازی نروند . این معافیت ها شامل معافیت پزشکی سربازی ، معافیت کفالت های مختلف ، معافیت های تحصیلی ، معافیت های ایثارگران و فرزندان شاهد و غیره می باشند .

معافیت سربازی کفالت چیست؟

یکی از مهم ترین معافیت ها بحساب می آید . در این نوع معافیت ها مشمولین باید کفالت یکی از اعضای خانواده ی خود را به عهده بگیرند .

شرایط معافیت کفالت سخت است؟

یکی از آسان ترین راه های استفاده از معافیت خدمت سربازی ، معافیت کفالت می باشد . بسیاری از مشمولین می توانند از این معافیت استفاده کنند . زیرا قوانین مطرح شده در این معافیت بسیار ساده است .

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه

هدف مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی و افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره خدمت سربازی به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

 

برای مشاوره در زمینه مدارک لازم برای معافیت کفالت چیست؟ | ۹۹

از مشاورین مشاوره نظام وظیفه آویژه از طریق تلفن ثابت

در سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید

همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 

حتی ایام تعطیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.