کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای اطلاع از آخرین اخبار نظام وظیفه، معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

قوانین معافیت کفالت چیست؟

قوانین معافیت کفالت چیست؟

سن کفالت برای گرفتن معافیت سربازی است؟

معافیت کفالت چه شرایطی، چه مدارکی و چه مراحلی دارد؟ شاید اینها سوالاتی در ذهن شما مخاطب عزیز باشد. که ما سعی کرده ایم پیرامون این موضوعات برای شما مقاله ای تهیه کنیم.

فرد مشمول برای آنکه به خدمت سربازی برود با خود میگوید: ۲ سال خدمت سربازی کی و چگونه بگذرد؟ به همین دلیل همیشه به دنبال راهی است که خود را معاف کند. اما او ابتدا باید اطلاعات کافی در این باره به دست آورد. که ما به شما مشاوره نظام وظیفه مرکز آویژه را معرفی میکنیم.

خدمت سربازی یکی از خدمت های ضروری برای جوانانی است که به سن ۱۸ سالگی میرسند. آنها یا باید به خدمت سربازی بروند یا اینکه به دنبال راه هایی برای معاف شدن باشند. اگر شرایط هریک از معافیت ها را داشته باشند میتوانند با ارائه مدارک مربوطه برای معافیت اقدام کنند و منتظر دریافت کارت معافیت باشند.

معافیت کفالت یکی از انواع معافیت هاست که شرایط و ضوابط خاص خود را دارد  که در ادامه مطالب بیان میکنیم. فرد مشمول تنها درصورتی میتواند معافیت کفالت دریافت کند که سرپرستی خانواده را برعهده داشته باشد، و بزرگ اعضای خانواده بنا به بیماری و کهولت سن احتیاج به مراقبت و نگهداری داشته باشد یا اینکه به خاطر بیماری و تصادف جان خود را از دست داده باشد. قوانین معافیت کفالت برای کفالت مادر و پدر و  معافیت کفالت برادر موضوعات بخش های بعدی است که استقبال زیادی دارند. پس با ما همره باشید.


بیشتر بخوانید:  مراحل معافیت بهزیستی ماده ۶


سن کفالت برای گرفتن معافیت سربازی

سن کفالت برای گرفتن معافیت سربازی موضوع حائز اهمیتی در زمینه معافیت کفالت  می باشد و با توجه به ترس مشولان به خدمت سربازی به علت طولانی بودن مدت خدمت ، دوری از محل زندگی و خانواده به دنبال روش هایی هستند که از خدمت سربازی خود معاف شوند و یا بتوانند مدت سربازی خود را کاهش دهند اما متاسفانه به دلیل نداشتن اطلاعات کافی راجع به سن کفالت برای گرفتن معافیت سربازی در این خصوص موفق نخواهند شد . معافیت خدمت سربازی موضوع مهمی است که تقریبا همه آقایان درگیر آن میشوند ولازم است اطلاعات جامع و کاملی راجع به معافیت ، معافیت کفالت و همچنین سن کفالت برای گرفتن معافیت سربازی داشته باشند .

قوانین معافیت کفالت پدر چگونه است؟

قوانین معافیت کفالت پدر به این صورت است که اگر مشمول دارای پدری ۷۰ ساله باشد، معافیت به او تعلق میگیرد. همچنین اگر پدر مشمول دارای سنی کمتر باشد و نتواند از خود مراقبت و نگهداری کند فرزندش میتواند سرپرستی او را اختیار کرده و معاف شود. البته اینکه پدر توانایی نگهداری از خود را ندارد مورد تایید شورای پزشکی قرار میگیرد. اگر مشمول برادر بزرگی دارد که معافیت کفالت پدر گرفته است در صورتی که دچار بیماری و یا حادثه ای از جمله فوت شود. مشمول میتواند برای معاف شدن اقدام کند. با قوانین معافیت کفالت پدر در این بخش آشنا شدید. با ما همراه باشید تا در بخش بعدی به قوانین معافیت کفالت مادر بپردازیم.

قوانین معافیت

قوانین معافیت کفالت مادر چگونه است؟

قوانین معافیت کفالت مادر برای آن دسته از مشمولانی است که شرایط گرفتن معافیت کفالت مادر را دارا باشند. مشمول در صورتی که تنها فرزند بالای ۱۸ سال مادر باشد و دیگر اینکه مادر به واسطه طلاق یا از دست دادن همسرش سرپرستی نداشته باشد، با سرپرستی و نگهداری از مادرش میتواند معافیت کفالت مادر را دریافت کند. طبق قوانین معافیت کفالت مادر اگر از زمان فوت همسر یا طلاق وی کمتر از ۳۰ ماه گذشته باشد به مشمول معافیت موقت تعلق میگیرد و در صورتی که از ۳۰ ماه بیشتر شود، معافیت موقت به معافیت دائم تبدیل میشود.


بیشتر بخوانید: سوالات کمیسیون معافیت کفالت چیست؟


انواع معافیت کفالت شامل چه مواردی میشود؟

انواع معافیت کفالت برای مشمولی که سرپرستی یکی از اعضای خانواده را دارد، به چند دسته تقسیم میشود. در زیر به انواع معافیت کفالت اشاره میکنیم:

  • فرد مشمول از پدر ۷۰ ساله خود که بنا به تشخیص شورای پزشکی توانایی مراقبت از خودش را ندارد نگهداری کند و درواقع سرپرست پدرش باشد.

  • مشمول سرپرستی خواهرش را که نه پدر دارد و نه فرزند، بر عهده بگیرد.

  • فرد مشمولی که سرپرستی مادرش را به دلیل نداشتن همسر ( از دست دادن همسر یا طلاق ) اختیار کرده است.

  • فرد مشمولی که مراقبت از برادر کوچک و همچنین برادر بزرگتر از خودش را بر عهده دارد ( برادر بزرگ توانایی سرپرستی را به دلیل بیماری ندارد و شورای پزشکی این مسئله را تایید کرده است ).

  • مشمول به دلیل اینکه همسرش را از دست داده است و از فرزندان خود مراقبت میکند، معافیت کفالت به وی تعلق میگیرد.

  • مشمول از مادربزرگ و پدربزرگ خود که همسر و فرزندی ندارند نگهداری کند، معافیت کفالت مادربزرگ و پدربزرگ را میتواند کسب کند.

  • افراد مشمول چنانچه سرپرستی یکی از اعضای خانواده را که در بالا به آنها اشاره شد، بر عهده داشته باشد، معافیت کفالت به آنها تعلق میگیرد.

شرایط معافیت کفالت چگونه است؟

شرایط معافیت کفالت چیست؟ فرد متقاضی برای آنکه بتواند معافیت کفالت بگیرد باید یکسری شرایط و ضوابطی را دارا باشد. که در ادامه این بخش به این شرایط پرداخته ایم. سه شرط اصلی برای این معافیت این است که مشمول وارد غیبت نشده باشد، تنها فرد ذکور بالای ۱۸ سال در خانواده باشد و همچنین تنها سرپرست خانواده باشد.

کفالت

و اما دیگر شرایط معافیت کفالت برای انواع معافیت کفالت به شرح ذیل میباشد:

  1. شرایط معافیت کفالت برای مشمولی که سرپرستی پدر ناتوانش را بر عهده دارد: پدر وی به خاطر ناتوانی و پیری نتواند مایحتاج خود و خانواده اش را برطرف کند، فرد مشمول با ارائه مدارک مربوطه معاف میشود.

  2. شرایط معافیت کفالت برای مشمولی که از خواهرش مراقبت میکند: خواهر وی پدر، همسر و پسری که ۱۸ سالش کامل باشد، نداشته باشد.

  3. شرایط معافیت کفالت برای مشمولی که از مادرش نگهداری میکند: در صورتی که مادر مشمول از همسرش جدا شده باشد، همسرش را از دست داده و اینکه ازدواج دیگری نکرده باشد. تنها با این شرایط است که مشمول میتواند کارت معافیت بگیرد.

  4. شرایط معافیت کفالت برای مشمولی که از برادر بزرگ و کوچک خود مراقبت میکند: برادر بزرگ دچار بیماری بوده و توانایی نگهداری از خانواده را نداشته و پدر و همسر و پسری که ۱۸ ساله باشد نداشته باشد. برادر کوچک نیز فاقد پدر بوده و فرد مشمول تنها برادر ۱۸ ساله او باشد.

  5. شرایط معافیت کفالت برای فرد مشمولی که همسرش را از دست داده و از فرزندانش مراقبت میکند: فرد متقاضی از فرزندان خود نگهداری میکند چرا که همسرش فوت کرده و یا اینکه همسرش معلول شده باشد.

  6. شرایط معافیت کفالت به خاطر مراقبت از پدربزرگ و مادربزرگ: پدربزرگ فرد متقاضی به دلیل بیماری که توسط شورای پزشکی تایید شده توانایی مراقبت از خود را ندارد و فرزندی هم ندارد. مادربزرگ فرد متقاضی از خود فرزندی ندارد و یا اینکه همسرش فوت کرده و یا طلاق گرفته است.

شرایط معافیت کفالت مادر مطلقه چگونه است؟

شرایط معافیت کفالت مادر مطلقه موضوع این بخش است. شرایط معافیت کفالت مادر مطلقه به این صورت است که ابتدا باید مشخص شود که طلاق به خاطر گرفتن معافیت فرزندش نباشد. بعد هم از محلی که مشمول و مادرش زندگی میکنند تحقیق میشود تا ببینند که تاریخ طلاق کی بوده، این تاریخ حداقل باید چند سال پیش از ۱۸ سالگی فرد مشمول باشد.

معافیت

سوالات متداول

آیا فرد مشمول میتواند به خاطر داشتن پدری ۶۰ ساله معافیت کفالت دریافت کند؟

بله؛ در صورتی که مشمول ۱۸ سال به بالا باشد و دیگر شرایط معافیت کفالت را داشته باشد. همچنین پدر مشمول به خاطر بیماری و کهولت سن که مورد تشخیص شورای پزشکی واقع شده، توانایی مراقبت و نگهداری از خودش را نداشته باشد. به فرد مشمول معافیت کفالت پدر تعلق میگیرد.

مدارک مورد نیاز برای گرفتن انواع معافیت کفالت شامل چه مواردی میشود؟

  • همراه داشتن دفترچه خدمت مشمول بدون مهر غیبت.
  • عکس ۳*۴ از فرد مشمول با پس زمینه سفید که همراه فرد باشد.
  • فتو کپی از کارت ملی و شناسنامه عکسدار مشمول.
  • فتوکپی از صفحات شناسنامه برادر، خواهر، مادر و پدر مشمول.
  • فتوکپی از کارت ملی پدر و مادر مشمول.
  • فتو کپی از آخرین مدرک تحصیلی مشمول.

فرد مشمول میتواند با وجود اینکه مادرش در قید حیات است و در کنار آنها در یک خانه زندگی میکند برای گرفتن معافیت کفالت خواهرش اقدام کند؟

بله؛ اگر شرایط معافیت کفالت را داشته باشد میتواند با ارائه مدارک لازم به پلیس +۱۰ معافیت کفالت خواهر بگیرد. وجود مادر برای گرفتن این معافیت کفالت مانعی به حساب نمیاید.

در چه صورتی فرد مشمول میتواند به واسطه داشتن برادر بزرگتر از خود برای معافیت کفالت برادر اقدام کند؟

در صورتی که برادر مشمول ازدواج نکرده و فرزندی نداشته باشد، هیچ منبع درآمدی برای تهیه کردن مخارج زندگی نداشته باشد و اینکه فاقد پدر باشد. فرد مشمول میتواند برای معافیت کفالت برادر اقدام کند.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه

هدف مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی و افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره خدمت سربازی به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

 

برای مشاوره در زمینه قوانین معافیت کفالت چیست؟

از مشاورین مشاوره نظام وظیفه آویژه از طریق تلفن ثابت

در سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید

همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 

حتی ایام تعطیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.