کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای اطلاع از آخرین اخبار نظام وظیفه، معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

پیگیری صدور کارت معافیت پزشکی سربازان

پیگیری صدور کارت

کارت معافیت پزشکی و نحوه ی دریافت آن یکی از مواردی است که مد نظر بر خی از مشمولان خدمت سربازی میباشد . افرادی که موفق به دریافت این کارت میشوند ، از رفتن به خدمت سربازی معاف خواهند شد . اما علت دریافت کارت معافیت پزشکی و یا لزوم دریافت این کارت چیست ؟ میدانیم که افراد مذکر با رسیدن به سن ۱۸ سالگی که همان سن مشمولیت است ، موظف به گذراندن دو سال دوره ی خدمت ضرورت میباشند . اما گاهی افراد شرایط لازم برای گذراندن این دوره را ندارند ، لذا بایستی برای معافیت سربازی اقدام کنند . بر اساس قوانین نظام وظیفه ، افرد مشمولی که دچار بیماری شده اند و رفتن به خدمت سربازی باعث بروز اختلال و مشکل در زندگی و سلامت آن ها میشود ، میتوانند با اثبات این بیماری از معافیت پزشکی به شکل دائم و یا موقت بهره مند شوند .

پیگیری کارت معافیت پزشکی

پیگیری کارت معافیت پزشکی یکی از مراحلی است که مشمولان خدمت سربازی باید از آن اطلاع داشته باشند . چرا که گاهی افراد به دلیل عدم آگاهی از روند پیگیری کارت معافیت خود دچار ابهام میشوند . به همین دلیلی در اینجا سعی میکنیم به ارائه ی اطلاعاتی درباره ی پیگیری کارت معافیت پزشکی بپردازیم . کارت معافیت افرادی که تمام مراحل مربوط به تاییدیه های پزشکی را گذرانده باشند ، و تمام مدارک مورد نیاز را به سارمان وظیفه عمومی ارائه داده اند ، بعد از یک هفته صادر خواهد شد . بعد از اینکه کارت معافیت صادر شد پیامکی به منظور اطلاع صدور کارت معافیت برای مشمول ارسال میشود . که ظرف مدت ۱۵ روز بعد از ارسال این پیامک کارت معافیت به آدرس پستی افراد ارسال میشود . در غیر این صورت برای پیگیری کارت معافیت پزشکی باید به دفاتر پست و یا پلیس +۱۰ مراجعه شود .


بیشتر بخوانید: شرایط استخدام افراد دارای معافیت پزشکی


کارت معافیت پزشکی اعصاب و روان

کارت معافیت پزشکی اعصاب و روان همانطور که از نامش پیداست ، برای آن دسته از افرادی صادر میشود که از بیماری های اعصاب و روان رنج میبرند . البته دریافت این کارت نیز مانند دریافت سایر معافیت ها ی پزشکی مستلزم اثبات بیماری افراد میباشد . برای این منظور ارائه ی مدارک و مراحل بسیاری در نظر گرفته شده است . از این موارد میتوان به تایید و امضای گواهی بیماری توسط پزشک اولیه اشاره کرد . که به دنبال آن بیمارستان و کمیسیون پزشکی سازمان وظیفه نیز باید رای خود را مبنی بر بیماری فرد مشمول را صادر کنند . از دیگر شرایط لازم برای کارت معافیت پزشکی اعصالب و روان داشتن سابقه بیماری میباشد چرا که ابتلا به این بیماری ها به یکباره اتفاق نمیفتد .

نکته ی دیگری که وجود دارد این است که ؛ به مشمولان توصیه میشود تا حد ممکن از دریافت کارت معافیت پزشکی اعصاب و روان جلوگیری کنند . چرا که اخذ این نوع معافیت محدودیت هایی را به دنبال دارد . از جمله برای استخدام در ادارات و سازمان ها ممکن است دچار مشکل شوند.

کارت معافیت پزشکی سربازان

طی مراحل مختلفی در اختیار آن ها قرار میگیرد . سربازانی که به یکی از بیماری های موجود در آیین نامه ی نظام وظیفه مبتلا باشند میتوانند از خدمت وظیفه معاف شوند . این بیماری ها شامل ؛ بیماری ها عمومی ، قلب و عروق ، دستگاه گوارش ، بیماری های ادراری تناسلی و … میباشد . که افراد به واسطه ی ابتلا به آن ها و از دست دادن بخشی از توانایی جسمی و روانی  میتوانند کارت معافیت دریافت کنند . البته بیماری فرد مشمول بای برای سازمالن وظیفه اثبات گردد . همچنین شدت بیماری یکی از موارد تعیین کننده نوع معافیت شامل معافیت دائم ، موقت و معافیت از رزم میباشد . و اغلب درجه های بالا و سخت بیاری منجر به اخذ کارت معافیت پزشکی سربازان میشود . این کارت به منزله ی معافیت دائم فرد مشمول از رفتن به خدمت وظیفه ی عمومی میباشد .


بیشتر بخوانید: ابطال کارت معافیت پزشکی


معافیت پزشکی

کارت معافیت پزشکی برای گواهینامه

کارت معافیت پزشکی برای گواهینامه یکی از دغدغه های افرادی است که کارت معافیت پزشکی دریافت کرده اند چرا که محدودیت هایی برای این افراد وجود دارد . یکی از محدودیت هایی که برای افراد دارای معافیت های پزشکی به وجود میاید ، مربوط به اخذ گواهی نامه رانندگی میباشد . در این مورد لازمه ی دریافت گواهی نامه گذراندن چند مرحله میباشد . که طی آن سلامت روحی و جسمی افراد مورد بررسی قرار میگیرد . در این مراحل سلامت افراد باید با مراجعه به پزشک معتمد تایید گردد . در غیر این صورت اعطای گواهی نامه رانندگی به آن ها امکان پذیر نیست . اما در صورت تایید پزشک باید صلاحیت رانندگی افراد توسط آموزشگاه های رانندگی نیز تایید گردد . با گذر از این مراحل امکان دریافت گواهینامه برای این افراد وجود دارد . به این ترتیب کارت معافیت پزشکی برای گواهینامه بسیار حائز اهمیت است .

دریافت کارت معافیت پزشکی

دریافت کارت معافیت پزشکی مستلزم داشتن شرایط خاصی میباشد . یکی از این موارد نداشتن غیبت از خدمت میباشد . که طی آن افراد غایب نمیتوانند برای اخذ این نوع معافیت اقدام کنند . البته افرادی که بتوانند علت غیبت خود را توجیه کنند و دلیل آن ها مورد تایید نظام وظیفه باشد ، میتوانند برای اخذ این معافیت اقدام کنند . از دیگر شرایط مربوط به دریافت کارت معافیت پزشکی مراجعه به پزشک اولیه میباشد که این پزشک درخواست و گواهی بیماری مشمولان را امضا میکند . سپس مشمولان نظام وظیفه باید این گواهی را به همراه سایر مداک مورد نیاز به سازمان وظیفه ارائه دهد . در نهایت دعوت نامه ای از سوی بیمارستان برای مشمولان ارسال میشود که با مراجعه به آنجا آزمایشات تکمیلی انجام میشود . نتایج به کمیسیون پزشکی نظام وظیفه ارسال میشود و آنها نتیجه نهایی مربوط به معافیت را اعلام میکنند .

کارت معافیت پزشکی قرمز

کارت معافیت پزشکی قرمز کارت معافیت مربوط به افراد دارای بیماری های اعصاب و روان میباشد . افرادی که از بیماری های اعصاب و روان رنج میبرند ، ممکن است توانایی لازم برای انجام فعالیت های مربوط به دوره ی سربازی را نداشته باشند . و یا در این دوره آسیب های بیشتری به آن ها وارد شود . به همین دلیل سازمان نظام وظیفه سعی میکند این افراد را از خدمت سربازی معاف کند . از جمله مواردی که منجر به دریافت کارت قرمز میباشد ؛ خودکشی ، مصرف دارو های اعصاب ف رفتار های غیرمعمول و … میباشد . اما نکته ی مهمی که درباره ی کارت معافیت پزشکی قرمز وجود دارد مربوط به محدودیت های آن است . که افرادی که این کارت را دریافت میکنند در استخدام و پیدا کردن شغل دچار مشکل میشوند . چرا که برخی ادارات از استخدام این افراد جلوگیری میکنند .

همچنین این افراد ممکن است در دریافت گواهی نامه رانندگی نیز دچار مشکل شوند و برای دریافت آن  باید شرایط خاصی را داشته باشند . به همین دلیل دریافت این کارت تنها در صورت لزوم توصیه میشود .

معافیت پزشکی سربازان

سوالات متداول

کارت معافیت پزشکی چیست ؟

سازمان وظیفه ی کشور برای افرادی که از سلامت کامل جسمی و روانی برخوردار نیستند ، شرایطی را مهیا کرده است تا با دریافت کارت معافیتد پزشکی از رفتن به خدمت سربازی معاف شوند .

شرایط و مراحل دریافت کارت معافیت پزشکی کدامند ؟

عدم غیبت فرد مشمول و تایید پزشک اولیه برای دریافت معافیت پزشکی الزامی میباشد . علاوه بر این تایید کمیسیون های پزشکی بیمارستان و شورای پزشکی نظام وظیفه نیز از مراحل دریافت کارت معافیت پزشکی میباشد .

محدودیت های مربوط به دریافت کارت معافیت قرمز کدامند ؟

افرادی که برای معافیت از سربازی کارت قرمر دریافت میکنند برای استخدام در برخی ادارات دچار مشکل میشوند . همچنین در روند دریافت گواهینامه رانندگی نیز با مشکلاتی رو به رو خواهند شد

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه

هدف مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی و افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره خدمت سربازی به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

 

برای مشاوره در زمینه پیگیری صدور کارت معافیت پزشکی سربازان

از مشاورین مشاوره نظام وظیفه آویژه از طریق تلفن ثابت

در سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید

همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 

حتی ایام تعطیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.