کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای اطلاع از آخرین اخبار نظام وظیفه، معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

شرایط معافیت پزشکی سربازی-آیین نامه معافیت پزشکی

برخی از بیماری های این لیست شامل

معافیت پزشکی چیست ؟چگونه میتوان از این نوع معافیت برخوردار شد؟

این سوالی است که تقریبا تمام مشمولان خدمت سربازی با آن مواجه شده اند. حال در این مقاله سعی میکنیم به این پرسش و بسیاری سوالات دیگر پاسخ درست و مناسب بدهیم. همه ی افراد مذکری که به سن ۱۸ سالگی میرسند باید دو سال را به عنوان سرباز به کشورشان خدمت کنند. اما برخی افراد شرایط لازم را برای انجام خدمت سربازی ندارند.

یکی از شرایط مهمی که برای رفتن به خدمت باید در نظر گرفته شود مربوط به وضعیت جسمی و روانی فرد مشمول است.

میدانید که دوره ی سربازی با سختی ها و مشکلات خاصی مانند فعالیتهای سخت بدنی همراه است. لازمه گذر از این مشکلات داشتن سلامت و توان کامل روحی و جسمی میباشد. لذا افرادی که از سلامت کامل برخوردار نباشند برای جلوگیری از مشکلات احتمالی، از اعزام به خدمت سربازی معاف میشوند.

برای پیشگیری از بروز مشکلات و تحت الشعاع قرار گرفتن زندگی مشمولان، همه ی افردی که مشمول خدمت سربازی شناخته میشوند، قبل از اعزام شدن به خدمت باید برای بررسی وضعیت سلامتشان به پزشک مراجعه کنند. بعد از انجام بررسی های همه جانبه افرادی که بیماری خاصی داشته باشند از اعزام به خدمت بازداشته میشوند.

البته اگر به دنبال اخذ معافیت پزشکی هستنید باید در نظر داشته باشید که تنها در صورتی معاف خواهید شد که بیماری شما یکی از بیماری های موجود در لیست بیماری های معافیت پزشکی باشد که سازمان وظیفه منتشر کرده است.

نکته ی قابل توجه دیگر مربوط به نوع معافیتی است که برای مشمولان بیمار در نظر گرفته میشود. بعد از مشخص شدن نوع و شدت بیماری یکی از انواع معافیت های دائم، موقت و یا معافیت از رزم برای مشمول صادر میشود که در ادامه مفصلا  به شرح و بررسی برخی از این موارد میپردازیم.

معافیت موقت پزشکی چیست؟

معافیت موقت یکی از انواع معافیت های پزشکی است که برای مشمولان متقاضی دریافت معافیت های پزشکی در نظر گرفته شده است. اغلب افرادی که اقدام به ثبت درخواست معافیت بیماری های پزشکی میکنند، دوست دارند به شکل دائم و برای همیشه از رفتن به خدمت معاف شوند. اما شرایط هر فرد با دیگری متفاوت است و ممکن است بیماری فردی به شکل کامل قابل درمان باشد و محدودیت های به وجود آمده را از بین برد؛ به همین منظور سازمان وظیفه افراد مشمول بیمار که بیماریشان قابل درمان است را به شکل موقت از رفتن به خدمت معاف میکند تا دوره درمانی خود را پشت سر بگذراند. افرادی که در مدت معافیت موقت رو به بهبود بروند و بیماریشان کاملا درمان شود باید اقدامات لازم برای اعزام به خدمت را انجام دهند. اگر بعد از دوره درمان نیز بیماریشان عود کرده باشد؛ ممکن است به شکل دائم معاف شوند.

مدت زمان این نوع معافیت معمولا شش ماهه است اما به شرایط خاصی نیز بستگی دارد. یکی از شرایط تعیین کننده درباره معافیت موقت و مدت زمان آن و… سطح تحصیلات و مدرک تحصیلی مشمولان میباشد.

توجه داشته باشید که مدت زمان این معافیت، ممکن است برای افراد دارای بیماری یکسان اما با مدارک تحصیلی مختلف، متفاوت باشد. نوع و درجه سختی بیماری نیز برای این نوع معافیت بسیار تعیین کننده است. یکی از نکاتی که میتوان به آن اشاره کرد مربوط به وضعیت استخدام و یافتن شغل میباشد. درباره ی افرادی که معافیت پزشکی موقت دارند، مشکلات کمتری در این زمینه وجود دارد. چرا که فرد دوره سربازی خود را طی کرده است. بنابراین قبل از انجام هر اقدامی باید همه ی این عوامل تاثیر گذار را در نظر بگیرید و بعد برای معافیت اقدام کنید.

شرایط معافیت

شرایط معافیت دائم پزشکی چیست؟

معافیت دائم به چه معناست؟ یکی از پر کاربردترین و مهم ترین انواع معافیت های سربازی مربوط به معافیت دائم پزشکی است. همانطور که قبلا مطرح کردیم افرادی که میخواهند به خدمت سربازی بروند باید به پزشک مراجعه کنند تا توان روحی و جسمیشان مورد بررسی قرار گیرد. اگر فرد چه از نظر روحی و چه از نظر روانی مشکلات و بیماری داشته باشد، از رفتن به خدمت معاف میشود. این معافیت برای پیشگیری از بروز مشکلات جدی برای سلامت فرد میباشد. حال هر چه بیماری در درجه سخت تری باشد احتمال معافیت دائم و کامل از خدمت بیشتر است. برای معافیت دائم مشمولان بیمار قوانین و مقررات مختلفی مقرر شده است. طبق این قوانین مشمولان باید به یکی از بیماری های مطرح شده در آیین نامه های نظام وظیفه مبتلا باشند؛ تا صلاحیت معافیت را دارا باشند.

این بیماری ها در هفده دسته مختلف قرار گرفته اند.

در واقع معافیت دائم برای بیمارانی است که درمانی برای بیماریشان وجود ندارد و یا طول دوره درمان طولانی است دریافت معافیت موقت برای گذراندن دوره درمان فایده ای ندارد.

شوراهای پزشکی بیمارستان ها و شورای پزشکی نظام وظیفه تصمیم گیرنده های نهایی برای معافیت یا عدم معافیت مشمولان میباشند.

افرادی که برای اخذ این نوع معافیت اقدام میکنند، چنانچه به نتایج درخواست خود اعتراضی داشته باشند، میتوانند آن را به شورای های شهرستان و… ارائه کنند تا بررسی ها از سر گرفته شود. موضوع مهم این است که مشمولان با دریافت معافیت دائم پزشکی با مشکلاتی مواجه میشوند. مثلا برای این افراد امکان استخدام در برخی ادارات و سازمان ها و یا اخذ گواهی نامه رانندگی وجود نخواهد نداشت یا به سختی امکان پذیر است. لازم به تذکر است که این معافیت برای تمام مشمولان و حتی سربازانی است که در زمان خدمت بیمار میشوند.

مدارک لازم برای معافیت پزشکی کدامند؟

مدارک لازم برای معافیت های پزشکی و چگونگی گرد آوری این مدارک، موضوع مهمی است که مشمولان باید به آن توجه کنند. متقاضیان اخذ معافیت پزشکی در قدم اول باید دفترچه ی اعزام به خدمت را دریافت کنند و به دقت مورد مطالعه قرار دهند؛ در این دفترچه فرم هایی برای بررسی وضعیت سلامت مشمولان تعبیه شده که باید توسط پزشک های اولیه و یا خود فرد مشمول تکمیل شوند. برخی از این فرم ها و مدارک مورد نیاز به شرح زیر است:

  1. برگه ی تکمیل شده ی معاینه مشمول توسط پزشکان اولیه

  2. تکمیل برگه ی واکسیناسیون مشمولان و تزریق واکسن های مورد نیاز

  3. برگه ی پر شده ی وضعیت مشمولان

  4. تصویر و اصل شناسنامه و کارت ملی مشمولان متقاضی

  5. عکس پرسنلی

  6. اصل و یا کپی آخرین مدرک تحصیلی مشمول

  7. ارائه ی شماره حساب مربوط به مشمول در یکی از شعب بانک سپه

بعد از اینکه مشمول دفترچه راهنمای سربازی را دریافت کرد باید فرم های نام برده شده ( فرم وضعیت مشمول و فرم واکسیناسیون و معاینه) تکمیل شود. فرم وضعیت مشمولان مربوط به مشخصات فردی همچون، شماره ملی، تاریخ تولد، دین، میزان تحصیلات و… میباشد که باید توسط مشمول تکمیل گردد. همچنین مشمولان باید نوع معافیت مورد نظر خود را در این برگه مشخص کنند. اما برگه معاینه و واکسیناسیون باید توسط پزشک و مراکزی که واکسیناسیون انجام میدهند، تکیمل شود. چنانچه پزشک معاین اولیه تشخیص دهد که مشمول بیماری جسمی و یا روانی دارد که به سبب آن از خدمت معاف میشود؛ باید در این برگه ذکر کند. مشمول باید برگه ی مهر خورده را به نظام وظیفه تحویل دهد تا به درخواستش رسیدگی کند.

ارائه ی مدرک تحصیلی نیز از آن جهت اهمیت دارد که نوع مدرک تحصیلی در نوع معافیت پزشکی اثر گذار است.

معافیت دائم

نحوه دریافت معافیت پزشکی چگونه است؟

این اولین پرسشی است که برای متقاضیان دریافت معافیت پزشکی ایجاد میشود. فردی که تمام مراحل لازم را برای اخذ این معافیت بداند، گویی نیمی از راه را پیموده است. لذا در اینجا سعی میکنیم تمام این مراحل را برای آن دسته از واجدین شرایط که نمیدانند چگونه و از کجا شروع کنند، مورد بررسی قرار دهیم:

  • اگر تصور میکنید که شرایط لازم برای معافیت پزشکی را دارید، باید برای دریافت دفترچه راهنمای سربازی به یکی از دفاتر پلیس +۱۰ محل زندگیتان مراجعه کنید. همانطور که اشاره کردیم این دفترچه فرم های مورد نیاز برای معافیت را در بردارد که باید این فرم ها را تکمیل کنید.
  • گام بعدی مراجعه به پزشک اولیه است. این پزشک آزمایشات و معایناتی را انجام میدهد که اگر بیماری شما اثبات شود گواهی مربوطه را مهر و امضا میکند.
  • حال شما باید مدارک شناسایی خود را به همراه برگه معاینه اولیه به سازمان وظیفه تحویل دهید. این کار نیز با مراجعه به دفاتر پلیس الکترونیک امکان پذیر است. این بار مدارک و مشخصات و درخواست شما برای معافیت پزشکی ثبت میشود.
  • بعد از بررسی های انجام شده از سوی سازمان وظیفه، برگه ی دعوتنامه ای برای مراجعه شما به بیمارستان برایتان ارسال میشود. شما باید در موعد مقرر شده در این برگه به بیمارستان مراجعه کنید تا تحت نظر شورای پزشکی بیمارستان آزمایشات تخصصی تر انجام گیرد.
  • بعد از تایید شورای بیمارستان مبنی بر بیمار بودن مشمول؛ شما به شورای پزشکی وظیفه عمومی ارجاع داده میشوید که این شورا با بررسی شواهد و مدارک تصمیم نهایی را اتخاذ میکند. ممکن است شما معافیت دائم، موقت و یا معافیت از رزم دریافت کنید و یا ممکن است شرایط معافیت را نداشته باشید. البته میتوانید اعتراض خود را به حکم کمیسیون های پزشکی اعلام کنید.

 آیین نامه های معافیت پزشکی خدمت سربازی

آیین نامه های معافیت پزشکی خدمت سربازی بسیاری ابهامات و سوالات پیش آمده برای مشمولان خدمت وظیفه را رفع میکند. این آیین نامه از سوی سازمان وظیفه در اختیار مشمولان قرار میگیرد و همه ی مفاهیم و مفاد قانون معافیت های پزشکی را شرح میدهد برخی از نکات مهم مطرح شده در این آیین نامه به شرح زیر است:

  • همه ی مشمولان خدمت وظیفه ی عمومی در زمان اعزام برای خدمت سربازی، باید مورد معاینه قرار گیرند. این معاینه شامل بررسی وضعیت روانی و جسمانی مشمولان است که در مرحله ی اول توسط پزشکی تحت عنوان پزشک اولیه انجام خواهد گرفت.
  • طبق آیین نامه های معافیت پزشکی، پزشک اولیه معمولا تحت نظر نیروهای مسلح فعالیت میکند.
  • برگه ی معاینه که در دفترچه اعزام به خدمت وجود دارد توسط این پزشک اولیه تکمیل میشود و در صورت تایید سازمان وظیفه به کمیسیون های پزشکی بیمارستان ارجاع داده میشود.
  • بعد از انجام معاینات پزشک اولیه مشمولان از نظر سلامت به چند گروه دسته بندی میشوند که به ترتیب زیر است: افراد سالم که باید به خدمت بروند؛ مشمولانی که قادر به انجام فعالیت های رزمی و نظامی نیستند اما میتوانند در فعالیت های دیگر انجام وظیفه کنند و به همین دلیل معافیت از رزم میگیرند؛ مشمولانی که بیماری قابل درمان دارند و باید مدتی را برای طی دوره درمان معافیت موقت بگیرند؛ در نهایت گروه چهارم مشمولانی که به سبب بیماری سختی که دارند باید به شکل دائم از خدمت معاف شوند.
  • اگر مشمولی به تشخیص پزشک اولیه اعتراض داشته باشد میتواند این اعتراض را به شورای شهرستان ارائه دهد. این شورا از سه نفر پزشک تشکیل شده است که میتوانند تشخیص درستی را انجام دهند.
  • آزمایشات تخصصی تر برای تشخیص درست نوع و شدت بیماری در شورای پزشکی بیمارستان های تحت نظر نیروهای مسلح انجام میشود.

معافیت پزشکی

درخواست معافیت پزشکی حین تحصیل در دانشگاه امکان پذیر است؟

درخواست معافیت پزشکی حین تحصیل در دانشگاه و چگونگی دریافت معافیت های پزشکی برای مشمولان وظیفه ای که در یکی از مدارس و یا مراکز آموزش عالی کشور در حال تحصیل هستند، موضوع مهمی است که مشمولان را با ابهامات زیادی مواجه کرده است. همانطور که میدانید مشمولان وظیفه عمومی برای ورود به دانشگاه باید دارای برگه ی معافیت تحصیلی موقت باشند، در غیر این صورت امکان تحصیل در مراکز اموزشی برای این افراد وجود ندارد. حال فردی را در نظر بگیرید که معافیت تحصیلی دارد و در همین حین به یک بیماری یا نقص عضو مبتلا میشود. اغلب مواقع معافیت این افراد به بعد از فارغ التحصیلی و یا اخراج و یا انصراف از دانشگاه موکول میشود. البته درباره ی افراد دارای نقص عضو امکان اخذ معافیت در همان دوره ی تحصیل وجود دارد. این معافیت برای بیماری هایی است که مدرک تحصیلی مشمول در نوع معافیت اثر نداشته باشد.

همانطور که میدانید سازمان وظیفه هفده دسته بیماری را به عنوان بیماری هایی که امکان اخذ معافیت پزشکی دارند مطرح کرده است. حال از بین این بیماری های هفده گانه لیستی را در نظر گرفته است که اغلب نوع مدرک تحصیلی در آنها بی تاثیر است و مشمولان مبتلا به این بیماری ها در زمان تحصیل نیز میتوانند از معافیت پزشکی بهره برند. برخی از این بیماری ها به شرح زیر است:

  • بیماری های غدد مترشحه: شامل بیماری غدد هیپوفیز از جمله سندروم کوشینگ، آکرومگالی، آدنوم هیپیوفیز، دیابت بی مزه، بیماری غدد تیروئید همچون هیپر پاراتیروییدی و هیپو پاراتیروئیدی؛ پر کاری و کم کاری غدد فوق کلیه و…
  • بیماری های پوست و زیر پوست: سل های پوستی، لوپوس اریتماتوس سیستمیک، هیپو درمیت های ندولار شدید و منتشر، آلبینیسم و…
  • بیماری های مغز و اعصاب انسفالبتها، مولتیپل اسکلروزیس، میوپاتی ها و…
  • بیماری های ریه و قفسه صدری و…

شرایط معافیت پزشکی حین خدمت سربازی چیست؟

شرایط معافیت پزشکی حین خدمت سربازی برای آن دسته از مشمولان در نظر گرفته شده است که بعد از اعزام به خدمت و در حین انجام دوره سربازی به یک بیماری سخت و یا نقص عضو دچار میشوند.

در واقع این نوع معافیت پزشکی از زمان اعزام به خدمت تا پایان دوره خدمت برای مشمولان قابل اجراست. اگر بیماری مشمول اثبات شود باعث میشود که مشمول بتواند از یک دوره شش ماهه معافیت برای گذراندن پروسه درمان خود استفاده کند.

البته شورای پزشکی مربوطه باید تشخیص دهد که این مدت شش ماهه برای درمان سرباز وظیفه کافی است. لازم به تذکر است که این دوره ی معالجه شش ماهه به عنوان بخشی از دوره خدمت احتساب میشود و از مدت زمان خدمتشان کسر میشود. حال کارکنان وظیفه ای که در زمان خدمتشان به بیماری دچار میشوند باید معاینه شوند. این معاینات در وهله اول توسط بهداری یگان خدمتی انجام میشود.

وضعیت سلامت سربازان در حین خدمت بعد از انجام این معاینات، توسط شورای نیرو نیز مورد بررسی قرار میگیرد. اگر تشخیص این شورا بیماری و ضرورت استفاده از معافیت پزشکی حین خدمت باشد؛ یگان خدمتی مربوطه را مطلع میکند تا ترخیص انجام شود. نکته ای که وجود دارد مربوط به برخی از سربازانی است که اقدام به فرار از خدمت سربازی میکنند و یا بعد از رفتن به مرخصی به محل خدمت خود باز نمیگردند و به عنوان سرباز غایب در نظر گرفته میشوند. اگر این افراد در دوره ی غیبت و یا در زمان فرار از خدمت یا در زمان ارتکاب جرم دچار نقص عضو شوند، دوره ی درمانشان از مدت سربازی کسر نخواهد شد و معافیت آنان بر اساس تصمیم شورای نیرو میباشد. بررسی معافیت پزشکی حین خدمت برای افرادی که بیماریشان مربوط به قبل از اعزام به خدمت بوده است، نیز باید توسط یگان خدمتی انجام شود.

روند رسیدگی به معافیت پزشکی

روند رسیدگی به معافیت های پزشکی توسط سازمان وظیفه عمومی در مراحل مختلفی انجام میشود که تا کنون برخی از این مراحل را مورد بررسی قرار داده ایم. اگر بخواهیم روند رسیدگی به درخواست معافیت پزشکی مشمولان را به طور خلاصه مطرح کنیم به ترتیب زیر است:

  1. انجام معاینات و آزمایشات لازم متناسب با وضعیت مشمول توسط پزشک معاین اولیه انجام میشود. نتیجه ی این معاینات در برگه ی معاینه پزشک که مشمول از قبل از دفاتر پلیس +۱۰ گرفته ثبت میشود.
  2. تمام مشخصات شناسایی و مشخصات سلامتی مشمول به همراه درخواست معافیت پزشکی باید در سامانه های مربوط به سازمان وظیفه ثبت شود.
  3. سازمان وظیفه عمومی برگه ی معاینه و مدارک تحصیلی و شناسایی و… را که برای این سازمان ارسال شده است مورد بررسی انجام میدهد در صورت لزوم مشمول برای انجام آزمایشات تخصصی تر به بیمارستان دعوت میشود.
  4. بیمارستان های وابسته به نیروهای مسلح، شوراهای پزشکی را برای بررسی وضعیت سلامت مشمولان تدارک دیده است. این شوراها آزمایشات تخصصی لازم را برای تشخیص و اثبات بیماری مشمول انجام میدهند.
  5. نتایج آزمایشات مربوط به کمیسیون بیمارستان به شورای پزشکی وظیفه عمومی تحویل داده میشود. این شورا تصمیم نهایی را بر اساس مدارک و معاینات انجام شده و در حضور مشمول اتخاذ میکند.
  6. متناسب با در جه ی بیماری و نوع مدرک تحصیلی مشمول یکی از انواع معافیت های دائم، معافیت از رزم و یا معافیت موقت برای مشمول در نظر گرفته میشود.
  7. اگر تصمیم شورای وظیفه عمومی عدم معافیت مشمول باشد، مشمول باید اقدامات لازم را برای اعزام به خدمت انجام دهد. البته امکان اعلام اعتراض به رای این کمیسیون وجود دارد.

لازم به تذکر است که این مراحل برای مشمولان دارای نقص عضو و بیماری های مشهود فرق میکند. چرا که این افراد برای اثبات ادعای خود نیازی به مراجعه به بیمارستان ندارند.

معافیت پزشکی حین تحصیل

کمیسیون معافیت پزشکی چیست؟

کمیسیون معافیت پزشکی! این واژه ای پر کاربرد است که مشمولان در زمان اخذ معافیت پزشکی با آن مواجه میشوند. همانطور که تا کنون و در خلال متن اشاره هایی کردیم؛ مشمولان برای دریافت معافیت های پزشکی باید از سد مراحل مختلفی گذر کنند. کمیسیون پزشکی نیز یکی از همین مراحل است. هر کمیسیون پزشکی از پزشکان متخصص و روانشناسان و… تشکیل شده است که با بررسی نتایج حاصل از آزمایشات و معاینات انجام شده در مراحل قبل و سنجش وضعیت روحی و روانی مشمول، رای و نظر خود را درباره معافیت و یا عدم معافیت مشمول اعلام میکنند؛ در روند رسیدگی به درخواست معافیت پزشکی دو کمیسیون و یا شورای پزشکی وجود دارد که باید درباره ی وضعیت مشمول نظر دهند. اولی شورای پزشکی یا کمیسیون بیمارستان است که بعد از مراجعه مشمول به بیمارستان تشکیل میشود و بررسی های لازم را با انجام معاینات تخصصی انجام میدهد.

کمیسیون دیگری که نظر آن برای متقاضیان دریافت معافیت پزشکی بسیار مهم و حیاتی است کمیسیون پزشکی نظام وظیفه است. این کمیسیون با حضور مشمول و با در نظر گرفتن شرایط مختلف همچون وضعیت جسمانی و روانی و همچنین نتایج آزمایشات برگزار میشود. مشمولی که تظاهرات داخلی و ظاهری بیماری را داشته باشد در این کمیسیون شناخته میشود و در صورت لزوم یکی از معافیت های پزشکی شامل معافیت دائم، معافیت موقت برای درمان عارضه و بیماری، معافیت از رزم و خدمات نظامی برایش در نظر گرفته میشود. اگر این کمیسیون رای بر بیمار بودن فرد و معافیت مشمول ندهد، مشمول میتواند اعتراض خود را به نتیجه ی اعلام شده توسط کمیسیون، به شورای عالی نظام وظیفه اعلام کند تا بررسی های دقیق تری انجام شود. این حساسیت ها برای این است که افراد بیمار از رفتن به خدمت بازداشته شوند تا آسیبی به سلامت و زندگی آنها وارد نشود.

مشمولین معافیت پزشکی چه کسانی هستند؟

مشمولین معافیت پزشکی همه ی افرادی را شامل مشود که به سبب بیماری یا نقص عضو و… از رفتن به خدمت سربازی معاف میشود. سازمان وظیفه مشمولان معافیت پزشکی را به چند دسته ی مختلف تقسیم بندی میکند که در زیر به آن ها میپردازیم:

  • دسته ی اول مربوط به همه ی افرادی است که از نظر وضعیت جسمی و روانی در وضعیت مطلوبی قرار دارند و میتوانند برای رفتن به خدمت آماده شوند.
  • دسته دوم افرادی هستند که بیمار هستند اما بیماری آن ها به اندازه ای سخت نیست که از رفتن به خدمت بازداشته شوند. لذا برای این افراد معافیت از رزم در نظر گرفته شده است که به معنای معافیت از گذراندن فعالیت های سخت بدنی و نظامی است. این افراد معمولا به عنوان امریه مشغول به خدمت میشوند.
  • برخی مشمولان به بیماری هایی مبتلا شده اند که این بیماری به دوره ی کوتاهی مثلا شش ماه برای درمان نیاز دارد. حال برای جلوگیری از غیبت مشمولان، افراد با چنین شرایطی به شکل موقت از خدمت معاف میشوند تا دوره ی درمانشان به پایان برسد و سلامت خود را بازیابند. لازم به تذکر است که این مشمولان بعد از گذراندن دوره درمان باید برای رفتن به خدمت اقدام کنند مگر اینکه بیماریشان عود کرده باشد.
  • دسته ی چهارم مشمولان معافیت پزشکی از مهم ترین نوع معافیت برخوردار هستند که تحت عنوان معافیت دائم شناخته میشود. افراد با بیماری های سخت و دارای دوره درمانی بیش از دو سال در این دسته از مشمولان قرار میگیرند.

به این ترتیب هر یک از متقاضیان اخذ معافیت پزشکی بعد از انجام معاینات و بررسی ها و با در نظر گرفتن شرایطی همچون مدرک تحصیلی و درجه بیماری و… در یکی از این چهار گروه جای میگیرند و به این طریق وضعیت مشمولین معافیت پزشکی مشخص میشود.

معایب معافیت پزشکی کدامند؟

معایب معافیت پزشکی یکی از موضوعاتی است که بسیاری از مشمولان را از اخذ معافیت باز میدارد. چرا که گاهی اوقات عیب های این نوع معافیت بیشتر از مزیت هایی است که برای مشمولان به همراه دارد. یکی از معایب معافیت های پزشکی درباره ی یافتن شغل مناسب میباشد. زیرا بسیاری از سازمان ها و ارگان های دولتی و غیر دولتی به دلایل مختلف مثلا نداشتن توان و قدرت لازم برای انجام کار ها، از استخدام و به کار گیری افراد دارای معافیت پزشکی جلوگیری میکنند. این موضوع میتواند تا سال ها بر زندگی افراد دارای معافیت پزشکی اثر بگذارد. بنابراین توصیه میشود قبل از هر اقدامی برای اخذ معافیت، این مسئله را در نظر داشته باشید.

یکی دیگر از معایبی که معافیت پزشکی به همراه دارد، مربوط به مشکلاتی است که در زمان دریافت گواهی نامه رانندگی برای مشمول به وجود میاید. چرا که برای اخذ گواهینامه نیز شرایط سلامت متقاضیان مورد بررسی قرار میگیرد. سازمان وظیفه با در نظر گرفتن این مشکلات که برسر راه افراد دارای معافیت پزشکی وجود دارد، شرایطی را فراهم آورده است که افراد واجد شرایط بتوانند معافیت خود را باطل کنند و این مشکلاتی که سر راهشان قرار گرفته است برطرف شود.

کمیسیون معافیت

مزایای معافیت پزشکی

مزایای معافیت پزشکی برای تعدادی از مشمولان خدمت سربازی موضوع مهمی است. بدیهی است که مهم ترین مزیت معافیت پزشکی این است که مشمولان از دو سال خدمت سربازی اجباری معاف میشوند؛ موضوعی که تقریبا تمام مشمولان خدمت سربازی به فکر آن هستند. فردی را در نظر بگیرید که به سبب بیماری از رفتن به خدمت معاف میشود اگر چنین قانونی وجود نداشت در این دوره سخت دو ساله مطمئنا آسیب های جسمی و روانی زیادی را متحمل میشد. یکی دیگر از مزیت های معافیت پزشکی برای افرادی است که معافیت از رزم میگیرند چرا که این افراد یکی از گزینه های اصلی برای دریافت امریه سربازی هستند. امریه شدن به معنای گذراندن دوره دو ساله خدمت در ادارات و سازمان های دولتی و غیر دولتی است که وظایف و ساعت کاری مشمول مانند دیگر کارمندان میباشد؛ به این ترتیب سربازی راحت تری را پشت سر میگذراند.

لیست بیماری های معافیت پزشکی

لیست بیماری های معافیت پزشکی توسط سازمان وظیفه و برای اطلاع رسانی به متقاضیان دریافت معافیت اعلام شده است. اگر شما نیز به یکی از بیماری های مطرح شده در این لیست مبتلا باشید؛ میتوانید برای اخذ معافیت پزشکی اقدام کنید. این لیست شامل هفده دسته بیماری است که در هر دسته بیماری های مختلفی قرار گرفته است؛ در ادامه به بررسی این لیست میپردازیم:

  • بیماری های عمومی: چاقی و لاغری مفرط، کوتاهی قد و…
  • بیماری های غدد مترشحه داخلی: کم کاری و پرکاری تیروئید، بیماری غدد فوق کلیوی، سندروم کلاین فلتر، هرمافرودیسم و…
  • بیماری پوست و زیر پوست: اگزمای شدید، عفونت قارچی شدید، پسوریازیس و…
  • بیماری داخلی مغر و اعصاب: اختلالات تعادلات مخچه ای، انسفالیتها، پاراپارزی و…
  • بیماری اعصاب و روان: پسیکوز ها، اختلال دو قطبی، اختلالات شخصیتی، اختلال تکلم و لکنت و..
  • بیماری های جراحی مغز و اعصاب: هرنی دیسکال، لامینکتومی، ساکرالیزاسیون و…
  • بیماری های ریه و قفسه سینه: تغییر شکل و نقص مادرزادی دیافراگم، شکستگی دنده، سارکوئیدوز و…
  • بیماری های استخوان: انحرافات ستون فقرات، شکستگی لگن، تومور ها، کسیتهای استخوانی و…
  • بیماری دستگاه گوارش و جراحی عمومی: ازوفاژیت، آشلازی، تومور و کیست و…
  • بیماری های خون: کم خونی مگالو بلاستی، اختلالات پلاکتی، بدخیمی های خونی و…
  • بیماری ادراری و دستگاه تناسلی: بیماری های قارچی، برگشت ادرار به حالب، سنگ حالب و…
  • بیماری فک و دهان و دندان: تومرها، کام شکاف دار، ناهنجاری استخوانی و…
  • بیماری چشم و بینایی: آستیگماتیسم، لک مرکزی قرنیه، کاتاراکت مادرزادی و…
  • بیماری گوش و حلق و بینی شامل: ، کری و لالی، عفونت مزمن گوش میانی و…
  • بیماری های قلب و عروق: نارسایی مزمن قلب، ازدیاد فشار خون، ترومبوفلبیت و…
  • بیماری بافت همبند و روماتولوژی: واسکولیت، کلاژنوز، نقرس و…
  • بیماری عفونی: هپاتیت، سل، جذام، مالاریا و…

برخی از بیماری های این لیست شامل:

لیست بیماری های معافیت پزشکی موضوعی است که مورد توجه بسیاری از مشمولان خدمت سربازی قرار دارد. میدانیم که تعداد زیادی از مشمولان به دنبال دریافت معافیت نظام وظیفه میباشند. بسیاری از مشمولان تصور میکنند که دریافت معافیت پزشکی کار ساده ای میباشد و با تظاهر به بیماری میتوان از این نوع معافیت استفاده کرد. اما واقعیت این است که برای اخذ این نوع معافیت قوانین بسیار سفت و سختی مقرر شده است. یکی از موضوعات مربوط به معافیت های پزشکی لیست بیماری های معافیت پزشکی میباشد بر اساس این لیست تنها افراد دارای بیماری های خاصی میتوانند برای معافیت های پزشکی اقدام کنند.

سازمان وظیفه هفده دسته بیماری را به عنوان بیماری هایی که مشمولان مبتلا به آن ها میتوانند از خدمت معاف شوند را معرفی کرده است که در ادامه این هفده دسته بیماری را مشاهده میکنید.

نکته ای که حائز اهمیت است این است که هر کدام از این دسته بیماری ها از چندین بیماری تشکیل شده است که در ادامه به بررسی آن ها نیز میپردازیم.

بیماری های قلبی و عروقی، بیماریهای دستگاه گوارش، بیماریهای خونی؛ بیماریهای پوستی، بیماریهای اسکلتی، بیماری های چشم، بیماری های عمومی، بیماریهای ادراری و تناسلی و… میباشد. گاهی مشمولانی به این بیماری ها مبتلا هستند اما اطلاعاتی درباره معافیت های پزشکی و نحوه ی اقدام برای اخذ آن ندارند. لذا به مشمولان توصیه میشود به بررسی دقیق لیست بیماری های معافیت پزشکی بپردازند.

همچنین استفاده از مشاوره های نظام وظیفه نیز میتواند برای مشمولان بسیار کمک کننده باشد. یکی از مراکزی که به ارائه مشاوره های تخصصی در این زمینه میپردازد؛ مرکز مشاوره تلفنی آویژه میباشد. مشمولان میتوانند با برقراری تماس با این مرکز از لیست بیماری ها و شرایط لازم برای معافیت اطلاع یابند. در ادامه ی این متن نیز سعی شده لیست بیماری های مربوط به معافیت پزشکی مورد بررسی قرار گیرد. لذا مطالعه آن میتواند به بسیاری از سوالات مشمولان پاسخ دهد.

آیین نامه معافیت

اطلاع از لیست بیماری های معافیت پزشکی

اطلاع از لیست بیماری های معافیت پزشکی برای مشمولان خدمت سربازی موضوع مهمی است. چرا که گاهی برخی مشمولان به یک بیماری مبتلا هستند که میتوانند از آن برای معافیت از خدمت استفاده کنند. لازم به ذکر است که طبق قوانین نظام وظیفه اگر فردی به بیماری مبتلا باشد اما در زمان اعزام آن را بیان نکند، در صورت بروز هر گونه مشکل سازمان وظیفه هیچ تعهدی نخواهد داشت و مسئولیت آن بر عهده مشمول میباشد. بیماری های عمومی اولین مورد از لیست این بیماری ها میباشند که شامل قد کوتاه و چاقی یا لاغری مفرط است. دومین مورد از بیماری ها شامل بیماری های غدد مترشحه است که بیماری هایی همچون ژِیگانتیسم، سندروم کوشینگ، بیماری غدد تیروئید، بیماری غدد فوق کلیه و… را شامل میشود. گروه سوم از بیماری ها شامل بیماری های اگزما، آلبینیسم، پسوریازیس، لوپوس اریتماتوس و برخی دیگر بیماری های پوستی و بافت زیر پوست میباشد.

بیماران مبتلا به اختلالات مخچه ای، انسفالوپاتیها، مولتیپل اسکلروزیس و به طور کلی بیماران داخلی مغز و اعصاب میتوانند با اطلاع از لیست بیماری های معافیت پزشکی برای معافیت اقدام کنند. بیماری های اعصاب و روان دسته ی دیگری از بیماری هاست که شامل اسکیزوفرنی، اختلال دو قطبی، پارانوئید، اختلال وسواس است و افراد مبتلا به این بیماری ها نیز از خدمت معاف میشوند. نکته ی دیگر درباره اطلاع از لیست بیماری های معافیت پزشکی مربوط به جراحی های مغز و اعصاب است که طی آن انواع هرنی دیسکال، لامینکتومی، ساکرالیزاسیون و… مجاز به اخذ معافیت پزشکی هستند. نقص دیافراگم، استئیت، شکستگی دنده، سیکاتریس، سندرم کارتاژنز از بیماری های ریوی و قفسه سینه هستند که مشمولان به واسطه ابتلا به آن ها از خدمت معاف میشوند.

آشنایی با لیست بیماری های معافیت پزشکی

آشنایی با لیست بیماری های معافیت پزشکی برای تمامی مشمولانی که میخواهند برای اخذ معافیت های پزشکی اقدام کنند امری ضروری میباشد. برخی از این بیماری ها در پاراگراف قبل مطرح شد حال به بررسی برخی دیگر از این بیماری ها میپردازیم. بیماری های استخوانی همچون، انحراف ستون فقرات، شکستگی استابولوم، شکستگی لگن، استئومیلیت، تومورهای خوش خیم و… باعث معافیت مشمولان میشوند. همچنین بیماران با مشکلات گوارشی شامل ازوفاژیتها، آشالازی، زخم دستگاه گوارش، آسیت و… میتوانند برای معافیت های پزشکی اقدام کنند.

کم خونی های مگالوبلاستی، اختلالات پلاکتی، آگرانولوسیتوز، تالاسمی ماژور، فاویسم از بیماری های خونی هستند که در این لیست قرار دارند. انسداد ادراری، واریکوسل، سنگ کلیه و مثانه و پروستات، تومورهای خوش خیم، نفرکتومی و… از جمله بیماری دستگاه ادراری است که در این لیست قرار دارد و مشمولان بعد از آشنایی با لیست بیماری های معافیت پزشکی میتوانند مراحل لازم برای اخذ معافیت های پزشکی را بگذرانند.

مروری بر لیست بیماری های معافیت پزشکی سربازی

مروری بر لیست بیماری های معافیت پزشکی سربازی موضوعی است که سعی میکنیم در اینجا به بررسی آن بپردازیم. همانطور که قبلا گفته شد این لیست شامل بیماریهایی است که مشمولان مبتلا به آن میتوانند برای دریافت معافیت های پزشکی اقدام کنند.

موضوعی که وجود دارد این است که معافیتهای پزشکی با توجه به درجه و نوع بیماری متفاوت میباشد. اگر بخواهیم یکی از مهم ترین بیماریهای موجود در لیست مذکور را بیان کنیم باید به بیماریهای فک و دهان و دندان اشاره کنیم.

این بیماریها شامل شکاف کام، لب شکری، آنکیلوگلوسی، تومور بدخیم، میکروزمی و… میباشد از مهمترین بیماریهایی که در لیست معافیت های پزشکی قرار دارد، بیماریهای چشمی میباشد. بیماری هایی همچون نیستاگموس، تک چشمی، آستیگماتیسم، بیماری ملتحمه، لک مرکزی قرنیه و… در این دسته قرار دارند. بیماریهای گوش و حلق و بینی همچون کاهش شنوایی، کری، لالی، عفونت گوش میانی، پولیپوز بینی و… از مهمترین بیماریهای این لیست هستند.

اگر بخواهیم مروری بر لیست بیماری های معافیت پزشکی سربازی داشته باشیم، میتوان به بیماری های قلبی و عروقی اشاره کرد. افراد مبتلا به بیماریهایی همچون نارسایی مزمن قلبی، ازدیاد فشار خون، ترومبوفلبیت، اختلالات ریتم، اختلالات هدایت دهلیزی و… میتوانند برای معافیت اقدام کنند.

معرفی برخی خدمات مرکز مشاوره آویژه دانش برای اطلاع از نحوه لیست بیماری های معافیت پزشکی

معرفی برخی خدمات مرکز مشاوره آویژه دانش برای اطلاع از نحوه لیست بیماری های معافیت پزشکی موضوع دیگری است که سعی میکنیم در اینجا مختصرا به آن بپردازیم. با توجه به اهمیت موضوع معافیت های پزشکی لذا کسب اطلاعات و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن برای مشمولان بسیار اهمیت دارد. مرکز مشاوره آویژه میتواند به مشمولان برای آگاهی از این قوانین و مقررات کمک کند. یکی از موضوعاتی که در مشاوره های نظام وظیفه این مرکز مطرح میشود لیست بیماری های مربوط به دریافت معافیت میباشد. مشمولان با اطلاع از این لیست میتوانند وضعیت خود را بسنجند و درصورت لزوم برای معافیت اقدام کنند. یکی دیگر از موارد مربوط به معرفی برخی خدمات مرکز مشاوره آویژه دانش برای اطلاع از نحوه لیست بیماری های معافیت پزشکی اطلاع از راه ها و مراحل دریافت معافیت های پزشکی است که برای مشمولان خدمت سربازی بسیار کاربردی است.

معافیت

سوالات متداول

مدارک لازم برای اخذ معافیت پزشکی کدامند؟

برگه ی تکمیل شده ی معاینه مشمول توسط پزشکان اولیه، تکمیل برگه ی واکسیناسیون مشمولان و تزریق واکسن های مورد نیاز ، برگه ی پر شده ی وضعیت مشمولان، تصویر و اصل شناسنامه و کارت ملی مشمولان متقاضی و…

مراحل اخذ معافیت پزشکی کدامند؟

مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ و دریافت دفترچه راهنمای سربازی و تکمیل فرم های مربوطه، مراجعه به پزشک اولیه و انجام معاینات، مراجعه به بیمارستان و شورای پزشکی بیمارستان و درنهایت مراجعه به شورای پزشکی نظام وظیفه و تعیین نتیجه آزمایشات.

معایب معافیت پزشکی کدامند؟

یکی از معایب معافیت های پزشکی درباره ی یافتن شغل مناسب میباشد. همچنین برای اخذ گواهینامه نیز شرایط سلامت متقاضیان مورد بررسی قرار میگیرد که معافیت پزشکی میتواند مانعی باشد برای دریافت گواهینامه.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه

هدف مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی و افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره خدمت سربازی به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

 

برای مشاوره در زمینه شرایط معافیت پزشکی سربازی-آیین نامه معافیت پزشکی

از مشاورین مشاوره نظام وظیفه آویژه از طریق تلفن ثابت

در سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید

همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 

حتی ایام تعطیل

در این مقاله بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.