کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای اطلاع از آخرین اخبار نظام وظیفه، معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

مزایا و معایب معاف از رزم خدمت سربازی چیست ؟

مزایا و معایب

معاف از رزم چیست؟

معاف از رزم موضوعی است که ذهن تعداد زیادی از مشمولان خدمت سربازی را به خود مشغول کرده است . اینکه چه کسانی میتوانند از این نوع معافیت سربازی استفاده کنند ؟ و یا تعریف کلی این نوع معافیت از سوالات و ابهاماتی است که برای مشمولان پیش میاید . به همین دلیل در ابتدا سعی میکنیم معافیت از فعالیت های رزمی را تعریف کنیم . بسیاری از افراد مذکر با رسیدن به سن مشمولین به دنبال یافتن راه هایی برای رهایی از خدمت سربازی میباشند . خوشبختانه سازمان وظیفه نیز با در نظر گرفتن شرایط و موارد خاص امکان معافیت را برای افراد واجد شرایط فراهم کرده است . از جمله معافیت هایی همچون:

معافیت تحصیلی

معافیت پزشکی 

معافیت کفالت

و … اما معاف از رزم همانطور که از نامش پیداست ، به معنی معافیت افراد با توانایی کم ، از انجام فعالیت های نظامی و سخت میباشد .

معافیت از رزم یعنی چه؟

معافیت از رزم خدمت سربازی همانطور که از اسمش پیداست معاف شدن از خدمات رزمی می باشد . در واقع بسیاری از مشمولین به دلیل شرایط خود می توانند از این نوع معافیت سربازی استفاده کنند . شاید این سوال در ذهن خیلی از افراد بیاید که معافیت از خدمات رزمی یعنی چه ؟ یا چه کسانی می توانند از معافیت های رزمی استفاده کنند؟ معایب معاف از رزم چیست؟ معافیت از رزم خدمت سربازی چه مزایایی برای مشمولین خواهد داشت ؟

آیا کسانی که معافیت از رزم خدمت سربازی به آن ها تعلق می گیرد می توانند در مکان های دولتی استخدام شوند ؟ معاف از رزم خدمت سربازی از مدت زمان خدمت وظیفه عمومی کسر می کند ؟ معافیت از رزم خدمت سربازی چه ارتباطی با معافیت پزشکی خدمت سربازی دارد ؟ آیا افراد بیمار نیز می توانند از معافیت از رزم خدمت سربازی استفاده کنند ؟ آیا کسانی که برای گرفتن معافیت پزشکی اقدام می کنند از معافیت خدمات رزمی بهره مند می شوند ؟

مزایا و معایب معاف از رزم خدمت سربازی

اگر بخواهیم به طور کامل تعریف دقیقی از معاف از رزم خدمت سربازی داشته باشیم باید بگوییم در واقع معاف از رزم خدمت سربازی  معاف شدن مشمولین از انجام کارهای سنگین و خدمات رزمی می باشد . هم چنین این نوع معافیت به آن دسته از افرادی تعلق می گیرد که دارای یک بیماری خاص می باشد . اما از طرف دیگر بیماری این افراد در درجه ی بالایی قرار ندارد که این افراد بتوانند از معافیت دائم پزشکی بهره مند شوند . بنابراین بر اساس رای شورای پزشکی سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا معاف از رزم خدمت سربازی به این افراد تعلق می گیرد .

این مشمولین در دوران  خدمت خود از انجام کارهای سنگین و خدمات رزمی معاف خواهند شد . در این مقاله ما قصد داریم درباره ی مشاوره معافیت پزشکی و هم چنین مسائل مرتبط با معاف از رزم خدمت سربازی را برای مشمولین به طور مفصلی توضیح دهیم . با ما همراه باشید تا درمورد تمام مسائل مربوط به معاف از رزم خدمت سربازی و هم چنین معایب و مزایایی که این نوع معافیت خواهد داشت با شما سخن بگوییم .

معاف از رزم

شرایط معاف از رزم خدمت سربازی

شرایط معاف از رزم خدمت سربازی بسیار گسترده می باشد . اگر بخواهیم به طور کلی راجع به شرایط معاف از رزم خدمت سربازی سخن بگوییم باید اول از همه این نکته را یادآوری کنیم که معمولا آن دسته از مشمولینی که دارای بیماری های مختلف با درجات متفاوت می باشند می توانند از این نوع معافیت بهره مند شوند . به طور مثال بر اساس قوانین و ضوابط سازمان نظام  وظیفه عمومی ناجا ، افرادی که دارای بیماری و نقص عضو بوده و از سلامتی کامل بهره مند نیستند اما از عهده ی رفتن به خدمت سربازی بر می آیند می توانند از معاف از رزم خدمت سربازی استفاده کنند . این نوع معافیت همانطور که در بالا نیز گفته شد به آن دسته از افرادی تعلق می گیرد که از مشکلات  جسمی و روحی برخوردار بوده و نمی توانند فعالیت های رزمی دوران خدمت را مانند سایرین انجام دهند .

بر اساس ماده ۳۹ در قوانین سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا مشمولین خدمت وظیفه از نظر سلامت روحی و جسمی در چهار دسته تقسیم بندی می شوند :

  • دسته اول کسانی هستند که از سلامت کامل جسمی و روحی برخوردار می باشند و می توانند به طور کامل خدمت سربازی خود را بگذرانند .
  • دسته دوم کسانی هستند که یا نقص عضو دارند یا به بیماری های خاصی مبتلا هستند ، اما این افراد توانایی انجام امور غیر رزمی را دارند .
  • دسته سوم به آن دسته از مشمولینی اطلاق می شود که به علت بیماری یا عدم رشد به طور موقت قادر به انجام خدمت ضرورت نیستند .
  • دسته چهارم برای آن دسته از افرادی است که دچار بیماری یا نقص عضو بوده و به طور دائم توانایی انجام خدمت ضرورت را ندارند .

به طور کلی افرادی که بیمار باشند و قدرت انجام فعالیت های جسمی را نداشته باشند ، اما در انجام فعالیت های روزمره مشکلی نداشته باشند ، شرایط معاف از رزم را دارند . به همین دلیل در طول دوره خدمت ضرورت تنها فعالیت های سبک بر عهده این افراد قرار داده میشود . تا از بروز هر گونه آسیب جسمی و روحی به مشمولان خدمت وظیفه سربازی جلوگیری گردد .

 


بیشتر بخوانید: ابطال معاف از رزم با چه شرایطی امکان پذیر است؟


خدمت سربازی

موارد معاف از رزم

موارد معاف از رزم از دیگر مباحث مهم مربوط به این حوزه میباشد . درواقع اینکه چه کسانی و با شرایطی میتوانند از فعالیت های سنگین و رزمی معاف شوند از سوالات پرتکرار میباشد . همانطور که قبلا گفته شد افراد بیمار و یا دچار نقص عضو میتوانند از این نوع معافیت استفاده کنند . برخی از این بیماری ها شامل مواردی همچون بیماری های غدد ، بیماری های پوستی ، بیماری های اعصاب و روان ، بیماری های ریوی ، بیماری های دستگاه گوارش ، بیماری های خونی ، بیماری های دستگاه ادراری تناسلی ، بیماری های قلب و عروق  و … میباشند . البته درباره ی موارد معاف از رزم تایید پزشکان معتمد سازمان وظیفه ی عمومی الزامی میباشد . به این ترتیب افرادی که در زمره ی یکی از این بیماری ها و موارد معاف از رزم قرار گیرند ، میتوانند درخواست خود را به مراجع مربوطه ارائه دهند .


بیشتر بخوانید: وظایف سربازان معاف از رزم چیست؟


فهرست بیماری هایی که مشمولین می توانند از طریق آن ها معاف از رزم خدمت سربازی شوند

فهرست بیماری ها – بخش اول

  • بیماری های عمومی : مانند لاغری یا چاقی مفرط که در شرایط خاص معافیت از خدمات رزمی را به همراه خواهد داشت .
  • بیماری های غدد مترشحه داخلی : مانند غدد تیروییدی که قابل درمان باشند شرایط معاف از رزم خدمت سربازی می شوند .
  • بیماری های پوستی : مانند عرق کردن کف دست ها و اگزماها که در حالت خفیف معاف از رزم خدمت سربازی را به دنبال خواهد داشت .
  • بیماری های داخلی مغز و اعصاب : مانند انواع صغر عضلانی عضلات بزرگ که در حالت خفیف مشمولین می توانند معاف از رزم خدمت سربازی بشوند .
  • بیماری های عصاب و روان : مانند اختلالات خلقی که در موارد ضعیف تر افراد می توانند معافیت از رزم بگیرند .
  • بیماری های مرتبط با جراحی مغز و اعصاب : تومورهای خوش خیم ستون فقرات بدون اختلالات عملی نیز معاف از رزم خدمت سربازی را به دنبال خواهد داشت .
  • بیماری های ریوی : تغییر شکل قفسه سینه درصورتی که بدون اختلال تنفسی باشد .
  • بیماری های اسکلت و استخوان : انحرافات ستون فقرات در صورتی که حاد نباشد .

فهرست بیماری ها – بخش دوم

  • بیماری های دستگاه گوارش : بیماری آشالازی در صورتی که عمل شده باشد و عازضه ای نداشته باشد .
  • بیماری های خون و آنکولوژی : کم خونی های مگالوبلاستیک در مواردی ک با دارو درمان می شوند مشمولین می توانند معاف از رزم خدمت سربازی بگیرند .
  • بیماری های دستگاه اداری تناسلی : برگشت ادرار یک طرفه و خفیف باعث معافیت از خدمات رزمی می باشد .
  • بیماری های فک و دندان : ناهنجاری های اسکلتی و استخوانی فک و دهان .
  • بیماری های مرتبط با چشم : با هیپرمتروپی از ۳ تا ۶ دیوپتر هر یک از چشمها معاف از خدمات رزمی را می توان گرفت .
  • بیماری های گوش ، حلق ، بینی : کاهش شنوائی یکطرفه در حد پایین .
  • بیماری های قلبی: بیماری های مادرزادی قلبی برای کسانی که اختلال عملکرد قلبی ندارند معاف از خدمات رزمی می باشد .
  • بیماری های روماتولوژی : مانند نقرس کاذب یا هیپر اورسیمی که مشمولین می توانند معافیت از رزم خود را بگیرند .
  • بیماری های عفونی : مانند بیماری سل که بهبود یافته است .

معافیت

برای آگاهی از آخرین اخبار معافیت سربازی با ما تماس بگیرید

  • معاف از رزم برای لیسانس

  • معاف از رزم در سپاه

  • معاف از رزم در ارتش

  • معاف از رزم در وزارت دفاع

مزایای معاف از رزم خدمت سربازی

مزایای معاف از رزم خدمت سربازی این است که افراد از انجام خدمات رزمی معاف می شوند . یعنی زمانی که افراد در مرحله ی آموزشی خدمت خود هستند نمی توانند برخی کارهای رزمی و سنگین را انجام دهند . بنابراین این افراد معاف از رزم خدمت سربازی خود را گرفته و در دوره ی آموزشی فقط اجازه دارند کارهای سبک را انجام دهند . یعنی این افراد حق ندارند در رژه های آموزشی شرکت کنند . مشمولین با داشتن معافیت رزمی از انجام تمرین های سخت نیز معاف هستند و در دوران آموزشی مانند سربازهای دیگر نمی دوند . اسلحه با خود حمل نمی کنند . در اردوها نیز شرکت نخواهند کرد . اما این نکته را نیز باید دقت داشته باشید که این افراد به جای این کارهای سنگین باید کارهای سبک ذیگر مانند کارهای دفتری و غیره را انجام دهند.

معایب معاف از رزم خدمت سربازی

معایب معاف از رزم خدمت سربازی به اندازه ای نیست که افراد بخواهند نگران این مسئله باشند . در واقع همانطور که در بالا نیز اشاره شد یکی ازمهم ترین معایب معاف از رزم خدمت سربازی این است که افراد نمی توانند در سازمان هایی که نیازمند سلامت کامل جسمی و روحی است استخدام شوند . اگر چه بر روی کارت پایان خدمت این افراد معافیت از رزم  زده نمی شود . اما برای استخدام در سازمان هایی مانند نیروی انتظامی به مشکل برخواهند خورد . این مسئله بهانه ای است برای استخدام نشدن این افراد در سازمان های مختلف دولتی  مانند سپاه ، ارتش ، نیروی انتظامی و بسیاری ارگان های دیگر .

مزایای معاف از رزم

انواع معاف از رزم

انواع معاف از رزم یکی از موضوعات مهم نظام وظیفه است .  سازمان وظیفه ی عمومی مشمولان خدمت سربازی را به چهار دسته کلی تقسیم میکند .

در دسته ی اول افرادی قرار دارند که از سلامت کامل جسمی و روانی برخوردار هستند و باید خدمت سربازی را تمام و کمال به انجام برسانند .

در گروه دوم افرادی قرار دارند که از نظر جسمی کاملا سالم نیستند و به دلایل مختلفی همچون نقص عضو توان انجام فعالیت های رزمی را ندارند .

دسته ی بعدی شامل افرادی است که به طور موقت از خدمت معاف میشوند تا دوره ی درمان خود را کامل کنند .

در گروه چهارم افرادی قرار میگیرند که نمیتوانند هیچ یک از فعالیت های دوره سربازی را انجام دهند به این ترتیب این افراد به طور کامل از خدمت معاف میشوند .

لذا انواع معاف از رزم بر اساس نوع و درجه بیماری افراد مشخص میگردد .

دوره آموزشی معاف از رزم

دوره آموزشی معاف از رزم برای افرادی که این نوع معافیت را اخذ کرده اند ، به مراتب راحت تر از سایر افراد است.

چرا که مشمولانی معافیت از رزم را دریافت میکنند که بیماری های خاصی داشته باشند و یا دچار نقص عضو شده باشند . که به سبب آن بیماری توانایی خود برای انجام کارهای سنگین را از دست داده باشند . به همین دلیلی زمانی که مشمولان برگه ی معافیت از رزم خود را به مراجع مربوطه ارائه میدهند ، مدرکی است مبنی بر عفو این افراد از انجام کارهای سخت و سنگین در طول دوره سربازی به ویژه فعالیت های سخت نظامی که در دوره آموزشی انجام میشود . به این ترتیب مشمولان برای دوره آموزشی معاف از رزم نباید هیچگونه نگرانی داشته باشند . چرا که سعی سازمان نظام وظیفه نیز بر این است که به سلامتی مشمولان بیمار هیچ آسیبی وارد نشود .

معافیت از رزم و استخدام

معافیت از رزم و استخدام برای مشمولان موضوع خیلی مهمی میباشد . چرا که مشمولان پس از اتمام دوره ی سربازی به دنبال کار و استخدام در ادارات و ارگان های مختلف میباشند . به این دلیل سوالات و ابهامات بسیاری درباره ی معافیت از رزم و استخدام مطرح میشود . از جمله اینکه آیا معافیت از رزم مانع استخدام میباشد یا خیر ؟ برای پاسخ به ان سوال باید گفت مه هر اداره و سازمانی شرایط و مقررات مخصوص خود را برای استخدام پرسنل دارد . که بر اساس آن احتمال استخدام افراد دارای معافیت از رزم متفاوت میباشد . البته بای به این نکته توجه کرد که معافیت از رزم  افراد روی کارت پایان خدمت مشمولان درج نمیشود . به همین دلیل برخی ادارات به این موضوع اهمیت چندانی نمیدهند .

اما گاهی برخی شغل ها نیازمند توان جسمی و روحی بالا میباشد . که در این مورد سلامت افراد یکی از شرایط استخدام میباشد . لذا در چنین مواردی اولویت استخدام از مشمولان معاف از فعالیت های نظامی صلب میشود.

معایب معاف از رزم

معاف از رزم اعصاب و روان

معاف از رزم اعصاب و روان به آن دسته از مشمولانی تعلق میگیرد که توان انجام فعالیت های سخت را ندارند . این در حالی است که شرایط لازم برای اخذ معافیت کامل و دائم را نیز ندارند . افرادی که میخواهند این نوع معافیت را دریافت کنند در ابتدا باید به پزشک مراجعه کنند ، تا گواهی مربوط به بیماری آن ها را تایید و امضا کند . علاوه بر این بیماری فرد باید به تایید شوراهای پزشکی بیمارستان و  سازمان نظام وظیفه برسد . در نهایت کمیسیون پزشکی نظام وظیفه در صورت لزوم رای خود مبنی بر معاف از رزم اعصاب و روان را صادر میکند . که طی آن فرد مشمول از انجام فعالیت های جسمانی زیاد و سخت معاف میشود .

البته به مشمولان نظام وظیفه توصیه میشود که تا حد امکان ، برای معافیت های اعصاب و روان اقدام نکنند . چرا که این نوع معافیت بعدا میتواند مشکل ساز باشد . و مانعی بزرگ برای استخدام آن ها در ادارات و ارگان های دولتی و غیر دولتی مختلف باشد .

سوالات متداول

معافیت از رزم چیست ؟

سازمان وظیفه عمومی برای جلوگیری از آسیب به مشمولان بیمار و دارای شرایط خاص امکان معافیت از رزم را فراهم آورده است که طی آن مشمولان خدمت سربازی از انجام فعالیت های سنگین و سخت جسمانی معاف میشوند .

آیا معافیت از رزم مانعی برای استخدام مشمولان در ادارات و سازمان ها میباشد ؟

این موضوع به قوانین و مقررات مربوط به استخدام در هر ارگان بستگی دارد . چنانچه شغلی نیاز به توانایی جسمی بالا و قوای روحی و روانی بالا نیاز داشته باشد ، امکان عدم استخدام افراد دارای معافیت از رزم وجود دارد .

شرایط اخذ معافیت از رزم کدامند ؟

افرادی میتوانند معافیت از رزم دریافت کنند ، که بتوانند بیماری و یا نقص عضو خود را به اثبات برسانند . و عدم توانایی آنها برای انجام فعالیت های جسمی سخت به تایید شوراهای پزشکی بیمارستان و نظام وظیفه برسد .

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه

هدف مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی و افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره اعزام به خدمت سربازی به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

 

برای مشاوره در زمینه مزایا و معایب معاف از رزم خدمت سربازی چیست ؟

از مشاورین مشاوره نظام وظیفه آویژه از طریق تلفن ثابت

در سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید

همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 

حتی ایام تعطیل

نظرات

- 78 نظر:

  1. سلام امروز معاف از رزم شدم ولی یکی از حرفاتونو توجه نکردم منظورتون اینه ارتش سپاه و چند تا دیگه نیروی معاف از رزم نمیگیره درسته ؟؟

    1. سلام
      استخدام شدن در برخی ارگان ها نیاز به داشتن گواهی های پزشکی مربوط به سلامت کامل جسمی و روانی دارد. همچنین از آنجایی که خدمت در این ارگان ها با انجام فعالیت های سخت بدنی همراه است لذا اولویت استخدام با افراد دارای سلامت کامل میباشد.

    1. سلام
      استخدام شدن در برخی ارگان ها نیاز به داشتن گواهی های پزشکی مربوط به سلامت کامل جسمی و روانی دارد. همچنین از آنجایی که خدمت در این ارگان ها با انجام فعالیت های سخت بدنی همراه است لذا اولویت استخدام با افراد دارای سلامت کامل میباشد.

  2. باسلام
    اگر بر اساس مدارکپزشکی اعلام معافیت دائم شوم اما با رضایت خودم به خدمت سربازی بروم وفقط معاف از رزم بخواهم امکان پذیر است؟

    1. سلام
      خیر سازمان وظیفه این اجازه را به شما نخواهد داد چرا که اعزام شما به خدمت ممکن است عوارض و آسیب هایی را در پی داشته باشد. البته میتوانید به رای کمیسیون پزشکی اعتراض کنید و درخواست خود را مطرح کنید.

  3. سلام
    این درسته که بعضی وقت ها در بعضی از پادگان ها اصلا به سربازی که معاف از رزمه اهمیت نمیدن و براشون این مسئله مهم نیس یعنی مثل افراد عادی باهاش برخورد میکنن؟
    برای اونا الزامی برای رعایتش هست یا بستگی به شانست داره؟

    1. سلام
      معافیت از رزم به معنای معافیت از تمام امور دوره سربازی نیست بلکه این افراد نیز گاهی باید نگهبانی و پست و… نیز بدهند اما اگر این شرایط باعث وخامت وضعیت سلامتی مشمول شود میتوان اعتراض کرد.

  4. سلام من معاف از رزم هستم افتادم آموزشی ۰۵ کرمان. میخواستم بدونم الان من از انجام کار سنگین معاف هستم و در طول آموزشی کار سبک یا همون دفتری بهم میدن؟
    معافیت هم به‌خاطر این که کف پام صاف هست بیماری ارتوپدی

    1. سلام
      بله این امکان وجود دارد اما باید توجه داشته باشید که دریافت معافیت از رزم حتما به معنای انجام امور دفتری نیست بلکه ممکن است شما پست و نگهبانی نیز بدهید اما این فعالیت ها تا جایی است که به سلامت شما آسیب نزند.

  5. سلام من معاف از رزم هستم افتادم آموزشی ۰۵ کرمان. میخواستم بدونم الان من از انجام کار سنگین معاف هستم و در طول آموزشی کار سبک یا همون دفتری بهم میدن؟
    معافیت هم به‌خاطر این که کف پام صاف هست بیماری ارتوپدی

    1. سلام
      بله این امکان وجود دارد اما باید توجه داشته باشید که دریافت معافیت از رزم حتما به معنای انجام امور دفتری نیست بلکه ممکن است شما پست و نگهبانی نیز بدهید اما این فعالیت ها تا جایی است که به سلامت شما آسیب نزند.

  6. سلام وقت بخیر
    بنده تو سن سه سالگی عمل فتق داشتم که بعد از جراحی مجددا بعد از دوماه به دلیل عود بیماری عمل شدم میخواستم بدونم با این شرایط میتونم معافیت کامل بگیر

    1. باید توجه داشته باشید که نوع فتق و شدت بیماری همچنین عوارضی که بر جای گذاشته در نوع معافیت شما بسیار اهمیت دارد. با توجه به عود بیماری بعد از عمل امکان معافیت دائم وجود دارد اما اگر عارضه ای نداشته باشید تنها معافیت از رزم دریافت میکنید.

  7. سلام.من مشکلی که دارم اینست که وقتی میدونم تا به ۵ الی ۱۰ دقیقه نرسیدم هر دوطرف پایین قفسه سینم درد میکنه همراه اون سردر ، سرگیجه و حالت استفراغ میگیرم.ممکنه مشکل من کم خونی باشید یا خیر؟؟؟؟؟؟ایا میتونم با این دلایل معاف از رزم بگیرم؟؟؟؟

    1. سلام
      وضعیت سلامت شما در زمان اقدام برای اعزام به خدمت سربازی به دقت مورد بررسی قرار میگیرد و بیماری و اختلال شما تشخیص داده میشود و متناسب با آن معافیت یا عدم معافیت مشخص میشود. بنابراین ابتدا باید نوع و شدت بیماری مشخص شود.

    1. سلام
      بله معافیت از رزم به معنای معاف شدن از پست و نگهبانی نیست. البته در صورتی که اثبات شود انجام این کار منجر به آسیب به سلامتی مشمول میشود، امکان اعتراض و پیگیری وجود دارد.

  8. سلام. من منیسک دو تا زانوم پاره هست و وقتی بهش فشار میاد زانوم قفل میشه و دو سال پیش زانوی راستم به دلیل تمومور استخوانی (سرطان خوش خیم استخوانی) عمل جراحی شده
    الان من مشمول معافیت از رزم هستم یا خیر؟

    1. سلام
      با توجه به پارگی مینیسک هر دو زانو و اختلالی که در زمان فعالیت دارید امکان معافیت دائم وجود دارد اما این موضوع باید توسط شورای پزشکان مورد بررسی قرار گیرد. نوع معافیت مینیسک به مدرک تحصیلی نیز بستگی دارد که برای دارندگان مدرک کارشناسی و بالاتر معافیت از رزم دارد. معافیت تومورهای استخوانی به نوع و اندازه تومور بستگی دارد.

  9. سلام پسرم چندروز پیش برای معاینه پزشکی رفت اون در کودکی جراحی زانو شد چون رباطهای پاش ومینکسش ماره شده بودن از جایی که میخواست به سربازی برود از دکترش خواست او را معاف ارزم نکنه دکتر هم پذیرفت در صورتی که دکترش گفته بود شما معاف ارزم میشی من نگران سلامتیش هستم ایا میشه مجددا مراجعه کنه وپزشک معاف ارزمش کنه یا بعد تواموزشی اگه مشکلی پیش امد معاف از رزمش میکنن؟

    1. سلام
      بله میتوان به نتایج آزمایشات و معاینات پزشک اولیه اعتراض کرد و معاینات از سر گرفته شود. در دوره آموزشی نیز با بروز مشکلات میتوان از طریق بهداری های یگان خدمتی برای معاینه و دریافت معافیت اقدام کرد.

  10. سلام پسرم چندروز پیش برای معاینه پزشکی رفت اون در کودکی جراحی زانو شد چون رباطهای پاش ومینکسش پاره شده بودن از جایی که میخواست به سربازی برود از دکترش خواست او را معاف ارزم نکنه دکتر هم پذیرفت در صورتی که دکترش گفته بود شما معاف از رزم میشی من نگران سلامتیش هستم ایا میشه مجددا مراجعه کنه وپزشک معاف ارزمش کنه یا بعد تواموزشی اگه مشکلی پیش امد معاف از رزمش میکنن؟

    1. سلام
      بله میتوان به نتایج آزمایشات و معاینات پزشک اولیه اعتراض کرد و معاینات از سر گرفته شود. در دوره آموزشی نیز با بروز مشکلات میتوان از طریق بهداری های یگان خدمتی برای معاینه و دریافت معافیت اقدام کرد.

  11. سلام پسرم چندروز پیش برای معاینه پزشکی رفت اون در کودکی جراحی زانو شد چون رباطهای پاش ومینکسش پاره شده بودن از جایی که میخواست به سربازی برود از دکترش خواست او را معاف ارزم نکنه دکتر هم پذیرفت در صورتی که دکترش گفته بود شما معاف از رزم میشی من نگران سلامتیش هستم ایا میشه مجددا مراجعه کنه وپزشک معاف ارزمش کنه یا بعد تواموزشی اگه مشکلی پیش امد معاف از رزمش میکنن؟

    1. سلام
      بله میتوان به نتایج آزمایشات و معاینات پزشک اولیه اعتراض کرد و معاینات از سر گرفته شود. در دوره آموزشی نیز با بروز مشکلات میتوان از طریق بهداری های یگان خدمتی برای معاینه و دریافت معافیت اقدام کرد.

    1. سلام
      نمیتوان به طور قطعی گفت که همه ی افرادی که معافیت از رزم دارند در همان محل زندگی خود به کار گرفته میشوند چرا که تقسیم سربازان تصاوفی و برحسب نیاز پادگان های مختلف است. البته افرادی که به سبب معافیت از رزم به عنوان امریه به کار گرفته میشوند در همان استان محل زندگی مشغول به خدمت میشوند.

  12. سلام
    فرض بر اینکه فردی bmi بالا تشخیص داده بشه و معاف از رزم؛ اگر در فاصله زمانی بین کمیسیون پزشکی تا اعزام به خدمت bmi پایین بیاد آیابه مشکل میخوره؟

    1. سلام
      تصمیمی که از سوی کمیسیون پزشکی برای مشمول اتخاذ میشود در زمان اعزام به خدمت لازم الاجراست. با توجه به اینکه شما در زمان انجام معاینات bmi بالا داشته اید در زمان اعزام به خدمت معافیت از رزم برای شما اعمال خواهد شد.

  13. سلام ببخشید من ۲۱سالمه و پدرم ۵۹سالشه بابام خدمتشو انجام داده ولی الان من دارم کارم میکنم وپدرم نمیتونه کار کنه چجوریه من میتونم معاف شم یان

    1. سلام
      شما میتوانید برای دریافت معافیت کفالت اقدام کنید البته این در صورتی است که بیماری پدر و عدم توانایی وی برای کار کردن و انجام امور شخصی به تایید سازمان وظیفه برسد همچنین شما فاقد برادر بالای ۱۸ سال سالم باشد.

    1. سلام
      معافیت دائم برای بیماری واریکوسل تنها به افرادی تعلق میگیرد که واریکوسل درجه سه داشته باشند البته معافیت برای این افراد هم شرایطی دارد مثلا بعد از انجام عمل جراحی باید بیماری عود کرده باشد. بنابراین با توجه به درجه بیماری نوع معافیت شما مشخص میشود.

  14. سلام من چشمام ضعیف هست واستیگمات هست که مجموع ۳٫۷۵با۱٫۷۵استیگمات هر چشم هست و دیپلم دارم سن هم۱۸می خوام سربازی برم وبعدش نیروی انتظامی ثبت نام کنم قبلا برای گزینش رفتم گفتن باید چشمات عمل لیزیک کنی حالا اگه کن معاف از رزم بگیرم برای سربازی نیروی انتظامی قبولم نمب کنه

    1. سلام
      نیروی انتظامی معمولا از بین دارندگان معافیت از رزم پذیرش نمیکند چرا که وضعیت سلامت فرد برای چندین سال خدمت مطرح است.

    1. سلام
      نیروهای نظامی کشور از جمله نیروی انتظامی معمولا کسانی را که معافیت از رزم گرفته اند، پذیرش نمیکنند چرا که داشتن سلامت کامل برای انجام امور نظامی لازم است و فرد باید مدت طولانی را در این ارگان خدمت کند.

  15. سلام فرزندم بدلیل بیماری هیپوپلازی کلیه چپ و سنگ در کلیه راست مفاف از رزم شده ولی از او در انر نگهبانی با اسلحه در هوای سرد فریمان استفاده میکنند ضمنا وی آموزش اسلحه و میدان تیر ندیده . آیا قابل پیگیری است ؟

    1. سلام
      قبل از هر چیز باید توجه داشته باشید که معافیت از رزم به معنای انجام ندادن پست و نگهبانی و… نمیباشد. اما چنانچه که نگهبانی باعث آسیب به فرد سرباز و عود کردن بیماری وی شود امکان پیگیری وجود دارد.

  16. سلام من سه ماه خدمت میکنم تو سپاه معاف رزم هستم ایا تا امروز ۹۸/۱۲/۱۸ اطلاعات معاف ازرزمی بر روی کارت پایان خدمت ثبت نمیشه ؟در سال های اینده ثبت خواهد شد؟؟؟

    1. سلام
      اطلاعات مربوط به معافیت از رزم و … در تراشه ی کارت پایان خدمت موجود است و به گفته ی رییس اداره نیروی انسانی نیروهای مسلح، بزودی این اطلاعات روی کارت نیز درج خواهد شد.

  17. سلام من سه ماه خدمت میکنم تو سپاه معاف رزم هستم ایا تا امروز ۹۸/۱۲/۱۸ اطلاعات معاف ازرزمی بر روی کارت پایان خدمت ثبت نمیشه ؟در سال های اینده ثبت خواهد شد؟؟؟

    1. سلام
      اطلاعات مربوط به معافیت از رزم و … در تراشه ی کارت پایان خدمت موجود است و به گفته ی رییس اداره نیروی انسانی نیروهای مسلح، بزودی این اطلاعات روی کارت نیز درج خواهد شد.

  18. سلام فرزندم بدلیل بیماری هیپوپلازی کلیه چپ و سنگ در کلیه راست مفاف از رزم شده ولی از او در انر نگهبانی با اسلحه در هوای سرد فریمان استفاده میکنند ضمنا وی آموزش اسلحه و میدان تیر ندیده . آیا قابل پیگیری است ؟

    1. سلام
      قبل از هر چیز باید توجه داشته باشید که معافیت از رزم به معنای انجام ندادن پست و نگهبانی و… نمیباشد. اما چنانچه که نگهبانی باعث آسیب به فرد سرباز و عود کردن بیماری وی شود امکان پیگیری وجود دارد.

    1. سلام
      نیروهای نظامی کشور از جمله نیروی انتظامی معمولا کسانی را که معافیت از رزم گرفته اند، پذیرش نمیکنند چرا که داشتن سلامت کامل برای انجام امور نظامی لازم است و فرد باید مدت طولانی را در این ارگان خدمت کند.

  19. سلام من چشمام ضعیف هست واستیگمات هست که مجموع ۳٫۷۵با۱٫۷۵استیگمات هر چشم هست و دیپلم دارم سن هم۱۸می خوام سربازی برم وبعدش نیروی انتظامی ثبت نام کنم قبلا برای گزینش رفتم گفتن باید چشمات عمل لیزیک کنی حالا اگه کن معاف از رزم بگیرم برای سربازی نیروی انتظامی قبولم نمب کنه

    1. سلام
      نیروی انتظامی معمولا از بین دارندگان معافیت از رزم پذیرش نمیکند چرا که وضعیت سلامت فرد برای چندین سال خدمت مطرح است.

    1. سلام
      معافیت دائم برای بیماری واریکوسل تنها به افرادی تعلق میگیرد که واریکوسل درجه سه داشته باشند البته معافیت برای این افراد هم شرایطی دارد مثلا بعد از انجام عمل جراحی باید بیماری عود کرده باشد. بنابراین با توجه به درجه بیماری نوع معافیت شما مشخص میشود.

  20. سلام ببخشید من ۲۱سالمه و پدرم ۵۹سالشه بابام خدمتشو انجام داده ولی الان من دارم کارم میکنم وپدرم نمیتونه کار کنه چجوریه من میتونم معاف شم یان

    1. سلام
      شما میتوانید برای دریافت معافیت کفالت اقدام کنید البته این در صورتی است که بیماری پدر و عدم توانایی وی برای کار کردن و انجام امور شخصی به تایید سازمان وظیفه برسد همچنین شما فاقد برادر بالای ۱۸ سال سالم باشد.

  21. سلام
    فرض بر اینکه فردی bmi بالا تشخیص داده بشه و معاف از رزم؛ اگر در فاصله زمانی بین کمیسیون پزشکی تا اعزام به خدمت bmi پایین بیاد آیابه مشکل میخوره؟

    1. سلام
      تصمیمی که از سوی کمیسیون پزشکی برای مشمول اتخاذ میشود در زمان اعزام به خدمت لازم الاجراست. با توجه به اینکه شما در زمان انجام معاینات bmi بالا داشته اید در زمان اعزام به خدمت معافیت از رزم برای شما اعمال خواهد شد.

    1. سلام
      نمیتوان به طور قطعی گفت که همه ی افرادی که معافیت از رزم دارند در همان محل زندگی خود به کار گرفته میشوند چرا که تقسیم سربازان تصاوفی و برحسب نیاز پادگان های مختلف است. البته افرادی که به سبب معافیت از رزم به عنوان امریه به کار گرفته میشوند در همان استان محل زندگی مشغول به خدمت میشوند.

  22. سلام پسرم چندروز پیش برای معاینه پزشکی رفت اون در کودکی جراحی زانو شد چون رباطهای پاش ومینکسش پاره شده بودن از جایی که میخواست به سربازی برود از دکترش خواست او را معاف ارزم نکنه دکتر هم پذیرفت در صورتی که دکترش گفته بود شما معاف از رزم میشی من نگران سلامتیش هستم ایا میشه مجددا مراجعه کنه وپزشک معاف ارزمش کنه یا بعد تواموزشی اگه مشکلی پیش امد معاف از رزمش میکنن؟

    1. سلام
      بله میتوان به نتایج آزمایشات و معاینات پزشک اولیه اعتراض کرد و معاینات از سر گرفته شود. در دوره آموزشی نیز با بروز مشکلات میتوان از طریق بهداری های یگان خدمتی برای معاینه و دریافت معافیت اقدام کرد.

  23. سلام. من منیسک دو تا زانوم پاره هست و وقتی بهش فشار میاد زانوم قفل میشه و دو سال پیش زانوی راستم به دلیل تومور استخوانی (سرطان خوش خیم استخوانی) عمل جراحی شده
    الان من مشمول معافیت از رزم هستم یا خیر؟

    1. سلام
      با توجه به پارگی مینیسک هر دو زانو و اختلالی که در زمان فعالیت دارید امکان معافیت دائم وجود دارد اما این موضوع باید توسط شورای پزشکان مورد بررسی قرار گیرد. نوع معافیت مینیسک به مدرک تحصیلی نیز بستگی دارد که برای دارندگان مدرک کارشناسی و بالاتر معافیت از رزم دارد. معافیت تومورهای استخوانی به نوع و اندازه تومور بستگی دارد.

    1. سلام
      بله معافیت از رزم به معنای معاف شدن از پست و نگهبانی نیست. البته در صورتی که اثبات شود انجام این کار منجر به آسیب به سلامتی مشمول میشود، امکان اعتراض و پیگیری وجود دارد.

  24. سلام.من مشکلی که دارم اینست که وقتی میدونم تا به ۵ الی ۱۰ دقیقه نرسیدم هر دوطرف پایین قفسه سینم درد میکنه همراه اون سردر ، سرگیجه و حالت استفراغ میگیرم.ممکنه مشکل من کم خونی باشید یا خیر؟؟؟؟؟؟ایا میتونم با این دلایل معاف از رزم بگیرم؟؟؟؟

    1. سلام
      وضعیت سلامت شما در زمان اقدام برای اعزام به خدمت سربازی به دقت مورد بررسی قرار میگیرد و بیماری و اختلال شما تشخیص داده میشود و متناسب با آن معافیت یا عدم معافیت مشخص میشود. بنابراین ابتدا باید نوع و شدت بیماری مشخص شود.

  25. سلام وقت بخیر
    بنده تو سن سه سالگی عمل فتق داشتم که بعد از جراحی مجددا بعد از دوماه به دلیل عود بیماری عمل شدم میخواستم بدونم با این شرایط میتونم معافیت کامل بگیر

    1. باید توجه داشته باشید که نوع فتق و شدت بیماری همچنین عوارضی که بر جای گذاشته در نوع معافیت شما بسیار اهمیت دارد. با توجه به عود بیماری بعد از عمل امکان معافیت دائم وجود دارد اما اگر عارضه ای نداشته باشید تنها معافیت از رزم دریافت میکنید.

  26. سلام من معاف از رزم هستم افتادم آموزشی ۰۵ کرمان. میخواستم بدونم الان من از انجام کار سنگین معاف هستم و در طول آموزشی کار سبک یا همون دفتری بهم میدن؟
    معافیت هم به‌خاطر این که کف پام صاف هست بیماری ارتوپدی

    1. سلام
      بله این امکان وجود دارد اما باید توجه داشته باشید که دریافت معافیت از رزم حتما به معنای انجام امور دفتری نیست بلکه ممکن است شما پست و نگهبانی نیز بدهید اما این فعالیت ها تا جایی است که به سلامت شما آسیب نزند.

  27. سلام
    این درسته که بعضی وقت ها در بعضی از پادگان ها اصلا به سربازی که معاف از رزمه اهمیت نمیدن و براشون این مسئله مهم نیس یعنی مثل افراد عادی باهاش برخورد میکنن؟
    برای اونا الزامی برای رعایتش هست یا بستگی به شانست داره؟

    1. سلام
      معافیت از رزم به معنای معافیت از تمام امور دوره سربازی نیست بلکه این افراد نیز گاهی باید نگهبانی و پست و… نیز بدهند اما اگر این شرایط باعث وخامت وضعیت سلامتی مشمول شود میتوان اعتراض کرد.

  28. باسلام
    اگر بر اساس مدارکپزشکی اعلام معافیت دائم شوم اما با رضایت خودم به خدمت سربازی بروم وفقط معاف از رزم بخواهم امکان پذیر است؟

    1. سلام
      خیر سازمان وظیفه این اجازه را به شما نخواهد داد چرا که اعزام شما به خدمت ممکن است عوارض و آسیب هایی را در پی داشته باشد. البته میتوانید به رای کمیسیون پزشکی اعتراض کنید و درخواست خود را مطرح کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.