کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای اطلاع از آخرین اخبار نظام وظیفه، معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

قانون جدید سربازان فراری و اخبار مربوط به بخشودگی

سربازان فراری

سربازان فراری و داشتن اطلاعات کافی درباره قوانین مربوط به آن از دغدغه های بسیاری از مشمولان خدمت سربازی میباشد . به همین دلیل در این مقاله سعی میکنیم به مباحث مهم مربوط به فرار از خدمت بپردازیم . اما پیش از هر چیز باید به تعریفی از سربازان فراری بپردازیم . گاهی برخی از سربازان بعد از نامیدی از دریافت کسری خدمت سربازی ، معافیت و یا به هر دلیل دیگری ، در حین انجام خدمت و پیش از به پایان رسیدن دوره سربازی خود ، محل خدمت خود را ترک کرده باشند این افراد به عنوان غایب شناحته میشوند ، اما چنانچه غیبت خدمت سربازی این افراد  طولانی شود به عنوان سرباز فراری و متخلف ، در نظر گرفته میشوند .

سربازان فراری

خوشبختانه سازمان وظیفه ی عمومی برای این افراد شرایط و ضوابط خاصی را قرار داده است ؛ که افراد واجد این شرایط  با استفاده از آن میتوانند برای معافیت و یا بخشودگی اقدام کنند . که در ادامه به روند رسیدگی به تخلفات این افراد و نوع مجازات آن ها میپردازیم . لذا چنانچه به دنبال کسب اطلاعات دقیق در این باره هستید شما را به مظالعه ی این مقاله دعوت میکنیم .

قانون سربازان فراری

قانون سربازان فراری یکی از قوانین چالش برانگیز نظام وظیفه به حساب میاید . چرا که افراد بسیاری وجود دارند که در حین انجام خدمت سربازی و به دلایل مختلف محل خدمت خود را ترک میکنند . به همین دلیل سازمان وظیفه قوانین مشخص و روشنی را اعلام کرده است . قانون سربازان فراری به شرایط مختلفی بستگی دارد . از جمله ی این شرایط میتوان به مدت فرار ، علت فرار و … اشاره کرد . بر طبق این قانون افرادی که برای اولین بار از خدمت فرار کرده باشند ، و بعد از مدتی دوباره خود را معرفی کنند ، سه ماه یا نود روز اضافه خدمت خواهند داشت . یکی دیگر از بندهای قانون سربازان فراری مربوط به افرادی است که چندین بار از خدمت فرار کرده اند ، برای این افراد اضافه خدمت بیشتری و زندانی  به اندازه ی سه تا شش ماه در نظر گرفته شده است .


بیشتر بخوانید: مشاوره کسری خدمت سربازی


مجازات سربازان فراری

مجازات سربازان فراری موضوع مهمی است که برای بسیاری از سربازان سوال برانگیز بوده است . میدانیم که سازمان وظیفه برای افرادی که با بی تعهدی محل خدمت خود را ترک میکنند ، مجازات و جریمه هایی را در نظر گرفته است . بر اساس قوانین مربوطه افرادی که برای بار اول فرار کرده باشند و بعد از مدتی پشیمانی خود را اعلام کنند ، سه ماه اضافه خدمت دریافت میکنند . اما درباره ی سربازانی که برای چند بار متوالی فرار کرده باشند ، پرداخت جریمه نقدی و یا زندان به عنوان مجازات قرار داده شده است . یکی دیگر از بندهای مجازات سربازان فراری مربوط به افرادی که غیبتشان طولانی شده باشد . در این صورت مدت زمان حبس بیشتر است و معمولا بین سه تا دوازده ماه میباشد .

به این ترتیب بر اساس قوانین و مقررات مربوط به مجازات سربازان فراری به ازای هر یک روز غیبت دو روز اضافه خدمت در نظر گرفته شده است و البته با توجه به شرایط مختلف ، پرداخت جریمه نقدی مقرر شده و زندان به مدت حداقل سه ماه نیز محتمل است .

مجازات سربازان فراری


بیشتر بخوانید:  شرایط اقساطی خرید خدمت سربازی چگونه است


نحوه معافیت سربازان فراری

نحوه معافیت سربازن فراری یکی از تسهیلاتی است که سازمان وظیفه برای این افراد درنظر گرفته است . اما تنها آن دسته از سربازان فراری میتوانند موفق به دریافت معافیت شوند که شرایط مربوطه را داشته باشند . یکی از مهم ترین موارد مربوط به نحوه معافیت سربازان فراری زمان غیبت آن ها میباشد . افرادی که بیشتر از ۸ سال از غیبتشان گذشته باشد و برای بازگشت به محل خدمت اقدام نکرده باشند ، با پرداخت جریمه نقدی مقرر شده ، میتوانند برای دریافت معافیت اقدام کنند . از دیگر مواردی که برای معافیت این افراد وجود دارد ، همان قانون مربوط به سن مشمولیت است . که بر اساس آن افراد بین ۱۸ تا ۵۰ سال مشمول خدمت سربازی میباشند ، در این صورت افرادی که بیشتر از ۵۰ سال سن دارند ، حتی در صورت فراری بودن میتوانند کارت معافیت سربازی خود را دریافت کنند .


بیشتر بخوانید: مشاوره خدمت سربازی


سربازان فراری خود معرف

سربازان فراری خود معرف به آن دسته از سربازان اطلاق میشود که بعد از فرار از خدمت سربازی دچار ندامت و پشیمانی میشوند و خود را به پادگان محل خدمت خود معرفی میکنند . سازمان وظیفه عمومی برای چنین مواردی نیز قوانین خاصی در نظر گرفته است . البته در ابتدا علت فرار مورد بررسی قرار میگیرد . زیرا نوع و شدت مجازات تا حدی به علت فرار افراد نیز بستگی دارد . همچنین مدت زمانی که سرباز در غیبت بوده است نیز یکی از عوامل تعیین کننده میباشد .  در نهایت با در نظر گرفتن تمام شرایط و مدت فرار ، یکی از مجازات های اضافه خدمت ، حبس ، و یا پرداخت جریمه نقدی برای سربازان فراری خود معرف در نظر گرفته میشود . که سرباز فراری موظف به انجام این موارد میباشد . البته ممکن است برای افراد خود معرف تخفیفاتی نیز در مجازات در نظر گرفته شود .


بیشتر بخوانید: مدارک مورد نیاز خرید خدمت سربازی در یک نگاه


طریقه دستگیری سربازان فراری

طریقه دستگیری سربازان فراری یکی از مسائل مهم مربوط به نظام وظیفه میباشد . هر ساله تعداد زیادی از سربازان به دلایل مختلف از ادامه ی خدمت خود منصرف میشوند . اما نمیتوان این افراد را به حال خود رها کرد . به همین دلیل طرح ها یی برای دستگیری این افراد ارائه شده است . یکی از راه های دستگیری این افراد ، اقدام کلانتری ها میباشد . بر این اساس بعد از اعلام محل سرباز فراری ، و اطلاع از آن باید اخطار قرمز برای وی ارسال شود . در صورت بی اعتنایی به این اخطار ، باید برای دستگیری فرد فراری اقدام شود . و مطابق قانون با او برخورد شود . نکته ی مهم درباره ی طریقه دستگیری سربازان فراری این است که حکم مربوط به دستگیری این افراد توسط مقامات قضایی صادر میشود و پرونده آنها ، در دادگاه نظامی مورد بررسی قرار میگیرد .

طریقه دستگیری سربازان فراری


بیشتر بخوانید: کسری خدمت متاهلین چقدر است


بخشودگی سربازان فراری

بخشودگی سربازان فراری از جمله چالش برانگیز ترین مباحث مربوط به این حوزه است . چرا که تعداد افرادی که از خدمت سربازی فرار کرده اند ، کم نیست . به همین دلیل آگاهی از قوانین مربوطه و همچنین طریقه ی بخشودگی این افراد اهمیت پیدا میکند . تا پایان سال گذشته افرادی که از خدمت یربازی غیبت کرده بودند میتوانستند با پرداخت جریمه های نقدی از مجازات نیز فرار کنند و موفق به اخذ بخشودگی سربازان فراری شوند . اما این قانون یکی از قوانینی بود که با تبعیض همراه بوده است . چرا که افرادی که توان مالی پرداخت جریمه نقدی را داشتند ، میتوانستند به راحتی معافیت از خدمت دریافت کنند . در حالیکه این امکان برای برخی دیگر وجود نداشت . به همین دلیل اجرای قانون مربوط به عفو افرادی که بیش از ۸ سال غایب و فراری بوده اند در سال جاری لغو شده است .

سوالات متداول

سربازان فراری به چه کسانی گفته مشود ؟

افرادی که در حین انجام خدمت سربازی باشند اما محل خدمت خود را ترک کنند و بیش از ۱۵ روز غیبت داشته باشند و خود را به یگان خدمتی خود معرفی نکنند ، به عنوان سرباز فراری در نظر گرفته میشوند .

مجازات سربازان فراری چگونه است ؟

برای سربازانی که محل خدمت خود را ترک کرده باشند و به عنوان سرباز فراری شناخته شوند بر اساس مدت غیبت ، علت غیبت و … یکی از مجازات های حبس ، اضافه خدمت و یا جریمه نقدی در نظر گرفته شده است .

نحوه معافیت و بخشودگی سربازان فراری چگونه است ؟

افرادی که بیش از ۸ سال غیبت کرده باشند میتوانند با پرداخت جریمه نقدی از خدمت سربازی معاف شوند .

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره نظام وظیفه تلفنی و آنلاین به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع : سرباز فراری کیست

 

برای مشاوره در زمینه قانون جدید سربازان فراری و اخبار مربوط به بخشودگی

از مشاورین مشاوره نظام وظیفه آویژه از طریق تلفن ثابت

در سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید

همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 

حتی ایام تعطیل

نظرات

- 2 نظر:

  1. سلام من در سال هشتادو پنج اعزام بخدمت سر بازی شدم ودر سال هشتادو شش فرار کردم اگه الان خودمو معرفی کنم تکلیف من چیست

    1. سلام
      با توجه به اینکه مدت زیادی از فرار شما میگذر مطابق با قانون بین سه ماه تا یک سال حبس خواهید داشت. البته با در نظر گرفتن شرایطی همچون دلیل فرار، پشیمیانی و… امکان تقلیل در این مجازات وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.