کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای اطلاع از آخرین اخبار نظام وظیفه، معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

با شرایط گرفتن پاسپورت دانشجوی بیشتر آشنا شوید

گرفتن پاسپورت دانشجویی

گرفتن پاسپورت دانشجویی یکی از مسائل مهمی است که جوانان مذکر در کشور در دوران دانشجویی با آن مشکل دارند. پاسپورت های دانشجویی برای مشمولین خدمت سربازی یک دغدغه ی بزرگ است. میدانید که در جامعه ی ما جوانان در سن ۱۸ سالگی باید به خدمت سربازی بروند. رفتن به خدمت سربازی و گذراندن دوره ی خدمت ضرورت بر همه ی افراد ذکور در کشور از سن ۱۸ سالگی تا ۵۰ سالگی واجب است. به همین منظور جوانان زیادی به دنبال راهی هستند تا بتوانند از رفتن به خدمت دوره ی ضرورت فرار کنند. اما آیا جوانان راهی برای دریافت پاسپورت دارند؟ یا کسانی که مشمول خدمت وظیفه هستند می توانند برای گرفتن پاسپورت دانشجویی اقدام کنند؟

گرفتن پاسپورت دانشجویی

جوانانی که پس از پایان تحصیلات متوسطه ی خود قصد ادامه تحصیل از دانشگاه را دارند میتوانند از معافیت تحصیلی که یکی از ساده ترین نوع معافیت نظام وظیفه میباشد استفاده کرده و برای ادامه تحصیل اقدام کنند. از طرف دیگر این جوانان با ورود به دانشگاه و تحصیل در مقاطع مختلف میتوانند برای رفتن به خارج از کشور به دلایل مختلف اقدام کنند. این سفرها موارد زیادی را در برمیگیرند. که ما در اینجا به انواع این سفرها اشاره کرده و اطلاعات لازم در مورد هر یک از آن ها را در اختیارتان خواهیم گذاشت.

انواع سفرهای مختلف برای دانشجویان با معافیت تحصیلی

  • سفر و خروج از کشور با هدف انجام سفرهای گردشگری و تفریحی
  • سفر و خروج از کشور با هدف انجام سفرهای علمی و گذراندن دوره های آموزشی
  • خروج از کشور به منظور انجام فرصت مطالعاتی و تحقیقی
  • سفر و خروج از کشور برای سفرهای زیارتی و سفر به عتبات عالیات
  • خروج از کشور کارمندان دولت و متعهدین خدمت
  • خروج از کشور با هدف انجام درمان و مداوای بیماری های مختلف
  • خارج شدن از کشور با هدف شرکت در مسابقات ورزشی و انجام بازی های تدارکاتی
  • خروج از کشور فرزندان افرادی که کارمند دولت بوده و به دلیل انجام ماموریت در خارج از کشور هستند

این سفرها و بسیاری سفرهای دیگر از مواردی است که مشمولین میتوانند به خاطر آن ها درخواست دریافت پاسپورت یا گذرنامه کنند. به همین منظور سازمان نظام وظیفه عمومی برای دریافت پاسپورت برای این افراد شرایطی در نظر گرفته است. این شرایط بر اساس قوانین وضع شده در این سازمان شکل گرفته و به مشمولین ابلاغ میشود. در ادامه ی مقاله با این شرایط و ضوابط آشنا خواهید شد.


بیشتر بخوانید: فرآیند خروج از کشور دانشجویان چگونه است؟


شرایط گرفتن پاسپورت دانشجویی چگونه است؟

شرایط گرفتن پاسپورت دانشجویی بر اساس نوع سفری که دانشجو میخواهد انجام دهد متفاوت خواهد بود. همانطور که در بالا نیز توضیح دادیم انواع سفرهای زیادی وجود دارند که مشمولین میتوانند از آن ها بهره مند شوند. مشمولین باید برای دریافت مجوز خروج از کشور و گرفتن پاسپورت خود دارای شرایط عمومی و اختصاصی باشند. این شرایط بر اساس قوانین و ضوابط سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا برای مشمولان متقاضی در نظر گرفته شده است. در اینجا شرایط را با دقت مطالعه کرده و درباره ی هرگونه سوال و ابهام نیز میتوانید با مشاوره نظام وظیفه مرکز مشاوره آویژه تماس گرفته و اطلاعات مورد نیاز خود را بدست آورید.

شرایط گرفتن پاسپورت دانشجویی

  1. نداشتن هیچ گونه غیبت برای دانشجویان مشغول به تحصیل
  2. داشتن معافیت تحصیلی برای دریافت پاسپورت
  3. استفاده از یکی از سفرهای اعلام شده از سوی سازمان نظام وظیفه عمومی
  4. سپردن وثیقه ی مورد نیاز برای هر نوع سفر( که میزان وثیقه بر اساس نوع سفر مشخص شده و مشمول باید آن را به صورت نقدی به حساب سازمان مربوطه واریز کند)
  5. مشمول نشدن و بودن در سنوات مجاز تحصیلی برای دانشجویان در تمام مقاطع
  6. دانشجو بودن در یکی از مقاطع تحصیلی دانشگاهی
  7. دارا بودن مدارک مورد نیاز برای اقدام و گرفتن مجوز برای صدور پاسپورت
  8. و سایر شرایط دیگر مورد نیاز

دارا بودن این شرایط به متقاضیان کمک میکند تا سریع تر به نتیجه ی دلخواه خود برسند. زیرا در صورت نداشتن هر یک از شرایط بالا مشمول نخواهد توانست از کشور خارج شود. مگر آن که این کار را به صورت غیر قانونی انجام دهد. هم چنین داوطلبان باید در نظر داشته باشند که پاسپورت به آن دسته از مشمولان غایب یا سربازان فراری تعلق نخواهد گرفت. این تا زمانی خواهد بود که این افراد تعیین تکلیف شده و سپس با تصمیم نهایی سازمان نظام وظیفه میتوانند گذرنامه ی خود را دریافت کنند.

شرایط گرفتن پاسپورت دانشجویی چگونه است؟


بیشتر بخوانید: نحوه خروج از کشور به منظور درمان


مدارک گرفتن پاسپورت دانشجویی کدام است؟

مدارک گرفتن پاسپورت دانشجویی بر اساس نوع سفر مشخص میشود. اما یکسری مدارک برای تمامی سفرها یکسان خواهد بود. گفتیم که تنها کسانی قادر خواهند بود برای دریافت پاسپورت خود اقدام کرده و مجوز خروج از کشور دریافت کنند. که از معافیت تحصیلی برخوردار باشند. پس کسانی معافیت تحصیلی خواهند داشت که در یکی از مقاطع دانشگاهی در کشور مشغول به تحصیل باشند. پس دانشجویان در تمام مقاطع میتوانند از مزایای رفتن به خارج از کشوور به دلایل مختلف استفاده کنند. مدارک مورد نیاز برای دریافت پاسپورت نیز شامل موارد زیر است.

مدارک گرفتن پاسپورت دانشجویی برای انجام سفرهای مختلف

  • عکس پرسنلی و ۶*۴ به صورت تمام رخ و بدون کلاه و عینک
  • کپی کارت ملی
  • کپی شناسنامه داوطلب
  • برگه ی معافیت تحصیلی
  • مجوز صدور گذرنامه از سوی سازمان نظام وظیفه عمومی کشور که برای دانش آموزان و دانشجویان الزامی است که باید این نامه از محل تحصیل دریافت شده و به سازمان نظام وظیفه ارائه شود.
  • فیش واریزی با مبلغ مشخص شده از سوی سازمان مورد نظر
  • اصل کارت شناسایی ملی
  • اصل شناسنامه ی مشمولین دانشجو

مشمولین متقاضی و دانشجو که در معافیت تحصیلی به سر میبرند. میتوانند این مدارک را پس از صدور مجوز خروج از کشور از سازمان نظام وظیفه عمومی کشور به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی تحویل داده و اقدامات لازم دیگر را انجام دهند.


بیشتر بخوانید: نحوه خروج از کشور ورزشکاران


مراحل گرفتن پاسپورت دانشجویی چیست؟

مراحل گرفتن پاسپورت دانشجویی از مهم ترین مواردی است که متقاضیان باید به آن دقت کافی داشته باشند. میدانید که مهم ترین کاری که باید برای خارج شدن از کشور انجام دهید این است که گذرنامه یا پاسپورت خود را بگیرد. برای گرفتن پاسپورت یا همان گذرنامه مراحل خاصی را نیز باید طی کنید. مراحل گرفتن پاسپورت دانشجویی برای آقا پسرها نیز  روش خاص خود را دارد. زیرا این افراد با معافیت تحصیلی به ادامه تحصیل مشغول هستند و یکی از مهم ترین مدارک لازم برای گرفتن گذرنامه نیز کارت پایان خدمت میباشد. پس باید به مراحل دریافت پاسپورت دقت کافی داشته باشید. هم چنین اطلاعات مورد نیاز در این باره را نیز بدست آورید.

مراحل دریافت پاسپورت برای دانشجویان

  1. در مرحله ی اول مشمولین باید به یکی از نزدیک ترین دفاتر خدمات الکتروونیک انتظامی یا همان پلیس + ۱۰ مراجعه کنند.
  2. فرم های مورد نیاز از طریق این مراکز به متقاضیان دریافت پاسپورت داده میشود. این فرم ها باید تکمیل شده و سپس به این مراکز ارائه گردد.
  3. مشمولین در این مرحله باید شناسه ای از دفاتر پلیس + ۱۰ دریافت کنند.
  4. در این مرحله از متقاضیان خواسته میشود تا نسبت به واریز فیش های پرداختی سریعا اقدام کرده تا با مشکل برخورد نکنند.
  5. این نکته را نیز توجه داشته باشید که واریز هزینه برای این فیش ها از طریق اینترنت و عابر بانک امکان پذیر نخواهد بود. بنابراین تمام فیش ها و هزینه ها باید توسط دستگاه های کارت خوان در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی صورت گیرد.

مراحل گرفتن پاسپورت دانشجویی چیست؟


بیشتر بخوانید: نحوه خروج از کشور به منظور سفرهای علمی


هزینه گرفتن پاسپورت دانشجویی چقدر است؟

هزینه گرفتن پاسپورت دانشجویی در سال های گذشته متفاوت بوده است. به همین منظور متقاضیان زمانی که قصد دارند برای دریافت پاسپورت اقدام کنند. میتوانند از مشاورین مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه راهنمایی های لازم را دریافت کرده و از هزینه گرفتن پاسپورت دانشحویی و مسائل دیگر مطلع شوند.


بیشتر بخوانید: نحوه خروج از کشور به منظور سفرهای سیاحتی


مشاوره گرفتن پاسپورت دانشجویی چگونه است؟

مشاوره گرفتن پاسپورت دانشجویی  برای آن دسته از دانشجویای که قصد دارند با مقاصد مختلف از کشور خارج شوند مورد استفاده قرار میگیرد. به همین دلیل مشاوره گرفتن پاسپورت دانشجویی یکی از اولین و مطمئن ترین راها  برای دریافت گذرنامه در زمان تحصیل در مقاطع مختلف میباشد.

سوالات متداول

مشمولین میتوانند برای دریافت گذرنامه اقدام کنند؟

کسانی که قصد دارند برای گرفتن پاسپورت اقدام کنند. باید شرایط ویژه ای داشته باشند. یکی از مهم ترین و اصلی ترین این شرایط دانشجو بودن و داشتن معافیت تحصیلی میباشد.

هزینه ی وثیقه برای انجام سفرهای علمی به سایر کشورها و شرکت در کارگاه های آموزشی چگونه است؟

مشمولینی که قصد دارند در سفرهای علمی خارج از کشور شرکت کنند. میتوانند مبلغ ۸۰ میلیون ریال معادل ۸ میلیون تومان را در حساب سازمان نظام وظیفه ی عمومی کشور قرار داده تا بتوانند برای دریافت پاسپورت اقدام کنند.

انواع سفرهای دانشجویی را نام ببرید؟

سفرهای علمی، سفرهای فرصت مطالعاتی، سفرهای ورزشی، سفرهای زیارتی، سفرهای سیاحتی و گردشگری و بسیاری سفرهای دیگر که مشمولین میتوانند از تمام آن ها بهره مند شوند.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره نظام وظیفه تلفنی و آنلاین به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع :  Applying for a Passport

 

برای مشاوره در زمینه با شرایط گرفتن پاسپورت دانشجوی بیشتر آشنا شوید

از مشاورین مشاوره نظام وظیفه آویژه از طریق تلفن ثابت

در سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید

همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 

حتی ایام تعطیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.