کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای اطلاع از آخرین اخبار نظام وظیفه، معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

وظایف سربازان معاف از رزم چیست؟

وظایف

معافیت خدمات رزمی به چه کسانی تعلق میگیرد؟

معافیت ها از جمله قوانینی است که سازمان نظام وظیفه به جوانان ارائه میدهد تا بتوانند از تسهیلات و مزایای آن ها برای خدمت سربازی خود بهره مند شوند. در این میان معافیت رزمی یکی از شایع ترین معافیت های نظام وظیفه است که در بخش معافیت های پزشکی قرار دارد. این معافیت به متقاضیانی تعلق میگیرد که به دلیل بیماری های مختلف برای دریافت معافیت پزشکی اقدام کرده و از سوی سازمان نظام وظیفه عمومی کشور به این افراد معافیت خدمات رزمی تعلق میگیرد.

وظایف سربازان معاف از رزم توسط سازمان مربوطه مشخص شده و مشمولین پس از اعزام باید با دقت وظایف خود را انجام دهند. این معافیت ها دارای شرایط و ویژگی های خاصی میباشد که متقاضیان باید قبل از اقدام برای دریافت آن ها، این شرایط را مطالعه و بررسی کنند.

بر اساس قوانین سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا، مشمولین برای دریافت معافیت های خدمات رزمی باید شرایط آن را دارا باشند. این معافیت برای کسانی است که دارای بیماری بوده و قادر به انجام کارهای سخت و مشکل در دوره ی خدمت ضرورت خود نیستند. این معافیت برای متقاضیان مزایایی را نیز به همراه خواهد داشت و مشمولین باید در دوران اعزام به خدمت وظایفی که برای آنان از سوی سازمان نیروهای مسلح مشخص شده است را به درستی انجام دهند.

وظایف سربازان معاف از رزم چیست؟

متقاضیان دریافت معافیت های پزشکی که پس از ثبت درخواست خود معاف از خدمات رزم میشوند باید هر چه سریع تر برای اعزام به خدمت سربازی اقدام کنند. از آنجایی که شرایط و وظایف سربازان معاف از رزم با سایر مشمولین بسیار متفاوت خواهد بود، بنابراین این افراد به ستاد فرماندهی معرفی شده تا در پادگان های نظامی مانند سایر سربازان به کارهای سخت مشغول نشوند.

این سربازان از انجام تمام کارهای نظامی و رزمی معاف بوده و در عوض باید در پادگان ها به کارهای دفتری مشغول شوند. شاید برخی فکر کنند که با دریافت این معافیت ها وظایف سربازان معاف از رزم کمتر و راحت تر میشود. این سربازان اگرچه از انجام برخی کارها سر باز خواهند زد اما در عوض به کارهایی مشغول میشوند که شاید طاقت فرسا و وقت گیرتر نیز باشد.

اصلی ترین وظایف سربازان معاف از رزم 

  • نگهبانی دادن: در شرایطی که نگهبانی مشمولین باعث تشدید بیماری آنان نشود.
  • انجام امور دفتری: کارهای دفتری به همه ی مشمولین معاف از خدمات رزمی محول میگردد.
  • انجام امور رایانه ای: این کار به دلیل تخصصی بودن به افرادی تعلق میگیرد که با کارهای کامپیوتر آشنایی دارند.
  • عدم انجام فعالیت های بدنی شدید: مشمولین اجازه ی انجام فعالیت های سنگین بدنی را ندارند.
  • انجام امور خدماتی: مشمولین معاف از رزم بیشتر در حوزه ی خدمات و انجام کارهای آشپزخانه در دوره ی خدمت سربازی فعالیت میکنند.
  • عدم انجام رزمایش های و رژه های نظامی

این وظایف از مهم ترین و اصلی ترین وظایف سربازان معاف از رزم میباشد که برای انجام آن ها باید آماده باشند. اما این نکته را نیز باید در نظر داشته باشید که معافیت های خدمات رزمی و انجام کارهای نظامی در دوره ی خدمت ضرورت بر اساس نوع بیماری مشمولین متفاوت خواهد بود.

سربازان

معایب معافیت های خدمات رزمی چیست؟

اگرچه در بالا از وظایف سربازان معاف از رزم صحبت کرده و مزایای این نوع معافیت را برشمردیم. اما این معافیت ها معایبی را نیز در پی خواهند داشت. شاید برخی جوانان بر اساس کاهش وظایف سربازان معاف از رزم، برای دریافت این نوع معافیت اقدام کنند. اما باید به این نکته دقت کافی داشته باشید که این معافیت تنها ۲ ماه آموزشی را از مدت خدمت وظیفه سربازی کاهش میدهد. هم چنین  از شرایط و وظایف سربازان معاف از رزم در این معافیت کاسته میشود. اما مهم ترین معایبی که این معافیت ها در پی خواهند داشت مشکلات استخدامی در نهادهای دولتی میباشد. افرادی که معاف از رزم میشوند دیگر نمیتوانند در دستگاه های دولتی به فعالیت مشغول شوند.


بیشتر بخوانید ابطال معاف از رزم با چه شرایطی امکان پذیر است؟


نحوه دریافت معاف از رزم خدمت پزشکی

از جمله مهم ترین سوالاتی که برای افراد مشمول خدمت سربازی پیش می آید . این است که نحوه دریافت معاف از رزم خدمت پزشکی چگونه است ؟ و اینکه شرایط معاف از رزم خدمت پزشکی چیست ؟ آیا معاف از رزم به صورت موقت می باشد یا دائم ؟ و کلی سوالات دیگر که طبیعتا ذهن افراد مشمول خدمت سربازی را درگیر می نماید . برای دریافت معاف از رزم خدمت پزشکی همان طور که قبلا اشاره کردیم . شما باید ابتدا از جزئیات ، شرایط و مراحل معاف از رزم خدمت پزشکی اطلاع داشته باشید . همچنین در کنار این آگاهی ها شما باید نحوه دریافت معاف از رزم خدمت پزشکی را نیز بدانید . چرا که اگر شما از نحوه دریافت اطلاعاتی نداشته باشید . شما امکان دارد راه را اشتباه بروید . و چه بسا هم وقت و هم شاید هزینه شما ضایع شود .

برای دریافت معاف از رزم خدمت پزشکی شما ابتدا باید از بیماری خود مطمئن شوید . یعنی باید پزشکی که سازمان نظام وظیفه مشخص کرده است . بیماری شما را در این زمینه تایید کرده باشد . اگر شورای پزشکی نظام وظیفه ، بیماری شما را برای معاف از رزم خدمت پزشکی تایید کرده باشد . شما با راهنمایی و کمک مشاوران مرکز آویژه دانش می توانید به راحتی نحوه دریافت معافیت را بدانید . تا با صرف کمترین زمان ممکن معاف از رزم خدمت پزشکی دریافت نمایید .

بیماری های معافیت پزشکی که گاهی موجب معاف از رزم خدمت پزشکی نیز می شوند 

برای اینکه شما بتوانید معاف از رزم خدمت پزشکی دریافت نمایید . گفته بودیم که باید بیماری شما جزو بیماری هایی که سازمان نظام وظیفه مشخص کرده است ، قرار داشته باشد . کافی است شما با انواع بیماری های معافیت پزشکی آشنا باشید . در این صورت حداقل خیال تان راحت می شود که آیا شما می توانید از معاف از رزم خدمت پزشکی استفاده نمایید یا خیر . در ذیل لیست بیماری هایی که شامل معافیت پزشکی می شوند را برای شما ارائه داده ایم .

لیست بیماری ها جهت دریافت معافیت پزشکی :

  • بیماری های عمومی
  • بیماری های غدد مترشحه داخلی
  • بیماری های پوست و بافت های زیر پوست
  • بیماری های داخلی مغز و اعصاب (نورولوژی)
  • بیماری های اعصاب و روان
  • بیماری های جراحی مغز واعصاب
  • بیماری های ریه و قفسه صدری
  • بیماری های استخوان (اسکلت)
  • بیماری های دستگاه گوارش و جراحی عمومی
  • بیماری های خون و انکولوژی (بدخیمی ها)
  • بیماری های دستگاه ادراری تناسلی
  • بیماری های فک و دهان و دندان
  • بیماری های چشم و عوارض بینائی
  • بیماری های گوش، حلق و بینی
  • بیماری های قلب و عروق
  • بیماری های روماتولوژی و بافت همبند
  • بیماری های عفونی

بعد از اینکه شما بیماری خود را مشخص کردید . بهترین راه برای شما این است که با مشاوران مرکز آویژه دانش تماس حاصل نمایید تا بتوانید از شرایط معاف از رزم خدمت پزشکی استفاده نمایید . مشاوران ما در کوتاه ترین زمان ممکن ، بهترین و سریع ترین طریق را به شما نشان خواهند داد . پس در تماس خود شک نکنید . اگر می خواهید کارتان زودتر پیش برود حتما تماس بگیرید .

معاف از رزم

کارهایی که مشمول معاف از رزم خدمت باید انجام دهد

همان طور که در بالا اشاره شد . معاف از رزم خدمت پزشکی به طور کامل از خدمت سربازی معاف نمی شود . فرد مشمول خدمت سربازی نظام وظیفه مانند معافیت پزشکی کامل نیست . که فرد به طور کامل از خدمت سربازی معافیت دریافت نماید . بلکه افراد مشمول معاف از رزم به سربازی اعزام می شوند . مثل بقیه سربازان به آموزشی هم می روند . اما برخی از کارهایی را که برای ایشان ضرر دارد ، انجام نمی دهند . زیرا در صورت انجام برخی آموزش ها و تمرینات ممکن است شرایط بیماری فرد وخیم شود . یا حتی بیماری فرد تشدید شود .

بنابراین معاف از رزم به معنای معافیت کامل نمی باشد . یعنی فرد از برخی کارها معاف می شود . زیرا این کارها موجب ضرر برای فرد متقاضی می شود . پزشک سازمان نظام وظیفه این مورد را برای فرد تشخیص داده و همچنین تایید کرده است . اگر می خواهید از شرح وظایف معاف از رزم به طور کامل آگاه شوید . می توانید با مشاوران مرکز مشاوره تلفنی آویژه دانش تماس حاصل نمایید . مشاوران ما در طول شبانه روز در خدمت شما عزیزان هستند .

سوالات متداول

معاف از رزم چیست؟

این معافیت به کسانی تعلق میگیرد که دارای نقص و بیماری بوده و نمیتوانند در دوره ی خدمت ضرورت خود فعالیت های نظامی و سنگین را انجام دهند.

مزایای معافیت های خدمات رزمی چیست؟

معاف از رزم دارای معایب و مزایای بسیاری میباشد. از جمله مزایایی که میتوان در مورد آن نام برد کاهش مدت خدمت سربازی میباشد. مشمولین معاف از رزم از انجام دو ماهه ی آموزشی معاف خواهند شد. هم چنین این افراد دیگر در انجام فعالیت های بدنی سنگین، حمل اسلحه و غیره شرکت نخواهند کرد.

شرایط شرکت در آزمون های استخدامی برای مشمولین معاف از خدمت رزمی چگونه است؟

مشمولین معاف از خدمات رزمی میتوانند در آزمون های استخدامی شرکت کنند اما این افراد در مصاحبه ی حضوری برای برخی مشاغل مورد تایید نخواهند بود. سازمان هایی مانند ارتش جمهوری اسلامی، نیروی انتظامی و غیره از جمله این نهادها میباشند.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه

هدف مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی و افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره اعزام به خدمت سربازی به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

 

برای مشاوره در زمینه وظایف سربازان معاف از رزم چیست؟

از مشاورین مشاوره نظام وظیفه آویژه از طریق تلفن ثابت

در سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید

همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 

حتی ایام تعطیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.