کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای اطلاع از آخرین اخبار نظام وظیفه، معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

شرایط معافیت سربازی چگونه است ؟

شرایط معافیت سربازی

شرایط معافیت سربازی و اطلاع یافتن از آن برای مشمولان خدمت وظیفه عمومی امری مهم و ضروری میباشد . میدانیم که هر فرد مذکر وقتی که به سن ۱۸ سالگی میرسد موظف به انجام خدمت سربازی به مدت دو سال میباشد . اغلب مشمولان نظام وظیفه سعی میکنند را ه هایی برای معافیت سربازی یا حتی کسری خدمت پیدا کنند . اما به دلیل نا آگاهی مسیر اشتباه را میروند . هرچند که راه ها و قوانین بسیاری برای اخذ معافیت وجود دارد . اما مشمولان برای دریافت هر نوع معافیت لازم است که به طور کامل از موارد معافیت نظام وظیفه اطلاع کامل پیدا کنند . ممکن است این شرایط در هرسال تغییراتی داشته باشند ؛ اما اصل موضوع و چارچوب کلی قوانین تغییری نمیکند . به شما توصیه میکنیم که اگر میخواهید برای دریافت کارت معافیت اقدام کنید ، پیش از هر کاری از مشاوره نظام وظیفه استفاده نمایید .


بیشتر بخوانید: ساده ترین معافیت سربازی


شرایط معافیت سربازی

در این مشاوره ها میتوانید از تمام جزییات مربوط به شرایط معافیت سربازی مطلع شوید . اگر بخواهیم برخی از این موارد را بیان کنیم باید به نداشتن غیبت از سربازی اشاره کنیم . لذا بر اساس این مورد کسی که غیبت داشته باشد نمیتواند معافیت دریافت کند . البته با توجه به انواع مختلف معافیت ها ، برای هر کدام ، شرایط معافیت سربازی متفاوت میباشد . به طور مثال برای معافیت های پزشکی ، کفالت ، معافیت تک فرزندی و … شرایط معافیت سربازی بسیار متفاوت میباشند .  لذا در ادامه ی این متن مطالب بسیار مفیدی درباره ی شرایط معافیت سربازی برای هر کدام از این معافیت ها برای شما عزیزان مطرح میشود .


بیشتر بخوانید: قوانین معافیت سربازی چیست ؟


شرایط معافیت سربازی پزشکی

شرایط معافیت سربازی پزشکی در بندها و مصوبه های مختلفی مطرح میشود که هر فردی برای استفاده از معافیت پزشکی باید از آن اطلاع داشته باشد . برای اینکه فرد مشمولی بتواند معافیت پزشکی برای دوره ی خدمت خود دریافت کند ، باید بیماری وی به تایید پزشک معتمد سازمان نظام وظیفه ی کشور برسد . و گواهی های مبنی بر بیماری را داشته باشد . یکی از مهم ترین شرایط معافیت سربازی پزشکی که برای دیگر انواع معافیت ها نیز وجود دارد همین نداشتن غیبت میباشد . علاوه بر این مورد از مهم ترین شرایط معافیت سربازی پزشکی، پزشک با انجام معاینات اولیه باید گواهی بیماری مشمول را امضا و تایید کند . یکی دیگر از موارد اثرگذار بر روند دریافت‌معافیت  ، مدرک تحصیلی افراد میباشد . که با توجه به آن نوع معافیت پزشکی مشخص میشود . بنابراین مدرک تحصیلی نیز یکی از موارد مورد نیاز معافیت پزشکی میباشد .

به طور کلی سه نوع معافیت پزشکی برای مشمولان بیمار در نظر گرفته شده است . که بر اساس درجه و نوع بیماری مشخص میگردد . نوع اول معافیت پزشکی دائم میباشد . در این نوع معافیت فرد مشمول بدلیل عدم توانایی جسمی و یا روانی برای همیشه از خدمت سربازی معاف میشود . در نوع دیگر که معافیت موقت است ، فرد مشمول تنها برای مدتی از انجام سربازی معاف میشود . که معمولا این زمان با طی کردن پروسه درمان بیماری در نظر گرفته شده است . نوع آخر معافیت پزشکی ، معافیت از رزم میباشد . که در آن فرد مشمول تنها از فعالیت های سخت بدنی مخصوصا در دوره آموزشی معاف میگردد . برای اخذ هر کدام از این معافیت ها نیز شرایط بخصوصی وجود دارد .

شرایط معافیت سربازی پزشکی


بیشتر بخوانید: معافیت سربازی ۳ برادری وجود دارد ؟


شرایط معافیت سربازی تک فرزندی

شرایط معافیت سربازی تک‌فرزندی نیز یکی دیگر از اطلاعات مهمی است که ، در اختیار مشمولان قرار میگیرد . قانون‌ تک فرزندی یکی از مواردی است که میتواند برای گروه زیادی از مشمولان خدمت وظیفه ی عمومی کاربرد داشته باشد . هر فردی برای بهره مندی از این قانون باید از تمام شرایط لازم که از سوی سازمان نظام وظیفه تعیین شده است ، برخوردار باشد . حال میخواهیم ببینیم که این شرایط معافیت سربازی تک فرزندی کدامند ؟ در ابتدا و شرط معمول برای دریافت معافیت ، غایب نبودن مشمول است . که نه تنها برای دریافت معافیت تک فرزندی که برای تمام انواع معافیت های دیگر شرط لازم میباشد . در این مورد اگر مشمول بتواند غیبت خود را توجیه کند میتواند برای دریافت معافیت اقدام کند . نکته ی دیگر این است تک فرزند بودن به تنهایی برای دریافت معافیت تک فرزندی ؛ کافی نیست .

یکی دیگر از شرایط معافیت سربازی تک فرزندی مربوط به سن پدر مشمول میباشد . برای استفاده از قانون معافیت تک فرزندی ، پدر مشمول باید سن بیشتر از ۷۰ سال داشته باشد . در چنین شرایطی حضور فرزند پسر در خانواده ضروری میباشد . اگر پدر سن پایین تر از ۷۰ سال داشته باشد اما به علت بیماری توان کار کردن و نگهدار از خانواده را نداشته باشد ، فرزند پسر معاف میشود . یا اگر پدر فرد مشمول از دنیا رفته باشد مشمول ، از خدمت سربازی معاف میباشد . مشمولان تک فرزندی که در خانواده های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی بزرگ شده اند نیز از خدمت سربازی معاف میشوند . علاوه بر این به مشمولان تک فرزندی که پدر و مادر از هم جداشده باشند و مدت مشخصی از زمان طلاق آنها گذشته باشد ، معافیت تک فرزندی تعلق میگیرد .


بیشتر بخوانید: معافیت تک فرزندی در سربازی وجود دارد ؟


شرایط معافیت سربازی کفالت پدر

شرایط معافیت سربازی کفالت پدر نیز برای افراد مشمولی که قصد دارند از این طریق اقدام به گرفتن معافیت کنند ، صریحا در قوانین نظام وظیفه مطرح شده است . که ما به بررسی برخی از این موارد خواهیم پرداخت . چنانچه فرد مشمول هیچگونه غیبتی از زمان آغاز سن مشمولیت خود نداشته باشد ، میتواند برای اخذ معافیت کفالت پدر اقدام کند . اما برای این منظور باید از کار افتادگی پدر مشمول تایید گردد . و مشخص شود فرد مشمول تنها فردی است که میتواند مسئولیت سایر افراد خانواده را به دوش کشد . برای این منظور دو راه وجود دارد . اولین راه این است که مشخص گردد ، سن پدر فرد مشمول بالای ۷۰ سال است و توانایی تامین نیاز های خانواده را ندارد . اگر شرایط سنی را نظر نگیریم ، مشمولانی که پدرشان بیمار است جز افرادی هستند که شرایط معافیت سربازی کفالت پدر دارند .

در این حالات باید این را در نظر گرفت که فرد مشمول تنها فرزند ذکور بالای هجده سال باشد که میتواند وظیفه ی نگهداری پدر را برعهده گیرد . بر این اساس اگر فرد مشمول برادران با معملولیت جسمی و یا زیر ۱۸ سال هم داشته باشد ، میتواند از این قانون برای دریافت معافیت اقدام کند . گاهی برخی افراد با دستکاری کردن و بالا بردن سن شناسنامه ای پدر سعی میکنند از این نوع معافیت استفاده کنند . اما باید اعلام کرد که سن مورد تایید برای این موارد همان سن مربوط به شناسنامه اولیه افراد میباشد .

شرایط معافیت سربازی کفالت پدر


بیشتر بخوانید: معافیت پزشکی سربازی چگونه است ؟


شرایط معافیت سربازی سه خواهری

شرایط معافیت سربازی سه خواهری از مهم ترین سوالاتی است که برای متقاضیان اخذ معافیت پیش میاید . بر اساس قانون معافیت سه خواهری ، افراد مشمولی که شرایط مربوط به این قانون را دارند میتوانند معافیت دائم خدمت وظیفه ی عمومی را دریافت کنند . حال این شرایط معافیت سربازی سه خواهری کدامند ؟ مشمولانی که دارای سه خواهر باشند و تک پسر خانواده باشند ، میتوانند از این نوع معافیت استفاده کنند . علاوه بر این افراد مشمولی که تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی باشند و سه خواهر داشته باشند جز افرادی هستند که میتوانند معافیت سه خواهری اخذ کنند . در این مورد سوالی درباره تاهل خواهران مطرح میشود . باید گفت تاهل خواهران برای دریافت معافیت مانع نمیباشد .

سوالات متداول

شرایط معافیت سربازی کدامند ؟

معافیت از سربازی به روش های مختلفی امکان پذیر است در ابتدا نداشتن غیبت شرط اصلی دریافت معافیت میباشد . اما برای انواع معافیت های پزشکی ، کفالت ، تحصیلی و … شرایط وسژه ای در نظر گرفته شده است .

معافیت سربازی تک فرزندی چگونه است ؟

مشمولان تک فرزندی که مسئولیت تامن نیاز های زندگی را بر عهده دارند و درواقع پدر بیمار یا بالای ۷۰ سال سن دارند میتوانند از معافیت تک فرزندی استفاده کنند .

معافیت کفالت چیست ؟

معافیت کفالت افراد مشمول وظیفه ی نگهداری از بستگان درجه یک مثل خواهر ، پدر ، مادر و مادر بزرگ را برعهده دارند که اعزام آن ها به خدمت سربازی باعث اخلال در زندگیشان میشود . به همین دلیل از خدمت سربازی معاف میشوند .

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره نظام وظیفه تلفنی و آنلاین به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع : شرایط معافیت خدمت سربازی چیست؟

 

برای مشاوره در زمینه شرایط معافیت سربازی چگونه است ؟

از مشاورین مشاوره نظام وظیفه آویژه از طریق تلفن ثابت

در سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید

همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 

حتی ایام تعطیل

نظرات

- 2 نظر:

  1. سلام پدر من ۲۲سال پیش فوت شده و برادرم حدود ۱۸سال پیش کفالت مادرما گرفت و الان متاهله و بچه هم داره و شهر ما زندگی نمیکنه امکان داره منم کفالت بگیرم؟

    1. سلام
      معافیت کفالت مادر تنها به یکی از فرزندان پسر تعلق میگیرد و از طرفی یکی از شرایط دریافت معافیت کفالت مادر تک فرزند پسر بودن و نداشتن برادر بالای ۱۸ سال سن میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.