کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای اطلاع از آخرین اخبار نظام وظیفه، معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

سن مشمولیت خدمت سربازی چه زمانی است؟

وضعیت سن مشمولیت خدمت سربازی

سن مشمولیت خدمت سربازی یکی از مهمترین مواردی است ، که باید به دقت به آن توجه شود . در این مورد سوالات بسیار مهمی مطرح میشود . از جمله اینکه مشمولین خدمت سربازی چه زمانی باید به خدمت بروند ؟ چه کسانی جز مشمولان خدمت سربازی میباشند ؟ قوانین و مقررات مربوط به نظام وظیفه ، سن مشمولیت خدمت سربازی را برای تمام افراد ذکر کرده است . اما ممکن است با مطالعه آن هنوز ابهاماتی باقی بماند توصیه ما به شما بهره گیری از مشاوره نظام وظیفه میباشد .  امر مشاوره به شما کمک میکند در کمترین زمان ممکن اطلاعات کافی درباره مواردی همچون سن مشمولین کسب نمایید . علاوه بر این مشاوره اطلاع از شرایط مربوط به موضوع مهمی مثل کسری خدمت سربازی را امکان پذیر میکند . به همین منظور مرکز مشاوره آیژه با ارائه مشاوره ها تخصصی درباره شرایط سنی مشمولان و معافیت خدمت سربازی در خدمت شما عزیزان میباشد .

اگر بخواهیم به طور کلی بیان کنیم ، درواقع سن هجده سالگی برای تمام افراد ذکور جامعه ، سن مشمولیت خدمت سربازی میباشد . این به این معنی است که افراد ذکور در همان ماهی که به سن هجده سالگی میرسند ، موظف به انجام خدمت وظیفه ی عمومی میباشند . گاهی افراد به دلایل مختلف سن خود را در شناسنامه تغییر میدهند ، اما سن مشمولیت خدمت سربازی ، تنها بر اساس اطلاعات شناسنامه اولیه افراد مشخص میگردد  و اطلاعات سنی شناسنامه دوم در این مورد غیر معتبر است .


بیشتر بخوانید: معافیت بخشودگی سنی چه شرایطی دارد؟


وضعیت سن مشمولیت خدمت سربازی

وضعیت سن مشمولیت خدمت سربازی از سوی سازمان های مربوطه ، از جمله سازمان نظام وظیفه عمومی اعلام میگردد . لذا داوطلبان و مشمولان خدمت مقدس سربازی برای کسب اطلاع از وضعیت سن مشمولیت خدمت سربازی باید به اطلاعیه های این سازمان توجه نمایند . که برای دسترسی راحت تر شما عزیزان شرح این اطلاعیه ها در این متن گنجانده شده است  . این سازمان وضعیت سن مشمولیت خدمت سربازی را برای تمام افراد ذکور که وارد سن هجده سالگی شوند ، مشخص میکند . همچنین دانش آموزان و دانشجویانی که در حال تحصیل هستند ، میتوانند وضعیت سن مشمولیت خدمت سربازی خود را مشخص کنند . در حقیقت این دسته از مشمولان به دلیل ادامه تحصیل ، به طور موقت معاف از خدمت سربازی میباشند ، که سازو کار و قوانین مربوطه خود را دارد . در ادامه ی این متن ، به تفضیل به بررسی برخی از این موارد میپردازیم .

وضعیت سن مشمولیت خدمت سربازی


بیشتر بخوانید: مدارک مورد نیاز خرید خدمت سربازی در یک نگاه


تعیین تکلیف سن مشمولیت خدمت سربازی

تعیین تکلیف سن مشمولیت خدمت سربازی یک موضوع بسیار مهم برای داوطلبان و مشمولان خدمت مقدس سربازی میباشد . سازمان وظیفه ی عمومی هر ساله فرخوانی برای تعیین تکلیف سن مشمولیت خدمت سربازی منتشر میکند . که بر اساس این فراخوان تمام مشمولان باید برای تعیین تکلیف سن مشمولیت خدمت سربازی به پلیس به علاوه ده و یا دفاتر خدمات الکترونیک اقدام نمایند . افرادی که قبل سن مشمولیت  فارغ التحصیل شده باشند با رسیدن به سن مشمولیت  خدمت سربازی ، تنها شش ماه مهلت دارند تا وضعیت سربازی خود را مشخص نمایند . همچنین بر اساس این فراخوان دانشجویانی که دارای معافیت موقت از تحصیل هستند ، با ترک تحصیل ، اخراج ، انصراف و یا فراغت از تحصیل تنها یک سال مهلت دارند که وضعیت خدمت سربازی خود را تعیین کند . مشمولانی که در این مدت وضعیت خود را مشخص نکنند ، غایب به شمار میروند .


بیشتر بخوانید: مراحل دریافت امریه سربازی چیست؟


قانون سن مشمولیت خدمت سربازی

قانون سن مشمولیت خدمت سربازی برای تمام مشمولان خدمت وظیفه ی عمومی شامل بند ها و تبصره های مختلف میباشد . که در اینجا به بررسی برخی از این مواردمیپردازیم . بر اساس مواد مندرج در قانون سن مشمولیت خدمت سربازی تمام مشمولانی که قبل از رسیدن به سن قانونی هجده سالگی از تحصیل انصراف دادند ، با رسیدن به سن مشمولیت ، موظف هستند تا حداکثر شش ماه ، وضعیت نظام وظیفه ی عمومی خود را مشخص نمایند . یکی دیگر از مهم ترین بند های مربوط به قوانین خدمت وظیفه عمومی ، مربوط به شرایط اخذ معافیت تحصیلی میباشد . افردا مشمولی که در زمان تحصیل به سن هجده سالگی میرسند ، پس از فارغ التحصیلی ، انصراف از تحصیل و یا اخراج تنها یک سال فرصت دارند خود را به سازمان وظیفه معرفی کنند . و پس از آن جز سربازان غایب به حساب میایند .

علاوه بر این ، دانشجویان مشمول خدمت سربازی ، بر اساس مصوبات سازمان های مربوطه و تنها به مدت سنوات مجاز مشخص شده میتوانند به تحصیل ادامه دهند . البته گاهی سنوات مجاز تحصیلی مشمولان قابل تمدید است و دانشجویان میتوانند از فرصت ، سنوات تحصیلی ارفاقی ، استفاده کنند . درباره ی دانش آموزان مشمول نیز قانون به این شکل است که ، این افراد میتوانند تا پایان سن بیست سالگی در مدرسه تحصیل کنند . افراد مشمولی که در زمان مقرر خود را به مراجع مربوطه معرفی نکنند غیبت میخورند . افرادی که سه ماه از غیبت آنها بگذرد ، طبق قانون باید سه ماه اضافه خدمت کنند . اگر مدت غیبت سه ماه تا یک سال باشد ، میزان اضافه خدمت شش ماه خواهد بود . مشمولان ،  برای غیبت بیشتر از یک سال ،علاوه بر شش ماه اضافه خدمت  به دستگاه های قضایی تحویل داده میشوند .


بیشتر بخوانید: تردد مشمولین خدمت به خارج از کشور چگونه است؟


امکان خروج از کشور در سن مشمولیت خدمت سربازی

امکان خروج از کشور در سن مشمولیت خدمت سربازی یکی از سوالات مهم برای مشمولانی میباشد که با هدف های مختلف قصد خروج‌از کشور را دارند . بر اساس قوانین و مصوبات سازن وظیفه عمومی ، خروج مشمولان خدمت وظیفه عمومی تحت شرایط خاصی امکان پذیر است . به طور مثال برای افرادی که میخواهند در کنفرانس ها و کنگره های علمی شرکت کنند و مقالات خود را ارائه دهند ، امکان خروج از کشور به مدت سی روز و برای مشمولان دارای معافیت تحصیلی و فاقد غیبت از خدمت سربازی فراهم شده است . ارائه ی وثیقه نیز یکی از شرایط لازم برای خروج مشمولان میباشد . علاوه بر این امکان خروج از کشور در سن مشمولیت خدمت سربازی برای افرادی که فاقد غیبت از سربازی باشند و قصد سفر به مکان های زیارتی همچون عتبات عالیات و مکه مکرمه را داشته باشند ، برای مدت سی روز  فراهم شده است .

فرصت مطالعاتی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری

از جمله دیگر مسافرت ها ، مربوط به فرصت مطالعاتی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری میباشد . که مشمولان برای بهره مندی از آن باید ، دارای معافیت تحصیلی باشند . همچنین ارائه ی وثیقه معتبر از شرایط مربوط به دریافت مجوز خروج از کشور برای فرصت مطالعاتی میباشد . لازم به ذکر است حداکثر مهلت این نوع سفر برای دانشجویان کارشناسی ارشد شش ماه و برای دانشجویان دوره ی دکتری یک سال میباشد . از جمله دیگر سفرهایی که مشمولان خدمت سربازی با رعایت شرایط مربوط به آن میتوانند ، مجوز خروج از کشور اخذ کنند ، میتوان به مواردی همچون ؛ سفرهای درمانی و مداوای بیماری ، سفر ها ی ورزشی و مسابقات ، سفر های تفریحی و سیاحتی ، سفر افراد متعهد به سازمان ها و خروج از کشور فرزندان ماموران ثابت دولت و … اشاره کرد . که برای این موارد ارائه وثیقه و مدرک مبنی بر عدم غیبت الزامی میباشد  .

امکان خروج از کشور در سن مشمولیت خدمت سربازی


بیشتر بخوانید: با شرایط اعزام به خدمت بیشتر آشنا شوید


سوالات متداول

به چه کسانی مشمولین خدمت سربازی میگویند ؟

تمام افراد مذکری که به سن هجده سالگی برسند به عنوان مشمولین خدمت سربازی شناخته میشوند که موظف به گذراندن ۲۴ ماه خدمت سربازی اجباری میباشند .

زمان اعزام به خدمت سربازی چه موقع است ؟

اعزام مشمولان از بعد از هجده سالگی آغاز میگردد و مشمولانی که فارغ التحصیل یا اخراج میشوند یک سال بعد از فارغ التحصیلی باید به خدمت سربازی اعزام شوند .

فراخوان مشمولین خدمت سربازی چه موقع است ؟

این فراخوان هر ساله از سوی سازمان نظام وظیفه عمومی منتشر میشود . و از مشمولان دعوت میکند خود را به این سازمان معرفی نمایند .

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره نظام وظیفه تلفنی و آنلاین به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع : مشاوره خدمت سربازی

 

برای مشاوره در زمینه سن مشمولیت خدمت سربازی چه زمانی است؟

از مشاورین مشاوره نظام وظیفه آویژه از طریق تلفن ثابت

در سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید

همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 

حتی ایام تعطیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.