کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای اطلاع از آخرین اخبار نظام وظیفه، معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

مدرک تحصیلی مورد نیاز برای امریه سربازی چیست؟

شرایط دریافت امریه سربازی

مدرک تحصیلی مورد نیاز برای امریه سربازی چیست؟

مدرک تحصیلی مورد نیاز برای امریه سربازی مبحثی است که معمولا متقاضیان دریافت امریه سربازی را دچار سردرگمی میکند. چرا که تصور میشود تنها افراد دارای مدارک تحصیلی بالا میتوانند برای امریه شدن در ادارات و سازمان های دولتی اقدام کنند. اما میتوانیم این مژده را به مشمولان علاقه مند به امریه بدهیم که در بیشتر مواقع نوع مدرک تحصیلی اصلا مطرح نیست و افرادی که شرایط لازم را داشته باشند(که شامل همان شرایط پنج گانه مثل معافیت از رزم، تاهل، سرپرستی خانواده، مشمولان مددجوی بهزیستی و کمیته امداد، خانواده ایثارگران و همچنین شرایط اختصاصی مورد نظر سازمان ها و ادارات میباشد) احتمال امریه شدنشان افزایش میابد.

گاهی مشاهده شده که فردی تنها به سبب مهارت هایی که دارد و با مدرک دیپلم به عنوان امریه جذب میشود، بنابراین توصیه میکنیم اگر میخواهید برای امریه شدن اقدام کنید، نگرانی در مورد مدرک تحصیلی مورد نیاز برای امریه سربازی نداشته باشید و با در نظر گرفتن شرایط، شانس خود را امتحان کنید.

 اما تمام این موارد به این معنا نیست که مدرک تحصیلی هیچ تاثیری در امریه شدن شما ندارد بلکه منظور این است که نسبت به دیگر فاکتورهای مورد نظر از اهمیت کمتری برخوردار است.

نوع اداره یا سازمانی که میخواهید در آن امریه شوید نیز در تعیین مدرک تحصیلی و شرایط لازم برای امریه شدن، اثر گذار است. بنابراین بهتر است ارگان هایی را پیدا کنید که به مدرک تحصیلی شما نیز نیاز دارند. زیرا ادارات امریه گیر اغلب بر اساس نوع فعالیتی که انجام میدهند از بین فارغ التحصیلان رشته های مرتبط با همان فعالیتشان، سرباز امریه جذب میکنند. این موضوع علاوه بر اینکه باعث راحت تر شدن دوره سربازی شما میشود، منجر به کسب مهارت، سابقه و تجربه کاری مرتبط با رشته ی تحصیلیتان نیز خواهد شد.

خدمت سربازی و امریه سربازی

امریه سربازی تقریبا همان خدمت سربازی است . تفاوت آن با خدمت سربازی در این است که به جای گذراندن خدمت در پادگان های نظامی , در سازمان های دولتی که وابسته به نیروهای مسلح می باشند و برای دریافت سرباز امریه اعلام نیاز می کنند مشغول می شوید . برای دریافت امریه سربازی باید سازماه هایی که اعلام جذب امریه می کنند را شناسایی کرده و با دانستن قوانین امریه سربازی و در صورت مشمول بودن برای جذب امریه اقدام به آماده سازی مدارک امریه سربازی کنید .

عضویت در خانواده ایثارگران و تأهل هر یک از جمله امتیازات برتری هستند که توسط آن می تواند شرایط امریه سربازی را ساده تر کرد . مشمولینی که موفق به کسب امریه می شوند بعد از گذراندن دوره ی دو ماهه ی آزمایشی خود در یکی از پادگان های نظامی کشور ، به سازمان های مربوطه معرفی می شوند . مزیت امریه سربازی در این است که متقاضی با لباس شخصی و به مانند یک کارمند عادی آن سازمان دوره خدمت خود را در آن محل می گذراند . البته باید به این نکته توجه کرد که چون جز نیروی های وظیفه هستند به اندازه ی سایر نیرو های وظیفه عمومی حقوق دریافت می کنند .البته در مواردی حقوق سربازان امریه کمی بیشتر می باشد و از امتیازات خاصی برخوردار می باشند .

مراحل دریافت امریه سربازی

مدارک لازم برای امریه سربازی شامل چه مدارکی میباشد؟

مدارک لازم برای امریه سربازی و ارائه ی به موقع این مدارک به سازمان و ارگان مورد نظر یکی از مهم ترین مراحلی است که در روند دریافت امریه باید به آن توجه داشت. اهمیت آن در این است که بیشتر ارگان ها برای ارائه ی امریه به افراد واجد شرایط، آنها را بر اساس زمان مراجعه و ارائه ی مدارک اولویت بندی میکنند و اولویت با کسانی است که زودتر اقدام کرده و پرونده خود را تکمیل نمایند. برخی از مدارک لازم برای امریه سربازی به ترتیب زیر است:

  1. کپی کارت ملی و شناسنامه فرد مشمول
  2. یک قطعه عکس پرسنلی جدید از مشمول
  3. رزومه فردی که شامل مهارت ها و تخصص مشمول میباشد
  4. کپی آخرین مدرک تحصیلی

اما چند نکته درباره ارائه مدارک برای امریه وجود دارد که ذکر آنها خالی از لطف نیست:

مواردی که در بالا عنوان شد، مدارکی است که در زمان ثبت درخواست امریه، در بیشتر سازمان های امریه گیر نیاز است اما ممکن است هر سازمانی بر اساس قوانین و مقرراتی که برای جذب نیرو دارد مدارک دیگری نیز از شما بخواهد. بنابراین نوع ارگان مورد نظر نیز در تعیین مدارک مورد نیاز مهم است.

نکته ی دیگر ارائه ی برگه ی آماده به خدمت یا برگ سبز است. این برگه تاریخ اعزام به خدمت شما را دربردارد. شما باید دو یا سه ماه قبل از تاریخ اعزام این برگه را به ارگان مورد نظرتان ارائه دهید بنابراین اقدام به موقع برای اخذ این برگه بسیار اهمیت دارد.

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم افرادی که به عنوان سرباز امریه پذرفته میشوند معمولا یکی از شرایط پنجگانه امریه را دارا هستند بنابراین ارائه ی مدارک دال بر داشتن این شرایط نیز لازم است. مثلا افراد متاهل باید مدارک شناسایی همسر و مدارک مربوط به ازدواج خود را ارائه کنند.

امریه سربازی با دیپلم امکان دارد؟

امریه سربازی با دیپلم در برخی از ارگان های امریه گیر امکان پذیر است. همانطور که گفته شد نوع مدرک تحصیلی با توجه به تعداد بالای ارگان های امریه گیر و شانس بالای واجدین شرایط خیلی مطرح نیست. مشمولان دارای مدرک تحصیلی دیپلم تا دکتری میتوانند متقاضی دریافت امریه شوند. یکی از این ارگان ها که از افراد با مدرک دیپلم نیز برای امریه دعوت میکند، سازمان محیط زیست، شهرداری ها و… است. اما در نظر داشته باشید که از زمان دریافت مدرک دیپلم و فارغ التحصیلی نباید بیش از یک سال گذشته باشد. چرا که بعد از گذشت یک سال مشمول به عنوان غایب تلقی میشود و دیگر نمیتواند از امریه سربازی استفاده کند. البته افرادی که در این زمان به دلایل موجه و مورد تایید سازمان وظیفه غیبت کرده باشند، بعد از توجیه غیبت خود، میتوانند درخواست امریه خود را ثبت کنند.

البته نیاز سازمان های امریه گیر تعیین کننده جذب امریه سربازی با دیپلم است و ممکن است بر حسب نیازشان در یک سال اقدام به جذب سربازان امریه با مدرک دیپلم کنند و سال بعد اینطور نباشد.

بنابراین شما باید لیست همه ی ارگان هایی که در زمان اعزام شما اقدام به جذب سرباز امریه با مدرک دیپلم میکنند را تهیه کنید و بعد از بین آن ها یکی را انتخاب کنید و مراحل بعدی را انجام دهید. پس به طور کلی میتوان گفت اخذ امریه حتی برای دارندگان مدرک دیپلم نیز امکان پذیر است.

نحوه اخذ امریه خدمت سربازی

امریه سربازی با فوق دیپلم چگونه است؟

امریه سربازی با فوق دیپلم و چگونگی دریافت امریه با مدرک فوق دیپلم از سوالات و ابهاماتی است که مشمولان علاقه مند به دریافت امریه با آن مواجه هستند. جذب امریه از بین متقاضیان دارای مدرک فوق دیپلم نیز مانند دیگر مشمولان امکان پذیر است و با نظر و تشخیص سازمان های امریه گیر مشخص میشود. افراد دارای مدرک فوق دیپلم باید به سازمان هایی که متناسب با رشته تحصیلیشان فعالیت میکنند، مراجعه کنند. مثلا فردی که مدرک فوق دیپلم در یکی از رشته های کشاورزی دارد بایستی به سازمان هایی همچون جهاد کشاورزی و… مراجعه کند. البته دارندگان مدارک تحصیلی همچون کامپیوتر و حسابداری و… در اغلب ارگان ها و سازمان ها به کار گرفته میشوند. این سازمان ها در هر رده های شغلی مختلف، تعداد مشخصی نیرو نیاز دارند که ممکن است از بین دارندگان مدرک تحصیلی فوق دیپلم نیز انتخاب شوند.

پذیرفته شدگان امریه سربازی با مدرک فوق دیپلم با همان لباس های شخصی خود مشغول به کار میشوند و از انجام فعالیت های نظامی و رزمی پادگان ها راحت میشوند. ساعت کاری برای سربازان امریه دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم نیز مانند کارمندان سازمان مربوطه و دیگر سربازان امریه میباشد که اغلب به شکل نصف روز است. یکی از نهادهایی که معمولا از بین دارندگان مدرک فوق دیپلم سرباز امریه میگیرد، آموزش و پرورش میباشد. این افراد نیز بعد از فارغ التحصیلی تنها زمان محدودی فرصت دارند که برای امریه اقدام کنند.

اخذ امریه سربازی با لیسانس چگونه ممکن است؟

امریه سربازی با لیسانس در تعداد زیادی از ارگان ها و سازمان های دولتی و غیر دولتی امریه گیر امکان پذیر است. چرا که دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی یا لیسانس مهارت های زیادی در حوزه  تخصصی خود کسب میکنند. لذا این افراد گزینه های مناسبی برای ورود به عرصه ی کاری مرتبط با رشته  تحصیلیشان هستند. از این طریق نیروی کار مورد نیاز این ارگان های امریه گیر نیز تامین میشود و از طرفی کارشناسان تازه فارغ التحصیل شده نیز تجربه ی شغلی مناسبی کسب میکنند که این تجربه ها در آینده به کمکشان خواهد آمد. تعدادی از ارگان هایی که پذیرش امریه سربازی با لیسانس دارند به قرار زیر است:

  • سازمان میراث فرهنگی
  • وزارت نیرو
  • پتروشیمی ها
  • سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
  • وزارت اطلاعات
  • امریه دانشگاه ها
  • و…

گاهی برخی از ارگان ها برای امریه سربازی با لیسانس شرایط خاصی را مطرح میکند. یکی از این شرایط داشتن حداقل معدل مورد تایید این ارگان میباشد که ممکن است به تشخیص سازمان مربوطه از ۱۴ تا ۱۷ متفاوت باشد. علاوه بر این گاهی نوع دانشگاهی که در آن تحصیل کرده اید نیز در پذیرش یا عدم پذیرش شما به عنوان سرباز امریه با مدرک تحصیلی لیسانس تاثیر دارد. مثلا ارگان هایی همچون وزارت نفت و پتروشیمی ها از بین افراد دارای معدل بالاتر که از دانشگاه های برتر کشور فارغ التحصیل شده اند بیشترین پذیرش را دارند.

امریه سربازی با فوق لیسانس و شرایط آن چگونه است؟

امریه سربازی با فوق لیسانس یکی از شرایطی است که سازمان وظیفه عمومی برای دارندگان این مدرک فراهم آورده است. اغلب مشمولانی که دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس هستند میتوانند به عنوان سرباز امریه و در یکی از ارگان های مورد نظر خود، به کار گرفته شوند. یکی از ارگان های مهمی که از بین فارغ التحصیلان دوره های کارشناسی ارشد و به شکل گسترده به عنوان امریه پذیرش دارد، سپاه پاسداران میباشد که امریه شدن در آن طرفداران زیادی دارد. البته امریه شدن در سپاه مانند هر سازمان دیگر شرایط خاصی دارد که از آن جمله میتوان به داشتن سابقه بسیج اشاره کرد. علاوه بر این تعداد زیادی از متقاضیان امریه سربازی با فوق لیسانس به مناطق روستایی و محروم محل زندگیشان اعزام میشوند تا از تخصص این افراد در مناطق کم برخوردار استفاده شود و به توسعه هر چه بیشتر این مناطق کمک کنند.

وزارت علوم نیز یکی دیگر از ارگان هایی است که اقدام به جذب مشمولان دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس میکند. درباره مشمولان دارای مدرک کارشناسی ارشد نیز داشتن یکی از شرایط پنجگانه و همچنین شرایطی که هر سازمان اعلام میکند الزامی است. توجه کنید که در زمان ثبت درخواست امریه بایستی مدرک تحصیلی خود را به همراه داشته باشید.

چگونه امریه سربازی دریافت کنیم؟

امریه سربازی با دکتری به چه صورت می باشد؟

امریه سربازی با دکتری در برخی از ارگان های امریه گیر انجام میشود. امریه برای آن دسته از مشمولان دارای مدرک دکتری که به دنبال گذراندن دوره سربازی به شکل راحت تری هستند، میتواند گزینه ی مناسبی باشد. با توجه به اینکه دارندگان مدرک دکتری تجربه و تخصص کافی رادارند لذا احتمال قبولی آنها به عنوان سرباز امریه بیشتر است و روزومه قابل قبول تری خواهند داشت. اما باید ببینید که کدام اداره به مدرک تحصیلی و تخصص شما نیاز دارد و بعد اقدامات لازم را انجام دهید. اما چند نکته ی مهم درباره امریه شدن فارغ التحصیلان دکتری وجود دارد که در زیر به آنها پرداخته ایم:

  • طول دوره امریه سربازی با دکتری دو سال میباشد و اغلب امکان استفاده از کسری خدمت وجود ندارد.
  • حقوقی که سربازان امریه با مدرک دکتری دریافت میکنند با توجه به مدرک تحصیلی بالاتر، بیشتر از سایر سربازان امریه است اما حقوق دریافتی آن ها مثل کارمندان اصلی اداره نمیباشد.
  • یکی از شرایطی که برای امریه شدن وجود دارد این است که شما با هیچ کدام از کارمندان اداره مورد نظرتان نسبت فامیلی نداشته باشید که این شرط برای امریه با مدرک دکتری نیز صدق میکند و مشمول باید گواهی مربوطه را ارائه دهد.

رشته های مناسب برای امریه سربازی کدامند؟

رشته های مناسب برای امریه سربازی را میتوان همان رشته هایی در نظر گرفت که بازار کار بهتری دارند چرا که نیاز جامعه به افراد متخصص در این حوزه ها بیشتر است و اکثر سازمان ها نیز به خاطر صرفه جویی و مزیت هایی که جذب سرباز امریه دارد نیروی مورد نیاز خود را از بین مشمولان فارغ التحصیل از این رشته ها جذب میکنند. مثال هایی از این رشته ها و ارگان های جذب کننده آن ها در ادامه شرح داده شده است:

  • امریه سربازی رشته حقوق: یکی از رشته های مورد پذیرش در ارگان هایی همچون دادگستری ها و قوه قضاییه رشته حقوق میباشد که با شرایط مختلف، از بین فارغ التحصیلان مقاطع مختلف این رشته پذیرش صورت میگیرد.

  • امریه سربازی برای رشته عمران، به منظور بهره بردن از مهارت مشمولان در انجام پروژه ها و فعالیت های عمرانی ارگانهای مختلف انجام میشود. امریه مهندسی عمران در سپاه و وزارت راه و شهرسازی از جمله مواردی است که مورد توجه مشمولان است. لازم به تذکر است که در این ارگان ها امریه سربازی برای رشته معماری نیز وجود دارد.

  • امریه رشته روانشناسی اغلب در سازمان بهزیستی امکان پذیر است، با توجه به فعالیت های این سازمان جذب افراد دارای مهارت و تخصص در زمینه روانشناسی اهمیت دارد که بخشی از این نیروها از بین مشمولان نظام وظیفه تامین میشود.

  • امریه مهندسی شیمی و امریه مهندسی پزشکی در وزارت نفت و پتروشیمی ها و دانشگاه ها ممکن است که اغلب از بین دانش آموختگان دوره های کارشناسی و بالاتر انجام میشود.

  • امریه مهندسی مکانیک در دانشگاه ها، وزارت نفت، شهرداری ها و… یکی از اهداف مشمولان خدمت سربازی میباشد.

  • امریه سربازی به انگلیسی برای فارغ التحصیلان زبانهای خارجی و افراد مسلط به زبان کاربرد دارد که ممکن است از شرایط برخی ارگانها باشد.

اولویت های جذب سرباز امریه 

پس از اطلاع از مدارک امریه سربازی و ارگان های ارائه دهنده امریه سربازی موضوع بسیار مهم دیگر این است که چه کسانی برای امریه سربازی در اولیت هستند ؟ . در پاسخ به این سوال باید گفت غالبا افرادی که متاهل هستند یا جز خانواده شهدا و جانبازان هستند یا … در اولیت برای جذب امریه در سربازی می باشند . در ادامه باید به این نکته توجه کرد که برای تمام سازمان هایی که سرباز امریه جذب می کنند همانند مدارک امریه سربازی منحصر به فردی که مطالبه می کنند ، فاکتور های مهمی نیز برای جذب امریه سربازی حائز اهمیت می باشد .

از این رو اطلاع از اولویت های بعضا بخشی از قوانین امریه سربازی نمی باشند بسیار مهم تلقی می شود . البته باید به امر تذکر داده شود که اولویت های جذب امریه به معنی جذب قطعی در امریه سربازی نیست . بنابراین امکان پذیرش افرادی که هیچ یک از فاکتور های لازم برای دراولویت قرار گرفتن در لیست امریه سربازی را ندارند نیز وجود دارد .

مدرک تحصیلی مورد نیاز برای امریه سربازی

گواهی های مدارک امریه سربازی

در صورت داشتن هر یک از گواهی های زیر امکان جذب متقاضی بیشتر می شود . در زیر به چند مورد از گواهی ها جهت اخذ امریه سربازی اشاره می کنیم .

  • گواهی از بنیاد شهید برای مشمولین خانواده شهیدان و جانبازان .
  • گواهی از سازمان بهزیستی برای مشمولین مربوط به سازمان بهزیستی .
  • گواهی کمیته امداد برای مشمولانی که تحت پوشش کمیته امداد می باشند .

برای اطلاع از این اکه با گواهی های فوق می توانید در کدام سازمان ها مشغول به امریه سربازی شوید . می توانید با مشاوره نظام وظیفه ما که به صورت تخصصی در زمینه امریه سربازی فعالیت می کنند تماس گرفته و پاسخ سئوالات خود را بگیرید .

سوالات متداول

مدارک لازم برای امریه سربازی کدامند؟

 کپی کارت ملی و شناسنامه فرد مشمول، یک قطعه عکس پرسنلی جدید از مشمول، رزومه فردی که شامل مهارت ها و تخصص مشمول میباشد، کپی آخرین مدرک تحصیلی و گواهی مربوط به بهزیستی، بنیاد شهید و… از مدارک لازم برای امریه سربازی است.

امریه سربازی با دیپلم امکان دارد؟

مشمولان دارای مدرک تحصیلی دیپلم تا دکتری میتوانند متقاضی دریافت امریه شوند. یکی از این ارگان ها که از افراد با مدرک دیپلم نیز برای امریه دعوت میکند، سازمان محیط زیست، شهرداری ها و… است. اما در نظر داشته باشید که از زمان دریافت مدرک دیپلم و فارغ التحصیلی نباید بیش از یک سال گذشته باشد

امریه سربازی به انگلیسی به چه معناست؟

امریه سربازی به انگلیسی برای فارغ التحصیلان زبانهای خارجی و افراد مسلط به زبان کاربرد دارد که ممکن است از شرایط برخی ارگانها باشد.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه

هدف مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی و افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره امریه خدمت سربازی به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

 

برای مشاوره در زمینه مدرک تحصیلی مورد نیاز برای امریه سربازی چیست؟

از مشاورین مشاوره نظام وظیفه آویژه از طریق تلفن ثابت

در سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید

همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 

حتی ایام تعطیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.