کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای اطلاع از آخرین اخبار نظام وظیفه، معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

میزان سنوات مجاز دانشجویان کارشناسی ارشد چه قدر است؟

سنوات مجاز دانشجویان کارشناسی ارشد

سنوات مجاز دانشجویان کارشناسی ارشد و دانشجویان مقاطع دیگر توسط سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا مشخص و به مشمولین ابلاغ میگردد. شاید برایتان پیش آمده باشد که در مورد انواع معافیت نظام وظیفه تحقیق کرده و اطلاعات کسب کنید. اگر بخواهیم راجع به معافیت ها صحبت کنیم. بحث های این معقوله بسیار گسترده بوده و انواع زیادی را دربرمیگیرد. معافیت های نظام وظیفه از بهترین و مهم ترین مزیت های خدمت سربازی میباشند. به همین منظور متقاضیان دریافت معافیت های خدمت سربازی در سال های جاری افزایش بسیار یافته اند.

سنوات مجاز دانشجویان کارشناسی ارشد

در این مقاله قصد داریم درباره ی معافیت های خدمت وظیفه به ویژه معافیت تحصیلی صحبت کنیم. میدانید که معافیت های نظام وظیفه به مشمولان این فرصت را میدهد تا بدون رفتن به خدمت سربازی و گذراندن دوره ی خدمت ضرورت خود، کارت معافیت دریافت کنند. این مسئله باعث شده است تا تعداد زیادی از جوانان به دنبال راه حل هایی برای دریافت معافیت های گوناگون باشند. این معافیت ها شامل انواع زیر میباشند.

معافیت های خدمت سربازی نظام وظیفه عمومی کشور

  • انواع معافیت تحصیلی
  • انواع معافیت های پزشکی
  • انواع معافیت های کفالت
  • انواع معافیت های مددجویی
  • معافیت های بخشودگی سنی
  • معافیت های سربازی غایبان ۸ ساله ی خدمت
  • معافیت های خدمت سربازان فراری
  • معافیت های نخبگان سربازی بنیاد ملی نخبگان
  • معافیت های فرزندان ایثارگران و جانبازان
  • معافیت های فرزندان افراد دارای سابقه ی جبهه

این معافیت ها از تسهیلات سازمان نظام وظیفه میباشد. که مشمول باید برای استفاده از هر یک از این انواع معافیت ها شرایط آن ها را بررسی کرده و برای آن ها اقدام کند. اما معافیت های تحصیلی با سایر معافیت ها کمی متفاوت خواهد بود. زیرا در این نوع معافیت مشمول کارت معافیت دریافت نخواهد کرد. در سایر انواع این معافیت ها، مشمولین پس از طی کردن مراحلی، کارت معافیت گرفته و از رفتن به خدمت سربازی معاف میشوند. اما در معافیت های تحصیلی مشمول پس از اتمام تحصیل باید برای رفتن به خدمت سربازی آماده شود.


بیشتر بخوانید: چگونه معافیت تحصیلی دانشجویان کارشناسی را دریافت کنیم؟


اثر مرخصی در سنوات مجاز دانشجویان کارشناسی ارشد چگونه خواهد بود؟

اثر مرخصی در سنوات مجاز دانشجویان کارشناسی ارشد میتواند برای مشمولین موثر واقع شود. میدانید که مشمولین برای رفتن به دانشگاه و ادامه تحصیل باید از معافیت های تحصیلی استفاده کنند. این افراد باید توجه داشته باشند که باید در سنوات مجاز تحصیلی خود اقدام به ادامه تحصیل بگیرند. زیرا اگر این افراد حتی به مدت یک روز نیز وارد غیبت غیر مجاز شوند. دیگر قادر نخواهند بود در دانشگاه ها و در مقاطع مختلف به تحصیل مشغول شوند.

مشمولینی که در مقطع کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس مشغول تحصیل هستند میتوانند از معافیت های تحصیلی استفاده کنند. اثر مرخصی در سنوات مجاز دانشجویان کارشناسی ارشد به این صورت خواهد بود که این دانشجویان میتوانند به مدت یک ترم در سنوات مجاز تحصیلی خود از مرخصی استفاده کنند. البته برای مشمولین این سوال نیز پیش میاید که آیا دانشجویان کارشناسی ارشد میتوانند به طور همزمان دوره ی خدمت سربازی خود را بگذرانند یا خیر؟ در جواب این سوال باید متقاضیان همیشه این نکته را در نظر داشته باشند که انجام همزمان خدمت سربازی و ادامه تحصیل امکان نخواهد داشت. این مسئله کاملا غیر قانونی بوده و امکان پذیر نخواهد بود.

متقاضیان میتوانند برای دریافت انواع معافیت های تحصیلی و استفاده از سنوات مجاز تحصیلی با مشاوره نظام وظیفه در تماس بوده و سوالات خود را با مشاورین این مرکز درمیان گذاشته و راهنمایی های لازم را دریافت کنند.

اثر مرخصی در سنوات مجاز دانشجویان کارشناسی ارشد چگونه خواهد بود؟


بیشتر بخوانید: معافیت تحصیلی دانش آموزان چگونه انجام می شود؟


جریمه سنوات مجاز دانشجویان کارشناسی ارشد چقدر است؟

جریمه سنوات مجاز دانشجویان کارشناسی ارشد چقدر میتواند باشد؟ این سوالی است که برای بسیاری از مشمولین ممکن است پیش بیاید. زیرا امروزه به دلیل سخت بودن شرایط خدمت سربازی، متقاضیان ترجیح میدهند از معافیت های تحصیلی استفاده کرده و به جای رفتن به خدمت سربازی در سن ۱۸ سالگی، به دانشگاه رفته و در رشته های مختلف ادامه تحصیل دهند.

همانطور که میدانید سازمان نظام وظیفه ی عمومی ناجا برای معافیت های تحصیلی قوانین زیادی تصویب کرده است. این قوانین برای مشمولین همه ی مقاطع تحصیلی مقدار سنوات مجازی مشخص میکند. بر اساس این سنوات مشمولین میتوانند برای تحصیل اقدام کنند. میزان جریمه این سنوات نیز از طریق این تبصره ها و قوانین نظام وظیفه مشخص میشود. جریمه سنوات مجاز دانشجویان کارشناسی ارشد که از تحصیل انصراف میدهند به صورت های مختلفی میباشد. این افراد پس از انصراف یا اتمام تحصیل باید برای اعزام به خدمت اقدام کنند. اگر اقدامات لازم در این باره انجام نشود. متقاضیان وارد غیبت غیرموجه شده و باید برای آن جریمه های نقدی و غیر نقدی پرداخت کنند.


بیشتر بخوانید: معافیت تحصیلی دانشجویان چگونه است؟


کاهش سنوات مجاز دانشجویان کارشناسی ارشد امکان پذیر است؟

کاهش سنوات مجاز دانشجویان کارشناسی ارشد از مسائلی است که امروزه در میان عموم درمورد آن صحبت میشود. این سنوات مجاز همانطور که گفته شد برای مقاطع مختلف تحصیلی مانند دیپلم، فوق دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس و غیره متفاوت اعلام شده است. که برخی درباره این کاهش سنوات مجاز دانشجویان کارشناسی ارشد موضوعاتی ارائه میدهند. مشمولین رشته های مختلف در مقطع کارشناسی ارشد میتوانند از مدت ۳ سال سنوات مجاز بهره مند شوند. متقاضیان باید در این مقطع به مدت ۳ سال تحصیل کرده و برای استفاده از سنوات بیشتر نیاز به مکاتبه با سازمان نظام وظیفه ی عمومی ناجا دارند.

متقاضیان سنوات مجاز دانشجویان کارشناسی ارشد پس از گذشت سه سال باید اقدامات اعزام به خدمت را انجام دهند. اگر حتی یک روز وارد غیبت شوند دیگر حق ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را نیز نخواهند داشت. این موارد همه باید در نظر گرفته شود تا جوانان برای استفاده از سنوات مجاز تحصیلی با مشکل مواجه نشوند.


بیشتر بخوانید: مشاوره معافیت تحصیلی خدمت سربازی


مراحل استفاده از سنوات مجاز دانشجویان کارشناسی ارشد را نام ببرید؟

مراحل استفاده از سنوات مجاز دانشجویان کارشناسی ارشد اقدامات خاصی نیاز دارد که مشمولین باید به آن ها دقت داشته باشند. این اقدامات باید قبل از شروع هر مقطع صورت بگیرد. زیرا اگر مشمولین متقاضی استفاده از سنوات مجاز وارد غیبت بشوند. دیگر قادر نخواهند بود در هیچ مقطعی تحصیل کنند. مگر آنکه غیبت آن ها مجاز بوده و با مجوز از سوی سازمان نظام وظیفه عمومی کشور صورت بگیرد. این مراحل دریافت سنوات را به ترتیب در اینجا توضیح داده ایم. با دقت آن ها را مطالعه کرده و بر اساس این مراحل کار خود را پیش ببرید.

مراحل استفاده از سنوات مجاز دانشجویان کارشناسی ارشد

  • مشمولین در اولین مرحله باید بدانند که از تاریخ فارغ التحصیلیشان یک سال فرصت دارند تا در کنکور ارشد شرکت کرده و قبول شود.
  • مشمولین در صورت قبولی در دانشگاه در مقطع فوق لیسانس یا همان کارشناسی ارشد باید برای ثبت نام به واحد دانشگاهی محل قبولی مراجعه کرده و مراحل ثبت نام را طی کنند.
  • سپس مشمولین متقاضی دریافت معافیت تحصیلی برای استفاده از سنوات مجاز باید به نزدیکترین دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی مراجعه کنند
  • در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی مشمولین مدارک خود را باید تحویل داده و برای این افراد معافیت تحصیلی صادر خواهد شد.
  • صدور برگه ی معافیت تحصیلی به منزله ی مجوز استفاده از سنوات مجاز در مقاطع ارشد میباشد که مشمول باید آن را به دانشگاه نیز تحویل دهد.

اگر مشمول به تاریخ اعزام به خدمت نزدیک باشد. باید مراحل اعزام را طی کند و به خدمت سربازی برود. این تا زمانی است که نتیجه ی آزمون ارشد آمده و سپس خواهد توانست از پادگان نظامی ترخیص شده و برای مقطع کارشناسی ارشد از سنوات مجاز استفاده کند. مرخص کردن این افراد در هر صورت بلامانع بوده و پادگان مربوطه باید این اقدامات را انجام دهد. مگر در مواقع جنگ و غیره که در آن صورت تصمیم گیری نهایی با فرمانده پادگان نظامی خدمت سربازی میباشد.

مراحل استفاده از سنوات مجاز دانشجویان کارشناسی ارشد را نام ببرید؟


بیشتر بخوانید: شرایط و نحوه دریافت معافیت تحصیلی خارج از کشور


 سنوات مجاز دانشجویان کارشناسی ارشد شاهد چقدر است؟

سنوات مجاز دانشجویان کارشناسی ارشد شاهد قوانین خاص خود را دارد. مشمولین شاهد و ایثارگران که قصد ادامه تحصیل دارند میتوانند قبل از دریافت معافیت تحصیلی از معافیت ایثارگران استفاده کنند. زیرا معافیت های ایثارگران و معافیت های پزشکی هیچ منافاتی با معافیت تحصیلی ندارد. یعنی سنوات مجاز دانشجویان کارشناسی ارشد شاهد اگر جزو فرزندان شهدا یا فرزندان جانبازان ۲۵ درصد بالاتر باشند. میتواند این سنوات مجاز تا ۳ سال یا بیشتر طول بکشد. نظر نهایی در این باره توسط آموزش دانشگاه مورد نظر صادر خواهد شد.

سوالات متداول

مشمولین متقاضی دریافت معافیت تحصیلی در چه زمانی باید برای دریافت این معافیت برای مقطع ارشد اقدام کنند؟

مشمولین مجازند در طول ۱ سال بعد از فارغ التحصیلی تکلیف کنکور کارشناسی ارشد خود را مشخص کرده و قبل از وارد شدن به تاریخ اعزام به دانشگاه بروند. در غیر اینصورت غیبت خواهند خورد.

سنوات مجاز تحصیلی برای مقاطع مختلف چه میزان میباشد؟

این سنوات برای مقطع کاردانی ۲ سال و ۶ ماه، کارشناسی به مدت ۵ سال، کارشناسی ارشد ۶ سال و سایر مقاطع نیز به همین ترتیب میباشد.

مدارک لازم برای دریافت معافیت های تحصیلی چیست؟

مشمولین باید عکس ۳*۴، شنسنامه و کپی آن، کارت ملی به همراه کپی، فرم قبولی در دانشگاه و سایر مدارک را به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی تحویل دهند.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره نظام وظیفه تلفنی و آنلاین به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع :   مشاوره آنلاین و تلفنی نظام وظیفه

 

برای مشاوره در زمینه میزان سنوات مجاز دانشجویان کارشناسی ارشد چه قدر است؟

از مشاورین مشاوره نظام وظیفه آویژه از طریق تلفن ثابت

در سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید

همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 

حتی ایام تعطیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.