کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای اطلاع از آخرین اخبار نظام وظیفه، معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

مدارک لازم برای معافیت ایثارگران چیست؟

مدارک لازم

آشنایی با مدارک معافیت ایثارگری سربازی

در این قسمت ابتدا با انواع معافیت سربازی آشنا شده و سپس مطالبی را در مورد مشمولین معافیت ایثارگری بیان میکنیم .در ادامه جزئیات معافیت ایثارگری خدمت سربازی را ذکر و مدارک لازم برای معافیت ایثارگران لازم جهت اخذ معافیت را نام می بریم .

معافیت ایثارگری نظام وظیفه و مدارک معافیت ایثارگری سربازی چیست؟

این سوالی است که می تواند ذهن افراد متقاضی این نوع معافیت را به خود مشغول سازد . در ایران در شرایط خاصی مشمولین می توانند از سربازی معاف شوند و معافیت خدمت  سربازی اخذ نمایند . افرادی که دارای شرایط معافیت ایثارگری هستند می توانند از خدمت معاف شوند . ” معافیت ایثارگری نظام وظیفه چیست “ می تواند عنوانی باشد برای تمام سوالات مشمولین واجد شرایط معافیت ایثارگری ، در این زمینه !

بنابراین ، اطلاع از آخرین تغییرات معافیت ایثارگری در روند اخذ معافیت مربوطه برای مشمولین مفید خواهد بود . برای اینکه بتوانید تمام پاسخ های لازم برای سوال ” معافیت ایثارگری نظام وظیفه چیست ” را بیابید، ما را تا آخر این مقاله همراهی کنید.

آشنایی با انواع معافیت سربازی

افراد جهت معاف شدن از خدمت سربازی می توانند از انواع معافیت سربازی استفاده کنند . از جمله شرایط معافیت های موجود می توان به معافیت تحصیلی ، معافیت کفالت ، معافیت پزشکی ، معافیت ایثارگران و موارد خاص اشاره کرد . همواره قوانین و شرایط ویژه ای برای معافیت از خدمت سربازی تعریف می شود .افرادی که میخواهند از خدمت سربازی معاف شوند می بایست با تمامی ضوابط و قوانین آشنا شده و طبق قوانین معافیت سربازی مدارک معافیت سربازی خود را مطابق با آن ها آماده کنند .

یکی از نکته های مهم زمان اقدام برای اخذ معافیت از خدمت سربازی است . به این صورت که حتی اگر شرایط لازم برای دریافت معافیت خدمت سربازی برای شخص وجود داشته باشد ولی در زمان مناسب ، اقدام به دریافت معافیت نکند ، این امکان وجود دارد که شانش خود را برای دریافت کارت معافیت از دست خواهید بدهد . از آنجایی که معافیت های مختلفی در دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی وجود دارد ، مدارک معافیت سربازی مختلفی نیز برای انواع معافیت های خدمت سربازی طلب می شود . در ادامه مطالب به صورت خاص به مدارک معافیت ایثارگری می پردازیم .

انواع معافیت ایثارگری سربازی

معافیت ایثارگری انواع مختلفی داشته و افراد زیادی می توانند جز مشمولین این دسته قرار بگیرند . طبق قوانین مدارک معافیت ایثارگری برای هر دسته فرق کرده و معیار های هر کدام برای اخذ معافیت متفاوت است .

انواع معافیت ایثارگری عبارتند از :

  • معافیت جانبازان
  • معافیت فرزندان ایثارگران
  • معافیت یکی از برادران شهداء ، جاویدالاثران ، آزادگان و جانبازان در صورتی که فاقد فرزند ذکور باشند .
  • معافیت افرادی که با بانوان جانباز  ازدواج کرده اند .
  • معافیت فرزندان شهداء و جاویدالاثران .

معافیت

مدارک مورد نیاز برای انواع معافیت ایثارگری :

  • مدارک مورد نیاز برای فرزندان شهدا و جاویدالاثران
  • مدارک مورد نیاز برای معافیت یکی از برادران ایثارگران
  • مدارک مورد نیاز برای معافیت فرزندان جانبازان و رزمندگان
  • مدارک مورد نیاز برای معافیت جانبازان ۱۰ درصد و بالاتر
  • مدارک مورد نیاز برای معافیت فرزند خوانده جانبازان
  • مدارک مورد نیاز برای معافیت به سبب ازدواج با جانباز ۲۵ درصد و بالاتر

مدارک معافیت ایثارگری برای انواع معافیت ایثارگر سربازی

همانطور که قبلا نیز ذکر شد ، مدارک معافیت ایثارگری برای هر کدام از مشمولین معافیت ایثارگری متفاوت است و هر دسته مدارک و شرایط خاصی را طلب می کند .

در ادامه بخشی از مدارک معافیت ایثارگری که اغلب برای اخذ معافیت نیاز است را نام می بریم .

  •  برگه ایثارگران صادره از بنیاد شهید و امور ایثارگران استان متناسب با نوع شرایط معافیت ایثارگران سربازی
  •  تصویر شناسنامه مشمول و شخص ایثارگر .
  •  تصویر کارت ملی مشمول و ایثارگر .
  •  پاسخ ثبت احوال محل صدور شناسنامه ایثارگر در خصوص تغییرات شناسنامه و اثبات نسبت شخص و ایثارگر .
  •  گواهی مدرک تحصیلی از دانشگاه .
  •  یک قطعه عکس ۴×۳ رنگی
  •  برگه وضعیت نظام وظیفه مشمول
  • برگه یا گواهی تعهد اعزام به آموزش
  •   گواهی اشتغال به خدمت از یگان محل خدمت در صورتی که مشمول در حال خدمت باشد .

شرایط معافیت ایثارگری

در این قسمت به شرایط مورد نیاز جهت اخذ معافیت ایثارگری می پردازیم . برخی از شرایط معافیت ایثارگران عبارت است از:

  • یکی از شرایط اخذ معافیت ایثارگری این است که شخص ۲۸ ماه یا بیشتر سابقه ایثارگری در پرونده خود داشته باشد .
  • شخص نباید غیبت سربازی داشته باشد یا به عنوان سرباز فراری تلقی شود ، در این صورت حتی اگر سابقه ایثارگری هم داشته باشد نمی تواند جز مشمولین معافیت ایثارگری قرار بگیرد . بیشتر بخوانید : توجیه غیبت سربازی
  • اگر والدین شخص سابقه ایثارگری بالای ۳۰ ماه است داشته باشد و شخص غیبت نداشته باشد به طور قطع از خدمت سربازی معاف می شود .
  • اگر والدین مشمول جانباز باشد ، و حداقل میزان سابقه ایثارگری تعریف شده طبق قوانین را داشته باشد . فرد می تواند با تحویل مدارک معافیت ایثارگری لازم از خدمت سربازی معاف شود .
  • یکی از شرایط خاص معافیت ایثارگری این است که فقط یکی از فرزندان خانواده می تواند از این قانون استفاده کند .
  • آزادگان نیز می توانند به ازای سابقه ایثارگری ، برای یکی از فرزندان خود طبق قوانین معافیت سربازی ، معافیت بگیرند .

معافیت ایثارگری

روند رسیدگی به درخواست معافیت ایثارگران

مشمول پس از اخذ نسخه اول برگه شماره۱ ایثارگران. (این برگه را باید از بنیاد شهید و امور ایثارگران تهیه نمایند.) به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+۱۰)مراجعه می نمایند. و دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی را تهیه نموده. و قسمت مربوط به ایثارگران را مطالعه نمایند. و فرمهای مربوط به این معافیت را تکمیل نموده. و به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+۱۰) محل سکونت تحویل نمایند. حداکثر ظرف مدت یک هفته از تاریخ ثبت با همراه داشتن اصل مدارک به وظیفه عمومی محل سکونت خود مراجعه کنند. تا درخواستشان مورد بررسی قرار گیرد .

دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی(پلیس+۱۰) موظند. مدارک دریافتی را با اصل آنها مطابقت نموده. و با ضرب مهر روی تصاویر مدارک ،آنها را تایید. و مدارک را در اسرع وقت به وظیفه عمومی شهرستان مربوط تحویل نمایند . وظیفه عمومی شهرستان محل سکونت پس از دریافت مدارک. از طریق سامانه گزارش گیری از شناسنامه فرد استعلام نموده. و به وسیله مشمول و یا از طریق اداری به اداره ثبت احوال مربوطه ارسال نمایند . وظیفه عمومی رسیدگی کننده پس از رویت ثبت تاییدیه درخواست معافیت در سامانه. و احراز شرایط معافیت ، مشمول را برای آموزش مقدماتی نظامی. به یکی از مراکز آموزشی معرفی می‌نماید. بعد از سپری نمودن دوره آموزشی کارت معافیت صادر. و به درب منزل ارسال می‌گردد. (معرفی به آموزش منوط به فراهم شدن بسترهای لازم است.)

نکاتی پیرامون معافیت ایثارگری خدمت سربازی نظام وظیفه

افرادی که خواهان اخذ معافیت ایثارگری می باشند باید به چند نکته توجه کنند .

مورد اول این است که شخص باید با تمامی قوانین معافیت ایثارگری اشنا باشد و طبق قوانین مدارک معافیت ایثارگری لازم را تهیه کند . نکته دوم آشنایی با اولویت های سازمان نظام وظیفه عمومی برای معافیت از سربازی می باشد . در این مرحله حداکثر بیست هزار نفر که بیشترین درصد ایثارگری دارند . یا مجموع  سوابق ایثارگری و دوره آزادگی آنان به بیشترین مقدار برسد طبق قوانین معافیت سربازی برای دریافت معافیت ایثارگری در اولویت قرار خواهند گرفت . که در این قسمت افراد دارای شرایط اعلام شده باید مدارک معافیت ایثارگری خود را تهیه کنند . سپس مدارک معافیت ایثارگری را به همراه دفترچه اعزام به خدمت بنابر شرایط اعلام شده به سازمان نظام وظیفه عمومی ارائه دهند .

شرایط دریافت معافیت ایثارگری چیست ؟

معافیت ایثارگری نوعی از معافیت نظام وظیفه است که مشمولین زیادی هر ساله از آن بهره مند میشوند.در سال های جاری انواع معافیت های نظام وظیفه بسیاری از مشمولین را از انجام خدمت سربازی نجات داده است. شاید برای برخی این سوال پیش بیاید که معافیت خدمت سربازی وظیفه چیست؟ شرایط این معافیت های نظام وظیفه کدام است؟ یا اینکه چه کسانی میتوانند از این نوع معافیت ها بهره مند شوند؟ قبل از بررسی ضوابط و شرایط معافیت ها و انواع آن باید توضیح مختصری درباره ی معافیت های خدمت سربازی در اختیار خوانندگان عزیز قرار دهیم.

معافیت سربازی نظام وظیفه به مزایای اطلاق میشود که در اختیار مشمولین قرار گرفته و با توجه به شرایط آن ها، میتوانند به طور دائم یا موقت از رفتن به خدمت سربازی معاف شوند. این معافیت ها انواع گوناگونی را در بر میگیرند. این  معافیت ها به شرح ذیل میباشند.

شرایط معافیت ایثارگری

انواع معافیت های سربازی نظام وظیفه

تمام این معافیت ها نیازمند شرایط ویژه ای

  • معافیت ایثارگری
  • معافیت های کفالت
  • معافیت های پزشکی
  • معافیت های تحصیلی
  • معافیت های مددجویان عضو بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی
  • معافیت های سربازان غایب
  • معافیت های سرباز فراری
  • معافیت های بنیاد ملی نحبگان
  • معافیت های عفو رهبری یا بخشودگی سنی

است که مشمولان میتوانند بر اساس آن ها اقدام کرده و کارت معافیت دریافت کنند.پس قبل از اقدام برای دریافت هرگونه معافیت باید شرایط و ضوابط آن را مورد بررسی قرار داده و سپس برای آن ها اقدام کرد. اما در میان همه ی این نوع معافیت ها، معافیت های ایثارگری و جانبازی یکی از ساده ترین و پرمخاطب ترین معافیت ها به حساب می آید.جوانان زیادی از طریق همین معافیت خیلی راحت کارت معافیت دائم دریافت میکنند. به همین خاطر متقاضیان در این باره بسیار افزایش داشته است.

این نوع معافیت اگرچه در ظاهر بسیار ساده به نظر میاید. اما شرایط خاص خود را داشته و مشمولین باید از این شرایط بهره مند شوند. همچنین ضوابط و قوانین در این نوع معافیت نیز مانند سایر معافیت ها با تغییراتی همراه شده است. که در ادامه ی مقاله به آن ها خواهیم پرداخت.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه

هدف مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی و افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره خدمت سربازی به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

 

برای مشاوره در زمینه مدارک لازم برای معافیت ایثارگران چیست؟

از مشاورین مشاوره نظام وظیفه آویژه از طریق تلفن ثابت

در سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید

همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 

حتی ایام تعطیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.