کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای اطلاع از آخرین اخبار نظام وظیفه، معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

مقررات تحصیلی دانشجویان مشمول خدمت چیست؟

مشمول خدمت

معافیت تحصیلی دانشجویان مشمول خدمت چگونه است؟

مقررات تحصیلی دانشجویان مشمول خدمت و معافیت تحصیلی از مواردی است که نظام وظیفه برای مشمولین قرار داده تا سربازی را به تعویق بیندازند. سربازی دورانی است که ذهن بیشتر پسران را به خود مشغول کرده است که همواره به دنبال دریافت معافیت میگردند. هر جوانی که به سن مشمولیت میرسد باید تکلیف اعزام به سربازی خود را مشخص کند در غیر این صورت غیبت خورده و از برخی تسهیلات در جامعه برخوردار نمیشود. همچنین حق استفاده از سایر معافیت ها را ندارد. معافیت تحصیلی یکی از انواع معافیت هاست که دانش آموزان و دانشجویان به هنگام مدرسه و دانشگاه برای ادامه تحصیل خدمت سربازی را تاخیر میندازند.

طبق قانون نظام وظیفه مشمولان غایب حق شرکت در آزمون های ورودی دانشگاه ها را ندارند. افرادی که معافیت تحصیلی دریافت میکنند میتوانند از کشور خارج شوند. این مورد یکی از مزایای دریافت معافیت تحصیلی است. دانشجویانی که قصد دارند در مقطع کارشناسی و بالاتر قبول شوند بایستی به یکی از مراکز پلیس +۱۰ مراجعه کرده و برای گرفتن معافیت تحصیلی اقدام کنند. معافیت تحصیلی برای هر مقطع فقط یکبار صادر میشود. طبق مقررات تحصیلی دانشجویان مشمول خدمت، دانشجویان مشمولی که از تاریخ ترک تحصیل و انصراف آنها از تحصیل یک سال میگذرد باید وضعیت خدمت سربازی خود را روشن کنند تا وارد غیبت نشوند.


بیشتر بخوانید:  پروژه کسری خدمت سربازی


میزان استفاده از معافیت تحصیلی به صورت زیر میباشد:

  • دانشجویان مقطع کاردانی: به مدت ۵/۲ سال میتوانند از معافیت تحصیلی بهره ببرند.
  • دانشجویان مقطع کارشناسی ناپیوسته: به مدت ۳ سال حق استفاده از معافیت تحصیلی را دارند.
  • دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته: ۳ سال میتوانند از معافیت تحصیلی استفاده کنند.
  • دانشجویان مقطع کارشناسی پیوسته: به مدت ۵ سال از معافیت تحصیلی برخوردار میشوند.
  • دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته: ۶ سال در معافیت به سر میبرند.
  • دانشجویان در مقطع دکتری پزشکی پیوسته: به مدت ۸ سال از معافیت های تحصیلی بهره میبرند.
  • دانشجویان در مقطع دکترای تخصصی: ۶ سال از معافیت تحصیلی استفاده میکنند.

افراد مشمولی که در دانشگاه قبول شده اند برای دریافت معافیت تحصیلی باید همراه مدارک مربوطه به پلیس +۱۰ مراجعه کنند و سایر مراحل اداری را انجام دهند. بیشتر دانشجویان اطلاعات دقیقی درباره اینکه چه زمانی برای معافیت اقدام کنند ندارند، به همین دلیل غیبت میخورند. ما به شما پیشنهاد میکنیم برای آنکه از مقررات تحصیلی دانشجویان مشمول خدمت و کلیه اطلاعات دیگر باخبر شوید از مشاوره نظام وظیفه مرکز تلفنی آویژه راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

اگر شما به دنبال این هستید که مسائل مربوط به معافیت تحصیلی را به راحتی حل و فصل کنید و بدون هیچ زحمتی راه حل های مناسبی پیدا کنید. باید بگوییم که در حیطه نظام وظیفه هیچ راهکار برق آسا و معجزه گری وجود ندارد. در حوزه نظام وظیفه تعاریف مختلفی از معافیت تحصیلی وجود دارد. شاید در محافل غیر تخصصی راهکارهایی برای این مسائل ایراد شود که منطبق با واقعیات این موضوع نباشد. به همین دلیل تکیه کردن بر این ها، نتیجه خوبی برای شما در بر نخواهد داشت.

بهتر است در مورد مسائل مربوط به مقررات تحصیلی دانشجویان مشمول خدمت اطلاعات جامعی را گردآوری کنید و مبنای تصمیمات خود را بر روی آنها متمرکز کنید. امروزه مهمترین عاملی که میتوان بر اساس آن در کمترین زمان به بهترین و موثرترین نتایج رسید، استفاده از داده های فضای مجازی و واقعی موضوع مربوطه است. که این امر باعث میشود با چندین منبع اطلاعاتی در مورد موضوع مورد نظرتان آگاهی کسب کنید و بدین نحو ضریب اشتباهات شما در تصمیم گیری ها به لحاظ بالایی کاهش پیدا کند. مرکز مشاوره آویژه نیز با قرار دادن مطالب کاربردی و مفید سعی کرده است در این حیطه به شما عزیزان کمکی کرده باشد.

نظام وظیفه

خدمات مشاوره نظام وظیفه  آویژه:

کسری خدمت: در صورت داشتن یکسری شرایط می توانید از کسری خدمت استفاده نمایید. کسری خدمت سربازی شامل:

  • کسری فرزندان ایثارگران و رزمندگان
  • کسری خدمت جبهه پدر
  • کسری خدمت در مناطق بد آب و هوا
  • کسری بسیج
  • کسری خدمت نخبگان
  • کسری خدمت متاهلین
  • پروژه های کسری خدمت می باشد.

مشمولان خدمت سربازی می توانند با داشتن شرایط از انواع کسری خدمت استفاده کنند.

انواع معافیت های سربازی: معافیت های نظام وظیفه شامل:

  • معافیت تحصیلی
  • معافیت پزشکی
  • معافیت کفالت
  • معافیت ایثارگری
  • معافیت موقت
  • معافیت دائم
  • معاف از رزم
  • و غیره می باشد.

افراد طبق شرایطی که دارند می توانند از هر یک از انواع معافیت های سربازی استفاده نمایند.

  • نحوه دریافت امریه:

افراد مشمولی که می خواهند برای دریافت امریه خدمت سربازی اقدام نمایند؛ باید از مراحل و شرایط آن کاملا اطلاع داشته باشند تا بتوانند از این فرصت استفاده نمایند. برای دریافت امریه سربازی باید رشته تحصیلی تان با سازمانی که می خواهید امریه بگیرید، متناسب باشد. مقطع تحصیلی فرد بسته به سازمان مورد نظر از دیپلم تا دکتری را شامل می شود. از جمله مواردی که در گرفتن امریه بسیار مهم است، نداشتن غیبت می باشد.

  • اعزام به خدمت:

هر فرد ذکور ایرانی وقتی به سن ۱۸ سالگی تمام می رسد، مشمول قانون خدمت وظیفه قرار می گیرد. فرد در این موقعیت باید برای اعزام به خدمت سربازی آماده شود. فرد مشمول باید اقدام به دریافت دفترچه خدمت وظیفه از دفاتر خدماتی نماید. همچنین درخواست خود را در سامانه انجام دهد. بعضی از مشولین نیز به جای اعزام به خدمت از انواع معافیت ها و کسری های خدمت سربازی استفاده می نمایند.

  • قوانین نظام وظیفه خدمت سربازی:

طبق قانون سن مشمولیت بین ۱۸ تا ۵۰ سالگی است ولی باز هم در برخی شرایط ممکن است بر حسب ضرورت به ۶۰ سالگی هم برسد. مطابق قوانین نظام وظیفه، مدت خدمت مشمولین در مناطق عادی و نظامی ۲۱ ماه است و برای مشمولینی که در سازمان ها و ارگان های غیرنظامی خدمت می کنند، ۲۴ است. از آنجا که قوانین وظیفه عمومی دائماً در حال تغییر و تحول است، افراد باید از قوانین بروز و تغییر یافته اطلاع داشته باشند. تا شاید بتوانند از امتیازات مربوط به گرفتن انواع معافیت های سربازی، کسری خدمت، امریه و غیره استفاده کنند.

  • خروج از کشور:

افرادی که به سن مشمولیت نرسیده اند برای خروج از کشور مشکلی ندارند و نیاز به گرفتن مجوزی نمی باشد؛ اما فردی که به سن مشمولیت رسیده است حداکثر ۱ سال بعد از ترک تحصیل، اخراج یا فراغت از تحصیل باید خود را به وظیفه عمومی معرفی نماید. دانش آموزان یا دانشجویانی که معافیت سربازی دارند در خروج از کشور از سوی وظیفه عمومی هیچگونه ممنوعیتی ندارند. مشمولان جهت سفرهای زیارتی، علمی، غیرزیارتی، کاری، مطالعاتی، ورزشی، ماموریتی و … باید جهت خروج از کشور از وثیقه استفاده نمایند.

  • مشمولین خدمت:

افرادی مشمولی که به سن اعزام به خدمت رسیده اند یا برای خدمت سربازی اعزام می شوند یا اینکه مشمول غیبت می شوند. گاهی مشمولین بر اثر ناآگاهی وارد دوره غیبت می شوند؛ بنابراین اطلاع از قوانین اعزام به خدمت خیلی ضروری می باشد. گاهی اوقات با وجود اینکه فرد وارد دوره غیبت می شود اما می تواند با استفاده از شرایطی از غیبت موجه استفاده نماید.

  • توجیه غیبت:

در شرایطی مثل: داشتن بیماری، حوادثی که باعث صدمات جسمی و روانی فرد مشمول شده و مانع اعزام به خدمت او شده است، بستری شدن در بیمارستان بر اثر بیماری، فوت کردن یکی از اعضای درجه یک خانواده مشمول، مشکلات اداری ایجاد شده در دفترچه اعزام به خدمت فرد. اینها میتواند موجب توجیه غیبت مشمول شود. برخی مشمولین هم درخواست تمدید و یا تعجیل خدمت را دارند که بر اساس ارائه مدارک این اقدام یکبار برای فرد انجام می شود. اگر غیبت موجه نباشد، فرار از خدمت محسوب می شود.

 

برای مشاوره در زمینه مقررات تحصیلی دانشجویان مشمول خدمت چیست؟

از مشاورین مشاوره نظام وظیفه آویژه از طریق تلفن ثابت

در سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید

همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 

حتی ایام تعطیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.