کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای اطلاع از آخرین اخبار نظام وظیفه، معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

ضوابط و مقررات معافیت بخشودگی سنی در سال ۹۸ چگونه است؟

معافیت بخشودگی سنی

ضوابط و مقررات معافیت بخشودگی سنی برای مشمولان خدمت سربازی چگونه است؟

ضوابط و مقررات معافیت بخشودگی سنی برای افرادی از سال ۵۴ به قبل متولد شده اند بسیار ضروری است. چرا که آنها میتوانند با مراجعه به پلیس +۱۰ به وضعیت مشمولیت خود رسیدگی کنند و معاف شوند. خدمت سربازی برای همه جوانان ذکور ایرانی که به سن ۱۸ سالگی تمام میرسند، اهمیت دارد تا تکلیف سربازی خود را مشخص کنند و وارد غیبت نشوند. فردی که غایب است از برخی تسهیلات جامعه برخوردار نمی شوند. بیشتر مشمولان به فکر راهکارهایی برای رهایی از سربازی میگردند. که امروزه نظام وظیفه معافیت های سربازی را در نظر گرفته تا کسانی که شرایط معافیت را دارند، معاف شوند. البته معافیتها انواع مختلفی دارند: برخی از افراد دچار بیماری و نقص عضو هستند که قابل درمان نیست بنابراین معافیت دائم میگیرند، عده ای از مشمولین به دلیل بیماری نمیتوانند در فعالیتهای نظامی شرکت کنند و معافیت از رزم به آنها تعلق می گیرد و برخی از افراد به دلیل بیماری نمیتوانند سر موعود خدمت کنند و معافیت موقت به آنها تعلق میگیرد و پس از بهبودی کامل به خدمت باز می گردند.

طبق ضوابط و مقررات معافیت بخشودگی سنی علاوه بر شرایط سنی، مقطع تحصیلی مشمولان را در نظر می گیرند. همچنین افراد مشمولی که قبلا این معافیت را دریافت کرده اند میتوانند با مراجعه به پلیس +۱۰ کارتهای قدیمی خود را تعویض کرده و کارت هوشمند دریافت کنند. سربازی در کشور ما به شکل یک معضل برای جوانان درآمده است. که نمیخواهند ۲ سال از عمر خود را در پادگان و پوشیدن لباس نظامی و پوتین هدر دهند. اما راه های زیادی برای نرفتن به سربازی و کم کردن مدت خدمت وجود دارد. مشمول میتواند با داشتن شرایط و ضوابط مربوط به هر یک از معافیت ها از سربازی معاف شود. فرد متقاضی با دریافت امریه ها میتواند علاوه بر اینکه سربازی خود را به پایان برساند یک فرصت شغلی مناسب را فراهم آورد. برخی از مشمولان نیز با دریافت کسری های خدمت، مدت سربازی را کاهش میدهند و در بعضی مواقع منجر به معافیت میشود.

ضوابط و مقررات معافیت بخشودگی سنی برای مقاطع تحصیلی مختلف به صورت ذیل میباشد:

  • شرط سنی برای افرادی که در مقاطع زیر دیپلم تا لیسانس تحصیل کرده اند تا پایان سال ۱۳۵۴ میباشد.
  • فردی که دارای مدرک فوق لیسانس است تا پایان سال ۱۳۵۲٫
  • برای فردی که آخرین مدرک تحصیلی وی دکتری غیر پزشکی است تا پایان سال ۱۳۵۰٫
  • فردی که مدرک تحصیلی او دکترای پزشکی و دامپزشکی است تا پایان ۱۳۴۴ تعیین شده است.

افرادی که دارای سن ۵۰ سالگی هستند دیگر احتیاجی به دریافت کارت پایان خدمت ندارند.


بیشتر بخوانید: چه زمانی فرد دچار غیبت سربازی می شود؟


موضوع نظام وظیفه یکی از مسائلی است که شاید روزی برای حل مشکلات مربوط به آن نیازمند همفکری و مشاوره باشیم. موضوعاتی نظیر اعزام به خدمت سربازی نیازمند انتخاب مسیر درستی است تا بتوانیم راهکارهای خوبی در مورد نظام وظیفه پیدا کنیم. اما این مسیر ساده نیست و باید علاوه بر همفکری با مشاور خودتان نیز تلاش کنید. اما چرا افراد در مورد مسائل معافیت های سربازی اغللب اوقات به خواسته های خود نمیرسند؟

شاید به این دلیل که اولا مسیر خود را اشتباه انتخاب کرده اند. دوما هدف و مقصود خود را به روشنی مشخص نکرده اند. سوما به محدودیت های خود بی توجه بوده اند. چهارما معیار های مربوط به ضوابط و مقررات معافیت بخشودگی سنی را به درستی گزینش نکرده اند. شاید اینها به تنهایی یا به صورت جمعی باعث ایجاد ناکامی برای افراد در این حوزه شده باشند. ما در مرکز مشاوره آویژه تلاش کرده ایم که اطلاعات صحیحی را در این حوزه گردآوری کنیم که شما عزیزان بتوانید با مطالعه آنها بهترین راهکار را بیابید و درنتیجه تصمیم درستی را برای حل مشکلات خود اتخاذ کنید.

نظام وظیفه

خدمات مشاوره نظام وظیفه  آویژه:

کسری خدمت: در صورت داشتن یکسری شرایط می توانید از کسری خدمت استفاده نمایید. کسری خدمت سربازی شامل:

  • کسری فرزندان ایثارگران و رزمندگان
  • کسری خدمت جبهه پدر
  • کسری خدمت در مناطق بد آب و هوا
  • کسری بسیج
  • کسری خدمت نخبگان
  • کسری خدمت متاهلین
  • پروژه های کسری خدمت می باشد.

مشمولان خدمت سربازی می توانند با داشتن شرایط از انواع کسری خدمت استفاده کنند.

انواع معافیت های سربازی: معافیت های نظام وظیفه شامل:

  • معافیت تحصیلی
  • معافیت پزشکی
  • معافیت کفالت
  • معافیت ایثارگری
  • معافیت موقت
  • معافیت دائم
  • معاف از رزم
  • و غیره می باشد.

افراد طبق شرایطی که دارند می توانند از هر یک از انواع معافیت های سربازی استفاده نمایند.

  • نحوه دریافت امریه:

افراد مشمولی که می خواهند برای دریافت امریه خدمت سربازی اقدام نمایند؛ باید از مراحل و شرایط آن کاملا اطلاع داشته باشند تا بتوانند از این فرصت استفاده نمایند. برای دریافت امریه سربازی باید رشته تحصیلی تان با سازمانی که می خواهید امریه بگیرید، متناسب باشد. مقطع تحصیلی فرد بسته به سازمان مورد نظر از دیپلم تا دکتری را شامل می شود. از جمله مواردی که در گرفتن امریه بسیار مهم است، نداشتن غیبت می باشد.

  • اعزام به خدمت:

هر فرد ذکور ایرانی وقتی به سن ۱۸ سالگی تمام می رسد، مشمول قانون خدمت وظیفه قرار می گیرد. فرد در این موقعیت باید برای اعزام به خدمت سربازی آماده شود. فرد مشمول باید اقدام به دریافت دفترچه خدمت وظیفه از دفاتر خدماتی نماید. همچنین درخواست خود را در سامانه انجام دهد. بعضی از مشولین نیز به جای اعزام به خدمت از انواع معافیت ها و کسری های خدمت سربازی استفاده می نمایند.

  • قوانین نظام وظیفه خدمت سربازی:

طبق قانون سن مشمولیت بین ۱۸ تا ۵۰ سالگی است ولی باز هم در برخی شرایط ممکن است بر حسب ضرورت به ۶۰ سالگی هم برسد. مطابق قوانین نظام وظیفه، مدت خدمت مشمولین در مناطق عادی و نظامی ۲۱ ماه است و برای مشمولینی که در سازمان ها و ارگان های غیرنظامی خدمت می کنند، ۲۴ است. از آنجا که قوانین وظیفه عمومی دائماً در حال تغییر و تحول است، افراد باید از قوانین بروز و تغییر یافته اطلاع داشته باشند. تا شاید بتوانند از امتیازات مربوط به گرفتن انواع معافیت های سربازی، کسری خدمت، امریه و غیره استفاده کنند.

  • خروج از کشور:

افرادی که به سن مشمولیت نرسیده اند برای خروج از کشور مشکلی ندارند و نیاز به گرفتن مجوزی نمی باشد؛ اما فردی که به سن مشمولیت رسیده است حداکثر ۱ سال بعد از ترک تحصیل، اخراج یا فراغت از تحصیل باید خود را به وظیفه عمومی معرفی نماید. دانش آموزان یا دانشجویانی که معافیت سربازی دارند در خروج از کشور از سوی وظیفه عمومی هیچگونه ممنوعیتی ندارند. مشمولان جهت سفرهای زیارتی، علمی، غیرزیارتی، کاری، مطالعاتی، ورزشی، ماموریتی و … باید جهت خروج از کشور از وثیقه استفاده نمایند.

  • مشمولین خدمت:

افرادی مشمولی که به سن اعزام به خدمت رسیده اند یا برای خدمت سربازی اعزام می شوند یا اینکه مشمول غیبت می شوند. گاهی مشمولین بر اثر ناآگاهی وارد دوره غیبت می شوند؛ بنابراین اطلاع از قوانین اعزام به خدمت خیلی ضروری می باشد. گاهی اوقات با وجود اینکه فرد وارد دوره غیبت می شود اما می تواند با استفاده از شرایطی از غیبت موجه استفاده نماید.

  • توجیه غیبت:

در شرایطی مثل: داشتن بیماری، حوادثی که باعث صدمات جسمی و روانی فرد مشمول شده و مانع اعزام به خدمت او شده است، بستری شدن در بیمارستان بر اثر بیماری، فوت کردن یکی از اعضای درجه یک خانواده مشمول، مشکلات اداری ایجاد شده در دفترچه اعزام به خدمت فرد. اینها میتواند موجب توجیه غیبت مشمول شود. برخی مشمولین هم درخواست تمدید و یا تعجیل خدمت را دارند که بر اساس ارائه مدارک این اقدام یکبار برای فرد انجام می شود. اگر غیبت موجه نباشد، فرار از خدمت محسوب می شود.

 

برای مشاوره در زمینه ضوابط و مقررات معافیت بخشودگی سنی در سال ۹۸ چگونه است؟

از مشاورین مشاوره نظام وظیفه آویژه از طریق تلفن ثابت

در سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید

همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 

حتی ایام تعطیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.