کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای اطلاع از آخرین اخبار نظام وظیفه، معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

معافیت بخشودگی سنی چه شرایطی دارد؟

معافیت بخشودگی سنی

معافیت بخشودگی سنی یکی از انواع معافیت های سربازی است که شاید شما در مورد آن چیزهایی شنیده باشید. اما سوال اینجاست که معافیت بخشودگی سنی چیست؟ چه مشمولینی قادر خواهند بود از این نوع معافیت استفاده کنند؟ معافیت های بخشودگی سنی با معافیت های عفو رهبری یکسان است؟ شرایط دریافت معافیت های عفو رهبری چیست؟ آیا سازمان نظام وظیفه عمومی قوانین مشخصی برای معافیت های بخشودگی سنی قرار داده است؟ این قوانین چیست؟ این سوالات و بسیاری سوالات دیگر در زمینه معافیت نظام وظیفه از مهم ترین دغدغه های جوانان امروزی است. با ما همراه باشید تا در این مقاله انواع معافیت موارد خاص را بررسی کرده و شرایط آن ها را در اختیارتان بگذاریم.

معافیت بخشودگی سنی

معافیت خدمت سربازی از جمله تسهیلات سازمان نظام وظیفه است که مشمولین از طریق آن میتوانند از رفتن به خدمت سربازی معاف شوند. این معافیت ها بهترین فرصتی است که برای جوانان مهیا شده است. جوانان به دلیل سخت بودن شرایط سربازی به دنبال راهی هستند تا بتوانند از نوعی معافیت استفاده کنند. اما کسانی که هیچ یک از شرایط دریافت معافیت های خدمت سربازی را ندارند ترجیح میدهند که از معافیت های تحصیلی استفاده کنند. تا یک فرصتی برای پیشرفت داشته باشند.

اما آن دسته از افرادی که به خدمت سربازی میروند و پس از مدتی پشیمان شده و دوره ی خدمت را رها میکنند به عنوان سرباز فراری شناخته میشوند. دسته ای دیگر نیز وارد غیبت سربازی شده و به طور کلی از رفتن به خدمت سربازی صرف نظر میکنند. این افراد نیز غایب به حساب خواهند آمد. سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا برای این افراد نیز مزایایی در نظر گرفته است. یکی از همین تسهیلات معافیت های بخشودگی سنی است. که در این مقاله این معافیت را بررسی کرده و شرایط آن را در اختیارتان خواهیم گذاشت.


بیشتر بخوانید: چگونه معافیت تحصیلی دانشجویان کارشناسی را دریافت کنیم؟


شرایط معافیت بخشودگی سنی چگونه است؟

شرایط معافیت بخشودگی سنی از مهم ترین مسائلی است که دغدغه ی مشمولین میباشد. میدانید که رفتن به خدمت سربازی یکی از وظایف هر فرد ذکور ایرانی به حساب میاید. در اصل این افراد در پایان سن ۱۸ سالگی به مشمولیت میرسند. سن مشمولیت همان سنی است که فرد باید مراحل اعزام به خدمتش را انجام داده و برای خدمت سربازی خود تعیین تکلیف شود. افراد ذکور تا سن ۵۰ سالگی مشمول خدمت سربازی خواهند ماند. پس در هر سنی در این بازه ی زمانی میتوانند مراحل اعزام را پشت سر گذاشته و به خدمت بروند.

اما سوالی که مطرح خواهد بود این است که افرادی که در این بازه ی سنی به خدمت سربازی نمیروند و غایب هستند یا به عنوان سرباز فراری معرفی میشوند تکلیفشان چیست؟ این همان سوالی است که ما قصد داریم در این مقاله به آن پاسخی مفصل بدهیم.

معافیت های بخشودگی سنی برای افرادی که در سنین بالا هستند و دارای مدارک تحصیلی مختلف میباشند استفاده میشود. در واقع شرایط معافیت بخشودگی سنی به دو مبحث سن و میزان تحصیلات وابسته است. این شرایط برای مشمولین دارای هر نوع مدرک تحصیلی متفاوت میباشد. در اینجا هر مدرک را به طور جداگانه بررسی خواهیم کرد

انواع مدارک تحصیلی برای دریافت معافیت های بخشودگی سنی

  • مشمولین متولد سال ۱۳۵۴ با مدارک زیر دیپلم، دیپلم، فوق دیپلم
  • مشمولین و متقاضیان متولد سال ۱۳۵۴ با مدرک تحصیلی لیسانس
  • متقاضیان متولد سال ۱۳۵۲ با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد
  • متولدین ۱۳۵۰ با مدرک تحصیلی دکتری غیر پزشکی
  • متقاضیان متولد شده در سال ۱۳۴۴ با مدرک تحصیلی پزشکی و دامپزشکی

دارندگان یکی از شرایط بالا میتوانند با در دست داشتن مدارک لازم برای دریافت معافیت عفو رهبری اقدام کرده و کارت معافیت دریافت کنند.

شرایط معافیت بخشودگی سنی چگونه است؟


بیشتر بخوانید: شرایط دریافت معافیت واریکوسل


مدارک مورد نیاز دریافت معافیت بخشودگی سنی را نام ببرید؟

مدارک مورد نیاز دریافت معافیت بخشودگی سنی باید به طور کامل به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی تحویل داده شود. به همین منظور دانستن و کسب کردن اطلاعات در مورد این مدارک مورد نیاز دریافت بخشودگی سنی به مشمولین در انجام مراحل کمک خواهد کرد. این مدارک باید توسط مشمولین آماده شود. پس دقت داشته باشید که برای انجام مراحل با مدارک مورد نیاز اقدام کرده تا دچار مشکل نشوید. این مدارک از سوی نظام وظیفه به مشمولین اعلام میگردد. اگر مدارک مشمول دارای نقصی باشد. پس از ۲ یا ۳ هفته مدارک بازگشت داده شده و از مشمول درخواست میشود تا مدارک را به طور کامل به این سازمان بفرستد.

مدارک لازم جهت دریافت معافیت سربازی بخشودگی سنی

  1. آخرین مدرک تحصیلی مشمول که از مهم ترین مدارک برای این نوع معافیت خدمت به حساب میاید.
  2. کپی تایید شده ی رسمی آخرین مدرک تحصیلی مشمول.
  3. فرم شماره ۶ که تعهد معافیت عفو رهبری میباشد.
  4. اصل شناسنامه ی مشمولین.
  5. تصویر شناسنامه ی مشمول که باید از تمام صفحات آن کپی گرفته شود.
  6. اصل کارت شناسایی ملی مشمولین.
  7. کپی کارت شناسایی ملی
  8. ۲ عدد عکس پرسنلی رنگی تمام رخ از مشمولین.

این مدارک را مشمولین باید به نزدیکترین دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی تحویل دهند تا درخواست معافیت آن ها به سازمان نظام وظیفه فرستاده شود. سپس مراحل تایید سپری شده و کارت معافیت برای مشمول ارسال میشود.


بیشتر بخوانید: مشاوره برای دریافت معافیت بیماری های خون و انکولوژی


مراحل دریافت معافیت بخشودگی سنی شامل چند بخش میباشد؟

مراحل دریافت معافیت بخشودگی سنی آنقدرها هم که فکر میکنید مراحل پیچیده ای نیستند. پس از انجام این مراحل مشمولین میتوانند کارت معافیت خود را دریافت کنند. پس این خود انگیزه ای است تا مراحل دریافت معافیت بخشودگی سنی را سریعتر و قدم به قدم انجام دهند. آن دسته از متقاضیان دریافت معافیت سربازی بخشودگی سنی باید نکات زیر را توجه داشته باشند. تا با مشکل مواجه نشوند. هم چنین قبل از اقدام برای این نوع معافیت عفو رهبری، سعی کنید تمام شرایط و ضوابط آن را نیز با دقت مطالعه کنید. زیرا قوانین نظام وظیفه هر ساله تغییرات بسیاری میکند. برای اطلاع از این تغییرات می توانید با مشاوره نظام وظیفه نیز در تماس باشید.

مراحل دریافت معافیت خدمت سربازی بخشودگی سنی

  1. مرحله اول: مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی یا همان پلیس +۱۰ و دریافت دفترچه خدمت وظیفه
  2. مرحله دوم: مطالعه دفترچه راهنمای خدمت وظیفه و کسب اطلاعات درباره ی قوانین معافیت سربازی عفو رهبری
  3. مرحله سوم: آماده سازی مدارک مورد نیاز برای گرفتن معافیت خدمت سربازی بخشودگی سنی
  4. مرحله چهارم: تکمیل فرم های مشخصات فردی و فرم های درخواست معافیت های بخشودگی سنی
  5. مرحله پنجم: ارائه ی مدارک لازم به دفاتر خدمات الکترونیک
  6. مرحله ششم: فرستادن درخواست معافیت های بخشودگی سنی مشمول از طریق سامانه ی دفاتر پلیس + ۱۰
  7. مرحله هفتم: صدور کارت معافیت مشمول از طرف سازمان نظام وظیفه عمومی کشور
  8. مرحله هشتم: ارسال کارت معافیت سربازی بخشودگی سنی مشمول از طریق دفاتر پستی

    بیشتر بخوانید: چگونه معافیت بیماری های دستگاه ادراری تناسلی را دریافت کنیم؟


امکان دریافت معافیت بخشودگی سنی در کدام مقاطع تحصیلی امکان پذیر است؟

امکان دریافت معافیت بخشودگی سنی برای افرادی که دارای یکی از شرایط بالا میباشند ممکن خواهد بود. آن دسته از افرادی که در طول سال ۱۳۵۴ یا سال های قبل تر به دنیا آمده اند. با توجه به مدرک تحصیلی خود میتوانند امکان دریافت معافیت بخشودگی سنی را داشته باشند. اما این سوال ممکن است پیش بیاید که آیا کسانی که به سن ۵۰ سال میرسند نیز به کارت معافیت نیاز دارند یا نه؟

سازمان نظام وظیفه از این افراد کارت معافیت درخواست نخواهد کرد. زیرا خدمت سربازی برای افراد از سن ۱۸ سالگی تا ۵۰ سالگی میباشد. اما داوطلبان متقاضی دریافت کارت معافیت میتوانند به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی مراجعه کرده و درخواست خود را در سایت نظام وظیفه ثبت کنند. سپس کارت معافیت خدمت برای این افراد نیز صادر خواهد شد.

امکان دریافت معافیت بخشودگی سنی در کدام مقاطع تحصیلی امکان پذیر است؟


بیشتر بخوانید:  راه دریافت معافیت بیماری های قلب و عروق چیست؟


مشاوره دریافت معافیت بخشودگی سنی را از کجا دریافت کنیم؟

مشاوره دریافت معافیت بخشودگی سنی در مرکز آویژه به صورت تلفنی در اختیار متقاضیان عزیز قرار خواهد گرفت. این مرکز مشاوره نظام وظیفه در همه ی زمینه های خدمت سربازی به مشمولین مشاوره ارائه میدهد. شما میتوانید با شماره های داده شده تماس گرفته و اطلاعات لازم در زمینه های مختلف معافیت های سربازی را از مشاورین درخواست کنید.

سوالات متداول

دریافت معافیت های بخشودگی سنی برای دارندگان دیپلم در چه سنی مجاز است؟

دارندگان مدارک زیر دیپلم، دیپلم، فوق دیپلم که متولد سال ۱۳۵۴ یا قبل تر میباشند. میتوانند برای دریافت معافیت سربازی بخشودگی سنی اقدام کنند.

معافیت های عفو رهبری برای متولدین ۱۳۵۲ با چه مدرکی امکان پذیر است؟

مشمولین متولد ۱۳۵۲ اگر دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس میباشند میتوانند برای معافیت های سربازی اقدامات لازم را انجام دهند.

شروط مهم دریافت معافیت سربازی بخشودگی سنی چیست؟

بخشودگی سنی بر اساس آخرین مدرک تحصیلی مشمول و سن آن به متقاضیان ارائه میشود.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره نظام وظیفه تلفنی و آنلاین به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع :  مشاوره آنلاین و تلفنی نظام وظیفه

 

برای مشاوره در زمینه معافیت بخشودگی سنی چه شرایطی دارد؟

از مشاورین مشاوره نظام وظیفه آویژه از طریق تلفن ثابت

در سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید

همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 

حتی ایام تعطیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.