کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای اطلاع از آخرین اخبار نظام وظیفه، معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

همه چیز درباره کسری خدمت مناطق عملیاتی، امنیتی، مناطق محروم و مناطق بد آب و هوا

میزان کسری خدمت مناطق عملیاتی

کسری خدمت مناطق چیست؟(میزان کسری خدمت مناطق چقدر است؟)

کسری خدمت مناطق چه مدت  می باشد؟ شرایط و مدارک مورد نیاز کسری خدمت سربازی چیست ؟ اگر بحواهیم تعریف دقیق تری از این مسئله داشته باشیم باید بگوییم کسری خدمت مناطق یعنی کم شدن مدت خدمت وظیفه ای که مشمولین باید آن را بگذرانند . همانطور که می دانید جوانان در کشور ما بعد از اتمام سن ۱۸ سالگی و وارد شدن به سن ۱۹ سالگی مشمول خدمت وظیفه عمومی شده و باید برای اعزام به خدمت اقدام کرده و مراحل رفتن به سربازی را بگذرانند. در واقع مدت خدمت سربازی ۲۱ ماه می باشد که مشمولین می توانند در شرایط های مختلف از ۲ ماه تا ۶ ماه نیز کسری خدمت گرفته و  مدت سربازی خود را کم کنند .
گاهی مشمولان شرایط خاصی دارند که دوره ی طولانی سربازی برایشان سخت میشود. لذا سازمان وظیفه و دیگر سازمان های مربوطه تصمیماتی را برای کاهش دوره سربازی و استفاده از کسری خدمت را برای افراد با شرایط خاص اجتماعی و فردی و… فراهم آورده است. کسری خدمت مربوط به مناطق نیز یکی از این موارد میباشد. سربازانی که دوره ی خدمت خود را در مناطق با شرایط سخت تر میگذرانند، مثلا مناطق بد آب و هوا و یا مناطق مرزی و عملیاتی، نسبت به دیگر سربازانی که در مناطق غیرعملیاتی و با شرایط بهتر خدمت میکنند، دوره ی سربازی کوتاهتری را سپری میکنند.
به طور کلی انواع مختلفی از کسری های مناطق وجود دارد که در ادامه به طور کامل مورد بررسی قرار میگرند.

میزان کسری خدمت مناطق متناسب با نوع کسری در نظر گرفته شده برای مناطق مختلف، متفاوت میباشد.

مقدار این کسری بین ۲ تا سه ماه متفاوت است.
اگر بخواهیم راجع به انواع کسری خدمت صحبت کنیم باید بگوییم مشمولین می توانند در موارد زیادی از کسری خدمت سربازی استفاده کنند . مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه در این مقاله مشمولین را با انواع کسری های خدمت ، خدمت در مناطق محروم و تمامی مسائل مرتبط با کسری خدمت مناطق آشنا خواهد کرد و راهنمایی ها و اطلاعات لازم در این باره را در اختیار مشمولین خواهد گذاشت . همانطور که می دانید در قوانین سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا کسری های خدمت متفاوتی وجود دارد که مشمولین می توانند از  آن ها بهره مند شوند . ما در این جا ع کسری ها مناطق اشاره خواهیم کرد .
میزان کسری خدمت مناطق محروم

کسری خدمت مناطق محروم چگونه است؟

کسری خدمت مناطق محروم برای چه کسانی مطرح است؟ مدت زمان مقرر شده این کسری چقدر است؟ این ها سوالاتی است که در این قسمت سعی میکنیم پاسخ های مناسبی برایشان ارائه دهیم. همانطور که از نام کسری مناطق محروم پیداست، این کسری ها برای افرادی در نظر گرفته شده است که در مناطق محروم و کم برخوردار کشور خدمت میکنند. همانطور که میدانید در زمان تقسیم نیروها ممکن است هر فردی به منطقه ی خاصی اعزام شود. لذا بر اساس اینکه منطقه ی خدمتی مشمول چگونه منطقه ای باشد شرایط فرق میکند؛ درواقع سازمان وظیفه عمومی سعی دارد برای برقراری عدالت بین تمام مشمولان، برای آن دسته افرادی که به این مناطق محروم اعزام میشوند، تسهیلاتی را فراهم آورد. کسری خدمت مناطق محروم نیز در همین راستا مطرح شده است. لازم به ذکر است افرادی که در مناطق با امکانات بهتر خدمت میکنند از این نوع کسری برخوردار نیستند.

همانطور که می دانید در این مناطق شرایط برای سربازان و مشمولین به مراتبط سخت تر از سایر مناطق می باشد . به همین دلیل سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا قانون کسری خدمت مناطق محروم را برای مشمولین قرار داده است . تا شرایط برای همه افراد یکسان باشد . بنابراین اگر مشمولی به این نوع مناطق اعزام شود در نظر داشته باشد که بر اساس قوانین سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا حدود ۲ ماه از خدمت سربازی آن ها کم خواهد شد . همانطور که می دانید مدت زمان خدمت برای مشمولین در حالت عادی ۲۱ ماه می باشد اما با کسری خدمت مناطق محروم و بد آب و هوا ، مشمولین می توانند ۱۹ ماه خدمت کنند .

مشمولین در نظر داشته باشند برای استفاده از کسری خدمت نباید مشمول غیبت غیر موجه داشته باشد. 

  • البته افرادی که از دیگر کسری های خدمت برخوردار هستند نیز میتوانند از این نوع کسری خدمت استفاده کنند و با دیگر کسری هایشان تجمیع نمایند.
  • نکته ی دیگری که وجود دارد این است که مشمولان برای دریافت کسری مربوط به مناطق محروم باید برگه ی عدم غیبت از سربازی را در دست داشته باشند.
  • چنانچه مشمولان دارای غیبت باشند و بتوانند غیبت خود را توجیه کنند نیز از این نوع کسری بهره مند خواهند شد.

لیست مناطق محروم خدمت سربازی چه مناطقی را شامل میشود؟ ( لیست کامل مناطق محروم، کسری خدمت مناطق محروم، خدمت در مناطق محروم)

لیست مناطق محروم سربازی شامل تمام مناطقی است که سربازان اعزام شده به آن مناطق میتوانند کسری خدمت بگیرند. بسیاری از مناطق مرزی کشور و شهر های کمتر توسعه یافته در این لیست قرار دارند که خدمت در آنجا منجر به کاهش دوره خدمت سربازان میشوند. لازم به ذکر است که این لیست هر ساله متفاوت از سال های قبل است و به همین دلیل نمیتوان لیست مشخصی را عنوان کرد.

کسری خدمت مناطق عملیاتی چیست؟

کسری خدمت مناطق عملیاتی یکی دیگر از انواع کسری های خدمت مربوط به مناطق میباشد که برای مشمولان خدمت وظیفه ی عمومی مستقر در این مناطق در نظر گرفته شده است. برخی از مناطق کشور از اهمیت امنیتی بالایی برخوردار هستند مثل مناطق مرزی که همواره باید مورد محافظت شدید قرار گیرد. بنابراین افرادی که در این مناطق خدمت میکنند با سختی ها و ناملایمات بیشتری نسبت به دیگر افراد در مناطق معمول شهری، مواجه هستند. لذا سازمان وظیفه عمومی با در نظر گرفتن وضعیت سخت این افراد و برای رعایت عدالت اجتماعی بین همه ی سربازان، امکان استفاده از کسری خدمت مناطق عملیاتی را برای این افراد در نظر گرفته است. چنانچه شما نیز در یکی از مناطق عملیاتی کشور مشغول به خدمت هستید باید گفت از این کسری برخوردار خواهید بود و با ثبت درخواست خود در سازمان وظیفه میتوانید بین دو تا سه ماه کسری دریافت کنید.

بر اساس صحبت های آقای حیدر بابا احمدی معاون سرمایه انسانی سازمان بسیج مستضعفان درباره محاسبه کسری خدمت برای فرزندان کارکنان دولتی در مناطق عملیاتی و امتیتی درگیر اینگونه گفته می شود که برای برخورداری از کسری خدمت یا معافیتفرزندان خود باید به سازمان یا اداره متبوع مراجعه کرده و تشکیل پرونده بدهند تا بتوانند از کسری خدمت مناطق عملیاتی بهره مند شوند.

میزان کسری خدمت مناطق بد آب و هوا

لیست مناطق عملیاتی کدام مناطق را شامل میشود؟

مناطق عملیاتی شامل بخش هایی از کشور میشود که در دوران جنگ و بعد از آن برای جلوگیری از نفوذ بیگانگان و حفظ تمامیت ارضی کشور اهمیت دارد. برخی از این مناطق در استان های مرزی و مهم کشور قرار دارد که به شرح زیر است:

  • شهرهای پیرانشهر، اشنویه، سردشت در استان آذربایجان غربی
  • مناطق بانه، مریوان و سرآباد در استان کردستان در غرب کشور
  • مناطق سرپل ذهاب، باینگان، ازگله، تازه آباد، اورامانات، پاوه، نوسود و… در استان کرمانشاه
  • استان ایلام در مناطق ایوان، ایلام، صالح آباد، مهران، دهلران و موسیان از جمله مناطق عملیاتی به حساب میاید.
  • مناطق اندیمشک، شوش، دزفول، هفت تپه، خرمشهر، آبادان، اهواز، حمیدیه، هویزه، شادگان، اروند کنار، سوسنگرد، بندر امام خمینی، ماهشهر، بستان، هندیجان و… از جمله مناطق عملیاتی استان خوزستان میباشد.
  • در استان بوشهر نیز مناطقی همچون بندر دیلم، بندر گناوه، بندر بوشهر و جزیره خارک را شامل میشود.

کسری خدمت مناطق بد آب و هوا چگونه است؟

کسری خدمت منطقه بد آب و هوا نیز از دیگر مواردی است که برای مشمولان نظام وظیفه در نظر گرفته شده است. البته استفاده از این نوع کسری تنها برای گروه خاصی از مشمولان میباشد. بدیهی است فردی که در مناطق با آب و هوای بد خدمت میکند با سختی های بیشتری رو به رو میشود تا افرادی که محل خدمتشان در مناطق با آب و هوای بهتر است. لذا برای یکسان کردن شرایط برای همه ی افراد و برقراری عدالت در قوانین نظام وظیفه کسری خدمت منطقه بد آب و هوا مطرح شده است تا افراد در این مناطق دوره ی سربازی کمتری نسبت به دیگر مشمولان داشته باشند. میدانیم که دوره ی سربازی معمولا ۲۱ ماه است اما این زمان برای کسانی که در مناطق با آب و هوای نامناسب خدمت میکنند، به ۱۹ ماه کاهش پیدا میکند.

لازم به ذکر است افرادی که از دیگر انواع کسری ها همچون، کسری ایثارگری، کسری نخبگان و… برخوردار هستند نیز میتوانند این کسری ها را با یکدیگر تجمیع کنند و مدت زمان بیشتری از خدمتشان کاسته شود. همچنین افرادی که به عنوان سرباز امریه در ادارات و سازمان های دولتی و غیر دولتی مشغول به خدمت هستند، اجازه ی استفاده از این نوع کسری و حتی انواع دیگر کسری های خدمت را ندارند . موظف به گذراندن ۲۴ ماه خدمت هستند.

لیست مناطق بد آب و هوا برای کسری خدمت کجاست؟

مناطق بد آب و هوای کشور شامل مناطقی است که آب و هوای بسیار گرم یا بسیار سرد دارند و تحمل این آب و هوا برای سربازان غیر بومی سخت است. اما اینگونه نیست که سازمان وظیفه هر ساله لیستی را تحت عنوان مناطق بد آب و هوا منتشر کند بلکه مناطقی که به عنوان منطقه بد آب و هوا مطرح میشوند، هر ساله تغییرات زیادی دارند و سربازان اعزامی به این مناطق از کسری خدمت برخوردار خواهند بود.

بدیهی است شهر هایی که شرایط زندگی در آنها سخت است جزیی از این لیست هستند. اما نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که سازمان وظیفه لیست ثابتی را به این منظور منتشر نمیکند. ممکن است شهری در سال گذشته به عنوان یکی از موارد مربوط به لیست مناطق بد آب و هوا برای کسری خدمت مطرح شده باشد اما در سال جاری این مورد به عنوان منطقه ی بد آب و هوا مطرح نشود.

برخی شهرهای با آب و هوای گرم مانند برخی شهر های جنوبی و شهر های کویری از جمله مواردی است که مشمولان به واسطه ی خدمت در آن ها میتوانند از کسری خدمت استفاده کنند. مشمولان میتوانند با کسب اطلاعات دقیق درباره ی نحوه ی دریافت این کسری ها درخواست خود را به سازمان وظیفه ارائه دهند.

سربازی در مناطق مرزی به چه نحوی است؟

سربازی در مناطق مرزی چگونه است؟

مناطق مرزی از مهم ترین مناطق کشور هستند که حفاظت از آن ها موضوع مهمی است بنابراین سربازانی که در این مناطق به کار گرفته میشوند باید مهارت های لازم را داشته باشند چرا که وظایف مهمتری را بر دوش میکشند. همچنین این سربازان نسبت به افرادی که در شهر ها خدمت میکنند دوره ی سربازی کوتاه تری دارند. یعنی میتوانند از کسری های خدمت مربوط به مناطق مرزی استفاده کنند.

کسری خدمت مناطق مرزی

کسری خدمت مناطق مرزی نیز یکی از عواملی است که مشمولین می توانند از کسری خدمت آن استفاده کرده و به جای ۲۱ ماه خدمت ۱۸ ماه خدمت ضرورت خود را بگذرانند . منظور از کسری خدمت مناطق مرزی آن دسته از مناطقی هستند که در مرزهای کشور مشمولین را به خدمت گرفته و باید در آن مناطق دوره ی خدمت سربازی خود را بگذرانند . سازمان نظام وظیفه عمومی لیستی برای اعلام این مناطق در اخیار عموم قرار نخواهد داد مگر در مناطقی که درگیری ایجاد شد .

کسری خدمت مناطق امنیتی

کسری خدمت مناطق امنیتی مانند کسری خدمت مناطق محروم و بد آب و هوا از انواع کسری های خدمت به شمار می رود . سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا کسری خدمت مناطق را به دو دسته تقسیم کرده است که دسته ی اول آن همانطور که در بالا توضیحات کاملی راجع به آن دادیم راجع به کسری خدمت مناطق محروم می باشد . در این مناطق به دلیل محروم بودن و شرایط نامساعد آب و هوایی به مشمولین کسری خدمت تعلق می گیرد . اما کسری خدمت مناطق امنیتی از نظر سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا به مناطقی تعلق می گیرد که امنیتی است .

این مناطق شامل مناطق مرزی و عملیاتی است که مشمولین می توانند در این مناطق از کسری خدمت مناطق امنیتی استفاده کنند . اگر بخواهیم راجع به این مناطق صحبت کنیم باید این نکته را در نظر داشته باشیم که متاسفانه سازمان نظام وظیفه عمومی لیستی مبنی بر ارائه ی اسامی این مناطق در دسترس عموم قرار نمی دهد . یعنی زمانی که مشمولین از منطقه ی خدمت خود اطلاع پیدا کردند با تشخیص سازمان نظام وظیفه ی عمومی ناجا اگر آن منطقه جزو مناطق عملیاتی به حساب بیاید مدت خدمت وظیفه ی مشمولین از ۲۱ ماه به ۱۸ ماه کاهش یافته یعنی حدود ۳ ماه کسری خدمت مناطق امنیتی به آن ها تعلق خواهد گرفت .

میزان کسری خدمت مناطق امنیتی

سوالات متداول

کدام شهرها کسری خدمت دارند؟

کسری خدمت مناطق یکی از کسری هایی است که به بسیاری از شهر ها تعلق میگیرد. شهر هایی که منجر به کسری خدمت مشمولان میشوند باید در یکی از گروه های زیر قرار گیرند:  مناطق محروم و کم برخوردار، مناطق بد آب و هوا، مناطق مرزی و مناطق عملیاتی که در طی سالیان جنگ مورد هجوم دشمن قرار گرفته اند و از نظر امنیتی اهمیت دارند، این شهرها کسری های بین دو تا سه ماه را برای مشمول به همراه دارند.

کسری خدمت مناطق به چه معناست؟

این کسری برای افرادی است که دد مناطق با شرایط سخت همچون مناطق مرزی و بد آب وهوا خدمت میکنند.

کسری خدمت برای مناطق بد آب و هوا چقدر است؟

دوره ی سربازی معمولا ۲۱ ماه است اما این زمان برای کسانی که در مناطق با آب و هوای نامناسب خدمت میکنند، به ۱۹ ماه کاهش پیدا میکند.

کسری خدمت مناطق عملیاتی چگونه است؟

برای افرادی که در مناطق مرزی و عملیاتی خدمت میکنند مدت ۲ تا سه ماه کسری در نظر گرفته شده است که مدت سربازی از ۲۱ ماه به ۱۹ ماه کاهش میابد.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه

هدف مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی و افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره کسری خدمت سربازی به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

 

برای مشاوره در زمینه همه چیز درباره کسری خدمت مناطق عملیاتی، امنیتی، مناطق محروم و مناطق بد آب و هوا

از مشاورین مشاوره نظام وظیفه آویژه از طریق تلفن ثابت

در سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید

همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 

حتی ایام تعطیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.