کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای اطلاع از آخرین اخبار نظام وظیفه، معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

مراحل معافیت بهزیستی ماده ۶

مراحل معافیت

معافیت بهزیستی چه نوع معافیتی است؟

معافیت بهزیستی یکی از انواع مختلف معافیت های  کفالت سربازی  است که برای مشمولان خدمت وظیفه عمومی در نظر گرفته شده است. سازمان وظیفه همواره سعی دارد شرایطی را فراهم آورد که اعزام مشمولان به خدمت سربازی کم ترین آسیب را به زندگی خانوادگی و شخصی این افراد وارد کند. حال اگر فردی در خانواده ای باشد که یک یا چند نفر از اعضای خانواده به سبب معلولیت تحت پوشش و حمایت سازمان بهزیستی باشند، این موضوع اهمیت بیشتری پیدا میکند. چرا که نبود یکی از اعضای خانواده میتواند تبعاتی را به همراه داشته باشد. همین امر باعث شده که طرح معافیت بهزیستی ارائه شود. این طرح از چند ماده تشکیل شده است که طی آن افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور با شرایط متفاوت از خدمت معاف میشوند.

متقاضیان اخذ این نوع معافیت با سوالات زیادی مواجه میشوند که در ادامه ی این متن سعی میکنیم به ارائه ی پاسخ مناسب برای آن ها و شرح قوانین و مقررات مربوطه بپردازیم.

شرایط معافیت بهزیستی کدامند؟

شرایط معافیت بهزیستی از مهم ترین موضوعاتی است که متقاضیان دریافت این نوع معافیت در نظر داشته باشند. یعنی اگر شما این شرایط را نداشته باشید مجاز به استفاده از این معافیت نمیباشید. اما برخی از شرایط معافیت بهزیستی به شرح زیر میباشند:

  • افرادی که به دریافت معافیت های بهزیستی اقدام میکنند نباید غیبت کرده باشند. یعنی بلافاصله بعد از رسیدن به سن مشمولیت وضعیت نظام وظیفه خود را مشخص کرده باشند، در غیر این صورت نمیتوانند از بسیاری معافیت های سربازی که معافیت های بهزیستی نیز یکی از آن موارد است استفاده کنند.
  • برخلاف انواع دیگر معافیت ها، داشتن برادر بزرگتر و سالم مانعی برای اخذ این نوع معافیت نمیباشد. اما باید توجه کنید که تنها یکی از فرزندان خانواده دارای فرزند معلول میتوانند از معافیت بهزیستی استفاده کنند.

بنابراین اگر مایل به استفاده از معافیت های بهزیستی هستید، قبل از هر اقدامی باید این دو مورد را در نظر داشته باشید و بعد به سراغ انواع معافیت های بهزیستی بروید.

معافیت بهزیستی ماده ۶ برای چه کسانی در نظر گرفته شده است؟

معافیت بهزیستی ماده ۶ یکی از قوانین مهمی است که برای حمایت از خانواده های دارای فرد معلول در نظر گرفته شده است. این نوع معافیت به معنای ضرورت حضور فرد مشمول در خانواده و نگهداری از افراد معلول خانواده میباشد. یعنی فرد مشمول به نوعی کفالت اعضای معلول خانوداه را بر عهده میگیرد. استفاده از معافیت بهزیستی ماده ۶ تحت شرایط خاصی برای مشمولان امکان پذیر که به شرح زیر میباشند:

  • افرادی که پدر یا مادرشان و یا هر دوی آنها دارای معلولیت مشخص ذهنی و یا جسمی باشند و تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار گرفته اند میتوانند از این معافیت استفاده کنند.
  • اگر دو نفر از فرزندان خانواده ای معلول شناخته شوند و سازمان بهزیستی نیز این امر را تایید کند یکی از فرزندان پسر سالم این خانواده میتوانند از معافیت ماده ۶ بهزیستی استفاده کند.

ذکر چند نکته درباره معافیت ماده ۶ بهزیستی خالی از لطف نیست:

  • اولین مورد مربوط به افرادی است که برادر سالم و بزرگتر از خود دارند همانطور که مطرح شد داشتن برادر مانع استفاده از این معافیت نیست اما فقط یکی از آنها و با تایید پدر و مادر معاف میشوند.
  • معلولیت باید به تایید سازمان بهزیستی و سازمان وظیفه عمومی برسد تا امکان معافیت فراهم شود.
  • فرد مشمول نباید غیبت داشته باشد.

معافیت بهزیستی ماده ۹ چگونه است؟

معافیت بهزیستی ماده ۹ یکی دیگر از معافیت هایی است که با تایید سازمان وظیفه عمومی و سازمان بهزیستی کشور برای مشمولان دارای خانواده ی تحت پوشش بهزیستی در نظر گرفته شده است، در واقع این نوع معافیت به خانواده های دارای فرزند معلول مربوط است. طی قانون معافیت بهزیستی ماده ۹ اگر خانواده ای فرزند معلول داشته باشد و همچنین تنها یک پسر بالای ۱۸ سال سالم داشته باشد، این پسر از رفتن به خدمت سربازی معاف میشود. نکته ای که باید به آن توجه کرد مربوط به تایید معلولیت میباشد. کمیسیون های پزشکی سازمان پزشکی باید تایید کنند خواهر یا برادر فرد مشمول به یکی از انواع معلولیت های جسمی، ذهنی و… مبتلا است.

بهزیستی ماده 6

مراحل کمیسون ماده ۶ بهزیستی

مراحل کمیسون ماده ۶ بهزیستی از مهم ترین مراحلی است که مشمولان متقاضی معافیت بهزیستی باید پشت سر بگذراند. لذا با توجه به اهمیت این موضوع در ادامه تمام این مراحل را با دقت بررسی میکنیم:

  • اولین مرحله مراجعه به بهزیستی محل زندگی و ارائه مدارک مبنی به معلولیت یک یا دو نفر از اعضای خانواده میباشد.
  • بررسی مدارک توسط سازمان بهزیستی و تعیین درجه معلولیت دومین مرحله میباشد.
  • مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ برای ثبت درخواست معافیت، در این مرحله باید مدارکی را که بهزیستی به شما تحویل داده، و نوع و شدت معلولیت را مشخص کرده به این دفاتر ارائه کنید. تکمیل دفترچه اعزام به خدمت و فرم های مربوط به معافیت بهزیستی نیز در این مرحله اهمیت دارد.
  • تماس از طریق نظام وظیفه برای مراجعه و تکمیل پرونده و دریافت نوبت پزشک نیز گام دیگری است که باید در این مسیر بردارید.
  • مرحله ی بعدی مراجعه به بیمارستان نظامی و ارائه مدارک پزشکی فرد معلول برای بررسی بیشتر توسط کمیسیون پزشکی و اخذ تصمیم نهایی درباره وضعیت معلول میباشد.
  • پزشک معالج نظام وظیفه با انجام معاینات و آزمایشات مختلف نتیجه نهایی را به نظام وظیفه اعلام میکند که سازمان وظیفه نیز این نتیجه را به شما ابلاغ میکنند. اگر مدارک تایید شده باشند مراحل کمیسیون ماده ۶ بهزیستی به پایان رسیده و باید اقدامات بعدی را برای صدور کارت معافیت همچون پرداخت هزینه و… انجام دهید.

بیماری های ماده ۶ بهزیستی

بیماری های ماده ۶ بهزیستی شامل کدام بیماری ها میشوند؟ چه کسانی به عنوان معلول شناخته میشوند؟ این موارد پرسش های متداولی است که متقاضیان دریافت معافیت بهزیستی با آن مواجه میشوند. معلولیت ها به طور کلی در شش مورد خلاصه میشوند که این شش مورد و مثال هایی از آنها به شرح زیر میباشد:

  • معلولیت جسمی حرکتی: شامل قطع اندام ها ی خرکتی، دفورمیتی اندام ها، شکستگی و در رفتن شدید و خیلی شدید ستون فقرات یا هر دو دست؛ ضایعات مغزی، اختلال مخچه، تومورها و…
  • معلولیت های بینایی: نابینایی کامل، تخلیه چشم ها، اختلال در دید و…
  • معلولیت گفتاری: لکنت شدید، اختلال در گفتارو…
  • معلولیت شنوایی: ناشنوایی مطلق و اختلالات شنوایی
  • معلولیت ذهنی: معلولیت ذهنی با هوش زیر ۵۵، معلولیت با هوش بین ۵۵ تا ۷۵ و…
  • معلولیت روانی مزمن

معافیت کفالت مادر تحت پوشش بهزیستی چگونه است؟

معافیت کفالت مادر تحت پوشش بهزیستی از جمله مهم ترین انواع معافیت هایی است که برای خانواده های دارای معلول در نظر گرفته شده است. طبق قوانین و مقررات نظام وظیفه افرادی که دارای مادر معلول باشند میتوانند از رفتن به خدمت معاف شوند و در واقع به عنوان کفیل مادر شناخته میشوند. این نوع معافیت کفالت مانند دیگر موارد اخذ معافیت کفالت مادر نیست و تفاوت های عمده ای دارد. یکی از این تفاوت ها این است که اگر شما برادر دیگری دارید که در سن مشمولیت است باز هم میتوانید از معافیت کفالت مادرتان استفاده کنید. البته تنها یک نفر از شما مجاز به اخذ این معافیت میباشد. همچنین امکان اخذ کفالت مادری که تحت پوشش بهزیستی است و همسر ندارد برای یکی از فرزندان پسر وجود دارد.

قانون مربوط به معافیت کفالت پدر تحت پوشش بهزیستی برای مشمولان

معافیت کفالت پدر تحت پوشش بهزیستی نیز یکی از بندهای مربوط به معافیت بهزیستی ماده ۶ است. همانطور که مطرح کردیم فرزندانی که دارای پدر یا مادر معلول هستند میتوانند از این معافیت بهره برند. فردی که پدرش دارای یکی از بیماری های مربوط به معلولیت میباشد، میتواند به عنوان کفیل و مراقب پدر از رفتن به خدمت معاف شود. لازم به ذکر است که نوع و شدت معلولیت باید مشخص شود و در صورت تایید معافیت به مشمول تعلق میگیرد. اگر این پدر معلول دو یا چند فرزند پسر سالم بالای ۱۸ سال داشته باشد تنها یکی از آن ها از خدمت ضرورت معاف خواهند شد.

نکته ی بسیار مهمی درباره اخذ کفالت پدر یا مادر معلول وجود دارد که باید به آن اشاره کنیم:

اگر شما معافیت کفالت پدر یا مادر تحت پوشش بهزیستی را دریافت کرده اید این به معنای بر عهده گرفتن مسئولیت نگهداری از آنها میباشد. لذا درصورت نگهداریشان در محلی خارج از محل زندگیتان نمیتوانید از این معافیت استفاده کنید.

معافیت بهزیستی

معافیت فرزندان مددجویان بهزیستی چگونه امکان پذیر است؟

معافیت فرزندان مددجویان بهزیستی به چه طریقی انجام میشود؟ چه کسانی مشمول این نوع معافیت هستند؟ مدارک و شرایط مورد نیاز برای استفاده از این نوع معافیت کدامند؟ همه ی افرادی که در خانواده های تحت پوشش بهزیستی قرار دارند، امکان استفاده از معافیت هایی که سازمان بهزیستی مقرر کرده است را دارند. یکی از انواع معافیت های بهزیستی مربوط به فرزندان افراد مددجوی بهزیستی است. یعنی افراد بیمار و معلولی که تحت پوشش بهزیستی هستند تحت شرایط خاصی میتوانند برای معافیت از خدمت یکی از فرزندانشان اقدام کنند. نداشتن غیبت از خدمت سربازی یکی از شرایط اصلی است که باید در نظر داشته باشید.

البته درباره ی مادرانی که فاقد همسر هستند و تحت حمایت و پوشش بهزیستی هستند، میتوانند یکی از فرزندان خود را از خدمت معاف کنند. این نوع معافیت در واقع برعهده گرفتن کفالت مادر میباشد.

معافیت سربازی معلولین بهزیستی چگونه است؟

معافیت سربازی معلولین بهزیستی یکی از متداول ترین معافیت هایی است که این سازمان با تایید سازمان وظیفه عمومی کشور برای مددجویان خود مقرر کرده است. افرادی که معلولیتشان به تایید سازمان وظیفه برسد میتوانند از رفتن به خدمت معاف شوند. همانطور که میدانید خدمت سربازی با انجام فعالیت ها و دوره های سختی همراه است که داشتن سلامت جسمی و روانی و… برای پشت سر گذاشتن این دوره ضروری است. لذا با در نظر گرفتن این مورد سازمان وظیفه تصمیم به معافیت افراد معلول تحت نظر بهزیستی گرفته است. مشمولانی که به یکی از انواع معلولیت مبتلا باشند باید کلیه ی مدارک پزشکی خود را که به تایید سازمان بهزیستی رسیده است به سازمان وظیفه ارائه کنند.

البته علاوه بر این مورد برای اعضای خانواده های معلولان همچون برادر فرد معلول انواع دیگری معافیت نیز در نظر گرفته شده است که در قسمت های قبلی مورد بررسی قرار دادیم.

قانون مربوط به معافیت همسر معلول

معافیت همسر معلول چگونه است؟ چه شرایطی برای استفاده از این نوع معافیت وجود دارد؟ یکی دیگر از معافیت هایی که با همکاری سازمان بهزیستی و نظام وظیفه کشور برای مشمولان سربازی در نظر گرفته شده همین استفاده از معلولیت همسر برای معاف شدن از سربازی است. اما دریافت این معافیت شرایطی دارد که برخی از آنها را در زیر عنوان کرده ایم:

  • فرد مشمول نباید قبل از معلولیت همسرش غیبت داشته باشد. این یکی از شرایطی است که برای همه معافیت های بهزیستی مطرح میشود.
  • همسر فرد مشمول باید بعد از ازدواج دچار معلولیت شده باشد. یعنی مشمولی که با فرد معلولی ازدواج کند نمیتواند از این قانون استفاده کند. این موضوع امکان سوء استفاده از این قانون را از بین میبرد.
  • در صورتی که فرد مشمول از همسر خود جدا شود دیگر شرایط معافیت را ندارد و معافیت وی لغو میشود.
  • نوع معلولیت باید به تایید سازمان وظیفه و بهزیستی برسد.

بنابراین اگر فاقد یکی از شرایط فوق باشید نمیتوانید از قانون معافیت همسر معلول استفاده کنید.

معافیت کفالت

چگونه میتوان از قانون معافیت برادر تحت پوشش بهزیستی استفاده کرد؟

معافیت برادر تحت پوشش بهزیستی یکی از موضوعاتی است با سوالات متعددی همراه است. سوالاتی همچون چگونگی استفاده از این معافیت ؟ چند نفر میتوانند به واسطه ی معلولیت برادر از خدمت معاف شوند؟ آیا داشتن همسر مانعی است برای استفاده از معافیت برادر معلول و تحت پوشش بهزیستی یا خیر؟ و… حال سعی میکنیم در این بخش برخی از این ابهامات و سوالات را برطرف کنیم. افرادی که در خانواده های دارای معلول زندگی میکنند میتوانند از دو طریق معاف شوند.

  • معافیت ماده ۹: طی این ماده افراد مشمولی که دارای برادر ( یا خواهر) معلول هستند در صورتی که تنها فرزند پسر بالای ۱۸ سال و سالم خانواده باشند از خدمت معاف میشوند.
  • معافیت ماده ۶؛ این معافیت برای افرادی است که دارای دو برادر یا خواهر معلول هستند و علاوه بر آن برادران سالم بالای ۱۸ سال نیز دارند؛ در چنین شرایطی تنها یکی از برادران از خدمت معاف میشوند.

سوالات متداول

معافیت ماده ۶ بهزیستی کدام است؟

این معافیت برای افرادی است که دارای دو برادر یا خواهر معلول هستند و علاوه بر ان برادران سالم بالای ۱۸ سال نیز دارند؛ در چنین شرایطی تنها یکی از برادران از خدمت معاف میشوند.

شرایط معافیت همسر معلول چگونه است؟

فرد مشمول نباید قبل از معلولیت همسرش غیبت داشته باشد. همسر فرد مشمول باید بعد از ازدواج دچار معلولیت شده باشد.

معلولیت های معافیت  ماده ۶ بهزیستی کدام است؟

معلولیت جسمی حرکتی؛ معلولیت های بینایی؛ معلولیت گفتاری؛ معلولیت شنوایی؛ معلولیت ذهنی؛ معلولیت روانی مزمن از جمله معلولیت هایی هستند که برای معافیت بهزیستی در نظر گرفته میشوند.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه

هدف مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی و افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره معافیت بهزیستی خدمت سربازی به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

 

برای مشاوره در زمینه مراحل معافیت بهزیستی ماده ۶

از مشاورین مشاوره نظام وظیفه آویژه از طریق تلفن ثابت

در سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید

همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 

حتی ایام تعطیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.