کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای اطلاع از آخرین اخبار نظام وظیفه، معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

مدت زمان معافیت تحصیلی چه میزان است؟

معافیت تحصیلی

معافیت تحصیلی تا چه زمانی اعتبار دارد؟

یا با انواع معافیت تحصیلی چیست؟نحوه تمدید،صدور و استعلام معافیت تحصیلی مربوط به آن آشنایی دارید؟ آیا به مدت زمان معافیت تحصیلی در شرایط مختلف آگاهی دارید؟ به منظور آشنایی با معافیت تحصیلی و شرایط مربوط به آن و نیز آگاهی از مدت زمان معافیت تحصیلی می توانید از مرکز مشاوره آویژه دانش کمک بگیرید.

انواع معافیت تحصیلی :

مفاد قانون برای هر یک از انواع معافیت تحصیلی :

هر یک از انواع معافیت تحصیلی مفاد قانون مخصوص به خود را دارد . افراد اقدام کننده موظفند مفاد قانونی مرتبط به اخذ نوع معافیت تحصیلی دریافت کننده را به طور کامل بدانند تا بتوانند اقدام به اخذ آن کنند .

معافیت تحصیلی یکی از آسان ترین نوع اخذ معافیت ها می باشد . مشمولین می توانند با دانستن اطلاعات لازم و کافی به معافیت دست یابند . یکی از مزایای معافیت تحصیلی نسبت به انواع معافیت ها این است که شخص اقدام کننده می تواند در حین تحصیل و پیشرفت علمی از دوره خدمت نظام وظیفه نیز معاف گردد . و با آرامش خاطر به تحصیل خود ادامه دهد .

برای هریک از موارد ذکر شده از انواع معافیت تحصیلی ، مفاد قانون ، مقررات متفاوتی را در نظر گرفته است . ما اینجا به طور نمونه به چند مورد از مفاد قانون اشاره خواهیم کرد .

صدور معافیت تحصیلی دانش آموزان ، دانشجویان ، و طلاب علوم دینی موکول به ارائه گواهی اشتغال به تحصیل آنان می باشد . ارائه گواهی اشتغال به تحصیل از طریق مراجع ذی ربط امکان پذیر است . مدت اعتبار صدور معافیت تحصیلی تا یک سال پس از صدور گواهی پایان تحصیلات در هر مقطع می باشد .


بیشتر بخوانید: شرایط معافیت تحصیلی برای پشت کنکورها چیست؟


معافیت دانشجویی

مفاد قانون مرتبط با معافیت دانشجویی : 

مشمولان فارغ التحصيل ديپلم و پيش دانشگاهي غير غايب كه طبق مقررات وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري يا وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي و يا دانشگاه آزاد اسلامي در يكي از دانشگاهها و موسسات آموزش عالي مورد تائيد وزارتخانه ها و دانشگاهي مذكور پذيرفته شوند تا پايان سقف تعيين شده به شرح جدول ذيل از معافيت تحصيلي برخوردار خواهند بود.

حداكثر مدت مجاز مقطع تحصيلي رديف
۳ سال كارداني ۱
۳ سال كارشناسي ناپيوسته ۲
۳ سال كارشناسي ارشد ناپيوسته ۳
۵ سال دكتري ناپيوسته ۴
۶ سال كارشناسي پيوسته ۵
۸ سال كارشناسي ارشد پيوسته ۶
۸ سال دكتري پزشكي پيوسته ۷

تذكرات

  1. دانشجوياني كه بيش از سقف مجاز به تحصيل خود ادامه دهند غايب شناخته خواهند شد.
  2. معافيت تحصيلي براي هر مقطع تحصيلي يكبار و حداكثر تا اخذ مدرك تحصيلي دكترا صادر مي شود.

 معافيت تحصيلي دانش آموزان

دانش آموزاني كه وارد سن ۱۹ سالگي شده و طبق مقررات وزارت آموزش و پرورش و وظيفه عمومي در دوره متوسطه مشغول به تحصيل ميباشند براي اخذ مدرك پيش دانشگاهي تا سن ۲۴ سال تمام و براي اخذ ديپلم كار و دانش و فني و حرفه اي تا سن ۲۲ سال تمام مجاز به ادامه تحصيل بصورت حضوري و پيوسته بوده و تا پايان دوره تحصيل از معافيت تحصيلي بهره مند خواهند بود.

تذكرات 

  1. تحصيل دانش آموزان بايد به صورت پيوسته باشد.
  2. به دانش آموزان داوطلب آزاد معافيت تحصيلي تعلق نمي گيرد.

كليه افراد برخوردار از معافيت تحصيلي در صورت انصراف و يا ترك تحصيل بايد ظرف مدت ۴ ماه در داخل كشور و يكسال در خارج از كشور خود را به سازمان وظيفه عمومي ناجا در داخل كشور معرفي نمايند تا غايب شناخته نشده و نسبت به تعيين تكليف نمودن وضعيت خدمتي آنان اقدام گردد.

 معافيت تحصيلي طلاب حوزه هاي علميه

مشمولان غير ديپلم كه قبل از ورود به سن مشموليت (۱۹ سالگي) در حوزه هاي علميه به تحصيل اشتغال يابند مي توانند حداكثر تا سن ۲۴ سالگي دوره مقدمات را طي و از معافيت تحصيلي بهره مند شوند. مشمولان تارك تحصيل دوره دبيرستان كه ظرف مدت يك سال از تاريخ ترك تحصيل، در حوزه علميه به تحصيل اشتغال يابند در صورتي كه دوره مقدمات را حداكثر تا سن ۲۴ سالگي به اتمام رسانند مي توانند از معافيت تحصيلي بهره مند شوند. برخورداري از معافيت تحصيلي در مقاطع بالاتر از مقدمات در حوزه هاي علميه مشروط به عدم ورود به غيبت مشمول مي باشد.

مدت زمان

معافیت تحصیلی خارج ازکشور

افراد مقیم خارج از کشور، فقط چنانچه دارای شرایط معینی باشند حداکثر ظرف مدت ۶ ماه پس از ورود به سن مشمولیت می بایست با مراجعه به نمایندگی دولت جمهوری اسلامی ایران در کشور مربوط نسبت به اخذ معافیت تحصیلی خارج از کشور اقدام نموده و تا ۲۰ سالگی مجاز به تحصیل در مقطع متوسطه می باشند.

مدت زمان معافیت تحصیلی دانش آموزان

نحوه اخذ معافیت تحصیلی دانش آموزان

  • ارائه درخواست معافیت تحصیلی به مراکز خدمات الکترونیک انتظامی(پلیس +۱۰).
  • صدور معافیت تحصیلی دانش آموزان با سقف سنوات تحصیلی حداکثر تا ۲۰ سالگی تمام

مدت زمان معافیت تحصیلی و بازگشت به تحصیل دانش آموزان

  • الف) درصورت وجود وقفه ی تحصیلی برای دانش آموز مشمول(ترک تحصیل– اخراج و یا انصراف از تحصیل) حداکثر ظرف مدت ۳ ماه، نامه موافقت واحد آموزشی به مرکز خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس +۱۰ ) محل تحصیل ارائه شود .
  • ب) در صورت عدم قرار گرفتن در سیر مراحل معافیت پزشکی برای بیماریهایی که معافیت تحصیلی مانع آن است یا عدم اعزام به خدمت، احیاء معافیت تحصیلی توسط مرکز خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس +۱۰ ) و ارسال به واحد آموزشی .

سقف سنوات مجاز تحصیل و مدت زمان معافیت تحصیلی در دانشگاه ها

سقف سنوان مجاز تحصیل در دانشگاه ها بصورت زیر می باشد:

كارداني: دو و نیم سال

كارشناسي ناپيوسته: سه سال

كارشناسي ارشد ناپيوسته: سه سال

شرایط ادامه تحصیل افراد دارای مقطع کاردانی و بالاتر در دانشگاه ها بر اساس مدت زمان معافیت تحصیلی

قبل از اعزام بخدمتحداکثر بیش از یک سال از فراغت مقطع قبلی نگذشته باشد .

بعد از اعزام بخدمت : در این حالت فرد در صورت داشتن یک سری شرایط مجاز به ترخیص از خدمت جهت ادامه تحصیل خواهد بود که برای آگاهی از این شرایط می توانید از مشاوران مرکز مشاوره آویژه دانش کمک بگیرید.

معافیت

ادامه تحصیل دانشجویان انصرافی از دانشگاهها، در حوزه های علمیه بر اساس مدت زمان معافیت تحصیلی

در مهلت یکساله پس از انصراف از تحصیل و برای دارندگان مدرک تحصیلی دکتری ضمن رعایت شرط قبل از ورود به سن ۳۰ سالگی ،

نکته: دانشجویان اخراجی یا ترک تحصیل منجر به اخراج از دانشگاهها ، تا پایان خدمت دوره ضرورت مجاز به تحصیل نیستند.

ادامه تحصیل مجدد مشمولان انصرافی و یا اخراجی از دانشگاه ها بر اساس مدت زمان معافیت تحصیلی

مشمولان انصرافی از دانشگاهها (پس از ورود به سن مشمولیت)، در صورتی که بعد از ورود به سن مشمولیت فقط یکبار انصراف داده باشند و حداکثر یک مدت زمان معینی از تاریخ انصراف بیشتر سپری نشده باشد، از کاردانی تا دکتری فقط یکبار مجاز به ادامه تحصیل در همان مقطع یا مقطع پایین تر می باشند.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه

هدف مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی و افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره خدمت سربازی به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

 

برای مشاوره در زمینه مدت زمان معافیت تحصیلی چه میزان است؟

از مشاورین مشاوره نظام وظیفه آویژه از طریق تلفن ثابت

در سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید

همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 

حتی ایام تعطیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.