کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای اطلاع از آخرین اخبار نظام وظیفه، معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

تمدید معافیت تحصیلی چه مراحلی دارد؟

تمدید معافیت

تمدید معافیت تحصیلی چه شرایطی دارد؟

تمدید معافیت تحصیلی یکی از موضوعات خیلی مهم برای دانش آموزان و دانشجویان مرد می باشد. اگر بخواهیم تعریفی از معافیت تحصیلی بیاوریم باید به این اشاره کنیم که تمامی افراد هنگامی که سن آن ها به سن قانونی ۱۸ سال تمام می رسد ، از نخستین ماه تولد آن ها مشمول قانون وظیفه عمومی می شوند . اگر دانش آموز در رشته های مختلف پیش دانشگاهی در حال تحصیل باشد تا سن ۲۴ سال و اگر دانش آموز در رشته های کاردانی و فنی حرفه ای باشد حداکثر تا سن ۲۲ سالگی می تواند به تحصیل ادامه داده و به تحصیل مشغول باشد. گفتنی است بعد از گذشت از این سن وارد دوره مشمولیت سربازی شده و برای فرد غیبت سربازی رد می شود.

چه کسانی شامل معافیت تحصیلی می شوند؟

کلیه افراد زیر تا زمانی که در حال تحصیل باشند و به تحصیلات خود می پردازند مشمول تمدید معافیت تحصیلی شده و از اعزام به خدمت سربازی معاف می شوند :

۱) دانش آموز های مدارس کشور و مرکز های آموزش عالی کشور که فعالیت آن های زیر نظر وزارت آموزش و پرورش است

۲) دانشجو های مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد ، دکتری و مقاطع بالاتر دانشگاه های ملی (دولتی) و غیر دولتی که شامل دانشگاه های پیام نور ، دانشگاه های آزاد ، دانشگاه های پردیس ، دانشگاه های غیر انتفاعی و . . . که فعالیت کلیه این دانشگاه ها زیر نظر وزارت علوم است.

۳) طلاب و طلبه هایی که در حوزه های علمیه مشغول تحصیلات خود هستند.

صدور تمدید معافیت تحصیلی تمامی افرادی که در بالا به آن ها اشاره شد که تمدید معافیت تحصیلی ، تمدید معافیت تحصیلی کارشناسی ارشد ، تمدید معافیت تحصیلی دانش آموزان و تمدید معافیت تحصیلی طلاب حوزه های علوم دین وابسته به ارائه گواهی اشتغال به تحصیل از آموزشگاه یا دانشگاه محل تحصیل بوده و بایستی اشاره کنیم که مدت زمان این گواهی معافیت تحصیلی تا یک سال پس از تاریخ پایان تحصیلات در هر مقطع می باشد .


بیشتر بخوانید: شرایط معافیت تحصیلی برای پشت کنکورها چیست؟


تمدید معافیت تحصیلی دانش آموزان

معافیت تحصیلی دانش آموزان برای افرادی است که مشغول به تحصیل در دوره ی راهنمایی یا دبیرستان می باشند . پسرانی که تابعیت ایرانی دارند پس از اتمام سن ۱۸ سالگی و ورود به سن ۱۹ سالگی مشمول به حساب می آیند . برطبق قانون وضع شده از سوی سازمان نظام وظیفه عمومی کشور دانش آموزان مقطع  سه ساله که در بیرستان ها و هنرستان های فنی و حرفه ای مشغول به تحصیل هستند . اگز در هنگام تحصیل مشمول شوند باید برای ادامه تحصیل از معافیت تحصیلی دانش آموزان استفاده کنند .

مشمولین برای استفاده از معافیت تحصیلی دانش آموزان باید فرآیندی را طی کنند . تمامی دانش آموزان ذکور وقتی وارد سال اول دبیرستان می شوند مشمول قوانین نظام وظیفه می شوند . بنابراین اگر قصد ادامه تحصیل دارند باید به مراکز خدمات الکترونیک انتظامی یا همان پلیس + ۱۰ مراجعه کرده و فرم معافیت تحصیلی را دریافت کنند .

ر اینجا ما قصد داریم مراحل اخذ معافیت تحصیلی دانش آموزان را به طور کامل شرح دهیم :

  • اولین کاری که دانش آموزان و مشمولین باید انجام دهند این است که درخواست معافیت تحصیلی خود را به مراکز خدمات الکترونیک انتظامی ارائه دهند . مشمولین باید این کار را در اولین ماه ورود به سن ۱۹ سالگی یعنی اتمام ۱۸ سالگی شان انجام دهند .
  • معافیت تحصیلی برای دانش آموزان با سنوات تحصیلی حداکثر ۲ سال می باشد یعنی تا ۲۰ سالگی معافیت تحصیلی دارند .
  • در مرحله ی آخر مشمولین باید معافیت تحصیلی خود را به واحد آموزشی مربوطه ارائه دهند .

اگر مشمولی قصد انتقالی گرفتن به واحد تحصیلی و آموزشی دیگر را داشته باشند باید درخواست انتقال به واحد آموزشی جدید را در مراکز الکترونیک خدمات انتظامی ثبت کنند . سپس برای آن ها معافیت تحصیلی جدید صادر می شود . مشمولین می توانند مدارک معافیت تحصیلی جدید خود را به محل جدید ارائه دهند .


بیشتر بخوانید: شرایط دریافت معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی چیست؟


معافیت تحصیلی

مراحل اخذ تمدید معافیت تحصیلی دانش آموزان

تمدید معافیت تحصیلی دانش آموزان نیز از دغدغه ها و سوالاتی است که برای خیلی از دانش آموزان و حتی مشمولین پیش خواهد آمد . همانطور که در این مقاله اشاره می شود حداکثر معافیت تحصیلی برای دانش آموزان تا سن ۲۰ سالگی می باشد . تمدید معافیت تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان در مقاطع دیگر متفاوت می باشد .

به طور مثال داوطلبان مقطع کاردانی می توانند مدت دو سال و نیم از معافیت تحصیلی استفاده کنند . مدت معافیت تحصیلی برای دانشجویان مقطع کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته نیز سه سال می باشد .  این مدت سنوات برای مقطع کارشناسی پیوسته پنج سال و کارشناسی ارشد پیوسته شش سال می باشد . میزان معافیت تحصیلی برای دانشجویان مقطع دکترای پیوسته هشت سال و برای دانشجویان دکتری تخصصی شش سال می باشد .

چگونگی تمدید معافیت تحصیلی دانش آموزان

هر دانش آموز پسر بعد از ورود به سن ۱۹ سالگی همان طور که در بالا اشاره کردیم ۱۸ سال وی تمام شده باشد اگر به صورت حضوری و متوالی و پیوسته در حال تحصیل باشد به وی دانش آموز مشمول گفته می شود.

اگر بخواهیم به صورت کامل به نحوه تمدید معافیت تحصیلی دانش آموزان بپردازیم به صورت مرحله ای و کامل باید به موارد ذیل اشاره بنماییم :

  • بایستی دانش آموز پس از ورود به اولین ماه ۱۹ سالگی وی به مراکز خدمات الکترونیک نیروی انتظامی (مراکز پلیس ۱۰+) مراجعه بنماید و در آن مرکز درخواست معافیت تحصیلی بکند.
  • برای تمامی دانش آموزان محترم با سقف سنوات تحصیل معافیت تحصیلی صادر می شود که این معافیت تحصیلی تا ۲۰ سالگی تمام می باشد.
  • دانش آموز بایستی درخواست معافیت تحصیلی خود را به واحد آموزشی که در نظر دارد تحویل بدهد.

حال اگر مشمول بخواهد انتقالی بگیرد و به واحد آموزشی دیگری منتقل به شود بایستی کار های زیر را انجام دهد :

  • باید واحد آموزشی که فرد میخواهد به آن واحد آموزشی انتقالی بگیرد در خواست ثبت انتقال معافیت تحصیلی را به مرکز خدمات الکترونیک انتظامی (مرکز های پلیس +۱۰) ارائه کند.
  • حال معافیت تحصیلی جدیدی برای مشمول صادر شده که مشمول بایستی آن را به واحد آموزشی مورد نظر تحویل بدهد.

در صورتی که مشمول فارغ التحصیل شود یا ترک تحصیل کند یا اخراج شود یا از تحصیل انصراف دهد بایستی :

  • باید فرم آخرین وضعیت مشمولان را مشمول تکمیل کرده و به یکی از مراکز خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس +۱۰) تحویل بدهد.

تمدید معافیت تحصیلی دانش آموزان پشت کنکوری

تمدید معافیت تحصیلی دانش آموزان پشت کنکوری به این صورت خواهد بود که اگر آن ها به سن ۱۸ سال تمام رسیده باشند و اعزام به خدمت آن ها قبل از اعلام قبولی و یا پذیرش در دانشگاه ها باشد باید طبق ضوابط و قوانین تسبت به تمدید موعد اعزام اقدام کنند . از طرف دیگر مشمولین باید برای رفتن به خدمت سربازی مراحل مربوطه را انجام دهند و به خدمت سربازی اعزام شوند . یعنی باید به پادگان آموزشی رفته و منتظر بمانند تا جواب قبولی کنکور بیاید . در صورت پذیرش در مقطع کارشناسی و بالاتر آن ها می توانند از خدمت سربازی مرخص شوند .

اگر مشمولین پشت کنکور بمانند معافیت تحصیلی دانش آموزان پشت کنکور قبل از اعزام به خدمت حداکثر یکسال پس از فراغت از تحصیل فرصت دارند دوباره برای آزمون ورودی دانشگاه ها و کنکور ها شرکت کنند و منتظر قبولی بمانند . هم چنین افرادی که به خدمت اعزام شده اند در صورت نداشتن غیبت و پذیرفته شدن در مقطع  کارشناسی می توانند از خدمت مرخصی گرفته و از معافیت تحصیلی استفاده کنند . 

میزان سنوات معافیت تحصیلی دانش آموزان به صورت زیر خواهد بود .

  • دانش آموزانی که در مدارس کارو دانش و فنی حرفه ای تحصیل می کنند و قصد ادامه تحصیل در آموزشکده های فنی و حرفه ای را دارند حداکثر تا پایان سن ۲۲ سالگی معافیت تحصیلی داشته و مجاز به ادامه تحصیل هستند .
  • داوطلبان رشته های نظری و فنی که در دبیرستان ها تحصیل می کنند و دارای مدرک پیش دانشگاهی هستند حداکثر تا سن ۲۴ سالگی معافیت تحصیلی داشته و مجاز به ادامه تحصیل هستند .

مراحل اخذ تمدید معافیت

قوانین تمدید معافیت تحصیلی دانش آموزان

قوانین تمدید معافیت تحصیلی دانش آموزان  از جمله ضوابطی است که سازمان نظام وظیفه عمومی کشور آن ها را وضع نموده و مشمولین باید از آن ها تبعیت کنند .  همانطور که در بالا نیز اشاره شد دانش آموزان مشمول کسانی هستند که سن آن ها به ۱۸ سال تمام رسیده باشد . بنابراین طبق قوانین خدمت وظیفه مشمولین  حداکثر تا سن ۲۴ سالگی می توانند از معافیت تحصیلی دانش آموزان برخوردار شوند .

مدت زمان معافیت تحصیلی بنا به شرایط افراد در مقاطع مختلف متفاوت خواهد بود . مرکز مشاوره معافیت تحصیلی به مشمولین راهنمایی های لازم درباره قوانین معافیت تحصیلی دانش آموزان را خواهد داد . معافیت تحصیلی دانشجویان نیز دارای شرایط و قوانین خاصی می باشد . برای اطلاع از قوانین کامل و جامع سازمان نظام وظیفه مشمولین می توانند با مرکز مشاوره معافیت تحصیلی آویژه تماس بگیرند .

آن دسته از دانش آموزانی که در خارح از کشور زندگی می کنند نیز می توانند از معافیت تحصیلی دانش آموزان  استفاده کنند . این بدین صورت است که فرزندان ایرانیان مقیم در خارج از کشور اگز در سن مشمولیت یا همان اتمام ۱۸ سالگی و ورود به سن ۱۹ سالگی  در مدارس ایرانی یا خارجی مورد تایید آموزش پرورش در حال تحصیل باشند می توانند با استناد به ضوابط و قوانین سازمان نظام وظیفه ازمعافیت تحصیلی استفاده کرده و ادامه تحصیل دهند .

شرایط معافیت تحصیلی دانش آموزان

شرایط معافیت تحصیلی دانش آموزان نیز برای آن دسته از افرادی است که به سن ۱۹ سال تمام رسیده اند متفاوت خواهد بود . اینجا دربارهشرایط و چگونگی دریافت معافیت تحصیلی با عزیزان سخن خواهیم گفت .

  • یکی از اولین و مهم ترین شروط معافیت تحصیلی این است که دوره ی تحصیلی باید به طور پیوسته و پشت سرهم باشد . یعنی وقفه ای در آن صورت نگیرد .
  • اگر دانش آموزان و محصلین ترک تحصیل کنند یا فارغ التحصیل شوند باید ظرف ۴ ماه مراحل اعزام خود را پیگیری کنند . در غیر این صورت به عنوان مشمولین غایب شناخته می شوند .
  • اگز محصلین بنا بر در خواست خود ترک تحصیل کنند ۲ ماه پس از ترک تحصیل مهلت دارند باز به تحصیل بازگردند .
  • دانش آموزان مشمول اگز ترک تحصیل کرده اند یا به صورت غیر حضوری درس می خوانند باید تا تمام نشدن سن ۱۸ سالگی  به مدرسه برگردند و یا به تحصیل حضوری مشغول شوند . در این صورت آن ها می توانند از شرایط معافیت تحصیلی دانش آموزان بهره مند شوند .

این نکته را باید در نظر داشت که دانش آموزان و مشمولانی که غیبت دارند مجاز به ادامه تحصیل نمی باشند . در واقع آن ها قبل از اینکه وارد غیبت غیر مجاز شوند باید تکلیف خدمت وظیفه ی خود را مشخص کنند . از طرف دیگر دانشجویانی که از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی اخراج شده باشند تا پایان خدمت ضرورت یا گرفتن معافیت دائم نمی توانند ادامه تحصیل دهند و هم چنین قادر نیستند از معافیت تحصیلی استفاده کنند . دانش آموزان هم چنین در نظر داشته باشند که معافیت تحصیلی برای هر مقطع فقط یک بار صادر خواهد شد .

معافیت

تمدید معافیت تحصیلی کارشناسی ارشد

کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد برای تمدید معافیت تحصیلی کارشناسی ارشد بایستی توجه کنند که مبحث معافیت تحصیلی بحث مهمی بوده و برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته حداکثر تمدید معافیت تحصیلی کارشناسی ارشد ۳ سال و برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد پیوسته حداکثر تمدید معافیت تحصیلی کارشناسی ارشد ۶ سال می باشد .

اگر دانشجویان در بازه مشخص شده نتوانند تحصیل خود را به پایان برسانند مشمول قانون سنوات تحصیلی شده و این مورد بایستی توسط کمیسیون موارد خاص دانشگاه مربوط بررسی و در صورت تایید مدت زمان مشخصی به دوره تحصیلی فرد اضافه می شود تا بتواند بدون غیبت سربازی به تحصیل بپردازد . در خصوص دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته سقف قابل افزایش توسط کمیسیون موارد خاص دانشگاه مربوطه ۱ نیمسال می باشد که در صورت تصویب این کمیسیون دانشجو حداکثر به مدت ۱ سال می تواند از سنوات ارفاقی استفاده بنماید. برای دانشجویان کارشناسی ارشد پیوسته نیز سقف قابل افزایش توسط کمیسیون موارد خاص دانشگاه مربوطه ۲ نیمسال تحصیلی می باشد.

برای سایر مقاطع نیز ما حداکثر سال مجاز برای تحصیل و سقف قابل افزایش توسط کمیسیون موارد خاص دانشگاه را برای شما عزیزان آورده ایم تا با توجه به شرایط و مقطع تحصیلی شما بتوانید در خصوص این مورد تصمیم گیری کنید .

ردیف مقطع تحصیلی حداکثر سال مجاز برای تحصیل سقف قابل افزایش توسط کمیسیون موارد خاص دانشگاه
۱ كارداني ۲٫۵ ۱ نیمسال
۲ كارشناسي ناپيوسته ۳ ۱ نیمسال
۳ كارشناسي ارشد ناپيوسته ۳ ۱ نیمسال
۴ کارشناسی پیوسته ۵ ۲ نیمسال
۵ کارشناسی ارشد پیوسته ۶ ۲ نیمسال
۶ دکتری پزشکی پیوسته ۸ ۲ نیمسال
۷ دكتري تخصصی ناپيوسته ۶ ۲ نیمسال

تمدید معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی

باید به اطلاع آن دسته از عزیزانی که دانشجو و مشمول انصرافی محسوب می شوند برسانیم سازمان نظام وظیفه ناجا تمدید معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی شروط مهمی را عنوان کرده است که این شرایط عبارت هستند از :

۱-      کمیسیون موارد خاص استان یا دانشگاه با اعاده تحصیل آنها موافقت نموده باشد .

۲-      به خدمت دوره ضرورت اعزام نشده باشد .(مشغول به انجام خدمت سربازی نباشد ).

۳-      عدم قرار گرفتن در سنوات ارفاقی به عبارتی در سنوات اولیه انصراف ، اخراج ، ترک تحصیل شده باشند .

۴-      عدم گذشت بیش از یکسال از تاریخ انصراف، اخراج ، ترک تحصیل

۵-      امکان فراغت از تحصیل در سنوات مجاز تحصیلی وجود داشته باشد.

کلیه مشمولان تمدید معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی بایستی این شرایط را بررسی کرده و جهت کسب اطلاعات بیشتر و راهنمایی و مشاوره معافیت سربازی و مشاوره معافیت تحصیلی با مشاوره تلفنی آویژه در تماس باشید تا بهترین راه ممکن را برگزینید.

سربازی

تمدید معافیت تحصیلی برای دانشجویان خارج از کشور

دانشجویان ایرانی که خارج از کشور اقامت می کنند باید توجه داشته باشند فقط اگر هنگام ورود به سن مشمولیت در مدارس ایرانی که در آن کشور وجود دارند یا مدارس کشور مذکور که مورد تایید وزارت آموزش و پرورش هستند مشغول تحصیل باشند باید حداکثر ظرف مدت ۶ ماه پس از ورود به سنی که فرد مشمول به حساب می آید ، باید به یکی از نمایندگی های دولت جمهوری اسلامی ایران مراجعه کرده و نسبت به تمدید معافیت تحصیلی برای دانشجویان خارج از کشور  اقدام بنمایند. باید خاطر نشان کنیم که تا ۲۰ سالگی مجاز به تحصیل در مقطع متوسطه مشمول می باشد.

دانشجویان ایرانی که خارج از کشور اقامت می کنند با در دست داشتن تمدید معافیت تحصیلی برای دانشجویان خارج از کشور  از مقطع متوسطه فارغ التحصیل شده اند در صورتی که در یکی از دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم پذیرفته شوند با شرط اینکه بیشتر از یک سال از فارغ التحصیلی آن ها نگذشته باشد می توانند با مراجعه به یکی از نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در کشور مذکور نسبت به اخذ معافیت تحصیلی اقدام کنند.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه

هدف مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی و افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه خدمات متنوعی را در زمینه تمدید معافیت تحصیلی دانش آموزان به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

 

برای مشاوره در زمینه تمدید معافیت تحصیلی چه مراحلی دارد؟

از مشاورین مشاوره نظام وظیفه آویژه از طریق تلفن ثابت

در سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید

همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 

حتی ایام تعطیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.