کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای اطلاع از آخرین اخبار نظام وظیفه، معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

قوانین سربازی در ایران چگونه است ؟

قوانین سربازی دانشجویان

قوانین سربازی از مهم ترین قوانین هر کشوری میباشد . در کشور ما نیز سازمان وظیفه ی عمومی بر اجرا و اعمال این قوانین نظارت دارد . با توجه به اینکه خدمت سربازی موضوعی مهم و بسیار گسترده است لذا قوانین مربوط به آن نیز بسیار زیاد میباشند . مواردی همچون سربازی از مباحثی است ، که در قوانین سربازی مطرح شده است . انواع مختلف معافیت شامل معافیت تحصیلی  ، معافیت پزشکی ،  معافیت ایثارگران و همچنین مدارک و شرایط مورد نیاز برای دریافت هر کدام ازاین  معافیت ها از مهم ترین مباحث قوانین نظام وظیفه میباشد . چرا که همواره تعداد زیادی از مشمولان خدمت سربازی به دنبال یافتن راهی برای معاف شدن از دوره ی خدمت ضرورت میباشند . علاوه بر این موضوعات مهمی همچون کسری خدمت ؛ اخذ امیریه سربازی و بسیاری موضوعات از این دست ، در حوزه ی قوانین سربازی قرار میگیرند .

قوانین سربازی دانشجویان

قوانین سربازی دانشجویان یکی از چالش برانگیز ترین قوانین موجود میباشد زیرا تعداد زیادی از مشمولان به دنبال ادامه تحصیل در دانشگاه ها میباشند . لذا این قوانین ، شرایط لازم برای ادامه تحصیل در دانشگاه و همچنین مدت زمان مجاز به تحصیل مشمولان خدمت وظیفه اعلام میگردد . با توجه به اینکه مشمولان باید از تمام این شرایط اطلاع دقیق داشته باشند به بررسی برخی از این موارد میپردازیم . بر اساس قوانین سربازی دانشجویان این افراد تنها مدت محدودی میتوانند از معافیت تحصیلی استفاده کنند . که باید در همین مدت مقرر شده تمام واحدهای درسی خود را بگذرانند . البته تبصره هایی نیز برای برخی از دانشجویان وجود دارد . که با استفاده از آن ها امکان بهره مندی از سنوات ارفاقی و مازاد بر سنوات اصلی برای مشمولان فراهم میشود . قوانین سربازی دانشجویان شرایط لازم برای اخذ این سنوات ارفاقی را نیز بیان میکند .


بیشتر بخوانید: موارد معافیت پزشکی نظام وظیفه چیست


قوانین سربازی دانش آموزان

قوانین سربازی دانش آموزان نیز در قالب بند ها و تبصره های بسیاری در اختیار مشمولان قرار میگیرد . اهمیت اطلاع از این قوانین از آن جهت میباشد که سوالات بسیاری درباره ی وضعیت نظام وظیفه دانش آموزان وجود دارد . با مطالعه ی قوانین سربازی دانش آموزان میتوان به پاسخ سوالاتی همچون سن مشمولیت ، مدت مجاز به تحصیل برای دانش آموزان مشمول و … دست پیدا کرد. بر اساس این قانون افرادی که در زمان تحصیل در دوره متوسطه به سن ۱۸ سالگی میرسند به عنوان مشمول خدمت وظیفه شناخته میشوند . اما این افراد تا پایان دوره متوسطه و اخذ مدرک تحصیلی خود میتوانند از معافیت تحصیلی استفاده نمایند . یکی دیگر از موارد ارائه شده در قوانین سربازی دانش آموزان این است که این افراد تا یک سال بعد از فارغ التحصیلی مهلت دارند که وضعیت نظام وظیفه خود را ، مشخص نمایند .

قوانین سربازی دانش آموزان


بیشتر بخوانید: توجیه غیبت خدمت سربازی چگونه ممکن است


قوانین سربازی پزشکان

قوانین سربازی پزشکان در کشور ما شامل قوانین پیچیده ای نمیباشد . بر اساس این قوانین افرادی که از دانشگاه های علوم پزشکی کشور فارغ التحصیل میشوند ، برای انجام دوره سربازی خود دو راه پیش روی خود دارند . یکی از راه هایی که پزشکان میتوانند دوره سربازی خود را به پایان برسانند و طرفداران بسیاری دارد ، امریه سربازی در وزارت بهداشت و به عنوان پیام آور سلامت میباشد . این نوع امریه نیز به مانند دیگر امریه های سربازی میباشد . که مشمولان میتوانند دوره ی خدمت خود را در ادارات و ارگان های دولتی سپری کنند . نکته ای که در این مورد وجود دارد این است که ؛ در این نوع خدمت امکان بهره مندی از کسری سربازی وجود ندارد . علاوه بر این بر اساس قوانین سربازی پزشکان برخی از مشمولان پزشک موظف به انجام دوره خدمت ضرورت خود در پادگان های نظامی میباشند .


بیشتر بخوانید: مشاوره خدمت سربازی


قوانین سربازی متاهلین

قوانین سربازی متاهلین یکی دیگر از زیرمجموعه های قوانین خدمت سربازی میباشد . که در آن به بررسی تمهیداتی میپردازد که سازمان وظیفه برای سربازان متاهل در نظر گرفته است . در واقع این قوانین سعی دارد دوره سربازی را برای مشمولان متاهل راحت تر کند و از وارد شدن اختلال به زندگی آنها جلوگیری شود . چرا که این افراد مسئولیت زندگی خود و چند نفر دیگر را برعهده دارند . لذا دانستن این قوانین برای افراد متاهلی که قصد اعزام به خدمت را دارند ، ضروری میباشد . بر اساس این قانون افراد متاهلی که برای رفتن به خدمت سربازی اقدام میکنند ، اغلب در همان محل زندگی همسر به کار گرفته میشوند . علاوه براین این افراد از اولویت های اخذ امریه سربازی به حساب میایند .

قوانین سربازی متاهلین همچنین امکان دریافت کسری خدمت را نیز برای این دسته از افراد مشمول فراهم اورده است . که بر طبق آن سربازان متاهلی که دارای فرزند باشند ، میتوانند به ازای هر فرزند از سه ماه کسری خدمت بهره مند شوند . در واقع امکان استفاده از کسری متاهلین تنها برای سربازان متاهل دارای فرزند وجود دارد . علاوه بر این موارد حقوقی که برای این افراد در نظر گرفته شده بیشتر از حقوق مقرر سایر سربازان میباشد .


بیشتر بخوانید: قوانین معافیت سربازی چیست


قوانین سربازی و کنکور

قوانین سربازی و کنکور جز موضوعات مهمی است که بسیاری از مشمولان خدمت سربازی به دنبال اخذ اطلاعات درباره ی آن میباشند . در این قوانین موضوعات بسیار مهمی همچون فرصت شرکت در کنکور مطرح میشود . افرادی که مدرک تحصیلی دوره متوسطه را اخذ کنند در صورت تمایل به ادامه تحصیل باید در کنکور شرکت کنند . نکته ای که در این مورد وجود دارد این است که ؛ مشمولان تنها یک سال مهلت دارند که پشت کنکور بمانند . این افراد اگر در دانشگاه ها پذیرفته شوند با دریافت معافیت تحصیلی میتوانند تا پایان دوره دانشگاه از رفتن به سربازی معاف شوند . اما چنانچه این افراد در هیچ دانشگاهی پذیرش نشوند ؛ باید برای مشخص کردن وضعیت خدمت وظیفه خود اقدام کنند .

مورد دیگری که در قوانین سربازی و کنکور ارائه میشود مربوط به تمدید تاریخ اعزام به خدمت میباشد . که مشمولان میتوانند اعزام به خدمت خود را تا زمان اعلام نتایج نهایی کنکور به تعویق بیندازند .

قوانین سربازی و کنکور


بیشتر بخوانید: مشاوره کسری خدمت سربازی


قوانین سربازی در ایران

قوانین سربازی در ایران شامل موضوعات و مباحث بسیار گسترده ای میباشد . که تمام موضوعات مربوط به نظام وظیفه را در برمیگیرد . افرادی که قصد دارند برای هر کدام از امور نظام وظیفه اقدام کنند ، باید تا حدی از این قوانین اطلاع پیدا کنند . از جمله مباحث مهمی که برای آنها قانون و مقررات مشخصی وجود دارد ، میتوان به امریه سربازی ، کسری خدمت ، معافیت سربازی پزشکی ، معافیت تحصیلی ، معافیت ایثارگری و … اشاره کرد . یکی از مهم ترین مباحثی که در قوانین سربازی در ایران بیان میشود مربوط به سن مشمولیت افراد میباشد . که بر اساس آن تمام افراد مذکر با رسیدن به سن ۱۸ سالگی موظف به گذراندن دو سال دوره خدمت ضرورت میباشند . البته این موضوع ممکن است برای افراد دارای شرایط خاص صدق نکند . و برخی افراد بتوانند معافیت سربازی اخذ کنند.

سوالات متداول

قوانین سربازی مربوط به دانشجویان کدامند ؟

افراد مشمولی که قصد تحصیل در دانشگاه را دارند ، باید یکی از مدارک کارت معافیت یا کارت پایان خدمت را داشته باشند . در غیر این صورت باید گواهی اشتغال به تحصیل را از دانشگاه دریافت کنند .

در قوانین مربوط به سربازی متاهلین چه مواردی بیان شده است ؟

بر اساس این قوانین افرادی که متاهل باشند اغلب در شهر محل زندگی همسرشان به کار گرفته میشوند و حقوق بیشتری دریافت میکنند . به علاوه امکان اخذ سه ماه کسری به ازای هر فرزند را دارند .

قوانین سربازی مربوط به اخذ معافیت کدامند ؟

عدم غیبت افرادی که میخواهند برای دریافت معافیت اقدام کنند یکی از شرایط لازم میباشد . همچنین کفالت یکی از اقوام درجه یک ، بیماری و یا ایثارگری پدر میتواند دلیلی برای معافیت باشد .

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره نظام وظیفه تلفنی و آنلاین به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع : مشاوره معافیت خدمت سربازی

 

برای مشاوره در زمینه قوانین سربازی در ایران چگونه است ؟

از مشاورین مشاوره نظام وظیفه آویژه از طریق تلفن ثابت

در سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید

همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 

حتی ایام تعطیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.