کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای اطلاع از آخرین اخبار نظام وظیفه، معافیت، امریه، کسری خدمت، خروج از کشور و ... کلیک کنید!

تاریخ اعزام به خدمت سربازی چگونه محاسبه میشود؟

خدمت سربازی

محاسبه تاریخ اعزام به خدمت چگونه انجام میشود؟

فرد مشمول به چه کسی گفته میشود؟ چگونه میتوان از تاریخ دقیق اعزام اطلاع یافت؟ این موارد سوالاتی است که برای اغلب مشمولین خدمت سربازی مطرح میشود. یافتن پاسخ مناسب برای این پرسش ها میتواند کمک فراوانی به مشمولان باشد تا بدون وارد شدن به دوره غیبت اقدامات لازم را برای اعزام به خدمت انجام دهند. اهمیت این موضوع در آن است که گاهی افراد دارای غیبت سربازی از برخی قوانین محروم میمانند. مثلا استفاده از برخی انواع کسری خدمت، معافیت و… از آن جمله میباشد. یکی از راه های مطمئن برای پاسخگویی به ابهامات و پرسش های متداول این حوزه، استفاده از مشاوره نظام وظیفه میباشد. همچنین مباحث مختلفی در این مشاوره ها مطرح میشود که محاسبه تاریخ اعزام به خدمت یکی از مهم ترین این موارد است که به شکل همه جانبه مورد بررسی قرار میگیرد.

اگر بخواهیم واژه ی مشمول را تعریف کنیم به همه ی افراد مذکری گفته میشود که بین ۱۸ تا ۵۰ سال سن دارند و باید به خدمت سربازی بروند. برای محاسبه سن مشمولیت کافیست سال تولد خود را با عدد ۱۸ جمع کنید. طبق قانون افرادی که به سن ۱۸ سالگی میرسند از همان ماه تولد خود به عنوان مشمول شناخته میشوند. اما تاریخ دقیق اعزام مشمولان به خدمت، به عوامل متعددی بستگی دارد. یکی از این عوامل ماه تولد فرد مشمول و همچنین نوع مدرک تحصیلی میباشد.


بیشتر بخوانید: مدارک لازم جهت اعزام به خدمت سربازی


تاریخ اعزام به خدمت مشمولان زیر دیپلم

تاریخ اعزام به خدمت مشمولان زیر دیپلم با توجه به مدرک تحصیلیشان مشخص میشود. همه ی افرادی که به سن مشمولیت میرسند و مدرک تحصیلی زیر دیپلم دارند در تاریخ نوزدهم ماه تولدشان به خدمت اعزام میشوند. البته درباره این افراد نکات و شرایط متفاوتی وجود دارد که به شرح و بررسی برخی از این موارد میپردازیم.

افراد مشمولی که دارای مدرک زیر دیپلم هستند و در زمان مشمولیت در حال ادامه تحصیل در یکی از مراکز آموزشی به شکل حضوری میباشند، و سال اعزام آنها گذشته باشد اگر ترک تحصیل کنند تنها یک سال مهلت دارند که برای رفتن به خدمت سربازی اقدام کنند؛ در غیر این صورت به عنوان غایب شناخته خواهند شد. نکته ی دیگری که درباره تاریخ اعزام به خدمت مشمولان زیر دیپلم وجود دارد مربوط به ماه اعزام آنها وجود دارد این است که اعزام افراد زیر دیپلم در همه ی ماه های سال انجام میشود.

تاریخ اعزام

تاریخ اعزام به خدمت مشمولان دیپلم 

تاریخ اعزام به خدمت مشمولان دیپلم تحت تاثیر تاریخ تولد مشمولان میباشد. یعنی با توجه به ماه تولدشان در ماه های مختلفی از سال به خدمت سربازی اعزام میشوند. البته  تاریخ اعزام به خدمت مشمولان دیپلم به تاریخ اخذ مدرک تحصیلی اشان نیز بستگی دارد. اعزام به خدمت مشمولان دیپلمه نیز به مانند افراد زیر دیپلم در نوزدهم هر ماه میباشد. افرادی که مدرک تحصیلی خود را دریافت میکنند یک سال مهلت دارند برای تعیین وضعیت نظام وظیفه اقدام کنند. مشمولان باید توجه کنند اگر این مهلت به پایان برسد وارد دوره غیبت میشوند و با جریمه ها و محدودیت هایی رو به رو خواهند شد. نکته ی مهمی که در این زمینه وجود دارد مربوط به افرادی است که برای اعزام اقدام کرده اند و از طرفی در دانشگاه ها و مراکز اموزش عالی پذیرفته شده اند، در چنین مواردی مشمول میتواند تاریخ اعزام خود را به تعویق بیندازد.


بیشتر بخوانید: پیگیری محل اعزام به خدمت سربازی چگونه است؟


تاریخ اعزام به خدمت مشمولان فوق دیپلم

تاریخ اعزام به خدمت مشمولان فوق دیپلم تفاوتی با تاریخ اعزام برای افراد دارای مدرک دیپلم و زیر دیپلم نمیکند؛ بر همین اساس دارندگان مدرک فوق دیپلم نیز در نوزدهم هر ماه به خدمت سربازی اعزام میشوند. افرادی که مدرک فوق دیپلم خود را کسب کرده اند در طول سنوات تحصیل دارای برگه معافیت تحصیلی بوده اند لذا ضروری است که با به پایان رسیدن تاریخ معافیت خود برای اعزام اقدام کنند در غیر این صورت وارد دوره غیبت از خدمت سربازی میشوند. البته اگر این افراد در مقاطع بالاتر دانشگاه ها نیز پذیرفته شوند؛ میتوانند باز هم از معافیت تحصیلی بهره مند شوند. یکی دیگر از نکات مهمی که مشمولان باید به آن توجه کنید این است که بعد از فارغ التحصیلی باید در یک مهلت یک ساله اقدامات لازم را برای اعزام انجام دهند تا غایب شناخته نشوند.

تاریخ اعزام به خدمت مشمولان فوق دیپلم از جهات دیگری نیز اهمیت دارد یکی از این موارد تعیین تاریخ دوره آموزشی است. چرا که این دوره با انجام فعالیت های سخت بدنی همراه است و اغلب مشمولان سعی میکنند این تاریخ به نحوی باشد که در ماه های با آب و هوای خوب قرار گیرد. علاوه براین مشمولان اغلب در زمان ثبت درخواست میتوانند تاریخ اعزام پیشنهادی خود را مطرح کنند.

 تاریخ اعزام به خدمت مشمولان لیسانس ، فوق لیسانس و دکتری

تاریخ اعزام به خدمت مشمولان لیسانس ، فوق لیسانس و دکتری با تاریخ اعزام مشمولان دارای مدرک تحصیلی پایین تر متفاوت است. این امر برای سازماندهی و نظم بیشتر در تقسیم نیروها و… میباشد. تاریخ اعزام به خدمت مشمولان لیسانس ، فوق لیسانس و دکتری اول ماه های زوج میباشد. این به آن معناست که برخلاف مشمولان با مدرک تحصیلی پایین تر که در تمام ماه های سال اعزامی داشتند؛ برای مدارک لیسانس به بالا تنها در ماه های زوج سال مانند اردیهشت، تیر، شهریور و… اعزام وجود دارد. اکثر افراد تمایل دارند که تاریخ اعزام به خدمتشان در ماه منتهی به دوره طلایی یعنی اسفند ماه قرار گیرد. چرا که در این دوره تعطیلات زیادی وجود دارد و دوره آموزشی راحت تر میشود. مشمولان باید توجه کنند برای قرارگرفتن در این دوره اقدام به موقع ضروری میباشد.

نظام وظیفه

ماه های اعزام به خدمت سربازی

ماه های اعزام به خدمت سربازی برای مشمولان دارای مدرک تحصیلی مختلف، تفاوت های زیادی دارد. بنابراین افراد برای اطلاع از تاریخ اعزامشان باید نوع مدرک خود را در نظر بگیرند. همانطور که در خلال متن اشاره کردیم مشمولانی با مدرک دیپلم، زیر دیپلم و فوق دیپلم میتوانند در تمام ماه های سال به خدمت اعزام شوند. اما اعزام افراد دارای مدرک تحصیلی لیسانس به بالا تنها در ماه های زوج سال و در ابتدای این ماه ها انجام میشود. نکته ی قابل توجهی که درباره ماه های اعزام به خدمت سربازی وجود دارد مربوط به امکان تعجیل و یا تعویق در زمان اعزام میباشد. البته این موارد نیازمند داشتن شرایط خاصی است که تنها در صورت احراز این شرایط امکان پذیر میباشد. لازم به ذکر است که معمولا تاریخ های اعزام برای تمام ارگان های نظامی سپاه، ارتش، نیروی انتظامی و… یکسان میباشد.

پیگیری محل اعزام به خدمت سربازی

پیگیری محل اعزام به خدمت سربازی چگونه است؟ فردی که برای اعزام به خدمت اقدام کرده چطور از محل خدمت خود مطلع میشود؟ کد سخا چگونه محل خدمت فرد مشمول را مشخص میکند؟ با توجه به اهمیت این موضوع و ابهامات به وجود آمده برای اکثر مشمولان در این قسمت روند رسیدگی و اطلاع از محل اعزام به خدمت را مورد بررسی قرار میدهیم.معمولا پیگیری محل اعزام از طریق کد سخا انجام میشود. این کد بعد از  ثبت درخواست اعزام در سازمان وظیفه در اختیار مشمولان نظام وظیفه عمومی قرار داده میشود. این کد درواقع محل اعزام مشمول را نشان میدهد اما این محل و مرکز آموزشی دقیقا روز قبل از اعزام مشخص میشود. کد سخا کاربردهای دیگری نیز دارد و مشمول میتواند با استفاده از این کد آخرین وضعیت وظیفه عمومی خود را پیگیری کند. مثلا درخواست خروج از کشور، امریه و… از طریق آن امکان پذیر است.

دفترچه اعزام به خدمت سربازی

دفترچه اعزام به خدمت سربازی را چگونه و از کجا تهیه کنیم؟ این دفترچه حاوی چه مطالبی میباشد؟ چه فرم هایی در دفترچه اعزام وجود دارد و نحوه ی تکمیل این فرم ها چگونه است؟ اینها سوالاتی است که سعی میکنیم در این قسمت به تفضیل به توضیح و شرح آنها بپردازیم. فردی که به سن مشمولیت میرسد و میخواهد برای اعزام اقدام کند باید اطلاعات مهمی را در این زمینه کسب کند و از چند و چون روند اعزام، مدارک لازم و بسیاری موارد دیگر آگاه شود. لذا سازمان وظیفه برای این منظور اقدام به ارائه ی دفترچه اعزام میکند. مشمولان بایستی با مراجعه به دفاتر مراکز انتظامی الکترونیک این دفترچه را دریافت کنند. دفترچه اعزام به خدمت حاوی فرم هایی است که مشمول باید آن ها را تکمیل کند. برگه وضعیت مشمولان یکی از این فرمها میباشد که اطلاعات شناسایی مشمول باید در آن درج شود.

یکی دیگر از فرم های این دفترچه مربوط به تعیین وضعت تحصیلی مشمول میباشد که اطلاعاتی همچون نوع مدرک تحصیلی و… را در برمیگیرد. علاوه بر این موارد برگه دیگری تحت عنوان برگه معاینه اولیه در این دفترچه تعبیه شده که باید توسط پزشک اولیه تکمیل شود. اطلاعات مربوط ه سلامت جسمانی و روانی مشمول در این برگه ثبت میشود و در صورت نیاز بررسی های بیشتر انجام میشود. دفترچه اعزام مشمولان اطلاعات کاملی درباره انواع معافیت های سربازی، کسری ها و… نیز در اختیار مشمولان قرار میدهد. مشمولان بایستی بعد از تکمیل دفترچه آن را به سازمان وظیفه ارسال کنند.

خدمت

مدارک لازم برای اعزام به خدمت سربازی

مدارک لازم برای اعزام به خدمت سربازی باید در زمان مناسب تکمیل شوند و به سازمان وظیفه عمومی ارائه شوند. اولین و مهم ترین مورد مربوط به دریافت دفترچه اعزام به خدمت است.

  • فرم هایی همچون فرم وضعیت مشمولان و فرم مربوط به معاینه اولیه و واکسیناسیون مشمول باید تکمیل شود.
  • علاوه بر این مدارکی همچون کارت ملی و شناسنامه و عکس پرسنلی سیاه و سفید از مدارک ضروری است.
  • همانطور که میدانید نوع مدرک تحصیلی مشمولان تاثیر زیادی در روند اعزام و سربازی دارد، لذا ارائه ی اصل و کپی مدرک تحصیلی نیز اهمیت دارد. این مدارک با توجه به شرایط هر مشمول متفاوت میباشد. مثلا فرزندان ایثرگران باید گواهی مربوط به سابقه جبهه، جانبازی و… را ارائه دهند تا کسری های سربازی برایشان اعمال شود.
  • همچنین مشمولانی که سابقه بسیج فعال دارند نیز باید مدرک مربوطه را در زمان ثبت درخواست اعزام ارائه دهند.

بعد از اینکه فرد مشمول درخواست خود را در سازمان وظیفه به ثبت رساند برگه ای تحت عنوان برگه آماده به خدمت در اختیارش قرار میگیرد که در زمان اعزام به سربازی باید این برگه به همراه برگه معرفی نامه به مرکز آموزشی را نیز در دست داشته باشند.

ثبت نام اینترنتی اعزام به خدمت سربازی

ثبت نام اینترنتی اعزام به خدمت سربازی توسط دفاتر پلیس +۱۰ انجام میشود. یعنی خود فرد مشمول نمیتواند برای ثبت نام اینترنتی اقدام کند. برای ثبت نام باید چند مرحله مختلف پشت سر گذاشته شود که در ادامه به شرح این موارد میپردازیم:

  • مشمولان باید دفترچه راهنمای اعزام را دریافت کنند و به دقت مطالعه کنند.
  • تکمیل فرم های مربوط به اعزام به خدمت نیز از دیگر مراحلی است که باید انجام گیرد.
  • اما بعد از انجام این مراحل است که نوبت به ثبت نام اینترنتی اعزام به خدمت سربازی میرسد؛ در این مرحله مشمول باید دوباره به مرکز پلیس + ۱۰ مراجعه کنند و اطلاعات فرم های تکمیل شده را در اختیار مسئول ثبت نام قرار دهد.
  • بعد از آن اطلاعات و مدارک مشمول در سامانه نظام وظیفه عمومی ثبت میشود و مشمول باید منتظر بماند تا زمان و محل اعزام مشخص شود.

لازم به تذکر است که افراد مشمولی که در زمان مشخص شده قانونی برای اعزام اقدام میکنند میتوانند در حین ثبت نام تاریخ پیشنهادی خود را برای اعزام در حین ثبت نام اعلام کنند.

دفترچه اعزام

زمان اعزام به خدمت بعد از ارسال دفترچه

زمان اعزام به خدمت بعد از ارسال دفترچه به عوامل مختلفی بستگی دارد که کم و بیش درباره آن ها صحبت کرده ایم. اما بعد از اینکه فردی برای اعزام به خدمت ثبت نام میکند چگونه از زمان اعزام خود مطلع میشود؟ بعد از اینکه مشمولان ثبت نام خود را به پایان برسانند و درخواست آنها ثبت شود برگه ای تحت عنوان برگه سبز در اختیارشان قرار میگیرد. این برگه تاریخ دقیق اعزام را در بردارد. مشمول باید در همان تاریخ به مرکز آموزشی سربازی خود که بعدا مشخص میشود مراجعه کند. چنانچه فردی بعد زا مشخص شدن زمان اعزام به خدمت نرود، به عنوان سرباز فراری شناخته میشود و با جریمه ها و پیامدهای مختلفی همچون اضافه خدمت و محرومیت های اجتماعی مواجه خواهد بود.

سوالات متداول

مدارک لازم برای اعزام به خدمت سربازی کدامند؟

فرم وضعیت مشمولان، برگه تکمیل شده واکسیناسیون، مدارک شناسایی مثل کارت ملی، شناسنامه و… مدرک تحصیلی، برگه اماده به خدمت از جمله مدارک مورد نیاز میباشد.

ماه های اعزام به خدمت کدامند؟

مشمولانی با مدرک دیپلم، زیر دیپلم و فوق دیپلم میتوانند در تمام ماه های سال به خدمت اعزام شوند. اما اعزام افراد دارای مدرک تحصیلی لیسانس به بالا تنها در ماه های زوج سال و در ابتدای این ماه ها انجام میشود.

تاریخ اعزام مشمولان دیپلم چگونه است؟

تاریخ اعزام به خدمت مشمولان دیپلم به تاریخ اخذ مدرک تحصیلیشان نیز بستگی دارد. اعزام به خدمت مشمولان دیپلمه نیز به مانند افراد زیر دیپلم در نوزدهم هر ماه میباشد.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه خدمت سربازی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره  آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره نظام وظیفه به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

 

برای مشاوره در زمینه تاریخ اعزام به خدمت سربازی چگونه محاسبه میشود؟

از مشاورین مشاوره نظام وظیفه آویژه از طریق تلفن ثابت

در سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید

همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 

حتی ایام تعطیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.